Wij hebben een zoontje van 8 maanden die de eerste maanden van zijn leven veel heeft gehuild en zeer weinig geslapen. Nu gebruiken we neocate en forlax en huilt hij minder.. Nu is hij van slaapjes van 45 min naar 90 gegaan.. Super verbetering dus! Alleen nu komt het.. Meneer word bijvoorbeeld om 6:30 wakker sochtends en begint om 07:30 weer met gapen en ogen wrijven en jengelen.. Je ziet dan ook aan de rode ogen en wallen dat hij eigenlijk wel moe is.. Maar als ik hem dan naar bed breng kost dat enorme moeite en zit ik daar gerust een uur.. Dus rekken we het en gaat hij ongeveer na 1.5 a 2 uur naar bed, slaapt vaak ongeveer 90 min dan. Zeeeeelden langer. Komt vervolgens uit bed en na een uur begint het opnieuw met het vermoeid zijn.. Gaat dan weer hetzelfde en slaapt dan weer 90 min.. Nouja dat herhaalt zich nog een keer waarna hij vaak nog 45 min slaapt en dan wakker word. Hierdoor is hij zelden uitgerust en moppert echt heel veel.. Kan amper zelf spelen en wil alleen maar op mijn arm rondgedragen worden.. En het eten geven bijvoorbeeld gaat ook niet ontspannen want meneer is moe en moppert dan dus de hele tijd. Had hem gister eens nog 1,5 uur langer wakker gehouden in de hoop dat hij langer zou slapen en dan wel uitgerust wakker zou worden.. Hij sliep nog steeds 90 min en werd hysterisch wakker. Wat moet ik doen? Proberen er een slaapje af te halen in de hoop dat hij langere slaapjes maakt en daar wel uitgerust van word? Ik zie allemaal kindjes van zijn leeftijd die bijv 3 uur wakker kunnen zijn en ook nog gezellig zijn.. Wat doe ik verkeerd? Ik.wil ook graag met hem spelen maar niks is goed, hij maakt alleen maar mopper geluiden!!
Het kan soms behoorlijk zoeken zijn naar een manier om je kind te laten slapen, vooral overdag gek genoeg. Je kunt hem ook niet uitleggen dat hij zich veel beter voelt als hij gewoon even gaat tukken! Ze zitten zichzelf zo in de weg dan, zielig... Ik begrijp uit je verhaal dat hij nu 3 keer een kort slaapje doet overdag, slaapt hij 's nachts wel goed door? Een slaapje eraf halen heeft denk ik niet zoveel zin als hij de andere slaapjes niet langer slaapt, dat kun je niet afdwingen door hem uit te putten, maar dat had je al gemerkt. Toen mijn dochter dergelijke problemen had kwam ik na lang zoeken uit op de beschutting van een slaaptentje of een klamboe over haar bedje, gecombineerd met een zich herhalend muziekje (de paddenstoelen van de efteling, enorm slaapverwekkend).De zijkanten van het logeerbedje dichtmaken met een dekentje hielp ook. Als het te open was vond ze het niet prettig. Soms wil een wandeling buiten ook nog wel eens helpen, buitenlucht maakt moe. Als je dan bij thuiskomst nog eerst iets ontspannends doet, badje bijvoorbeeld, en dan naar bed kan het ook werken. In het algemeen in het bij kindjes die maar niet tevreden te krijgen zijn ook nog wel een idee om de oortjes even na te laten kijken, soms is dat het probleem. Kindjes buiten te slapen leggen zoals ze in Scandinavië doen heb ik ook wel eens gehoord, maar of dat wat is weet ik niet. Ik heb helaas niet echt de gouden tip voor je, in elk geval sterkte voor jullie allebei, het is ellendig om te moeten aanzien dat je kind doodop is maar toch niet de rust kan vinden.
Ik heb dl wel rond die leeftijd meteen na de voeding terug naar bedje gebracht. Je zag dat ze niet goed uitgerust was, wel opgewekt hoor maar als ik dan wachtte tot ze weer te moe was dan was ik te laat en was het gillen en vechten om maar niet te slapen. Ze gaat nu om 7 uur naar bed maar als het een drukke dag is geweest dan heeft ze veel moeite maar vaak als ik haar dan om half 7 neerleg met een extra verhaaltje is het prima. T is puzzelen en proberen en als je jouw gouden formule hebt.. dan verandert alles weer Succes
Op zich is er helemaal niets mis met slaapjes van 90 minuten, alleen is het natuurlijk wel vervelend dat hij zo snel weer jengelt. Heb je wel eens geprobeerd om hem wanneer hij al zo snel moe oogt even wat fruit te geven? Hier werkt het eigenlijk altijd super goed. Mijn jongste heeft altijd zeer weinig geslapen overdag (45 minuten is standaard, 90 minuten is uitzonderlijk) en op deze manier houden we het toch gezellig. Even een madarijntje erin en mevrouw kan weer een uurtje mee .Uiteindelijk gaan ze meestal vanzelf langer slapen, maar dat kan best pas met 18 maanden zijn (was hier het geval met de oudste). Ik zou me er nu vooral mee bezif houden hoe je het voor hem leuk houdt en de slaapjes gewoon even zo laten. Het kan ook best zo zijn dat hij gewoon een lastige baby is, die veel vermaakt wil worden. Mijn oudste was dit ook en dit ging vanzelf over. Hoefde ik letterlijk niets voor te doen, behalve wachten .