Hoi meiden! Ik ben morgen 20 weken zwanger, maar heb al duidelijk voelbare harde buiken vanaf 14/15 weken. Toen destijds niet iedere dag, nu wel en soms ook best vaak. Ze zijn bij mij heel onwillekeurig en rust of geen rust maakt niets uit. Ze doen geen zeer en voelen verder ook niet vervelend. (Blaasontsteking heb ik nog niet gehad tijdens zwangerschap, heb me al 3x laten testen). Toch heb ik natuurlijk aan de bel getrokken en mocht ik vandaag langskomen voor o.a een cervixmeting. Dit was netjes 45mm en dat is heel goed; de harde buiken doen dus verder niets bij mij. Vk was ook totaal niet ongerust en zei dat sommige vrouwen nu eenmaal heel hun zwangerschap door harde buiken hebben, maar dat geen kwaad kan. Ik ben met een gerust hart weggegaan, maaaar ik ben toch nog even op zoek naar soortgelijke verhalen met een positieve afloop Alvast bedankt (en ook voor het lezen!)
Ik had ook al rond de 18 weken harde buiken, die zijn na een paar weken weggezakt na een week de griep te hebben gehad (en dus echt 100% in bed te hebben gelegen). Was die griep toch nog ergens goed voor Inmiddels ben ik 32 weken, en pas sinds een paar dagen heb ik weer opnieuw af en toe harde buiken. Volgens verloskundige is het niet erg, zolang ze niet met regelmaat komen. Een heeeeeele positieve afloop kan ik je dus nog niet geven, want de kleine is er nog niet. Maar ik heb er weinig last van gehad de afgelopen weken.
ik heb het ook al sinds 14/15 weken. bij vorige ook, die is (met rust) met 37.5 geboren nu is mijn bmm gelukkig nog goed, 3.0 op zn kortst maar ben wel bang dat hij eerder zal komen. gyn maakt zich niet zoveel zorgen, ik wel. oudste was met 33 weken geboren zonder vroegtijdige harde buiken ofzo het is gewoon afwachten nu wanneer het doorzet.
Hier bij de eerste ook sinds 16/17 weken harden buiken. Mijn zoon is toch wel tot uitgerekende datum binnen gebleven, en ik kon tot 8 weken voor bevalling blijven doorwerken (zwaar werk). Hoef dus gelukkig inderdaad geen kwaad te doen.
@MamaChantal; Vervelend he, als jij je wel zorgen maakt en vk niet je weet dan niet of het moederinstinct is of dat je je gewoon 'aanstelt'. Want je wil je ook weer geen zorgen maken als dat niet nodig is, maar je kan het zo moeilijk uitzetten! In ieder geval super fijn dat het bij jou allemaal is goedgekomen ondanks de harde buiken. Hopelijk komt je kindje deze keer ook niet eerder. Toen jij rust moest houden, was dit bedrust of deed jij nog wel gewoon het huishouden toen? Daar ben ik echt heel erg benieuwd naar. Ik werk niet meer ivm contract die niet verlengd is eind 2013. Zie in je banner dat je al het een en ander hebt meegemaakt.. hartverscheurend en niet eerlijk. Dat gun je niemand.. @Micera; Hihi, maar is al wel heel erg fijn om te horen! Dat zegt mijn vk inderdaad ook; ze moeten geen pijn doen, niet met regelmaat komen en ik moet er niet bij gaan bloeden of overmatig slijm verliezen. Zolang dat niet is, is het normaal. @Baby4us; Ah wat fijn! Bedankt voor het delen dat doet me goed!
Tijdens mijn tweede zwangerschap heb ik ook al heel vroeg harde buiken gehad. De eerste harde buiken kwamen al rond de 12 weken. Er zijn allerlei onderzoeken gedaan. Het kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door blaasontsteking. Ook hebben ze cervixmetingen gedaan, maar dat zag er allemaal goed uit. Ik heb de hele zwangerschap last gehad van harde buiken, maar uiteindelijk ben ik met 42 weken ingeleid omdat meneertje er niet vanzelf uit wilde komen. De harde buiken hadden bij mij dus geen enkel effect.
Tijdens mijn vorige zwangerschap ook veel harde buiken vanaf 15/16 weken. Moest wel wat rustiger aan doen van de vk, maar heb gewoon gewerkt tot 5 weken voor uitgerekende datum en zoontje kwam met 38w6d. Sommige vrouwen hebben gewoon een gevoeligere baarmoeder. En soms moet je een stapje terug doen, dus geen zware dingen tillen, wat vaker even rusten op de bank, middagslaapje doen etc. Let gewoon op jezelf!
Hier ook! Heb even in het ziekenhuis gelegen voor een check, een CTscan, en een uitgebreide cervixmeting (verloskundige nam het gelukkig echt heel erg serieus), maar alles is in orde en bleef in orde. Gyn vertelde dat sommige vrouwen gevoeliger zijn voor "niet-functionele contracties". Je schrikt je het laplazarus! Wel zou ik het advies tot rust nemen echt ter harte nemen. Ik denk niet dat je op zoek hoeft te gaan naar "succesverhalen", maar dat je zelf al een succesverhaal zult zijn!
vorige zws niet gewerkt en nu ook niet. vorige zws was het risico op vroeggeboorte gewoon te groot. als ze prematuur kwam had ze weinig kans op overleving dus ja dan doe je niks nu heb ik ook hg erbij (vorige x ook maar minder erg) en daardoor ben ik gewoon niet fit. ik heb bv een rolstoel voor als we de wekelijkse boodschappen doen of naar de stad gaan. ik krijg snel pijn in mn buik en ben gewoon erg moe en 'zwak'. huishouden doe ik als het gaat. bv stofzuigen doe ik, maar echt niet elke dag. ml doet het als ik het niet kan. was probeer ik bij te houden, badkamer doe ik in delen. buik protesteert al snel, en anders mn maag wel
@Zouzograag; Ik heb geen advies gekregen om rust te nemen hoor (maar doe ik instinctief wel) bij mij heeft dat er niets mee te maken namelijk. Ik heb de harde buiken net zo vaak als ik de hele dag bankhang als dat ik heel de dag druk bezig ben. Dit was volgens de Vk eigenlijk alleen maar positief. Ja, je schrikt er inderdaad van, vandaar dat ik graag wilde horen van andere vrouwen met hetzelfde; waarbij er ook gezegd werd dat het geen kwaad kon, en het uiteindelijk dus ook echt geen kwaad kon ^^. Dankjewel!! @MamaChantal; Ja precies. Nee ik vroeg me af of je gewoon rust had opgekregen of bedrust ik weet soms niet precies wat er met "rust" bedoeld wordt namelijk! Mag je dan alleen niet werken of ook niet huishouden etc. Bedankt voor alle reacties! Doet me goed
Hoi heel herkenbaar. Ik heb me ook al ontelbaar keer laten testen op blaasontsteking. Heb al vanaf 17 weken harde buiken. Bij mij doet het niks. Als er maar geen regelmaat in komt.
Hier ook al harde buiken vanaf 14 week. En vanaf 23 week ook pijnlijke ertussen. Bij de vorige zwangerschap ook gehad. Toen met 25 week in het zh gelegen ivm echte weeen en ook een volledige verstreken bmm. Uiteindelijk volledige rust opgelefgd gekregen, kleine is geboren toen met 37,2 Nu maak ik me vreselijke zorgen omdat ik het niet weer zo wil als bij de eerste vk maakt zich niet zo veel zorgen al legt ze me wel volledige werkrust op. controle van bbm doet ze niet omdat ze daar nu nog duidelijke aanleiding voor vindt.
ik krijg wel bmm metingen. en als er iets is moet ik naar de verloskamers bellen. tot nu toe moest ik altijd voor checkup komen en deden ze ook bmm meting. heb ook extra echo's gehad en daarbij ook bmm meting. soms controleert de gyn het nog extra op controle afspraak. heb nu ook elke 2 weken een afspraak staan om me goed in de gaten te houden. Met 30 weken krijg ik weer een meting, dat is dan de laatste, daarna is het niet erg als ukkie komt ik mocht trouwens van gyn niet meer werken (deed ik al niet meer door HG) en heb 2 weken verplicht bedrust moeten houden. als dat niet lukte moest ik opgenomen worden. Gelukkig thuis kunnen blijven met helemaal niks doen
@Jeszjuh; Bedankt voor je reactie! Dat is fijn @Joosie; He bah vervelend zeg. Fijn dat de kleine alsnog gewoon na de 37 weken geboren is . Hopelijk nu ook geen problemen, snap wel dat je je druk maakt hoor. Gewoon omdat het al wel eens gebeurd is, maar gelukkig betekent dat niet dat dat nu ook weer is . Ik probeer ook zoveel mogelijk te ontspannen, is soms toch wel moeilijk he? Vk zegt wel dat het goed zit, maar het is soms zo moeilijk die knop om te zetten hihi. Vind ik dus ook, vandaar dit topic. @Mamachantal; Wat fijn dat je vanaf 30 weken niet meer hoeft! En fijn dat je toen gewoon thuis hebt kunnen blijven.
Wel aan de bel blijven trekken bij twijfel. Ik ging op een zondag ook met 'griep' mijn bed in... Het is dat mijn man op een gegeven moment met de verloskundige ging overleggen want anders was ik hoogstwaarschijnlijk dezelfde nacht thuis nog bevallen. (Ik wilde wachten tot maandag...) Gelukkig toen nog longrijping gekregen en de bevalling nog ruim een week kunnen rekken
Ik ben nu 13 weken zwanger en vanmiddag mijn eerste harde buiken gehad. Na vanmorgen al wat bloed verlies gehad te hebben, zit het me niet echt lekker. Maar ik mag morgen ochtend voor controle.
Net mijn verhaal... Druk of rustig aan doen maakt niet uit... Tot op de dag van vandaag enorm veel harde buiken. Ik ben inmiddels bijna 36 weken... En nu beginnen ze wel wat pijnlijker te worden. Bij mijn 1e zwangerschap idem... en zij is geboren met 38 weken. Maar dit zegt natuurlijk niets.
Bij de 1ste zwangerschap besefte ik pas dat het een harde buik was met 18 weken. Ik had ze constant, veel 's nachts en af en toe van een minuutje o.i.d., maar vaak ook uren aan 1 stuk door. Mijn zoon is geboren met 41.5 weken en was 4430 gram schoon aan de haak Deze zwangerschap had ik met 12 weken de eerste harde buik al. Althans, 'buik' Je voelt dan dus hard klein bolletje van binnen. Vanaf week 14 ook weer constant, hele dag, veel 's nachts. Na het lachen, hoesten, sex, eten, drinken, ademen... het maakt dus niet of ik rust houd of niet. Ik heb gewoon een gevoelige baarmoeder. VK is er ook gewoon nuchter onder en ik ook. Fijn is natuurlijk anders
Ik ben ook 1 van de pechvogels, hier vanaf 16 weken harde buiken en toen ik bij 19 weken begon te vloeien moest ik stoppen met werken. Moet wel zeggen dat ik een baan in de avond uren heb en dus nadat ik de hele dag voor ons meisje heb gezorgd (en de rest natuurlijk huishouden etc) begin ik rond 3 uur tot een uur of 1 s'nachts. Heb gewoon een slechte baan om te combineren met zwangerschap met heel erg veel harde buiken. Gelukkig is er op mijn werk erg veel begrip en ga ik minimaal 1x in de week op de koffie.