Bang zijn in bed? Hoort het bij de leeftijd?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door kimr1, 14 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kimr1

kimr1 Bekend lid

13 aug 2008
    545
    0
    16
    Mijn dochter is sinds 4 dagen ontzettend bang als ze naar bed moet.
    Pyjama aandoen, boekje lezen, alles gaat nog prima, tot het moment dat ik naar beneden ga.
    Ze begint echt hartverscheurend te huilen en zegt dat ze het eng vindt.
    Ik kon er niet achterkomen wat ze dan eng vond, maar vandaag vertelde ze het.
    Ik zei welterusten en ze begon met "ik vind het niet fijn"
    "dadelijk komen ze weer ruziemaken" "wie dan?", vroeg ik.
    "Die mevrouw daar." en ze wees steeds naar dezelfde plek in haar kamer.
    Ik heb de mevrouw toen weggejaagd, maar ze is nog steeds ontzettend bang.
    Zag ze maar een krokodil, dan wist ik tenminste dat dat niet kon ;)
    Hoort het bij de leeftijd? (ze is 2 j en 9 mnd) Wil ze tijd trekken of aandacht?
    Iemand ervaring of tips?

Even voor de duidelijkheid. Mijn man en ik hebben zelden ruzie. De laatste keer is al lang geleden, daar was ze ook niet bij ;)

2. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ik herken het. Onze dochter is tegenwoordig ook heel bang, soms wordt ze 's nachts compleet overstuur wakker. De zijn PEUTERANGSTEN. Ik heb het cb eens geraadpleegd omdat ik een keer een hele nacht en dag bezog geweest ben om haar weer in bed te krijgen. Wat helpt is haar in haar kamertje geruststellen dat alles goed is en dat wij vlak bij zijn. Als ze een tijdje door huilt dan ga ik na ca. 5 minuutjes even weer kijken, dan stel ik haar weer gerust, meestal 'moet' ik dan 3x heen en weer lopen en dan gaat het weer een poosje goed. Misschien dat je hier iets aan hebt, maar het hoort idd bij de leeftijd. En kan voor zowel jou als je dochter erg vermoeiend zijn. Veel succes.

Zo had ik eens een, in mijn ogen onschuldig varhaaltje, waar een draak in voor kwam. Nou 's nachts dus ook weer compleet overstuur: "mama, komt er geen draak?". Nou ja nee dus. In het verhaaltje kwam ook een hond voor die de draak weg jaagde, dus heb een knuffelhondj bij haar in bed gezet, toen ging het wel weer.

Ook zaken als onweer en vreemd lawaai buiten, is erg indrukwekkend voor haar.

3. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    ja t hoort bij de leeftijd. Ik ben al maanden elke avond de krokodillen, leeuwen etc, etc. mee naar beneden aan het nemen zodat ze niet bij hem op de kamer zijn. Inmiddels is het bijna een spelletje geworden welke dieren nog meer mee weg moeten van zijn kamer, maar o wee als ik het niet doe dan is het dikke paniek. CHris is nu 3 jaar en 3 maanden.

4. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Ja hoor, hoort erbij. Mijn dochtertje is nu iets meer dan 2,5 jaar en ik moet elke avond Toon de Mol verjagen uit haar slaapkamer die lawaai komt maken :(

En ze is ook bang geworden voor het lawaai als je de stop uit de badkuip trekt....en voor de stofzuiger.....de fantasie beleeft echt hoogtijdagen.

Ik heb haar nu geleerd dat als ze bang is ze gewoon kan zeggen:"Lawaai weg!" en dan gaat het weg. Sindsdien is ze minder bang en slaapt ze beter, ze was daarvoor wel 4x per nacht wakker.

5. casanova

casanova Actief lid

23 aug 2010
    162
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is 28 maanden en is sinds enkele weken ook bang om te gaan slapen. Ze was wakker geworden van brandweersirenes die door de straat reden. Mijn man heeft uitgelegd dat de brandweer mensen ging helpen en dat het niet eng was.. Als ik haar naar bed breng zeg ik dat papa en mama beneden zijn en het licht op de overloop aanblijft. Dit vindt ze ok en gaat slapen. Dit terwijl ze echt nooit bang was en er hoefde nooit een lichtje aan. Ik hoor het meer om me heen dus ik denk wel dat het de leeftijd is.
    Mocht er echt iemand in haar kamer zijn, kan ze aan de ruziemakers vragen of ze weg willen gaan omdat ze niet kan slapen erdoor. Deur openhouden zodat ze weg kunnen gaan?
    Wel creepy denk ik..

6. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

mijn zoon heeft het de laatste weken ook....

alleen is hij bang voor de leeuwen, ik heb de leeuw mee naar beneden genomen maar toen was die volgens zoon weer terug gekomen via het raam en zo hup in zijn kast,

dus toen heb ik de leeuw gepakt, en gezegt : stoute leeuw, je moet J niet bangmaken, jij hoort hier helemaal niet, Jij hoort in de dierentuin, zo ik ga jou nu meteen nog terug brengen en dan wil ik je niet weer zien !

en dan is het ook goed,

1 keer zei hij dat hij wat zag maar kon me niet vertellen wat, ik heb toen de stofzuiger er maar bij gepakt en alle enge dingen en dromen weggezogen zodat hij lekker kon slapen,

moet zeggen dat als hij het elke avond deed ik niet weet of ik wel elke avond zou gaan stofzuigen :p

Deel Deze Pagina