Mijn dochter heeft kaaskiesjes (in haar blijvende gebit, helaas). Die zijn sowieso snel wat gevoelig, maar de laatste 2-3 weken klaagt ze er meer om, ook met poetsen mocht ik er niet aan komen. Wat natuurlijk wel moet, maar ze duwt me dan constant weg met haar tong daar.. Ik heb vorige week al een afspraak gemaakt bij de tandarts, maar kan helaas pas a.s. donderdag terecht. Nu keek ik zojuist even met een zaklamp in haar mond en ik schrok me kapot. Er zit gewoon een heel (groot!) gat in haar kies Arm kind, ik snap dat dat pijn doet!! Het ziet er ook heel broos uit. Nu ga ik natuurlijk morgen direct de tandarts bellen, hoe en wat en of ze niet toch eerder nog terecht kan. Maar even voor mijn eigen geruststelling.. Kan dit tot donderdag wachten?? Hoe moeten we hier nu (tot donderdag) mee omgaan? Ik durf bijna niet meer te poetsen nu, zo broos ziet t eruit, bang dat ik t nog erger kapot maak. Help?!
Arm meisje!! Dit is toch gewoon spoed!! Gewoon morgenochtend vroeg de tandarts bellen en zeggen dat je dochter zo'n kiespijn heeft! Neem aan dat de tandarts plekken voor spoed heeft!
Inderdaad gewoon morgen bellen. Anders naar een spoedarts of andere tandarts bellen. Belachelijk als hij morgen zegt nog geen plek te hebben.
Niet?? Zit een groot gat in haar kies.. Kan het arme meissie moeilijk met een zere mond rond laten lopen neem ik aan..
Donderdag kon ze wel terecht bij een speciale tandarts voor kinderen. Het is ook een nieuwe tandarts voor haar (we zijn net verhuisd). Pff, ben ook als de dood dat ze er een trauma aan overhoudt als ze het nu niet kindvriendelijk aanpakken.. Vrees dat er direct een kroon/noodvulling op zal moeten (daar hadden ze me al op voorbereid met haar kiesjes ). Aan de oorzaak (kaaskiesjes) is idd weinig te doen. Maar aan het gat natuurlijk wel ja..
Vaak vullen ze niet, dat kunnen die zwakke kiesjes niet aan (breuk). Waren ze niet gesealed dan? Laten zitten tot 7/8, dan trekken, dan kan de kies die erachter komt op die plaats laten vallen. Mijn zus (45) is haar kaaskies nu kwijt en heeft nu een rottige kroon. Want ja, anders had ze een lelijk gat.
gaten tot op het tandvlees kunnen ze soms alsnog met vullingen repareren weet er helaas alles van. heb nu een jaar of 15 al een kies die vrijwel alleen nog uit wortel en een stompje bestaat met een mega vulling en zo nog een hele berg andere kiezen die er later zo bij zitten... hopelijk valt het allemaal mee en hoeft er niet al te veel aan gedaan te worden extra... maar ik zou idd een spoedbehandeling eisen, zeker als ze zo pijn heeft. das gewoon zielig.
Ik heb er meerdere keren om gevraagd, maar ze zeiden dat sealen niet werkt. Dat helpt alleen bij (diepe) groeven, heb dat zelf wel. Maar het beschermd het zwakke glazuur verder niet. Ze hadden me wel al gezegd dat ze waarschijnlijk kronen zou moeten.. Oh, ik hoop toch echt niet dat ze haar hiermee door laten lopen..?! Dat is toch hartstikke gevaarlijk, als het gaat ontsteken ofzo?! Het is echt een groot gat!
Ze wil zelf ook graag zo snel mogelijk naar de tandarts. (Nu is ze er niet bang voor gelukkig, maar dat zegt wel wat denk ik). Ze speelt verder wel gewoon de hele dag en op school gaat t ook prima. Ze heeft voornamelijk 's ochtends last na t ontbijt en met poetsen dus. Ze zegt dat ze er veel last van heeft, maar overdag (wat ik er dan van zie in het weekend) lijkt ze er niet super veel last van te hebben. Soms, als ze wat zoets heeft gegeten.. (sowieso snel last van, maar nu extra)
Heb dr idd ook een zetpil gegeven vanavond. Dat vond ze leuk En daarna is ze gelukkig gewoon gaan slapen.
Ze kunnen wel degelijk vullen, alleen niet met amalgaam. Dat moet dan met een ander materiaal. De ernst van de situatie bepaald of het gevuld wordt of niet. Maar zowieso gelijk bellen morgen!!
Heb vanmorgen gebeld, maar ze kan echt niet eerder dan donderdag terecht . Ook niet omdat er een groot gat zit.. De kindertandarts is vandaag niet aanwezig en het enige wat ze kunnen doen nu is een noodvulling.. De echte behandeling moet dan toch nog gepland worden. Donderdag is er wel extra tijd gepland om iets te kunnen doen. Ze heeft me gerustgesteld dat er in 2 dagen echt niets verder kan gebeuren. Er zijn kinderen die jaren rondlopen met zo'n gat, zei ze! Ik moet alleen goed blijven poetsen nu.. Ik merk verder gelukkig niet heel veel aan haar. Ja, ze zegt dat ze er last van heeft als ik het vraag en soms (met poetsen dus en bepaald eten) heeft ze er echt last van. Evt nog maar een paar keer een zetpil geven dan.. Vanmorgen viel t mee trouwens met poetsen en daarna, gelukkig. Ja, als ze niet heel ziek is, dan vindt ze zetpillen en temperaturen leuk. Alleen als ze echt ziek is, dan vindt ze het vreselijk (zo weet ik meestal dat t wel mee valt, of niet ).