op zoek naar endometriose(wannabe) mama's

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door shenoby, 25 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. shenoby

shenoby Niet meer actief

bij de h.a word er ook niet zo gauw over endo gepraat.
    bij mij kwam de internist er per toeval achter.
    en laatst kwam ik bij een inval H.A en die vond het helemaal speciaal om zo'n jonge meid in de praktijk te hebben met endo,
    was bijna een studie object.
    vaak worden endo klachten toegeschreven aan iets anders.
    bijv pds. crohn of het leukste van allemaal "het hoort er gewoon bij"

2. danielle2911

danielle2911 Bekend lid

6 dec 2007
    511
    0
    16
    leerkracht basisonderwijs
    Hoi,

ook ik ben een endo wanna-be mama.
    Bij mij is de endometriose pas in juni boven water gekomen door een kijkoperatie. Mijn linker eierstok is iets beschadigd, maar nog niet onbruikbaar en de rechter is gelukkig nog helemaal goed. Er is dus nog hoop en volgens de gyn. geen reden om te denken dat ik niet spontaan zwanger zou kunnen worden. Ze heeft ons tot maart de tijd gegeven en als het dan nog niet gelukt is gaan we verder kijken. Ondertussen zijn we al vanaf februari aan het proberen zwanger te worden. In mei mocht ik niet zwanger worden i.v.m. de operatie en in juni kon het niet i.v.m. het genezen.
    Pas vanaf deze juli gaan we er weer voor.

Ik duim voor ons allemaal!

groetjes Daan

3. shenoby

shenoby Niet meer actief

hey daan,
    welkom hier.
    ik heb er zelf van sept tot juni ongeveer over gedaan.
    we duimen met je mee.

4. LadyZorra

LadyZorra VIP lid

6 mrt 2007
    10.048
    5
    38
    Ik vraag me af of je bij jullie tijdens de hsg iets is opgevallen.
    Mijn ene eierstok liep beter door dan de andere, maar gyn zei dat allebei goed was, omdat ze doorliepen...

5. shenoby

shenoby Niet meer actief

hsg?
    heb ik niet gehad

6. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Hey meiden,

Ik was het topic alweer kwijt.

@Shenoby
    De endopijn is al bijna 2 jaar onder controle en ben ik op af en toe een cysta na endo vrij. Ook toen ik zwanger was was ik endo vrij en had ik nergens last van. De beste remedie is toch echt een zwangerschap is mij verteld.

Ook ik heb bijna 5 jaar geleden naar de huisarts gestapt in verband met menstruatiepijn en op een gegeven moment dagelijks, ook veel tussentijds bloedverlies etc. Doorgestuurd en onderzoeken gehad, en toen een kijkoperatie en toen bleek dat het vol zat met chocolade cystes en verklevingen. De pijn kwam toch ergens vandaan. Ben blij dat ik naar de huisarts ben gestapt en hij mij direct doorstuurde naar de gyn.

Hoe is het zo met jullie meiden?

Groetjes
    Elvira

7. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    @ Shenoby: toen ik zwanger was had ik nergens last van, maar mijn endopijnen waren het ergst tijdens de menstruatie. Wel had ik altijd wat last van steken in m'n onderbuik, maar toen ik zwanger was helemaal niet. Heb je binnenkort nog een echo? Die onzekerheid is echt killing... ik kan er helaas over meepraten.

@ Marietje: kan me voorstellen dat je niet meteen naar de huisarts wilt stappen. Wij waren een halfjaartje bezig met klussen en met de gedachte dat het nog niet gelukt was en de pijnen die ik al jaren had, ben ik toen naar de ha gegaan. Dus in eerste instantie niet voor de kinderwens. Bij de gyn werd dat gelukkig wel meteen meegenomen en ik had het geluk dat mijn gyn ook fertiliteitsarts is.

@ Daniëlle: heel veel succes met zwanger worden. Gelukkig dat rechts nog helemaal goed is! Ik geef je goede kans hoor. ;) Hebben ze bij jou tijdens de kijkoperatie ook je eileiders doorgespoeld?

@ LadyZorra: ik heb tijdens de kijkoperatie een soort van HSG gehad (chromopertubatie :rolleyes: heet dat). Linkereileider was slecht doorgankelijk en rechts was goed. Heb zelf het idee dat ik door de doorspoeling zwanger ben geraakt.

@ Elvira: succes met je volgende IVF-behandeling!

@ Nijntje: had al eerder eens met je geschreven in een ander topic. Je hebt nu inmiddels de IUI gehad denk ik, ik duim voor je... spannend altijd die wachtweken.

8. shenoby

shenoby Niet meer actief

@ caro,
    ja heb woensdag weer een echo,
    misschien dat het bij mij kwa pijn ook verschilt
    had namelijk voor mijn zwangerschaps dagelijks pijn.
    nu ben ik zonder pijnstillers. terwijl ik 2 jaar lang opiaten heb gebruikt.
    dus das wel een hele verademing. is zo vreemd als je ineens pijnvrij bent

9. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Jij hebt wel hele heftige pijnen gehad zo te lezen. :( Jeetje meid, dan moet zwanger zijn echt een verademing voor je zijn. Ik hoop voor je dat alles goed zit woensdag. Laat je het hier nog even weten?

10. shenoby

shenoby Niet meer actief

zeker laat ik het nog even weten.

11. nijntje1979

nijntje1979 Actief lid

28 nov 2007
    177
    0
    0
    Noord Brabant
    Hebben jullie wel eens iets gehoord over de invloed die endometriose kan hebben op de kwaliteit van de eitjes?

Je hoort vaker dat na het doorspoelen van de eileiders je grotere kans hebt op een zwangerschap, Caro. Hopelijk is het snel weer raak.

Elvira, heb jij ook eerst IUI gedaan voor je met IVF startte?

Ik heb vandaag de derde IUI. Binnenkort wordt besproken wat ze met de cystes gaan doen... wel of niet nogmaals verwijderen.

12. shenoby

shenoby Niet meer actief

nou dames heb de echo gehad,
    en het zag er super uit.
    een voorbeeld plaatje...
    de gyn liet wel doorschemeren dat het er in het begin niet zo goed uit had gezien maar dat had ie toen niet aan mij laten merken.
    volgens de berekeningen 8 wkn en 4 dgn.
    en moest gaan genieten!

13. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Ja, heb dat weleens ergens gelezen, maar of het waar is, geen idee. Succes met je IUI!

14. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Super Shenoby! En nu idd lekker gaan genieten!

15. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Nog even een vraagje aan jullie. Ik heb sinds vandaag zo'n drukkend gevoel in m'n onderbuik. Als ik wil zitten of naar het toilet moet bv. Heel vervelend. Het is niet heel pijnlijk of zo. Herkennen jullie dit? Zou het met de endo te maken hebben of is het een symptoom voor een cyste? Heb het nog nooit eerder gehad.

16. shenoby

shenoby Niet meer actief

ik heb dat ook wel eens maar das bij mij gewoon lucht in de darmen

17. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Mmmm... heb niet het idee dat het m'n darmen zijn. Het is meer m'n baarmoeder volgens mij. Nou ja, afwachten maar.

18. nijntje1979

nijntje1979 Actief lid

28 nov 2007
    177
    0
    0
    Noord Brabant
    He Caro,

Ik herken wel wat je beschrijft. Ik schrijf het echter toe aan de hormonen. Ben jij momenteel aan het spuiten? Welke dag van je cyclus zit je? En heb je onlangs nog een echo of fm gehad (mss toch een cyste)?

19. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Hoi Nijntje!

Je hebt je IUI inmiddels gehad. Weer spannende weken voor jou..

Nee, ik word momenteel niet behandeld tegen de endo... Heb laatst nog bloed laten prikken op CA125 en dat was 23 (was wel voor de miskraam), dus niet schrikbarend hoog... eerder laag. Heb twee weken geleden nog een echo gehad; er was een cyste te zien, maar de gyn kon niet met zekerheid zeggen wat voor cyste het was. En m'n cyclus ben ik nog even kwijt na de miskraam. Overigens is het drukkende gevoel nu helemaal weg.

20. nijntje1979

nijntje1979 Actief lid

28 nov 2007
    177
    0
    0
    Noord Brabant
    Hoi Caro,

Volgens mij kunnen zo toch sowieso niet m.b.v. echo zeggen wat voor soort cyste het is? Bij mij dachten ze aan endocysten, maar vorige week noemde iemand een dermoid cyste.
    Wat is CA 125?

Hoop voor je dat je snel weer zwanger bent, na je miskraam... Hoe lang waren jullie bezig?
    En nog niet in de MMM?

Deel Deze Pagina