Kinderdagverblijf op 21km enkele rit aanhouden?

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by Koningsgezin, May 21, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

Jan 24, 2014
    1,689
    110
    63
    Hallo dames,

Onze zoon van 3 jaar en 5 maanden heeft een spraakachterstand, in die zin dat hij volgens het kinderdagverblijf weinig praat, onverstaanbaar is en sommige letters moeizaam uitspreekt. Thuis echter praat hij veel, op straat als hij los komt ook veel. En hij is voor derden redelijk verstaanbaar. Wij zien wel in dat hij naar de logopedie moet (of is dit ons aangepraat?) en hopen dat het CB eindelijk met ons mee gaat (zijn er al 2 keer eerder geweest, 16 juni gaan we er weer heen, weer voor zijn spraak). Met sommige letters heeft hij inderdaad moeite.

Onze kinderen gaan nu 1 dag per week naar de opvang. Eind juni gaan wij verhuizen en raak ik tegelijkertijd mijn baan kwijt (wisten wij op voorhand). Wij gaan verhuizen naar een dorp 21km verderop, enkele rit.

Vandaag had ik een gesprek met de leidster van mijn zoon. Ze kwam nogal dwingend over. Ze eist dat onze zoon, vanwege zijn spraakachterstand en een "veilig" gevoel hebben op de kinderopvang, dat onze zoon op het kinderdagverblijf blijft. "Het liefst" (kwam alleen wel heel dwingend over) nog 1 hele dag extra i.v.m zijn spraak. Dat zou betekenen dat wij circa €90,00 extra kwijt zijn aan brandstofkosten, om de kinderopvang te pleasen en om met hun eis mee te gaan. Kosten opvang gaan natuurlijk gewoon door. Buiten het feit dat als ik weer werk vind, ik nu verplicht wordt om in de buurt van oude woonplaats werk te vinden. Stel dat ik namelijk aan de andere kant ga werken, dus nog verder van oude woonplaats af, dit zowel qua financien als tijd niet haalbaar is. In deze regio in weinig werk en wil mijn werkgebied verbreden om meer kans te maken op de arbeidsmarkt. Of ik moet een extreem flexibele werkgever zien te vinden in deze tijd. Het is een nogal file gevoelig stuk.

Nu snap ik het van de spraakachterstand prima dat hij op een kinderdagverblijf moet blijven, het liefst 2 hele dagen. Maar dat "veilige" gevoel? Onze zoon is erg makkelijk wat betreft wennen. Kijkt wel eerst de kat uit de boom, maar komt dan 'los'. Dus ik schat het wennen geen probleem eigenlijk.

Hij moet nu nog een half jaartje naar de opvang. Is het zo schadelijk voor zijn sociale ontwikkeling om hem naar een dichtstbijzijnde kinderopvang of peuterspeelzaal te brengen? In het nieuwe dorp zal hij immers nieuwe vriendjes maken. We worden verplicht niet te verhuizen, althans, zo lijkt het. Toen wij het huis al te koop gingen zetten, kwam daar van de opvang al het grootste commentaar over.

Heeft het kinderdagverblijf gelijk? Moeten wij onze zoon naar een kinderopvang 21km enkele rit, totaal 8 keer rijden (we moeten hem ook 2 dagen per week gaan brengen) Buiten brandstofkosten, komt er dus ook een extra dag bij. Gaan wij financieel niet trekken als ik in de WW zit. Stel ik mij nou aan en ligt het aan mij/ons? Wie betaald de extra brandstofkosten en extra dag kinderopvang? Is dat de gemeente, de kinderopvang of wijzelf?

De peuterspeelzaal die wij op het oog hebben in de buurt, werkt met het zelfde VVE-traject (Uk&Puk) als het kinderdagverblijf waar ze nu op zitten.

Groetjes

2. froetie1

froetie1 Lid

Oct 18, 2010
    60
    1
    8
    NULL
    NULL
    Vind niet dat het kinderdagverblijf ook maar iets van jullie kunnen 'eisen'. Zou als ik jou was kijken voor iets in de buurt. Scheelt veel tijd en geld en daar kan jullie zoon ook prima begeleid worden. Vind het maar vreemd dat zij denken dat hun kunnen bepalen wat jullie moeten doen.

Succes met een keuze maken!

3. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Ik zou doen wat goed voelt voor jullie. Wil je elke keer die afstand rijden? Wat ik zo begrijp niet. Dan doen jullie dat toch niet. Helemaal niet als jullie denken dat hij zich prima aan kan passen en wel even moet wennen, maar het geen blinde paniek gaat zijn met misschien een soort van terugval/stilstand terwijl je dat juist niet wilt. Jullie kennen jullie kindje uiteindelijk gewoon het allerbeste en dan kan het kdv hoog of laag springen, maar jullie beslissen. Als ouders zul je daarbij ook zeker het belang van jullie zoontje niet uit het oog verliezen. En zo te horen doen jullie dat ook niet, want jullie kijken naar zijn aanpassingsvermogen etc.

Ga gewoon eens kijken bij het nieuwe kdv of de psz in de nieuwe woonplaats en hoor ook hoe hun erin staan met een nieuw kindje met een spraakachterstand. Hebben ze daar ervaring mee etc.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ik krijg een beetje jeuk van dat kdv.. Leuk en aardig, maar als ze ook nog een extra dag "eisen", vraag ik me af waarom ze dat nu pas doen..

Blijkbaar is het verschil in verstaanbaarheid tussen jullie en het kdv ook wel groot.. Bij ons kdv konden ze mijn oudste best verstaan, net zoals ik.. Maar mijn ouders/buren etc verstonden veel minder ivm verkeerd gebruik klanken.. Wij zaten dus juist qua spraak wel op dezelfde lijn.. Hij ging wel 2 keer in de week ;)

Ik zou ook kijken naar een kdv/psz bij jullie in de buurt, of in de buurt van een evt school. Dat hij al wat kindjes kent die ook naar de basisschool gaan bij jullie..
    Via het CB kun je voor de psz ook een vve verklaring krijgen, dan mag hij 3/4 dagdelen ipv 2.. Er zijn ook kdv die dat hebben, met ook een soort peuterklasje en extra begeleiding..

5. tazzie

tazzie Fanatiek lid

Oct 28, 2010
    3,442
    0
    36
    ik vind uberhaupt dat een kdv niets mag eisen. Ze kunnen wel advies geven, maar eisen dat je daar blijft en nogeens een dag extra? Nee dat kunnen en mogen ze niet eens naar mijn idee. Zou ook kijken of er een je nieuwe woonplaats een kdv of psz zit wat je een goed gevoel geeft.

6. Koningsgezin

Jan 24, 2014
    1,689
    110
    63
    Bedankt voor jullie mening hierover.

Nee, ik heb geen zin om dan 2 keer per week erheen te laten gaan En dan ben ik er nog niet. Ik kan daar niet een hele dag blijven.

Wat de opvang van ons verlangt voelt niet goed. De opvang is gisteravond dan ook opgezeg. Waren toch bezig met ons "to do lijstje" en dat was er een van. Wij willen onze zoon minimaal 2 dagdelen op een peuterspeelzaal hebben. Eis was dat ze het VVEtract kunnen aanbieden. Bij ons in de buurt zit zo'n peuterspeelzaal. Die ga ik vandaag bellen, om aantal dingen te vragen.

Bedankt voor jullie meningen en adviezen

7. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

Jan 30, 2014
    2,334
    258
    83
    Zijn ze nou helemaal beklopt.... :$ een kinderdag verblijf heeft niets te eisen. Ze mogen in deze tijd blij zijn dat ze de groepen gevuld krijgen met kinderen dus kinderen die maar 1 dag per week komen eisen om twee te komen.:( Zijn ze nou helemaal beklopt

8. Novella

Novella Actief lid

Oct 8, 2010
    323
    0
    0
    NULL
    NULL
    je hebt volgens mij de goeie keuze gemaakt... wat hebben hun nou te zeggen?

Misschien heeft de nieuwe psz wel een bas-groep. dat is speciaal voor kindjes met een spraak/taal achterstand.

9. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

Apr 16, 2013
    4,184
    1
    0
    Ik zou een nieuw KDV zoeken in de buurt waar je wel een goed gevoel mee hebt. En eventueel logopedie in de buurt.

Tenzij 1 van jullie 2 in de buurt blijft werken, zou ik echt niet persé bij het oude KDV blijven. En al zeker niet als ze zo eiserig zijn.

(Of er moest echt geen plaats zijn in een KDV in jullie nieuwe buurt. Dan zou ik het eventueel nog overwegen.)

10. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    21 kilometer enkele reis? Ik zou er niet eens over nadenken en het kinderdagverblijf gewoon opzeggen. Dat is echt niet te doen als je een dag gewerkt hebt en je moet dan je kind nog ophalen. En eisen dat je een extra dag afneemt? Ik had ter plekke mijn contract opgezegd... ;) Edit: Sorry, spuit elf... ;)

Buiten dat krijg je, als jij in de ww komt geen toeslag meer na een bepaalde periode (3 mnd?) en dan moet je de hele hap zelf betalen.

Ik zou als ik jou was eens kijken naar een VVE indicatie en een bijbehorende peuterspeelzaal. Daar kunnen ze vast wel wat met de spraakachterstand. Waarschijnlijk kost dat net zoveel als je kinderdagverblijf (per uur) maar vaak kun je daarvan wel een deel vergoed krijgen via de gemeente.

11. maria80

maria80 Fanatiek lid

Aug 18, 2009
    1,974
    136
    63
    Wat een onzin! Logisch dat ze kinderen willen houden en het liefst extra dagen, maar dit is gewoon te ver weg.
    Zoek in jullie nieuwe woonplaats naar opvang/psz waar ze extra aan taal doen (misschien hebben ze wel een taalgroep).
    Goed dat je hebt opgezegd!

12. Debbie81

Debbie81 Fanatiek lid

Nov 13, 2011
    1,338
    0
    0
    NULL
    NULL
    als je toch voorlopig thuis bent zou ik als ik jou was een vve verklaring bij het consultatie bureau gaan aanvragen en je kindje op een vve groep van een peuterspeelzaal doen. (die stimuleren de taal en spraak) afhankelijk van welke gemeente je woont mag je kindje 3 of 4 dagdelen komen. De gemeente zal dan een vergoeding geven omdat jij geen werk hebt. is dus financieel ook aantrekkelijker. Wij moesten voor 3 dagdelen nog maar 25 euro betalen. maar ook dat is per gemeente verschillend.

13. Koningsgezin

Jan 24, 2014
    1,689
    110
    63
    Toen ik door de topics bladerde kwam ik mijn topic weer tegen.

Update: Per 1 september gaat onze zoon naar de peuterspeelzaal, waar 4 maanden later ook zijn school is (psz zit in die school). Ik vroeg aan de mevrouw van de administratie of het niet te kort is, waarop zij vertelde dat dit juist niet het geval was en juist erg snel kon gaan met zijn spraak. Plus ik hoor van collega's en ex collega's van mijn partner dat de spraak echt veel beter gaat op een psz. Blij met de keuze dus.

CB van onze huidige gemeente doet nogal moeilijk om een VVE verklaring, zelfs om doorgestuurd te worden naar de logopedie. Vrouw van de administratie van de psz zei dat in de nieuwe gemeente het een stuk makkelijker zou gaan, dat er naar de ouders geluisterd wordt. Dat mis ik hier in mijn gemeente nogal, zou een hoop ellende bespaard gebleven zijn...

Share This Page