Opa en oma doen niets uit zich zelf

Discussie in 'De lounge' gestart door silvana81, 25 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Welke moeilijke situatie? Dat ze wat anders moet regelen voor over DRIE WEKEN? Ik kan me niet voorstellen dat je tegenwoordig geen app-contact of op andere manieren contact kunt maken met je werk in de vakantie om te proberen wat te kunnen regelen. Als je maar wil. Jouw kind, niet die van je ouders, dus jouw zorg en verantwoordelijkheid. Laat ze lekker hun eigen tijd indelen en op vakantie gaan wanneer zij willen, ze hebben ws lang genoeg gezorgd. En dan ook nog verwachten dat ze dagjes uit gaan met de kleinkinderen in de vakantie... :$

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik denk dat je heel blij mag zijn dat je schoonouders willen oppassen. Ze zijn nu vrij om te gaan en staan waar ze willen maar doen het toch maar even.

Jouw post komt erg negatief op me over. Misschien is het verstandiger om betaalde opvang te regelen. Dan kun je er altijd van op aan en heb je geen problemen. Misschien dat opa en oma dan sneller een keer de kids mee nemen voor wat leuks. Want nu is het elke week een verplichting.

3. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Het lijkt alsof je het allemaal zo vanzelfsprekend vind. Ik ben jong moeder geworden maar heb altijd vanaf het begin gezegd: opa en oma moeten opa en oma blijven. Dit betekent voor mij dat ik ze af en toe vraag om eens op te passen, kan dat niet dan is dat jammer voor mij. Mijn ouders zijn nog vrij jong en werken onregelmatig, dus structureel een dag oppassen in de week zit er sowieso niet in. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook best bezwaard zou voelen om ze dat te vragen. Gelukkig bieden ze het zelf regelmatig aan om een dagje op te passen of ze gaan wat leuks doen met de kinderen. Dat vind ik hartstikke fijn en zie ik als een extraatje. Maar het is niet zo dat ik bepaalde dingen van ze verwacht qua oppassen of uitjes. Hetzelfde geldt voor mijn schoonmoeder. Zij werkt niet meer maar heeft toch een druk sociaal leven. Ook van haar verwachten we niets. Fijn als ze wil oppassen maar kan dat niet dan is dat ook prima! Wij hebben er immers zelf voor gekozen om kinderen te krijgen.

4. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Nou indd!

Mensjes hebben jaren genoeg kunnen werken en genieten nu van hun pensioen. Hun goed recht!

Anders zou je eens over een kdv na kunnen denken

5. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Mijn ouders hebben in 5,5 jaar nog nooit de kinderen meegenomen voor een spontaan uitje. Oppassen doen ze ook nooit, dat vinden ze te zwaar of te veel 'gedoe'. Ze hebben in die 5,5 jaar tijd dat wij kinderen hebben misschien 4 keer opgepast.
    Mijn schoonouders daarentegen passen maat al te graag op, nemen de kinderen mee naar de braderie of kermis. Altijd leuk! Niks lijkt te veel, terwijl ze al aardig op leeftijd zijn. Maar ze genieten volop. Zo verschillend kan het zijn dus. Jouw ouders zitten daar blijkbaar een beetje tussenin. Maar verwachten dat ze dat spontaan moeten doen, kun je niet. Hopen hooguit. Ik hoop al 5,5 jaar op een wonder, maar ze zijn te druk voor kleinkinderen vinden ze zelf. Zelfs een verjaardagskaartje kan er niet vanaf. Erg jammer, maar dan hoef ik blijkbaar straks ook niks te doen als ze oud en hulpbehoevend zijn (maar zó lullig ben ik dan weer niet, ik zorg wel voor mijn medemens).

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hoe doen jullie het trouwens als grootouders plots ziek worden? Bv je schoonmoeder belt 's ochtends vroeg omdat zij en opa die nacht buikgriep hebben gekregen? Als opa en oma oppassen moet je als ouders toch zeker een back-up regelen? Is bij gastouders soms ook zo als de gastouder zelf ziek wordt. Als je die back-up niet hebt, zou ik voor een kdv geen, dan ben je altijd zeker van opvang. En hou je bv opa en oma als back-up voor als 't een keertje extra nodig is...
    Als je binnen 3 weken niks kan regelen, heb je dus sowieso niks van back-up? Tja, je eigen verantwoordelijkheid, niet die van opa en oma...

7. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Drie weken van tevoren is ruim voldoende lijkt me om iets te regelen. Die mensen hebben zelf ook nog een leven en het is superlief dat ze uberhaupt willen oppassen.

Daarnaast is het toch niet een soort verplichting om kleinkinderen in de vakantie mee uit te nemen (lijkt me eerder een verplichting die dan bij de ouders zou liggen als er al zoiets zou zijn). Plus 2 * in de 6 weken op bezoek geweest, tja ik denk dat je je verwachtingspatroon iets moet bijstellen.

Hier passen opa en oma niet op, ja bij nood als we er echt niet uit komen (of als wij eens een weekendje weg gaan in goed overleg). Soms gaan ze eens een dagje weg, maar deze afgelopen vakantie zijn ze helemaal niet weggeweest met onze dochter. Ze zijn overigens ook maar eenmaal langsgeweest op haar verjaardag.
    Geen punt, ze genieten van hun welverdiende vakantie en rust!

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Qua 2x langskomen in zes weken trouwens; heb je ze wel eens uitgenodigd? Dus bv;'Dochter zou 't leuk vinden jullie even te zien! Komen jullie een keer lunchen? Wanneer komt 't uit?'
    Zoiets heb je ook zelf in de hand... En als ze het zelf te druk hebben, hoor je 't dan ook wel...
    Maar ik ben daar vast gek ik ;)

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Tsja, we gaan soms bij hun langs als we toch naar mijn ouders rijden (250km) manlief is niet voor niets zo ver weg gaan wonen, er is niet veel aan band bij hun. We gaan even op de koffie, hun kletsen wat over wat ze belangrijk vinden (de katten van de buurvrouw, werk etc) en weg zijn we weer... Man is vrij loyaal naar z'n ouders ookal ziet hij bij ons thuis dat het zo enorm anders kan.

10. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Kvind bijna sneu voor ze haha

Eindelijk pensioen en dan moeten ze in ene van alles en veel rekening houden met een ander

Je moet blij zijn dat je gratis opvang hebt. Daar zitten nou eenmaal nadelen aan

Als ze ziek is moet je dezelfde dag nog wat anders regelen

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.913
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dus... je hebt 1 à 2 keer in de week gratis oppas van mensen die - naar ik mag aannemen - goed en liefdevol voor je kinderen zorgen... en dan is het nog niet goed?

Misschien moet je jezelf even achter de oren krabben.

12. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Wauw, dit is nu precies het probleem van ouders van tegenwoordig, ik zie dit echt te vaak...
    Jullie willen toch kinderen? Oma en opa zijn daar toch niet verantwoordelijk voor? Laat ze lekker genieten van die pensioen en vrije tijd, kies voor een andere opvang en doe niet zo ontzettend ondankbaar.

13. rums

rums Niet meer actief

@ ik sluit mij aan bij tupp en coffeejunkie

Julli kinderen jullie verantwoordelijkheid.
    Mijn ouders zeggen ook dat ze in nood best willen oppassen maar niet standaard. Hun tijd is geweest mbt kinderen en nu is het onze tijd.

14. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    Eh ja, dus je schoonmoeder past 1 a 2 dagen per week op? En komt 2 keer langs tijdens de zomervakantie en dan is het niet goed?! Lijkt me behoorlijk luxe dat ze zo vaak kunnen langskomen!

Ben wel benieuwd, hoe vaak heb jij je schoonouders uitgenodigd om een dagje dierentuin o.i.d. te doen met z'n alle? Zodat ze ook eens echt opa en oma kunnen zijn (wel de lusten, niet de lasten??)

Want tsja, je dochter een dagje meenemen, en jullie thuis laten, is dus eigenlijk weer een dagje oppassen.. En aangezien ze dat al 1 á 2 keer per week doen..

En 3 weken van te voren aangeven dat ze niet kunnen lijkt ook mij redelijk op tijd. Je hebt vast een telefoonnummer van je werk wat je nu kan bellen? Of misschien kunnen jou ouders een keer oppassen? Of een extra dag naar kdv?

Ik vind ook niet dat ze het in overleg hoeven doen om eerlijk te zijn.. Wel op tijd aankondigen, maar 3 weken is dan wel prima. of jij moet ze gewoon normaal betalen, dan is het een ander verhaal.

15. Janna

Janna Fanatiek lid

Precies!

16. tuc

tuc Niet meer actief

Ik wil wel iets van een tegengeluid laten horen.

Die uitstapjes heeft de rest gelijk in, dat kun je niet zomaar verwachten.

Het oppassen wil ik wel wat over zeggen, als je als opa en oma besluit om op te gaan passen heb je daar wel een bepaalde verantwoordelijkheid vind ik...net als vrijwilligerswerk, je legt je vast en kunt niet alleen gaan wanneer het jou uit komt, mensen rekenen op je.
    3 weken vind ik wel enigzins een redelijke termijn al snap ik heel goed dat dit lastig is gezien ts net weer terug is van verlof. Dus iets eerder zou wel fijn zijn.
    Wij zaten op een gegeven moment met een opa en oma met een vakantiewoning en die bedachten die week ineens om op vrijdag weg te gaan (vrijdag was de vaste oppasdag) en dat meerdere keren per maand. Dat kan niet als je belooft op te passen...ik kan niet binnen 3 dagen een andere oppas regelen 2 x per maand.
    Toen moesten wij dus ook op stel en sprong een kdv dag gaan regelen, maar je moet maar zien dat er plek is natuurlijk.

Dus nee het is niet zo dat opa en oma niks meer kunnen, maar ik vind wel dat er net als met werk wel even fatsoenlijk overlegd moet worden.

17. Ssaarr

Ssaarr Fanatiek lid

18 apr 2011
    1.300
    2
    38
    Haha jeetje wat stel jij je aan. Je mag al in je handjes knijpen dat ze wil oppassen elke week!
    En dat ze 3 weken van te voren aangeven op vakantie te gaan is toch netjes en optijd, dat het jou niet uitkomt dat ze op vakantie gaan is niet hun probleem he..........

18. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    @tuc dat ben ik met je eens hoor. Hier pastte schoonmoeder op toen dochter net geboren was. Ze zat niet zo lekker in haar vel en zegde dus regelmatig af om 20.00 uur de avond van tevoren. Na 6 keer in 2,6 mnd was ik ook niet zo amused.

3 weken van tevoren vind ik echter weer een ander verhaal.

19. Lotje84

Lotje84 Fanatiek lid

1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    Huh?! Ze komen toch uit vrije wil? Als ze niet kunnen, heb je een back-up plan nodig. Ze kunnen ook een keer ziek zijn of norgen dood gaan. En dan?!
    Ik zou dankbaar zijn dat ze komen en ze een welverdiende vakantie wensen!!!

Wij hebben zelfs een potje voor de oppasoma en -opa. Elke keer als ze komen helpen nu tijdens de zwangerschap en zo ook met oppassen verdwijnt er €5,- in en geven we ze aan het eind van het jaar een weekend of midweek weg cadeau. Ik zou me echt gegêneert voelen als ik het voor lief zou nemen en ze zonder bedankje achter zou laten (ook al roepen ze nog zo hard dat het nergens voor nodig is).

Ik vind het echt een vreemde denkwijze dat je ouders dit maar allemaal moeten doen en zich het liefst aan jullie moeten aanpassen als het even kan.

Je hebt nog 3 héle weken om iets te regelen. Dat is toch tijd zat?

20. mamavaneenpopje

mamavaneenpopje Actief lid

15 feb 2014
    254
    203
    43
    Vrouw
    Wow.. als ik dit allemaal lees mag ik mijzelf wel gelukkig prijzen. Ik heb eerst in het onderwijs op opvang basis gewerkt en heb nu een vast flexcontract van 20 tot 40 uur dus moet iedere dag beschikbaar zijn.. kan op laatste moment opgeroepen worden. Heb voor komend schooljaar maar 2 vaste dagen, andere 3 dagen nog onzeker. Ik ben het eerste jaar van mijn dochter thuisgebleven maar de afgelopen 2 jaar staat iedere maandag mijn vader klaar voor haar, de dinsdag en woensdag mijn schoonmoeder en donderdag en vrijdag mijn ouders samen. Wil iemand op vakantie geen probleem dan springen mijn broertje en schoonzus in en een goede vriendin en een van de ouders nog wat meer. Ze doen het gelukkig allemaal met liefde en plezier. Iedereen zorgt dat ze altijd na de peuterspeelzaal kan, dus ben gezegend! In de vakantie doen ze graag nog iets leuks met ons samen! Zijn toevallig nu bij mijn ouders paar daagjes langs aan de kust.. Ook in mijn vakanties zien ze hun kleindochter allemaal minimaal 1 keer per week! Ik ben dus anders gewend en kan mij soms bij sommige verhalen ook niks voorstellen, maar begrijp uit dit topic dat ik geluk heb met mijn situatie!

Deel Deze Pagina