Mijn man noemt zijn stiefmoeder bij haar voornaam, zijn moeder is overleden. Onze dochters noemen haar wel oma. En zijn moeder is ook oma, ook al overleed ze lang voor hun geboorte. Zijn stiefmoeder is niet zijn moeder, maar wel hun oma; dat kan ook... In geval van TS zou ik de kinderen laten kiezen wat ze willen zeggen.
De vriendin van mijn vader heeft een afkorting van haar naam voor de kindjes. Ook omdat ze ongeveer de leeftijd van mijn man heeft. Mijn stiefvader is wel gewoon Vake maar mijn mama en stiefvader zijn al 10j een koppel en 9jaar getrouwd
Dus eigenlijk kies je voor de angst dat je moeder zegt, ik kap ermee? Wat raar is, want ze wordt oma! Ik denk dat je een gesprek moet aangaan met de schoonvader hoe hij dat beleeft, bedenk ook dat jouw kind geen andere situatie weet dan deze en moeilijk uitleggen is het niet. Wat er is gewoon opa en oma en oma, meer telt ook niet voor een kind. Wij zien door flinke ruzie mijn schoonvader niet meer, de kinderen hebben hem nooit gekend. Mijn schoonmoeder is al jarenlang alleen en de kinderen weten ook niet beter dan dat ze gescheiden zijn. Zij hebben ook opa en oma en oma. Ze vragen wel eens naar de vader van mijn man, maar noemen hem geen opa want hij is er niet en neemt geen contact op (want wij hebben hem altijd op de hoogte gehouden van de kinderen elk jaar)
Mijn ouders zijn ook gescheiden, maar gelukkig kunnen ze nog wel met elkaar door 1 deur. De nieuwe partner van mijn vader is gewoon "oma [Naam]", net zoals mijn moeder "oma [Naam]" is en mijn vader "opa [Naam]". Mijn vader is al langer samen met zijn vriendin dan bijna de geboorte van alle kleinkinderen, zij hebben dus nooit anders geweten (nu ja, oudste kleinkind was 2 oid). De ouders van mijn partner hebben wel een eigen titel, net zoals mijn grootouders die nog alle in leven zijn (de grootouders van mijn wederhelft zijn wel al overleden).
wat lief dat de kinderen dat zelf gevraagd hebben, die mensen zullen zich wel speciaal hebben gevoeld.
@Caithy, dat klopt. Maar het is meer als alleen angst. Want ik weet uit ervaring dat ze dat ook gewoon echt doet. Heeft ze al eens gedaan, dus ik weet tot wat ze in staat is en ik wil gewoon geen ruzie en/of problemen.
Hier blijft opa 'opa' en z'n nieuwe vrouw noemen we (ook richting kinderen) bij de voornaam. Zelf zou ik daar vraag 'oma' voor zetten, maar mijn man heeft een enorme hekel aan haar, dus dat ga ik er helaas niet door krijgen. Hij gunt haar de titel 'oma' niet. Er is maar 1 oma van zijn kant en dat was zijn moeder (de er helaas niet meer is).
Hier hebben we beide gescheiden ouders. Mijn ouders allebei nieuwe partners en zijn ouders zijn hertrouwd én weer gescheiden, maar ook de exen komen nog over de vloer. Alles bij elkaar hebben onze kinderen dus 8 opa's en oma's waarvan er 2 eigenlijk ex opa en oma zijn. Wij wilden absoluut biet dat de exen opa en oma werden genoemd en toch is dat min of meer opgedrongen door de oudjes. Ik heb me er maar bij neergelegd, maakte mezelf veel te druk. Met als gevolg dat mijn dochter nu elke grijsharige opa of oma noemt (ook ouders op de crèche die vroegtijdig grijs zijn geworden 😱. Zij ziet geen onderscheid en zolang het voor haar goed is vind ik het prima.
Mijn moeder heeft nu ruim 5 jaar een nieuwe relatie, kan zelfs langer zijn. Mijn vader is overleden en mijn vriend heeft ook geen vader meer. Mijn moeder haar vriend is dus de enige '' opa '' in de familie. Ik heb van het begin gezegd dat hij gewoon opa voor haar is. Hij vroeg ook namelijk hoe zij hem moet aanspreken later. Het maakte hem niet uit als het gewoon bij zijn naam is. Nu is mijn dochter nog klein en snapt ze het natuurlijk nog niet maar wil voor haar zo graag een opa dus vandaar. Jou kinderen zijn al wat groter en snappen het wel. Ik zou ze toch zelf laten beslissen en dit ook met je vader en zijn nieuwe vrouw bespreken. Denk dat het in de praktijk op den duur snel wel oma gaat worden maar dat het nu nog wennen is.
Bij ons zijn mijn moeder en stiefvader opa & oma. Omdat hij ze al vanaf geboorte kent en ze toen ook al getrouwd waren. Hij is trouwens helemaal gek op ijn stiefvadr! Mijn vriend zijn ouders zijn gescheiden toen mijn zoontje 1,5 was, zn opa ziet hij nog amar zelden maar hij herkent hem wel, hij noemt hem gewoon opa maar associeert hem niet echt mee rmet oma gelukkig. Mijn vriend zijn moeder is oma. Soms als we hem naar zijn oma brengen en hij vraagt ook om opa zeggen we nee alleen naar oma, oma E. en dan weet hij ie we bedoelen. Gelukkig is hij op zo'n leeftijd dat hij nog niet helemaal snapt dat de andere opa ooit bij oma E. hoorde. Mijn vade spreek ik niet meer, die is uit mijn leven verbannen toen zoontje een maand of 3 was dus die herrinnerd hij zich niet meer.
Mijn vriend zijn ouders zijn ook gescheiden, alleen vriend zijn vader is niet Opa voor ons zoontje dat is en zal altijd zijn stiefvader zijn. De 'biologische opa' kent ons zoontje ook niet, wij weten ook niet of hij wel van het bestaan van zijn kleinzoon weet. We hebben wel een geboortekaartje gestuurd, maar onze kaartjes (kerst verjaardag) verdwijnen altijd. Heel jammer. Maar goed onze zoon heeft 2 opa's en 2 oma's die alles voor hem zullen doen. En tja als vriend zijn vader weer in ons leven komt, dan is het aan zoon hoe hij hem wil noemen tegen die tijd.
hier een wat andere situatie... mijn nieuwe a.s. 'stief'moeder is 21... ik zie de humor er wel in om haar oma te laten noemen hihi, mijn vader noemt ze al opa dikke buik... kwam ze zelf mee, is er nog niet uitgegaan hihi
hij is pas 60 geworden, ik ben 29 en het word nog gekker, ze hebben ook nog een baby van een paar maanden ook.... maarja... doe je niets aan
Mijn schoonouders zijn gescheiden, al ver voor dat ik uberhaupt in beeld was is mijn schoonmoeder hertrouwd met een vrouw. Voor mijn dochter zijn ze beide gewoon oma. Haha, dat is inderdaad wel humor Een oma van 21 en een oom/tante van een paar maanden oud.
Mijn schoonouders zijn al jaren gescheiden. Het verschil is hier dat de kinderen geen contact hebben met mijn schoonvader. Mijn man spreekt hem een enkele keer, maar ook praktisch nooit. De partner van mijn schoonmoeder is hier meestal gewoon opa. Soms alleen zijn voornaam en soms is het opa *naam*. Wij laten het zo. Hij vindt het prachtig om opa genoemd te worden, maar ze weten dat hij niet hun echte opa is. Ze zijn dol op hem en dat is het belangrijkste. Ook de twee kinderen van mijn 'schoonvader' worden soms oom *naam* genoemd.
Ligt ook een beetje aan de situatie denk ik. Jouw kinderen waren er al voordat opa een nieuwe vriendin kreeg. De titel om vind ik persoonlijk dan raar. Mijn stiefmoeder is al sinds mijn 5e in mijn leven, dus heeft mij groot zien worden en opgevoed dus de titel voor oma verdient ze zeker. Mijn stiefvader is in mijn leven gekomen, toen ik bijna het huis uit ging. Ik ging er uit en hij trok er in. Het is een leuke vent, super met onze zoon maar op één of andere manier hebben wij hem geen opa genoemd. Wij hebben bij de geboorte wel gevraagd wat hij zou willen, hij vond bij naam gewoon prima. Achteraf gezien, verdient hij de titel ook. Hij is zo leuk met onze zoon en soms noemt hij hem ook gewoon opa. Die keuze is aan onze zoon.
Hier beide ouders gescheiden en nieuwe partners. Ze heten allemaal opa/oma en dan de naam. Dochter heeft het zelf zo besloten en zij voelt zich er prettig bij.