Wij zaten te denken, eigenlijk op aanraden van vrienden, om in de eerste periode een wiegje bij ons op de slaapkamer te zetten voor de kleine. Vrienden van ons hadden dat ook gedaan, en vonden het ideaal. Maar van anderen hoor ik weer dat het onzin is, en dat gewoon het ledikantje in de babykamer en een goede babyfoon genoeg is. Graag wil ik hier jullie ideeen over horen. Ik heb bij Duimeland hier in Delft een heel leuk wiegje gezien, wat je aan een 3poot kan ophangen. Dus echt superleuk! Maar ja, als het echt onzin is, dan weet ik het niet....
Hier wordt 't aangeraden door de kraamzorg om 't kindje in ieder geval tijdens de kraamtijd bij je op de kamer te hebben. Op deze manier leer je de geluidjes van je kindje kennen (beter dan met babyfoon denk ik). Wij kiezen ervoor om 't zo te doen, ook ivm de borstvoeding, maar hebben een familiewieg, dus die hoefden we er niet voor aan te schaffen.
Wij hebben wel een wiegje aangeschaft voor op onze slaapkamer, een lage (van Prenatal), zodat de rand even hoog is als ons bed. Het lijkt mij heel prettig om de geluidjes van mijn kindje goed te leren kennen, zodat het niet pas voeding krijgt als het al helemaal huilt enzo. En verder hoef ik dan ook mijn bed niet uit voor een voeding (bij flesvoeding gaat dat natuurlijk niet op). We kopen later een ledikantje voor op de babykamer.
Wij zetten een extra ledikantje bij ons op de slaapkamer. De zijkant van het ledikantje kan weg gehaald worden zodat het bedje aan ons bed grenst. Dit deels ook met oog op de borstvoeding maar ook omdat ik het zelf een fijn idee vind. Naar mijn mening hoeft een pasgeboren baby die maanden in je buik heeft gezeten niet 's nachts alleen op een kamertje. (Na een paar maanden kan dat ook nog prima)
Eva heeft 5,5 maand bij ons op de kamer geslapen in de wieg en ik vond het heerlijk! Helaas is ze nu naar haar ledikant verhuisd . We hebben wel een goede babyfoon, ik moet eerlijk zeggen dat ik precies hetzelfde hoor als dat ze naast me ligt , maar het is toch anders. Als ik 's nachts wakker word, moet ik mijn bed uit om haar te zien (en dat doe ik dan ook ).
Wij hebben hetzelfde wiegje als Yule. Is ons enorm goed bevallen. Ook met FV is het praktisch om je baby de eerste periode zo dichtbij je te hebben.
owkeey, bedankt voor de reacties. Dan ga ik waarschijnlijk toch een wiegje kopen als ik dat zo hoor. Het lijkt mij ook wel fijn, maar mijn man is er nog niet helemaal uit.. Maar ik denk als ik hem dit laat lezen hij het ook wel met me eens is
He, daar hadden we al aan gedacht We plaatsen het bedje bij het hoofd-gedeelte, daar zitten geen dekens/kussens. Ons bed staat in het midden van de kamer, je kan er zeg maar helemaal omheen lopen. Maar het is inderdaad wel iets waar je goed om moet denken.
Wij nemen ook de eerste tijd ons kindje op de kamer. De bedoeling is dat dit voor de eerste 6 weken zal zijn en dat ons kindje daarna op zijn/haar eigen kamertje gaat slapen. Wij doen dit idd ook omdat je nog erg moet wennen aan je kindje. En ik hoop op die manier te kunnen wennen aan de geluiden van ons kindje en idd is het ook makkelijker met borstvoeding Wij hoeven gelukkig ook geen wiegje te kopen. Mijn schoonmoeder had er anderhalf jaar geleden een gekocht, omdat mijn schoonzusje zwanger was. Deze heeft ze opgeknapt en met de bekleding die mijn schoonzusje wilde bekleed. Nu is het onze beurt en is ze voor ons aan de gang om andere bekleding erop te doen. Succes met je beslissing
Ook bij ons werd het aangeraden, tijdens het intakegesprek met de kraamzorg. Volgens hun reageert je eigen lichaam positief op de geluidjes van je baby als je van plan bent om borstvoeding te geven. Wij zetten wel gewoon het ledikantje naast ons bed. Een wiegje vind ik leuk maar nogal prijzig voor de korte tijd dat ze erin kunnen.
ik ben zelf voorstander om, als het ff kan, een baby zeker een jaar op de ouder slaapkamer te laten slapen. dan ga ik er wel even vanuit dat je niet een kindje hebt dat direct wakker word als je je omdraait, en dat je niet als ouders zijnde geen oog dicht doet doordat je een murmelend kindje hebt oid. het is ons echt zeer goed bevallen, onze zoon was veel rustiger en als hij snachts wakker word, valt hij vaak heel snel weer in slaap omdat hij zijn papa hoort snurken. hij weet dat als hij wakker word, papa en mama altijd dichtbij zijn. inmiddels is het echt tijd voor een eigen kamertje (ik kan niet meer naar de wc vroeg in de ochtend, of hij word wakker), maar met zijn broertje gaan we wederom hetzelfde doen. ik ben er persoonlijk van overtuigd dat het een stevige basis legt. http://www.natuurlijkouderschap.org/articles.php?lng=nl&pg=3 ken je deze site? dit gaat wel deels over samen in 1 bed slapen, dat vind ik persoonlijk dan weer niks (zou veel te bang zijn dat een van ons bovenop hem zou komen te liggen of onder het dekbed beland!) wij hebben het ledikantje tegen ons bed gezet zodat hij ons altijd zien kon en wij hem. na verloop van een maand of 9 hebben we t bedje een kwart gedraaid zodat hij ons niet meer kan zien http://www.natuurlijkouderschap.org/articles.php?lng=nl&pg=11 hier nog wat meer info
@Jalea, ik was er eerst een beetje huiverig voor om het kind een jaar op de kamer te hebben, maar bij jullie heeft het dus gewerkt? Ik zat er aan te denken een kamerscherm te kopen om toch nog een scheiding te hebben.
chebu, wij zijn echt heel enthousiast erover. van te voren hadden we zoiets van hhmm werkt dat wel, is dat wel prettig... daarom hadden we eerst besloten het 6 weken te proberen. maar dat is nu dus al ruim 16 maanden. het is dat er nu een 2e komt, en dat onze zoon vroeg in de ochtend wakker word van mij, anders zou hij nog langer bij ons gebleven zijn. hij gaat echt met heel veel plezier naar bed en we merken duidelijk aan hem dat hij heel rustig word als hij weet dat wij er zijn. wij kennen al zijn geluiden nu ook heel goed, ik word spontaan wakker als er iets met hem is: hij heeft toen hij kleiner was een paar keer in een hele rare houding in bed gelegen waardoor hij moeilijk begon te ademen regelmatig rollen we hem snachts op zijn rug omdat hij de lastige gewoonte heeft om op een dusdanige manier op zijn arm te gaan liggen dat zijn hele arm paars word! als hij ziek is horen we aan zijn manier van ademen en murmelen of hij hoge koorts heeft of moet overgeven het is echt verbazingwekkend wat voor geluiden je allemaal leert herkennen een kamerscherm is vanaf een bepaalde leeftijd wel handig misschien, onze zoon heeft zeker tot hij een maand of 11 was altijd doorgeslapen als wij naar bed gingen oid, we konden gewoon het licht (niet heel fel natuurlijk) aandoen, ons omkleden en nog ff kletsen in bed zonder dat hij er wakker van werd. wij hebben geen kamerscherm gebruikt, maar zijn ledikantje dus een kwart gedraaid, waardoor hij ons niet meer vanuit liggende positie kon zien. sinds hij kan staan is het natuurlijk wel een heel leuk feestje om 's ochtends 'MAMAAAA' te gaan roepen en dan te zien dat je wakker word maar ook dit is voor alsnog echt geen probleem geweest, het bijzondere is dat als hij ziet dat je slaapt, eigenlijk heel rustig blijft en vaak een poosje alleen gaat spelen in bed met een knuffeltje. dus ja, ik kan niet anders zeggen dan dat wij heel enthousiast zijn. het is ook niet zo dat hij nu niet meer alleen wil slapen, dat is ook geen probleem!
Ik ben van plan om het wiegje gewoon in het babykamertje te zetten, maar na deze verhalen ben ik toch wel benieuwd wat de kraamzorg zal adviseren.... Dus wacht het nog even af....
Heel slim! Ik wilde het voor de zekerheid toch even zeggen, liever 1x teveel gezegd dan helemaal niet en dat het dan fout gaat...
Ligt er maar net aan welke kraamvrouw je krijgt. Ze zeggen allemaal iets anders Jalea: Leuk dat jullie hier ook zo enthousiast over zijn. Meerdere vrienden van ons doen het ook op deze manier en zijn ook hartstikke enthousiast. Snoopy: Klopt als een bus, het is inderdaad iets waar we goed op moeten letten. Thnx!
Zo, ik ben net terug van duimeland. Veel teveel spullen gekocht, maar goed. We hebben ook een wiegje besteld! Een schommelwiegje in het grijzig. Echt heel mooi. Het is niet die hangwieg geworden die ik had gezien. Die was exclusief matrasje iets van 450 euro! Het wiegje wat we nu hebben vond ik ook heeel mooi en was maar 200 inclusief matrasje. Ik ben echt heel erg benieuwd hoe het straks allemaal gaat bevallen
wij hebben ook een wiegje aangeschaft en die dan op onze slaapkamer neer te zetten , lekker dichtbij en wel zo gerustelend voor je zelf .. !