Wat betreft het wekelijks oppassen is het een afspraak die je samen gemaakt hebt. Dus ja, dan is het wel netjes als er tijdig aangegeven wordt dat er vakantieplannen zijn. In principe lijkt mij 3 weken van te voren genoeg om iets anders te regelen. Ik neem tenminste aan dat ze jullie direct geïnformeerd hebben toen ze de vakantie geboekt hadden. Als ze het al maanden geleden besloten hadden, zou ik het wel wat lullig vinden dat ze er nu pas mee komen. En ik zou het ook erg jammer vinden als bij ons de opa's en oma's niet zelf met initiatieven komen om hun kleinkind te zien. Natuurlijk kun je het zelf aanbieden en uiteraard zijn ze nergens toe verplicht... dat neemt niet weg dat het heel fijn is als de grootouders er zelf mee komen. Wij hebben er nu ook voor gekozen om zodra de baby er is niet meer familie voor vast op te laten passen. Er wordt iets te vrijblijvend mee omgegaan waardoor wij regelmatig stress hebben om een andere oplossing te vinden en er irritaties ontstaan richting onze familie. Dus dan kiezen we er liever voor om de kindjes ergens anders voor vast onder te brengen en familie alleen incidenteel te vragen.
Nogmaals waarom komt ze dan zelf niet met de initiatieven ipv afwachten op iets wat niet komen gaat... Mijn schoonouders doen ook niks met de kinderen en de meeste afspraken worden gemaakt als wij ze bellen. En dan is het heel leuk en gezellig. Wij hebben het geaccepteerd ze zijn zo en hechten veel waarde aan hun eigen vrije leven. En als ze de kleinkinderen daardoor weinig zien en is dat hun verlies zeg maar
Ik denk eerlijk gezegd dat opa en oma minder uitjes etc. doen omdat ze de kinderen al vaak hebben als ze oppassen. Verder sluit ik me aan bij de andere reacties: 3 weken op voorhand is ruim voldoende om een oplossing te vinden.
ik vind ook niet dat je van ze kan verwachten dat ze hun vakantieplannen met jou gaan overleggen. ze zijn met pensioen.. nou en? hebben ze toch verdiend na weet ik veel hoeveel jaar hard werken? mijn schoonmoeder wil niet eens vast oppassen omdat ze eindelijk nu de kinderen groot zijn haar eigen ding weer kan doen. kan ik haar niet kwalijk nemen hoor. en dat ze geen dingen met je kinderen ondernemen.. tja ze zien ze al veel toch? ik vind dat je wel erg hoge verwachtingen hebt
Mijn schoonouders passen 1 dag in de week op. 4 weken geleden gaf schoonmoeder aan niet op te kunnen passen want ze kon een dagje weg met de bus. Prima..moet ze doen, is ze er ook een keer uit. Maar ik zat in de stress Man kon geen vrij krijgen, ik kon geen vrij krijgen ivm vakantieperiode. Ik had allerlei opties bedacht van meenemen naar mijn werk tot ouders van een vriendin laten oppassen...uiteindelijk konden we een dagje bij de opvang ruilen. Dagjes uit/weg met kleinkind...wat valt daaronder? Mijn schoonouders gaan regelmatig even wandelen of bij de achterburen op bezoek. Ze nemen haar mee als ze een verjaardag hebben en er komen buurkinderen spelen als onze dochter daar is. Ik verwacht niet dat ze regelmatig 'grote' uitstapjes maken. Het enige wat ik verwacht is dat ze goed en lief voor onze dochter zijn
Wij hebben geen opa en oma die oppast. Ik zou willen dat hij wat meer tijd met opa's en oma's kon doorbrengen, om een sterke band op te bouwen Mijn vader woont op ruim 350 km afstand, dus dan rij je ook niet "even" en mijn moeder 200 km. Mijn schoonmoeder vindt haar andere kleinkinderen belangrijker en mijn schoonpa kan het lichamelijk niet aan. Onze zoon gaat eens per jaar een weekendje naar mijn moeder zodat wij quality time hebben, verder is hij altijd bij ons. Ik vind dat jouw verwachtingen te hoog zijn. Het is al enorm fijn dat jouw schoonmoeder oppast. Iets wat natuurlijk geen plicht is en ik kan mij voorstellen dat ze nu ook even van haar pensioen wilt genieten, dus er even tussen uit wil gaan. Het is vervelend dat het bij jullie in een ongelukkige periode valt, maar ze meldt het ruim optijd.
Heb niet het idee dat jij beseft in wat voor luxe positie jullie zitten. 1 a 2 keer per week gratis opvang? WoW!!! Als jij drie weken te kortdag vindt om iets anders te regelen aan oppas, dan moet je je hand in eigen boezem steken. Dan heb je dus niet aan een plan B gedacht. Je schoonmoeder/vader kan morgen ook in het ziekenhuis komen te liggen, waardoor je accuut andere oppas nodig hebt. Dat is het nadeel als je je opvang niet via officiele kanalen hebt geregeld. Wat betreft de uitjes: ik snap dat heel goed. Opa en oma zien jullie kinderen al meer dan genoeg. Ze besparen jullie handen vol geld en dan wil jij nog extra uitjes? Gepaster zou zijn als jij je schoonouders zou uitnodigen voor een uitje en hun een geweldig compleet verzorgde dag zou aanbieden!
Ik heb niet alles gelezen. Maar ik zou het ook niet zo leuk vinden. Vooral net na je verlof is al spannend allemaal. Ik zou vooral doordat ze aangeven dat ze er op die manier in staan ( met pensioen dus nergens rekening mee hoeven te houden) toch kiezen voor kdv bso. En ook je gevoel van waarom is er geen initiatief tot uitjes oid kan ik me heel goed voorstellen. Vooral omdat ze nu door je verlof niet op hoefde te passen.
Wat een onzin. Die mensen zijn toch tot niets verplicht? Zou lekker worden, je welverdiende pensioen aanpassen omdat je op de Kids 'moet' passen. Het zijn haar kinderen en uiteindelijk zijn zij verantwoordelijk voor oppas. Daar kies je toch voor?
Mijn ouders passen 2 dagen per week op en alle extra dagen dat ik opvang nodig heb ook.. Ik ben daar zo dankbaar voor, ik heb wel altijd gezegd het is mijn kind dus als jullie het om wat voor reden dan ook niet meer willen of jullie hebben op die dagen wat anders, voel je dan nooit schuldig want dan is het aan mij om dat op te lossen. Dus wat dat betreft vind ik die 3 weken van te voren zoals bij jou echt gewoon netjes en als t mijn ouders waren zou ik het ze van harte gunnen en veel plezier wensen. Drie weken is echt ruim om iets anders te regelen. En wat betreft de uitjes, ook dat snap ik wel! Ze passen al op, dus vandaar waarschijnlijk niet die extra uitjes. Mijn ouders doen wel uitjes maar dan wel vaak op de dagen dat ze al oppassen. Heel soms ook daarbuiten maar over het algemeen niet. Ik vind het heel leuk dat ze dat doen maar ik zou ze niks verwijten als ze het niet zouden doen. Mijn schoonouders doen geen uitjes maar dat snap ik ook, zij hebben 11 kleinkinderen. Passen ook niet vast op omdat ik dag niet wilde, het zijn schatten maar ze passen al op zo veel kleinkinderen. Kan ze in nood altijd bellen en dan is t nooit een probleem en ook een nachtje in t weekend is geen probleem. Ik ben vooral heel dankbaar dat mijn ouders vast oppassen, ik zie het zeker niet als vanzelfsprekend.
Mijn schoonouders pasten om de week 1/2 dagen op en mijn ouders doen dat incidenteel.mschoonouders wonen op 1-1,5 uur reisafstand en we brachten s dan ook voor 1-2 nachten. Ze doen genoeg mbt uitjes, kinderboerderij, maar ook efteling en zelfs midweek vakantie ( maar das iets wat ik dan weer niet nodig vind) Mijn oiders hebben 20 kleindkids al 24 jaar en konden er niet aan beginnen. Zelf willen ze kunnen gaan en staan waar ze willen en dat is hun groot recht. Maar als ik ze vraag als ik omhoog zit of evt tandarts oid moet dan passen ze 9vd 10 keer wel op. Schoonouders gaan 2 keer per jaar op vakantie en weet dat het in juni en sept is. En dat weet ik vaak ver van te voren. Dus dan zorg ik voor andere oplossing. Ze hoeven dat echt niet te laten en zeker niet ons om goedkeuring moeten vragen.
Maakt het dan echt niet uit dat ze net weer begint met werken na haar verlof. Ik kan mij voorstellen dat het niet prettig voelt als je weer komt werken en dan gelijk vrij moet vragen. En wat als dat niet kan dan moet je wat anders regelen. En juist zo n kleintje daarvan wil je toch dat die op een fijne vertrouwde plek is. Ik vond het al moeilijk genoeg om weer te gaan werken en dan ook nog stress over oppas. Ik vind ook niet dat opa en oma een vakantie in overleg moeten plannen. Maar als ik die oma was geweest had ik niet gezegd ik wil structureel oppassen en dan gelijk de derde week al weggaan. Ik blijf het een verschil vinden tussen wat iemand moet doen en wat fijn zou zijn als iemand dat zou doen.
3 weken van tevoren vakantie melden is idd wel netjes hoor, ze zijn ook niets verplicht. Dat ze vaste dagen willen oppassen is een luxe op zich. Wel kan ik je irritatie begrijpen dat ze niks met je kinderen doen, maar wel vind ik dat dit geen pretpark hoeft te zijn. Al gaan ze bijv. maar langs de kinderboerderij, eendjes voeren , gewoon iets simpels, wat heel veel opa's en oma's vanzelfsprekend vinden/doen. Als je gek bent op je kleinkinderen doe je ook leuke dingen met ze en ga je toch niet altijd hele dagen thuis zitten. Niet dat dat nu elke dag hoeft. De ene opa/ oma ziet het oppassen als iets om naar uit te kijken en de ander ziet het jammer genoeg als een taak/ verplichting. Misschien dat wanneer je voor een kdv kiest, opa en oma wel spontane dingen zouden gaan doen met je kind(eren)?
Ja ik begrijp uiteraard wel dat dat vervelend is, als je na je verlof weer aan t werk gaat en dan gelijk zoiets moet regelen. Maar de zin 'ik ga pas volgende week weer werken etc etc..' en dat t dan kort tijd is is toch niet echt een argument? Ze kan haar werk toch alvast bellen/mailen of iets en het voorleggen. Dikke kans dat haar baas t heus wel snapt en haar die vrije dag gewoon geeft of eventueel een dag zorgverlof op laat nemen of aanbiedt om een werkdag te ruilen zodat je de andere week een dag extra werkt of ruilen met een collega (als dat uiteraard mogelijk is) En anders zijn er vast nog wel meer opties waarmee ze die 2 dagen kan opvullen. Een ander familielid misschien, een vriendin, een lieve buurvrouw. Die mensen om je heen moet je dan wel hebben uiteraard. En anders idd gewoon kdv regelen voor in de toekomst, dan heb je dit 'gedoe' niet meer.
Ja, de opa en oma zijn wel verplicht tot oppassen, zij zijn die verplichting zelf aangegaan. Hadden ze dat niet gewild dan hadden ze dat moeten aangeven (of als ze het nu niet meer zien zitten, ook aangeven)
Helemaal met bovenstaande eens. Deze opa en oma wilden blijkbaar wel regulier oppassen. Dan reken je daar dus op net zoals je op de kinderdagverblijf rekent of gastouder. Het is dan niet meer vrijblijvend, tenzij zij aangeven het niet meer te willen. Mijn so passen ook wekelijks op, en houden altijd rekening met ons. Tuurlijk gaan zij op vakantie wanneer ze willen. Maar ze zullen het altijd met een redelijk termijn aangeven. En 3 weken vind ik dan een redelijk termijn, al is het vlak na je verlof wel lastig. Want als jezelf je plan B bent, zoals iemand schreef dat een plan B nodig is, is het zo vlak na je verlof wellicht wat lastig vrijkrijgen.
Maar als grootouders oppassen, moet je zélf die back-up regelen voor als ze toch een keer niet kunnen door bv ziekte of iets anders. Zij geven 3 weken van te voren aan dan niet te kunnen; ipv vrij vragen kun je dan toch je back-up inzetten? Maar die heeft ts kennelijk niet en dat is hun eigen verantwoordelijkheid, dus ipv teleurgestels te zijn in opa en oma, zou ik die energie steken in een back-up regelen. Want zoiets zal echt wel vaker voorkomen. Dríe wéken! Kom op zeg, 't is niet alsof ze op zondag zeggen dat ze maandag niet kunnen! Maar zelfs dán moet je toch zelf iets kunnen regelen?
Maar als je zélf/man die back up bent? Of heeft iedereen hier naast kinderopvang/Gastouder nóg een back up voordat je zelf 'aan de beurt bent'? En 3 weken vind ik ook een redelijk termijn, maar niet elke werkgever is even snel als het gaat om aanvragen en TS zit dan nét na haar verlof, en dat kan ook nog een lastige factor zijn voor het vrij krijgen.
Als je zelf je back-up bent, moet je dat toch ook accepteren? Maar als je niet zelf meteen vrij kan krijgen in geval van ziekte van opa/oma bv, dan ben je geen goede back-up; dat kun je niet bij opa en oma neerleggen. Hoe dan ook vind ik dit niet iets wat je opa en oma kwalijk kan nemen. Maar zelf zou ik nooit voor grootouders als vaste opvang kiezen, omdat wij geen goede back-up hebben/zijn en omdat zoiets de band gewoon verandert. Ik zou in dit geval ook rustig informeren of opa en oma het nog wel zien zitten, of dat ze echt toe zijn aan hun volledige pensioen met af en toe oppassen omdat het leuk is, niet omdat het móet.