Opa en oma doen niets uit zich zelf

Discussion in 'De lounge' started by silvana81, Aug 25, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

Feb 12, 2007
    2,777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Hi,

Ff een vraagje ben benieuwd of de opa's en oma's van jullie kinderen weleens uit zich zelf met een uitje aankomen voor de kleinkinderen.

Mijn schoonmoeder past 1x p. Week op, tijdje hoefde dit niet omdat ik met zwangerschapsverlof was.
    Nu gaat mijn schoonmoeder om de week 1 en 2 dagen oppassen.

Mijn schoonmoeder is sinds februari met pensioen.

De zomervakantie is bijna voorbij en het valt mij op dat opa/oma niet 1x kleindochter hebben verrast met een uitje naar de dierentuin of gewoon ff naar de speeltuin bij het winkelcentrum.
    In 6 weken tijd is ze 2x langs geweest meer niet.

Nu hebben ze een week vakantie geboekt en ik kreeg een berichtje die en die datum kan ik niet oppassen want we gaan op vakantie.
    Dat is over 3 weken....ik ga pas volgende week weer werken dus veel tijd om vrij te vragen heb ik niet.....mijn man heeft net die week ook een cursus dag......dus die week vakantie van hun komt slecht uit maar ze overleggen helemaal niet.
    Volgens hun is het nu zo dat omdat ze met pensioen zijn ze nergens meer rekening mee hoeven te houden.

Ik vindt het allemaal wat raar hoe het nu gaat, mijn man is er ook niet blij mee, ik zit er dan ook over te denken om haar oppassen te stoppen dan maar dag extra naar naschoolse en kdv......scheelt een hoop irritatie.

Hoe gaat dat bij jullie?

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Drie weken van te voren aangeven is toch heel netjes? Ik vind niet dat je kan verwachten dat zij aan jou vragen wanneer ze zelf op vakantie 'mogen'... En uitjes zijn leuk, maar ook niet iets dat ik per se verwacht van opa en oma; vaak gaan wij samen met z'n allen op pad. Heb jij zelf voorgesteld iets samen te doen? Of verwacht je alleen dat zij jou bellen en vragen of ze de kinderen mee mogen nemen?

3. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Als ze standaard oppassen vind ik het idd wel netjes dat ze even overleggen over de vakantie. Als ze dat niet zien zitten zou ik ook zeggen: dan niet standaard oppassen.

Ik vind het verder niet heel raar dat ze in de vakantie geen spontane uitjes oid doen. Bij ons is dat ook helemaal niet gebruikelijk. Nu wonen de opa's en oma's hier wel redelijk ver weg en is er ook sprake van ziekte, maar daarvoor was dat ook eigenlijk niet.

4. Mississippi

Mississippi VIP lid

Feb 10, 2012
    10,511
    4,635
    113
    Nou, om eerlijk te zijn denk ik dat jij andere verwachtingen hebt dan zij, zij voelen zich niet verplicht om met jou te overleggen over een vakantie, en voelen zich ook niet verplicht om jullie dochter een dagje mee te nemen ergens naartoe. Ze zijn opa en oma en ze kunnen daarin ook niet verplicht worden, toch? Ik heb precies hetzelfde met mijn ouders en schoonouders gehad, en was er zo klaar mee dat ik onze jongste dochter heb ingeschreven bij een Kdv. Niet meer vast elke week oppassen, maar gewoon voor de leuk wanneer het zo uitkomt of wanneer opa en oma dat gezellig vinden. Zo is er een hoop meer rust, en zijn opa en oma gewoon opa en oma.

5. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Mijn schoonmoeder was ook zo. Te veel irritatie dus gestopt met oppassen en allemaal naar kdv.
    Mijn moeder past ook een dag op en daar hebben we duidelijke afspraken over gemaakt. Maar ik heb ook een andere band met haar ;)
    Hun vakanties staan vast maar ze gaan ook regelmatig een wkndje weg. Dit weet ik meestal ruim van tevoren maar soms ook niet. Ze kan ook wel eens ziek zijn...
    Vervelens als t gebeurt maar dat kan altijd. Ik ben ontzettend dankbaar dat ze wil oppassen en de kids hebben zo een supergoede band met haar.
    Qua uitjes gaan we dan meestal met zn allen. Verder heb ik geen verwachtingen. Ze hebben ook recht op hun vrije tijd :)

6. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,174
    4,485
    113
    Bij ons gaan vakanties ook wel in overleg, maar ik vind niet dat ik mijn ouders hun vakantie kan gaan plannen, zij willen weg, en ze geven keurig aan wanneer ze gaan, bijv. 3 weken van te voren, dus er is tijd om iets anders te regelen.
    verder heb ik schoonouders die met pensioen gaan volgend jaar, en die passen bewust niet standaard een dag op, omdat het simpelweg voor hen te lastig zou gaan worden om wekelijks aan hun oppas taken te gaan voldoen. prima! Wel kunnen ze bijv. in school vakanties bijspringen met oppassen of op andere momenten.
    Misschien is het voor jullie ook handiger dan om inderdaad een andere oppas te regelen en opa en oma alleen de leuke dingen te laten doen.
    Wat uitjes betreft, die worden hier ook maar zelden door opa en oma aangevraagd hoor, kun je toch ook zelf voorstellen. Goh misschien is het leuk om een keer met de klein kinderen op stap te gaan. sommige opa's en oma's denken dat de kinderen misschien al zoveel dingen doen, dat het teveel is als ze ook nog met opa en oma op stap moeten. Daar kun je toch gewoon even over praten.

7. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

Mar 2, 2015
    877
    1
    0
    Ik vind dat als je schoonmoeder 3 weken van te voren meld dat ze met vakantie gaat, dat dat een hele redelijke termijn is.
    Het is niet alsof ze het de dag van te voren zegt.
    Hoever van te voren moet jij dan normaal een dag vrij aanvragen op je werk?

En dat ze je kinderen niet verrast met een dagje weg in de zomervakantie. Is dat echt iets waar je je druk om maakt?
    Ik denk dat ik heel anders tegenover mijn moedere en schoonmoeder sta dan jij.

8. Boommm

Boommm Niet meer actief

Dat is precies de reden waarom ik nooit opa's en oma's als oppas wil(de) hebben. Ik vind dat opa's en oma's er voor de leuk moeten zijn.

Ik zou je kinderen dus inderdaad een extra dag naar het kdv doen.

9. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,300
    2,568
    113
    Ik vindt jouw verwachtingspatroon behoorlijk hoog.

Wat heeft het oppassen te maken met geen uitjes in de vakantie?

Je schrijft over hen pensioen, dat ze nergens rekening mee houden.
    En terecht vindt ik. 3 weken van te voren is misschien een beetje kort dag maar ook niet heel.

Je kont hoe je hier schrijft een beetje ondankbaar op mr over eerlijk gezegd.

10. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
    Mijn schoonouders doen veel met de kinderen, ze komen soms na het werk even langs om gewoon te knuffelen en soms vragen ze of ze dan even een stukje mogen fietsen of dat ze ze mee mogen nemen naar de speeltuin, mijn schoonmoeder is deze vakantie een paar keer naar een binnenspeeltuin geweest en een keer naar het Dolfinarium,mijn schoonvader is deze hele vakantie bij ons aan het verbouwen maar heeft ze na dien wel eens mee genomen om daar te slapen,en een keer apenheul

Mijn ouders daar in tegen ..... Hebben 11 kleinkinderen onder de 8 jaar, zij zien het het echt niet zitten om met alle kleinkinderen om de beurt een dag weg te gaan en dit hebben ze dus ook meteen kenbaar gemaakt, oppas indien nodig ( nood zeg maar) is geen probleem maar gewoon zo structureel oppassen en verwachten dat we dagjes weg doen met de kinderen dat willen we niet, ze kopen liever af en toe een extra cadeautje .... De kinderen vinden het jammer en daarom
    Ik zelf ook wel, maar ik snap het wel.

Wbt jou schoonouders vind ik niet dat ze met jullie hoeven te overleggen, 3 weken van te voren vind ik Zelf nog een acceptabel termijn En ze zijn niet verplicht om uitjes te plannen met jou kinderen, het is leuk voor de kinderen als ze het doen maar uiteindelijk is het hun keus en goed recht dat niet te willen .

11. Boebels

Boebels Bekend lid

Jun 24, 2016
    826
    462
    63
    Ik maak beide mee mbt uitjes. Mijn Ouders passen 2x Pw op en gaan bijna altijd 1x wat leuks doen in de week. De andere dag gaat bijvoorbeeld de helft naar Kdv voor de leuk en zijn ze dus gebonden en gaan ze eerder nog iets leuks in de buurt doen zoals speeltuin.
    Mijn schoonouders gaan nooit iets doen. Hooguit speeltuintje in de buurt. Maar dat maakt helemaal niet uit. Het feit dat ze dit doen betekend al genoeg voor de band en zijn wij heel blij mee.
    Mbt vakanties is het omgedraaid. Schoonouders plannen dit ver vooruit en mijn ouders willen nog wel eens last minute iets plannen. Ik vind het hun goed recht. Wel geef ik aan dat ik wel vrij moet kunnen nemen oo mijn werk dus dat ze het iig een week of2 weken daarvoor laten weten. Maar ook gaan ze vaak als wij zelf weg zijn omdat Yvoir iedereen het makkelijkste is.
    Ik denk dat je eisen vrij hoog zijn. Wel zou ik ook teleurgesteld zijn als mijn zoon opa en oma san naar 2x in 6 weken ziet. Hij is zo gek oo ze en zij ook op hem. Dus dat komt hier niet voor.

12. Tooto

Tooto Niet meer actief

Ik denk dat het aan je eigen verwachtingen ligt. Al besluiten ze morgen op vakantie te gaan, die mensen zijn met pensioen, en hebben geen contract bij je..
    Ik snap dat het voor jullie niet handig is maar ik vind het erg ondankbaar over komen.

Wb uitjes.. Misschien valt het hun wel heel zwaar om een dagje weg te gaan met kleinkinderen, of denken ze er gewoon niet aan.

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Mijn ouders doen helemaal niks op hun initiatief. Het is altijd ons idee om daar langs te gaan of om ze bij ons uit te nodigen. Maar dat is prima zo. Zo is het nu eenmaal. Ik zou het wèl raar vinden, als ze wèl altijd het initiatief namen en daar ineens mee ophielden.

Mijn schoonouders wonen wat verder weg. Die komen soms op eigen initiatief langs (in overleg) en blijven dan vaak slapen. Mijn schoonmoeder maakt er een punt van, dat ze 1x per jaar met de kinderen iets leuks wil doen, zoals naar de dierentuin of zo. Tenminste, met haar oudste kleinkind (van de drie) en onze oudste zoon. De jongste was tot nu toe nog te jong, maar dat gaat zeker komen.

Ik verwacht niks van mijn ouders of schoonouders. Alles wat zij wel willen doen, is fijn. Mijn schoonmoeder past zo 1x in de maand op. Die data bespreken we ruim van tevoren. Maar zij kan bij het plannen net zo goed zeggen: "Oh, die week kunnen wij niet," om wat voor reden dan ook. Dat is prima. Regelen we andere opvang. Afzeggen doet ze eigenlijk nooit. Zij plant hun uitstapjes daar dan wel omheen. Mocht het toch zo uitkomen, dan schikken wij ons wel. Ik ga (en wil) niet eisen, dat zij zich volledig naar ons leven schikt.

Maar goed, mijn schoonmoeder past dus niet echt structureel op. Die van TS wel. Persoonlijk vind ik, dat TS er te veel van maakt. Haar schoonouders hebben een heel leven achter de rug van werken en kinderen opvoeden en kunnen nu lekker genieten. Zij hebben ook recht op vakantie! En aangezien er niet afgesproken is, hoe ver van tevoren 'vakantie aangevraagd dient te worden', vind ik 3 weken heel schappelijk.
    Vergelijk het met de schoonmaakster (als je die hebt). Moet die ook vrij vragen of geeft die de data door, wanneer ze op vakantie is? Ik verbaas me er overigens wel eens over, bij hoeveel werkgevers de werknemer ook gewoon maar de vrije dagen door kan geven i.p.v. dit aan moet vragen en er goedkeuring voor moet krijgen. Zorg e.d. daargelaten.
    Oma is m.i. niks verplicht en verleent TS een gunst, door zoveel op te passen. Ze krijgt er, neem ik aan, ook niet voor betaald. En tenslotte is de opvang voor de kinderen een verantwoordelijkheid van de ouders, niet van de schoonouders. Ook op korte termijn is er vast wel opvang te regelen. Denk aan flexibele opvang op een KDV.

TS, ik vind je overigens geen zeur of ondankbaar, hoor. Ik kan me voorstellen, dat als je dit net rauw op je dak hebt gekregen, je alleen maar beren op de weg ziet en hoog in je emotie zit. Maar probeer er geen punt van te maken en zeg, ná de vakantie van je schoonouders, dat dit niet zo goed uitkwam voor jullie en hoe jullie het de volgende keer beter kunnen aanpakken. En houd het luchtig, ga niet verwijten. Dan hou je de verstandhouding ook goed.

14. Tooto

Tooto Niet meer actief

Eens! Mijn moeder vind oppassen erg leuk, en ook als dochter komt logeren maar niet omdat het moet, maar omdat ze dat wilt..

Soms slaapt ze 2x per week daar en soms weer 2 weken niet, geheel vrij blijvend en voor de nodige opvang heb ik gewoon Kdv, vind ik zelf veel fijner

15. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Onze beide ouders gaan nooit iets echt bijzonders doen met onze dochter. Wel soms even een stukje met haar fietsen of naar de speeltuin die heel dichtbij is (2 minuten). Schoonouders passen 1x pw op. Ze belden zaterdag of het oke was als ze maandag op vakantie gingen:D en weet je? Dat is prima! Oppassen is een gunst en zij mogen zeker genieten van hun pensioen.

Overigens nemen we de opa's en oma's wrl eens mee een dagje weg ofzo, maar dat initiatief komt dan bij ons vandaan.

Je klinkt eerlijk gezegd nogal ondankbaar....

16. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Wat verwacht jij ontzettend veel van mensen die in principe mogen staan en gaan waar ze willen.

17. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Een dag van te voren zeggen op vakantie te gaan vind ik wel te ver gaan, maar 3 weken niet. Dan kun je zelf nog wel andere opvang vinden toch?

18. paula1984

paula1984 Niet meer actief

+1 helemaaal mee eens.
    Wees dankbaar als ze je uit de brand willen helpen.
    Ze hebben de tijd gehad en nu mogen ze genieten wanneer ze willen.
    3 weken is een hele nette termijn om dit aan te geven.

19. littleway

littleway Actief lid

Oct 16, 2014
    120
    1
    18
    NULL
    NULL
    Opa en oma's zijn er niet om elke week op te passen vind ik persoonlijk. Fijn voor jezelf als je het zo hebt geregeld maar als hun iedere week al klaar staan,kan ik begrijpen dat ze niet nog eens een dagje weg gaan met je kindje. Mocht je dat belangrijk vinden kun je toch gewoon die vraag stellen? Wat betreft hun vakantie. Prima toch? Ze zijn met pensioen. De tijd dat ze rekening moeten houden met kinderen en werk is voorbij. Het lijkt mij verstandig dat je nog iemand hebt om op terug te vallen met oppassen. Vrienden familie of oppas. Uiteindelijk is jou verantwoordelijkheid om te zorgen dat er oppas is. Ik snap dat je baalt van dat ze weg gaan. Maar he heel het jaar passe. ze al op. Dus relaxed. Geen zin meer in onzekerheid met oppassen. Dan kun je je kindje naar een kinderdagverblijf brengen. Ben je zeker van oppas. Maar als ze ziek zijn moet je ook wat regelen voor ze��

20. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Denk het ook.

Mijn souders hebben ook nooit opgepast, een cadeautje gekocht (gewoon nog nooit, ook niet bij geboorte of feestdagen) laat staan dat ze weg gaan met ze.

Ik vind dat ook wel vreemd, maar goed.. daarom hebben de kinderen ook niet echt een band met ze en dat is uiteindelijk jammer voor hun..niet voor ons.

Share This Page