Ik heb naast de kinderopvang mijn ouders en schoonvader en schoonmoeder als back-up dan dan komen wij zelf pas.
Niet iedereen heeft die mogelijkheid natuurlijk. 3 wk van te voren aangeven dat je niet kan vind ik overigens heel redelijk. TS zou nu alvast haar werk kunnen bellen om te kijken wat er mogelijk is.
Ik vind de reacties wel erg hard en kortzichtig hoor. Opa en oma zijn de vaste oppas en ik vind dat ze dan niet zomaar weg kunnen zonder rekening te houden met ts. Ze heeft 4 maanden thuis gezeten en nu ze weer gaat werken besluiten ze opeens om op vakantie te gaan. Het is toch logisch dat de timing gewoon beroerd is? Ik ben het helemaal met Tuc eens.
Maar dan is dat je eigen verantwoordelijkheid. Voor mij zou dat de reden zijn om vast voor kdv te kiezen en incidenteel voor grootouders.
Het is jammer dat de grootouders hun kleinkinderen niet vaak hebben gezien de laatste tijd. Persoonlijk vind ik drie weken vantevoren aangeven dat ze niet kunnen oppassen heel schappelijk.
Grootouders als vaste oppas is toch hetzelfde als een kdv of Gastouder? Ook bij een kdv of Gastouder heb je onvoorziene situaties waarvoor een back up nodig kan zijn. Oppas en back up, op welke manier dan ook ingevuld, blijft altijd eigen verantwoordelijkheid.
Maar gepensioneerden gaan wel vaker buiten het hoogseizoen op vakantie, omdat het dan gewoon veel goedkoper en rustiger is. En in het begin van het verlof van ts oo vakantie gaan was ook niet handig, met de naderende bevalling. Ik zie de topictitel al: schoonouders gaan op vakantie, terwijl ik elk moment kan bevallen. Ik ben het ook helemaal met jou en tuc eens dat de schoonouders een verplichting zijn aangegaan. In mijn beleving betekent die verplichting dat ze niet twee dagen van te voren kunnen bellen met de mededeling: we komen niet, want we hebben dan met vrienden afgesproken. Het moment dat ze op vakantie gaan mogen m.i. nog altijd zelf bepalen, zo lang ze dat maar ruim van te voren aangeven. Ik vind dat drie weken van te voren aangeven dat je op vakantie bent ruim voldoende is, maar goed, TS vindt blijkbaar van niet. Dan moet ze dat denk ik bespreekbaar maken en tegen haar schoonouders zeggen hoe lang van te voren ze het de volgende keer wil weten.
Natuurlijk heb je altijd een back-up nodig, maar als oma ziek is, heb je meteen geen opvang. Als een leidster ziek is of vakantie heeft, komt er een vervangster. Je houdt onvoorziene omstandigheden, maar kdv is in mijn ogen veel zekerder dan grootouders. Bij gastouders heb je ook soms dat er via het go-bureau vervangen wordt geregeld, maar mijn schoonzus heeft dat bv niet. Dus toen haar go haar been brak, had ze een groot probleem...
iedereen roept wel over geen opa's en oma's oppassen en beter kdv. Ben ik het ook mee eens hoor het veranderd de band tussen mn schoonouders en mij heel erg. Maar helaas heeft niet iedereen het budget hiervoor... kdv blijft toch een behoorlijke aanslag op je geld ondanks toeslagen. Ik zou willen dat ze alle dagen erheen kon, ook omdat je dan meer zekerheid hebt juist met ziektes ed wat we ook hebben ervaren maar dat redden we helaas niet met geld.
Op basis van de topictitel verwachtte ik een verhaal te lezen over een opa en oma die hun kleinkinderen zelden zien. In plaats daarvan lees ik dat zij structureel iedere week oppassen, soms wel 2 dagen in de week. Beetje ondankbaar komt het op mij dus wel over.
Hier betaalde opvang dus nooit gezeur. Maar kom op zeg, oma kan ook een been breken (en newsflash das meestal onverwachts en wordt niet 3 weken van te voren aangegeven) en dan zal je ook andere opvang moeten regelen. 3 weken vind ik heel netjes. Logisch dat je stiekem een beetje baalt maar suck it up en bel iemand anders.
Wij hebben beide ouders die niet vast op willen passen en daar zou je ook niet van uit moeten gaan als je kinderen krijgt. Zij krijgen ze toch niet? En inderdaad wat als er eens iets gebeurd en ze uit vallen dan heb je een groot probleem!
De discussie of je nou wel of niet voor opa en oma moet kiezen als oppas is niet relevant. Ts heeft hier wel voor gekozen en nu heeft ze een probleem. Mijn kind is ook bij familie als ik werk. Zij overleggen geen vakantie met mij, maar geven het wel op tijd aan wanneer zij weg gaan. 3 weken van tevoren vind ik wel het minimale om het aan te geven. Liever 1 maand omdat bij veel bedrijven een vrije dag ook 1 maand van tevoren moet regelen. Nu kun je niet veel meer dan het oplossen Ts. Bel zsm je werk en overleg met je schoonouders wat jouw verwachtingen zijn van het oppassen. Mochten ze daar niet mee akkoord gaan, dan weet je dat je eventueel verder kunt zoeken naar alternatieven zoals bijvoorbeeld een gastouder. Succes!
Je hebt wel een erg hoog verwachtingspatroon hoor. In 3 weken tijd kunnen jullie toch wel oppas regelen? Ze past behoorlijk vaak op, dus ik kan mij voorstellen dat ze dat ook genoeg vindt. Het is geen vanzelfsprekendheid dat opa's en oma's oppassen. Mijn moeder en schoonmoeder geven soms ook 3 weken van te voren aan dat ze niet kunnen. Het blijft natuurlijk onze verantwoordelijkheid. Tijd genoeg om iets anders te verzinnen. Als het oppassen verder goed gaat en je SM is lief voor je kids, dan zou er voor mij weinig aan de hand zijn...