Colonoscopie (darmonderzoek) ervaringen

Discussie in 'De lounge' gestart door Smiley24, 18 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

1 jun 2008
    4.093
    1
    38
    Ik kamp bijna een jaar met darmproblemen. Veranderde ontlastingspatroon, bloed en slijm bij de ontlasting en buikpijn. Ontlastingonderzoek gehad en daar waren geen ontstekingen oid te zien. (Bij inwendig onderzoek ook geen in-/uitwendige aambeien of fisuurtjes) Omdat mijn ha zich zorgen maakte ben ik direct doorgestuurd naar een oncologisch chirurg. Van de week ben ik daar geweest en ik moet volgende week een colonoscopie ondergaan. Heb aardig wat aan laxeermiddelen gekregen waar ik een dag van tevoren moet starten.

Alleen ik ben als de dood voor dat onderzoek. Wordt overigens wel met een roesje gedaan. Heeft iemand zo'n onderzoek gehad en wat is jouw ervaring?

2. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik heb er veel gehad omdat ik een darmziekte (Colitis Ulcerosa) heb. Je klachten die je beschrijft komen heel veel overeen met mijn klachten destijds. Vraag maar raak.
    Maak het laxeren zo aangenaam mogelijk. Ipad/internet op de wc. Welk middel heb je gekregen?
    Het onderzoek zelf valt mee met een roesje.
    En trakteer je zelf na het onderzoek op een groot stuk taart!

3. Groen

Groen Actief lid

12 apr 2013
    443
    394
    63
    Met een roesje valt heeeeel erg mee hoor. Heb ook onderzoeken zonder roesje gehad, dat was pas horror. Maar met roesje niets van gemerkt, schijnt dat je er je achteraf niets van herinnert. Kan me heeeel vaag herinneren dat ik halverwege meer pijnstilling heb gehad, maar kan me de pijn zelf niet meer herinneren. Van de onderzoeken zonder roesje weet ik alles nog tot in detail.
    Dat grote stuk taart zou ik overigens niet meteen doen, begin maar met een beetje vetvrij eten achteraf ;)

4. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

1 jun 2008
    4.093
    1
    38
    Ik heb Moviprep en Bisacodyl gekregen.

Is het pijnlijk als ze de endoscoop erin doen?
    Voel je wat van het onderzoek (ondanks het roesje?)

Ik ben zooo bang dat ze straks iets ernstigs gaan vinden.

5. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Ik heb IBD maar mijn darmonderzoeken zijn me alles meegevallen. Vond het laxeren het meest vervelende (omdat je veeeeel moet drinken en de smaak ging me ook flink tegenstaan), tijdens het onderzoek kreeg ik een roesje maar was toch behoorlijk weg en ik heb er niets van meegekregen. Ook achteraf helemaal geen last gehad terwijl er actieve ontstekingen zaten.

Zorg dat je voor tijdens het laxeren zacht toiletpapier hebt of vochtig toiletpapier zonder alcohol, want na een tijdje kun je je huid wel kapot gaan vegen.

6. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    #6 Chebu, 18 apr 2013
    Laatst bewerkt: 18 apr 2013
    Moviprep en Bisocodyl valt mee. Over het algemeen krijg je eerst het roesje en dan wordt de endoscoop erin gedaan. Daar voel je niks van. Ik ben wel eens tijdens een onderzoek wakker geworden, maar dat is maar 1 keer geweest op de tig onderzoeken die ik al gehad heb. Ze nemen waarschijnlijk ook een biopt.

En het is logisch dat je zenuwachtig bent, zeker met deze klachten. Heb je ook gewrichtsklachten? De allereerste keer dat ik een onderzoek kreeg was ik zo zenuwachtig dat de tranen al over mijn wangen rolden toen ik nog niet eens uitgekleed was.

Tegenwoordig beschouw ik een darmonderzoek maar als een mooie gelegenheid om eens bij te slapen, vooral toen mijn jongste net geboren was. Heerlijk slapen;)

7. trotsemammavan1

trotsemammavan1 Actief lid

27 apr 2012
    293
    0
    16
    Hier ook ondergaan tijdens ziekenhuis opname. Laxeren duurde lang bij mij en moest veel drinken. Op een gegeven moment komt het je neus uit die moviprep. Ik had een gecombineerde behandeling (colonoscopie) en via de maag. (weet even niet meer hoe dat heet)

Wat mijn voorganger zegt over toiletpapier, kan ik ook beamen. Ook iets leuks doen op het toilet helpt voor afleiding. Ik lag in het ziekenhuis en was het een stuk minder leuk om te laxeren en iedereen om je heen zien eten/drinken.

Oja, tijdens het laxeren is bouillon heerlijk te drinken, je krijgt zout binnen en hebt het gevoel dat je toch wat naar binnen krijgt!

Ook ik heb een roesje gehad, maar ik heb werkelijk niets meegekregen. Alleen de slang in m'n keel (wat jij niet krijgt!) was niet fijn.

Succes, hoop dat ze kunnen vaststellen wat er aan de hand is.

8. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

1 jun 2008
    4.093
    1
    38
    Bedankt voor jullie reacties meiden.

@Chebu: nee geen gewrichtsklachten. Val wel de laatste 2 maanden erg snel af. Elke toiletbezoek is een ramp. Als de ontlasting dun is en/of waterig dan heb ik al pijn :( Dus ik vind het erg spannend!

Ik heb een paar weken geleden gastro-endoscopie gehad zonder een roesje. Man o man ik dacht dat ik dood ging. Wat een naar onderzoek..

9. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    In vergelijking met een gastroscopie is dit echt veel aangenamer.

@Smiley, je klachten komen me helaas bekend voor. Ik hoop dat ze wat kunnen vinden.

10. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Spannend zeg... Ik moet binnenkort ook. Mijn moeder heeft darmkanker en ze vermoeden de erfelijke variant (gezien de leeftijd van mijn moeder, de frequentie waarmee het in onze familie voorkomt en mijn eigen darmklachten.
    Mijn moeder vond het onderzoek zeer onprettig, vooral het laxeermiddel (de hoeveelheid) en tijdens het onderzoek heeft ze alles meegekregen omdat het roesje niet zo goed werkte als moest.
    Maar goed, het verschilt van persoon tot persoon.
    Heel veel sterkte!!

11. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

1 jun 2008
    4.093
    1
    38
    dank jullie wel voor de tips.

@debster2009: voor jou ook spannend dus. Hopelijk vinden ze bij jou ook niks geks. Jij ook sterkte!

12. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Ik was wel wakker tijdens het roesje maar ook weer niet. Ik voelde wel de pijn van het buisje als ze langs de darmen gingen maar was te versuft om er echt honderd procent bij stil te staan. Dus heb het wel bewust maar ook weer onbewust meegemaakt. Ik vond het drinken van het laxeermiddel eraan voorafgaand erger. Toen moest je nog heel veel drinken. De tweede keer waren ze weer wat verder in de medische wereld en bleek je veel minder te moeten drinken voor hetzelfde effect.

13. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Dank je wel!!

14. marlies85

marlies85 Niet meer actief

Ik heb vorig jaar zo'n onderzoek gehad. Ik vond m'n schrale reet door het laxeren erger dan het onderzoek zelf :)
    Bepanthen is dan wel lekker voor de bips.

15. TempusFugit

@Boordevol: Hoeveel was het eerst dan en hoeveel nu? Ik moest vier liter drinken en kreeg dat al bijna niet weg!

16. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    De tweede keer was het volgens mij 2 liter. In elk geval een stuk eerder dan toen ik het de eerste keer had gedaan. In 2006 moest ik eht nog heel veel drinken en in 2008 was dat al behoorlijk verminderd.

17. TempusFugit

Zo dat scheelt wel ja.

18. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Het onderzoek zelf vind ik reuze meevallen.

Het is iig véél minder eng en pijnlijk dan een gastroscopie. Het gevoel dat je stikt, heb ik dan!:$

Het laxeer-deel vind ik altijd het ergst. Die Moviprep is echt niet te zuipen!
    Tips: drink uit een rietje en doe er vers gepest citroensap doorheen!!!

En zet een pot vaseline oid op het toilet, want je krijgt idd echt een schrale reet, autch! En koop lekker zacht wc-papier of hypo-allergene vochtige doekjes.

Het inbrengen zelf voel je niks van. Is de eerste keer misschien een beetje genant, maar dat val echt reuze mee, ik vind persoonlijk in de beugels bij de gyn veel vervelender.

Ik doe het zonder roesje. Het onderzoek doet alleen pijn als ze op een beklemming stuiten. Ik heb een versmald stuk in mijn dikke darm en daar doet het au, maar ik haat het om ergens half bij te zijn, zo'n roesje doet bij mij nl. niet veel.

Irritante daaraan is dat je niet meteen naar huis mag. Zonder roesje kleed je je aan en kan je weg!

Sterkte en succes!

19. MamaMissP

MamaMissP Actief lid

6 feb 2011
    158
    0
    16
    Zeeuws-Vlaanderen
    Omdat ik dezelfde klachten had heb ik ook een onderzoek gehad. Het roesje deed bij mij niks, heb alles bewust meegemaakt.Vond het heel erg meevallen, vond het laxeermiddel nemen en de uren op de wc zitten veel erger.Ik heb de ziekte van Crohn in lichte mate. Gelukkig prima onder controle te krijgen met medicijnen. Ik ben nu weer pijnvrij,kan alles eten zonder buikkrampen te krijgen. Succes met je onderzoek !

20. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

1 jun 2008
    4.093
    1
    38
    Dat wordt dus een dagje op de wc zitten bij de ipad :)

Ik heb idd gehoord dat die Moviprep ranzig is. Goede tip van je met citroensap er doorheen ;)

Hadden jullie na het onderzoek buikpijn of viel dat mee?

Deel Deze Pagina