opa en oma nu wel of niet op cursus???

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Dwezelin26, 12 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Dat veel mensen het op die manier doen maakt het nog niet oke. Dat is hetzelfde als zeggen dat je bekeuring voor te hard rijden onterecht is, want "iedereen rijdt daar te hard".

Ik vind het gewoon niet kunnen. Daar is het niet voor bedoeld.

Vraag dan geen toeslag aan, laat opa en oma gratis oppassen, en ga van het geld dat je bespaart aan eigen bijdrage kdv naar de dierentuin, kleren kopen en weet ik veel wat. Maar doe dat dan niet van geld wat helemaal niet voor dat doel bedoeld is..en waarmee je andere mensen kunt treffen die het wél nodig hebben. Het potje is een keer op natuurlijk.

Maar goed, blijkbaar hebben we gewoon een andere moraal.

2. Chantico

Chantico Niet meer actief

#42 Chantico, 24 okt 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 okt 2009
    Tja, natuurlijk is het wel een 'goede oplossing' voor de ontvangende partij. Maar of het terecht is...

Ik wil ook wel extra geld van de belastingdienst om kleertjes en uitjes te betalen. Weet je wat... ik ga m'n ouders aanmelden als gastouder! We hebben wel geen opvang meer nodig, maar ach: dan doen we net alsof die ene keer in de week dat ze gezellig naar opa en oma gaat 'opvang' is en dan gaan we van dat geld leuke dingen doen! Kan ik toch eindelijk een keer merkkleertjes kopen! En als we dan met de andere opa en oma nog een keer dezelfde truc uithalen hebben we dubbel prijs! Kunnen we ook nog naar de dierentuin enzo! Hey, en als we nóg een kind krijgen, tel uit je winst!

Ik hoop dat jullie begrijpen dat dit zéér ironisch is bedoeld...

Mijn kdv koopt ook geen kleertjes of dierentuinkaartjes van het geld dat wij ze betalen. En ze storten het ook niet op de rekening van ons kind. Dus als opa's en oma's dat wel doen met het geld, dan is dat niet waar het geld voor bedoeld is en daarmee onsolidair (een net woord voor asociaal). Hoe fijn ook voor kind en ouders. Dat de belastingdienst het niet kan verbieden betekent dat het een maas in de wet is, niet dat het eerlijk en sociaal is.

Die regeling is inderdaad bedoeld ter compensatie van de kosten die ouders maken om hun kind bij betaalde gastouders te brengen. En om te zorgen dat opa's en oma's op deze manier in de gelegenheid worden gesteld om een deel van hun betaalde baan op te zeggen om zorg voor kleinkinderen op zich te nemen en ze te compenseren zodat ze er financieel MINDER OP ACHTERUIT gaan. En dus niet om ze er financieel op VOORUIT te laten gaan. Om zo de druk op de andere BETAALDE opvang te verlichten. En dus niet om GRATIS opvang te gaan spekken.

Met andere woorden: opa en oma krijgen geld van papa en mama. Opa en oma kunnen hier hun gemiste inkomsten gedeeltelijk mee compenseren. Papa en mama krijgen een deel van de gemaakte kosten terug van de overheid. Zowel opa en oma als papa en mama gaan er dus ietsje op achteruit, maar niet zoveel als wanneer ze géén subsidie zouden krijgen. Ze zijn dus nog steeds meer geld kwijt aan het kind dan dat ze terugkrijgen van de overheid. En dus niet: ze verdienen geld aan het kind. Zo werkt het met de overheid: die komt mensen tegemoet die het krap hebben. En wie het niet krap heeft, hoeft ook geen overheidssteun te benutten. Het geld stroomt via de belasting van rijk naar arm. En dus als het goed is zo min mogelijk terug naar rijk. Wie 'aan de arme kant van de streep staat' maakt terecht gebruik van deze regeling. Wie 'aan de rijke kant van de streep staat' niet. En ja, mensen vinden zichzelf altijd arm, vergeleken met 'die zakkenvullers' aan de top. Maar dat is natuurlijk niet waar de streep loopt.

Jongejonge zeg, stel je voor dat je gratis op je kleinkind past! En dat terwijl er ook asielzoekers in nederland wonen en mensen door rood rijden! Als anderen de wet overtreden, dan is het blijkbaar niet verkeerd meer om het zelf ook te doen :(

P.s. Ikkelies10, ik ken jouw situatie niet, dus ik zeg met mijn quote van jouw bericht niet dat ik pretendeer iets te weten over of jij wel of niet terecht gebruik van deze regeling zou kunnen maken! Het was meer dat je zo'n mooie verwoording gaf van wat mensen denken.

3. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Hier wilde oma ook wel gratis oppassen. Toch hebben we de toeslag aangevraagd. Nu is het een welkome aanvulling op hun aow, die toch wel erg aan de lage kant was en ze iedere maand heel zuinig moesten doen. Ook onze zoon krijgt wel eens een cadeautje van opa en oma. Misschien dat die niet gekomen was als die toeslag er niet geweest was.

Ook wij maken geen kosten voor kinderopvang, omdat de toeslag ook gebruikt wordt om de kosten aan het gastouderbureau te betalen. Misschien niet helemaal eerlijk, maar ik vind het ook wel eens fijn, dat we tegemoet gekomen worden in bepaalde kosten.
    Heel vaak vallen we net buiten de grenzen, terwijl als ik besluit vaker thuis te zijn en dus minder te werken, ik geen gebruik maak van de kinderopvangtoeslag, maar wel binnen allerlei regelingen val. De regering wil graag dat meer mensen gaan werken, dus voor mij voelt de kinderopvangtoeslag wel als stimulerend en eerlijk.
    Verder zijn er niet voldoende opvangplaatsen bij een kdv, en op deze manier worden kinderen toch opgevangen.

4. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Zo79 en Chantico: ik ben het 100% met jullie eens!

Persoonlijk betaal ik liever belasting voor asielzoekers die met hele gezinnen op 1 kamertje wonen en niet eens weten wat een extraatje is dan voor mensen die het al goed hebben en die het nog beter willen hebben door van een regeling gebruik (misbruik)te maken die niet voor hen bedoeld is.

Het is bedoeld om mensen die weinig geld verdienen tegemoet te komen in de kosten voor kinderopvang zodat iedereen kan werken. Het zou zo zuur zijn als straks kinderopvang onbetaalbaar blijkt (waar idd al naartoe gewerkt wordt, brrr....) voor die mensen want weet je wie daar dan geen last van zou hebben? Degenen die nu die regeling op deze manier invullen.

Grappig ook trouwens dat TS de eerste reacties meteen heel heftig en aanvallend vond, want ik las ze zo niet. Maar goed, het is niet leuk om aangesproken te worden op je moreel besef...

5. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Zonder iemand aan te vallen!!!

Maar pfffff hier kan ik soms best boos om worden. Juist om dit soort praktijken is de wet nu veranderd sinds 2010...en gaat mijn gastouder stoppen. Zij past al 17 jaar op en heeft geen zin meer om nu nog een opleiding te gaan volgen. Wat ik begrijp. Maar goed het komt m.i door dit soort dingen dat de wet is veranderd. Er wordt te veel misbruik gemaakt van dit geld. Hetzelfde is als mama's gaan shoppen en de kids lekker bij de oppas brengen, want het wordt toch betaald door de belasting. (en dus door ons allemaal).

Je begrijpt dat ik enorm baal dat mijn oppas er mee gaat stoppen. Na 1,5 jaar bij haar gekomen moeten mijn kindjes weer naar een ander, waar ik erg tegenop zie ivm eerder oppas moeders die niet helemaal spoorden...
    Ook liggen de gastouders niet voor het oprapen hiero..ivm de nieuwe wetten ook weer...

Dus nogmaals...ik val niemand aan en ieder moet doen wat ie wilt maar.....goed, mijn punt is duidelijk lijkt me ;)

Deel Deze Pagina