Bij de Australische bv-organisatie ABA zeggen het heel mooi: 'breastfeeding, though natural is a learned skill...' Probleem van veel folders en glossy's is natuurlijk dat de betalende partij erachter er niet echt belang bij heeft dat er lang borstvoeding gegeven wordt...
Ik ben bij mijn 1e in een 'rot'periode gestopt met BV en dat heeft me heel lang achtervolgd. Zo erg, dat ik er tijdens mijn 2e zwangerschap gewoon van ging dromen.... De 3 kinderen die daarna volgden heb ik bv kunnen geven, maar de 1e 6 mnd waren heel zwaar. Letterlijk bloed zweet en tranen. Bij de 2e en de 3e ben ik gestopt met 6 mnd omdat het echt niet meer ging. Door een vreselijke candidainfectie waren mijn melkgangen volledig 'beschimmeld' en moest ik eerst pijnstilling innemen voordat ik ging voeden. Echt alles heb ik geprobeerd en ik wilde persé 6 mnd volledig voeden. Bij de 4de ben ik op een streng dieet gegaan en heb ik veel minder klachten gehad en heb ik gevoed tot 15 mnd. (toen liep het heel hard terug ivm mijn nieuwe zwangerschap) Nu 'moet' ik nog 4 mnd wachten en dan mag ik weer. Ook al zie ik er best wel een beetje tegenop ivm de candida, toch gaan we er weer voor 1000% voor! Ik weet zelf ook niet hoe het komt dat ik zo vasthoudend ben, ik hoor van menigeen dat ze het niet echt snappen van mij....
dirksmama en SanneBc; Ik heb echt diep respect voor jullie, maar het is nu zo dat ik dagen loop te janken. Bang dat ik straks niet genoeg kan kolven, dat hij niet genoeg drinkt, dat hij nu niet genoeg krijgt, dat het steeds opnieuw terug loopt (is al een aantal keer gebeurt door menstruatie, wortelkanaalontsteking, verkoudheid bij zoon) zo erg dat ik al meerdere keren geen toeschietreflex heb gehad. (heb nu ook neusspray) Het ligt aan mij; niet aan ons zoontje. Maar ik denk dat als ik geen maatregelen neem ik doordraai; en dat kan dit gezin niet hebben. Sanne: je 6e op komst begrijp ik; tjonge nog meer respect. Dirksmama; zijn die 11 jaar van meerdere kindere samen of heeft 1 kind 11 jaar bv gehad?
Als ik dit zo hoor zeg ik: "Stoppen!" Ik heb het zelf 2 weken volgehouden. nou echt 2 weken van ellende hoor! Doe het ook nooit meer. in het ziekenhuis en kraamzorg waren ze me zo aan het pushen om door te gaan maar als het je tegen moet je er gewoon mee kappen. de kleine voelt ook veiloos aan dat je je niet op je gemak voelt hoor. Prima dat er vrouwen zijn die het lang vol kunnen houden maar ga je niet schuldig voelen en believe me, op flesvoeding worden ze ook groot hoor!
2g4e: Ik heb 3 oudere meisjes; alledrie de fles gehad. En ze zijn kerngezond en ook gewoon slim. Dat neemt niet weg dat ik geloof dat borstvoeding op zich de beste voeding voor het kindje is; alleen niet wanneer dat gegeven wordt door een gestresste ama; ik ben ervan overtuigd dat de beste voeding is; die voeding die voor moeder en kind het beste is. Dank voor je reactie.
Doe waar je je goed bij voelt. je geeft al aan dat je andere meiden er ook groot op zijn geworden. nou dan zal het dit keer ook goed komen. net wat je zegt, je hebt er niets aan als je gestresst borstvoeding moet gaan geveb. overigens heeft mijn broer borstvoeding gehad en was in de eerste paar jaar heel vaak ziek (oa valse kroep) en ik ben grootgebracht met flesvoeding en met mij nooit iets aan het handje. dus ach...
Sorry, maar dat is zo'n bijzonder argument. Komt hetzelfde over al dat als iemand zegt dat roken ongezond is, dat een ander dan zegt dat dat wel mee valt omdat dr opa er 100 mee is geworden. Betekend het dat die opa gerookt heeft en toch oud is geworden dat roken gezond is? Nee, en net zo min betekend het dat jouw broertje vaak ziek is geweest ondanks de borstvoeding en jij met je flesvoeding niet dat kunstvoeding net zo goed is. Het klopt dat kindjes ook groot kunnen worden op kunstvoeding. Gelukkig ook maar voor de dames welke echt geen melk produceren of vanwege bijv. medicijnen geen melk mogen geven. Maar ondanks dat met flesjes kinderen ook groot kunnen worden, betekend dat niet dat je dan ook je kindje het alles gezondste geeft. En nee, daar hoeven bewust of onbewust kunstvoedingsmama's zich niet schuldig over te voelen. Soms kan de situatie zo zijn dat het niet lukte en aan een schuldgevoel heb je niets. Maar om nou te roepen dat broertjes welke BV hebben gehad veel vaker ziek zijn dan een kunstgevoed persoon, en daarmee ('ach ja...' de voordelen van BV te baggitaliseren of proberen te ondermijnen is nogal ehh bijzonder. Zelfs al zou je 100 broertjes op die manier hebben of honderd zussen hebben welke met KV nooit ziek zijn, dan zegt dat nog niets. En neeeeee: KV is niet met roken te vergelijken want roken is ongezond. KV is niet ongezond. Maar KV is ook niet het gezondste. Dus mochten hier ook mensen over willen vallen
jeetje wat een issiue over dat laatste stukje tekst van me... waarin geef ik aan dat ik daarmee bedoel dat het geen reet uit zou maken of je bv of fv geeft? Nergens toch? Geef gewoon even een voorbeeldje maar wil niet zeggen dat dit in alle gevallen zo is. ik vind wel dat pro-bv'ers (de meeste) vaak geen goed woord over hebben voor fv-ers en daardoor zou ts zich misschien helemaal schuldig gaan voelen om te stoppen en dat zou ik fout vinden. als je je er niet goed bij voelt, moet je gewoon stoppen. ik had dat ook direct moeten doen maar voelde me bezwaard door de pro-bv'ers in het zkh en van de kraamzorg.
Mmm, de meeste hè? Dat is 90%? Hoeveel verschillende borstvoedingsdames hebben hier gereageerd? Misschien 20? Kan jij eens even 18 akelige berichten aanhalen? Nee hè? En weet je hoe dat komt? Omdat het slechts een idee is dat alleen in jouw hoofd bestaat. Ik heb me wijselijk uit deze discussie gehouden, maar vind het schrijnend hoe de borstvoedingsdames hier bejegend worden! Die investeren namelijk hun tijd en energie om hun positieve ervaringen te delen. En nee, niet omdat ze een schouderklopje willen hoor, maar omdat ze graag zouden zien dat ook moeders waarbij de borstvoeding niet goed loopt goed gaat lopen en daar dragen ze graag hun steentje aan bij.
Draai het eens om: hij kreeg 'slechts' speudokroep. Hoe slecht zou hij er aan toe geweest zijn als hij geen borstvoeding had gehad? Pseudokroep is een veelvoorkomend virus dat 3% van de peuters treft.
Het is grappig dat ik toen ik wilde stoppen met bv ook alle goedbedoelde berichten van bv-moeders zag als een soort 'aanval', maar ik ben toch niet gestopt en zie nu hoe nuttig en positief die berichten waren. Die bv-moeders waren niet negatief over kv, maar wel positief over bv. Ik ben zelf blij dat ik niet gestopt ben toen, ik was doodziek, zat er psychisch daardoor ook echt doorheen, dus bv was echt niet makkelijk; maar nu achteraf ben ik zoooo trots op mezelf! Ik wou altijd al bv geven en nu geef ik bv en geniet ik er enorm van. Dat geluk gun ik moeders die bv-problemen hebben ook, daardoor kan het lijken alsof ik anti-kv ben, maar dat ben ik zeker niet! Ik ben gewoon pro-bv omdat mijn ervaring me heeft geleerd dat doorzetten loont. Geldt dat voor iedereen? Nee! Ik erken ook zeker dat kv soms de beste optie is! Maar bij typische opstartproblemen vind ik het zo jammer dat mensen denken dat die problemen niet eindig zijn en dát wil ik meegeven; het is eindig! Het wordt beter! Een lactatiekundige kan ook zo goed adviseren dat je snel verbetering merkt.
Ik vind persoonlijk dat deze discussie stil aan mag stoppen...welke voeding je geeft en hoe lang is je eigen keuze...dat BV moeilijk en vermoeiend is een feit maar het allermoeilijkste is mama worden...Je kind en haar/zijn gewoontes leren kennen enzovoort. Het is heel knap dat je doorzet met de BV, maar ik vind het even knap als je durft toe te geven aan jezelf dit haal ik niet...en dit kritische punt komt bij de ene sneller dan bij de andere... Kortom alle mamas zijn gewoon super goed bezig, zowel de flessen als de borsten mamas...Dikke proficiat aan ons zelf en onze kindjes gaan daar later echt niet over klagen, ik ben allesinds nooit boos geweest op mijn moeder omdat ze me maar een week of 4 BV heeft gegeven Groetjes en keep on smiling, het leven is mooi
Nee het valt niet om te draaien naar "slechts" als je goed leest. hij is VAAK ziek geweest WAARONDER valse kroep. en door te zeggen "Hoe slecht zou hij eraan toe zijn geweest als hij geen bv had gekregen?" blijkt dat ook een hoop... dus mijn broer moet blij zijn want als hij kv had gekregen was het een stuk slechter met hem afgelopen??? Nee dit slaat ergens op!
Joh, ik had ook andere delen van kunnen citeren en daar wat over schrijven, maar wist me eerder nog in te houden. Toen ik dit stukje last stopte dat vermogen.
Dus niet... ga niet voor mij denken aub. Ten eerste zeg ik nergens dat ik 90% bedoel, dat maak jij ervan. ten tweede heb ik het niet alleen over pro-bv'ers in het algemeen en niet alleen degene uit dit topic.
Ach bv of fv, als je kind maar voeding EN DE LIEFDE EN AANDACHT krijgt die hij/zij verdient en nodig heeft!!!