Nu zie ik bij de meeste fietsstoeltjes die te koop staan dat ze geschikt zijn vanaf 9 maanden. In mijn omgeving hoor ik veel dat als een kindje zelfstandig kan zitten het ook eerder kan. Of mensen die vanaf 6 mnd al hun kleine in de fietsstoel hadden. Wanneer had jij je kleine op de fiets?
Bij mij waren ze wat groter, toen ze 9 mnd waren was het winter en bovendien nogal glad. Ik ging dus pas weer fietsen toen het voorjaar was, en toen waren ze bijna 1 jaar oud. Het is niet verstandig om een kindje in een fietsstoeltje te zetten dat nog niet helemaal zelfstandig kan gaan zitten en ook kan blijven zitten. En dan niet langer rondrijden dan het zichzelf rechtop kan houden; kukelt je baby normaal na 5 min om, dan moet je niet langer dan 5 min op de fiets. 6 mnd lijkt me voor vrijwel alle baby's te jong om in een fietsstoeltje te kunnen zitten.
Kinderfysio adviseerde mij destijds dat een kind pas in het fietsstoeltje mag als ze zittend iets achter zich kan pakken zonder om te vallen. Ik begin liever te laat dan te vroeg (hoe leuk het me ook lijkt). Ik wil geen paniek zaaien maar ik heb wel eens gelezen van een baby die is komen te overlijden na een fietstochtje. Nekje en ruggewervel kon de 'klappen' van de drempels niet opvangen en heeft toen zijn nekje gebroken. Wacht er zeker nog mee tot 9-10 maanden tot je kindje goed kan zitten en ook zelf kan gaan zitten.
Het is erg verleidelijk om inderdaad eerder te beginnen maar niet ten nadelen van mijn dochter natuurlijk. Nu is ze erg vlot en begint al te kruipen en ik denk dat het niet heel lang meer duurt voor dat ze zelf gaat zitten maar ze is nog zo smal en klein :s
Hier ging ze zelfstandig zitten met 7 maanden. Maar hier pas met bijna 1 op de fiets gedaan. 't Was winter en koud en ik fiets alleen voor de leuk.
Mja hier geen rijbewijs en dus ook geen auto dus helemaal afhankelijk van de fiets want nieuwe wijk en nog geen bus in de buurt. We hebben nu een fietskar waar ze dmv de autostoel in kan maar deze is zo zwaar.
Kindje van de collega van mijn man zat met net 7 maanden in een fietsstoeltje en na 10 minuten fietsen dachten ze nog: ach ze is in slaap gevallen. Maar helaas was het kindje niet in slaap gevallen....meer wil ik er niet over zeggen. Voor de 9 maanden zijn de werveltjes nog niet voldoende sterk. Hiervoor geldt de zelfde reden als voor een vervolg autostoeltje. Een hoofdje is in verhouding veel te groot voor het nekje en lijfje waar het op staat. Ze moeten goed en zelfstandig kunnen gaan zitten: zelf wel te verstaan. Je moet ze een klein duwtje kunnen geven zonder dat ze meteen omkukelen maar hun evenwicht kunnen bewaren. Mijn zoontje zat met een maand of 10 a 11 pas in het fietsstoeltje. Door die nare ervaring boven aan beschreven nog wat extra langer gewacht.
hier kon hij zelfstandig gaan zitten met 8 mnd, maar ben pas gaan fietsen met 11mnd, heel af en toe.. ik vond het best bobbelig...dus deed nog echte korte ritje en zachtes rijden, vond het best spannend hihi...ondanks dat hij al een hele tijd goed kon zitten..ik zou ook gewoon ehct wachten tot je zeker weet dat je kindje sterk genoeg is...
Bij de oudste met 7 maanden gaan fietsen, met de jongste met 9,5 maand. Kan nog niet zelfstandig gaan zitten, maar zit wel stevig genoeg om te fietsen.
Hier met ruim 9 maanden in het fietsstoeltje en rustig aan opgebouwd met eerst alleen kleine stukjes, zoals naar de kinderopvang. Dat is ruim 5 minuten fietsen. Hij kon toen goed zelf (gaan) zitten en zichzelf corrigeren als hij opzij leunde.
Hier met 6 maanden begonnen met kleine stukjes fietsen naar het CB enz. Heb namelijk geen rijbewijs...
Ik ga pas een fietsstoeltje aanschaffen, sowieso als het warmer is , en als mijn dochter zelfstandig van lig naar zithouding kan en dus goed en stevig kan zitten. Nu kan ze dat nog niet en ik vind het niet echt verantwoord om haar dan in een fietsstoeltje te zetten. Voorlopig dus nog niet hier, vind het toch niet echt lekker weer om te fietsen
Je hebt ook voor de maxi cosi een beugel zodat hij achter op de fiets mee kan. Zodat je kindje gewoon liggend vervoerd kan worden ook al heb je geen rijbewijs.
Wij hebben ook geen rijbewijs en geen auto, maar dat wil nog niet zeggen dat mijn kinderen dan maar in een fietsstoeltje gaan als ze daar nog veel te jong voor zijn. Ik ging met de oudste altijd lopen (ook gewoon 3 kwartier naar het CB). Daarna hebben we een bakfiets aangeschaft. Ook daar zaten ze pas met 3 maanden in, daarvoor vond ik ze echt nog zo klein om zo te hobbelen.
Tja, ik zou miet te vroeg gaan fietsenomda je geen rijbewijs hebt. Misschien makkelijk praten vanuit mijn positie, want ik heb het wel. Maar dan denk ik toch: die eerste maanden kun je niet fietsen en dat d je ook, dan maken die paar maanden om VEILIG te fietsen ook niet meer uit! Een kind moet echt stevig kunnen zitten voordat je er mee gaat fietsen. Het is echt levensgevaarlijk om er eerder aan te beginnen.
Zon rek om je autostoeltje achterop de fiets te doen vind ik doodeng. Zag laatst een man fietsen met zijn ukje achterop en kind werd alle kanten op gebounced.. ik vond t niet fijn eruit zien in elk geval vooral omdat je geen zicht hebt op je kind. Overigens zou ik zelf voor een bakfiets gaan als ik het nog eens over zou doen. Nu hebben we een fietskar maar dat is ook niet ideaal.. nog even wachten voor ze op de fiets mag maar ben blij als dat kan!
Helemaal mee eens! Mira is al 9 maanden, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt haar in een fietsstoeltje te zetten. Ze kan kruipen en ook al zitten als IK haar zittend neerzet. -met de nadruk op ik-. Maar ik wil haar dus pas in een fietsstoeltje zodra ze zelf van de lig naar de zithouding kan.
mijn zoontje is nu 9 maanden, hij krijgt regelmatig fysio en ik heb het er ook met zijn fysio over gehad. Y. kan heel lang stevig zitten, maar nog niet gaan zitten, maar de fysio vond dat hij al stevig genoeg zit voor kleine stukjes. hij corrigeert zichzelf keurig als je hem onverwacht een duwtje van opzij geeft. maaar voorlopig vind ik het veel te koud om te fietsen.
Wij gebruiken momenteel de fietskar weer, vanwege de kou. En toen ons zoontje nog niet in een stoeltje kon gebruikten we ook altijd de fietskar. Mijn vriend en ik hebben wel alletwee een rijbewijs, maar we willen liever niet overal de auto voor gebruiken. Zo'n fietskar is superfijn. Die kun je ook goed tweedehands aanschaffen, of misschien lenen van iemand? Ik geloof dat je ze zelfs kunt huren.