Macro's berekenen ivm afvallen

Discussie in 'De lounge' gestart door justme1974, 15 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Ik snap er niets meer van. N.a.v. een gopic over stilstaan met afvallen, dacht ik bij mezelf eens uit te zoeken wat ik nou nodig heb om af te vallen. Ik heb hierop een berekening gemaakt m.b.v. www.fitgirlcode.nl/macros-berekenen-hoe-doe-je-dat/
    En volgens de verdeling 40% koolhydraten 40% eiwit en 20% vet berekend. Deze geeft aan dat ik dan uitkom op 186 gram eiwit en dus ook 186 gram koolhydrsten en 40 gram vet. Ik ben ineens de weg kwijt. Waar haal ik die eiwitten vandaan? Is dat niet erg veel? Is er iemand die hier thuis in is en die met mij mee wil kijken ( via pb) aan de hand van lengte gewicht en leeftijd hoe ik moet eten om af te vallen?

Ik ben inmiddels bijna vier weken verder. Ook met 3x per week sporten..maar er gebeurd niet veel.

2. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
  3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik denk dat, als je zó specifiek wil gaan dat je percentages eiwitten etc wil berekenen om af te vallen, je beter contact opneemt met een diëtist ipv een website te gebruiken.

4. Deliana

Deliana Niet meer actief

Wat bedoel je met et gebeurt niet veel? Ik denk dat je het over het getal op je weegschaal hebt? :) Wanneer je 3x in de week sport zou het zomaar zo kunnen zijn dat je vetpercentage wel degelijk gedaald is en dat je tegelijkertijd spiermassa opgebouwd hebt.

Toen ik zelf wat beter op mijn macro's ging letten kwam ik spontaan 1.5 kilo aan, mijn vetpercentage daalde met 2% en spiermassa schoot omhoog.... Heb je je op de sportschool laten wegen? Zo niet, dan is dat echt wel even de moeite waard.

5. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Klopt..ik ben bij de sportschool op de weegschaal geweest. Mijn spiermassa was hoger dan het gemiddelde, dat viel al wel op. Maar mijn vetmassa is ook veel te veel. Dus daar wil ik wat mee. En toen las ik dus het topic hier en dacht uit te gaan rekenen hoe ik dat aan moet pakken. De meting bij de sportschool geeft qua caloriebehoefte wel nagenoeg hetzelfde aan..maar ineens bedacht ik me dat 100 calorien in vet hetzelfde is als 100 in eiwit of 100 in koolhydraten. Hoe verdeel je zoiets?

6. Deliana

Deliana Niet meer actief

Eet je dan iedere dag volgens bovenstaande principe? (dus je onderhoud x bewegingsfactor en 40/40/20). In principe heb je die 'extra' koolhydraten op rustdagen niet nodig, kans is groot dat deze dan als vet worden opgeslagen (even googlen op "carb cycling"). Je kan bijvoorbeeld koolhydraatarmere gerechten plannen op de dagen dat je niet sport.

Doe je ook aan cardio? Je zou evt. 15 - 20 minuten een interval cardio kunnen doen om zo wat extra koolhydraten te verbranden.

En daarnaast moet je lichaam natuurlijk ook gewoon even wennen, waardoor je niet direct resultaat zal zien. Iedere dag op de weegschasl gaan staan heeft dan ook geen nut...

7. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Tot gisteren met dat topic, lette ik vooral op caloriën. Dan eet ik bijv. Als ontbijt volle kwark met een eetkepel bio muesli zonder suiker. Om een uur of tien een apoel en een droge boterham ( waldkorn en droog omdat ik dat echt heerlijk vind). Dan lunch twee boterhammen met kaas en wat boter. Om een uur of twee appel of banaan. En dan avondeten. Varieert vooral. Pasta en rijst eet ik volkoren. Veel groenten vers zonder sauzen. Aardappel ca. 150 gram. Soms iets meer maar nooit extreem. Stukje vlees. Vaak tartaartje maar ook wel tofu of vis. En dan vaak om een uur of acht nog wat kwark. Soms eet ik wat noten. Ongezout en ongebrand. Frisdrank gebruik ik niet. Koffie max. 2 per dag. Cafeinevrij met gewone melk. Verder spa rood, water en thee.

Deel Deze Pagina