Mijn dochter van 1,5 jaar oud heeft het kusjes geven helemaal ontdekt. Mama en papa, de poezen, haar spiegelbeeld zijn favoriet en sinds kort geeft ze ook oma en opa kusjes. Gisteren toen ik mijn dochter bij mijn schoonouders ophaalde viel me alleen op dat ze haar op de mond kusjes gaven, voorheen deden ze dit op de wang. Ik voel me hier niet prettig bij. Ik vind het vooral niet fijn als mijn schoonvader dit doet, hij is de vriend van mijn schoonmoeder en ik heb niet zoveel met hem. Ik vind het 'op de mond zoenen' bovendien een privilege van papa en mama. Hoe denken jullie hierover?
Lastig... Ik denk dat je het beste op je eigen gevoel af kunt gaan. Wij zijn er makkelijk in, denk ik, aangezien we zelf ook alle kleine kindjes om ons heen op de mond kussen als ze dat zelf ok vinden. Mijn kindje mag dus straks ook door onze familie en goede vrienden op de mond gekust worden als ze dat zelf niet onprettig vinden. Het scheelt misschien dat ik uit een familie kom die nogal zoenerig is, dus ik weet niet beter Mijn advies: volg je gevoel! Als het voor jou niet OK is, vooral niet doen!
Moeilijk. Ikzelf gaf mijn opa en oma altijd vroeger een kusje op de mond ipv de wang. Mijn nichtje (inmiddels al 10 jaar) geeft mij nog steeds een kusje op m'n mond. Maar heeft dit vanaf kleins af aan zelf gedaan, kusje op de wang was nooit goed, werd ze driftig. Maar ja, in deze gevallen was/is het kind degene die het doet en niet de volwassene. Ikzelf zou voor onze kleine het niet erg vinden van m'n ouders en schoonmoeder. Alleen m'n schoonvader vind ik niet goed omdat hij echt totaal niet hygienisch is. Vind het zelf al vies om hem drie zoenen op de wang te geven. Bleh.
Lijkt me dat jij dat bepaalt, toch? maar bedenk je van te voren wel even wat er achter zit bij je. Is het omdat jijzelf nu niet zo veel met hem hebt, moet je aan hem wennen, of is het een rare vent.... Niet dat dat veel uitmaakt voor jouw gevoel nu, maar je kunt wel kijken waar het vandaan komt. Zodat je ook kunt bedenken of je het kusjes op de mond geven alleen voor papa en mama houdt, of ook voor familie. Dan is t voor je dochtertje ook duidelijk. Succes ermee!
Ik vind het geen probleem. De opa's en oma's houden ook van je kindje dus waarom zouden ze je kindje geen kus op de mond mogen geven? Sorry maar ik zie het probleem niet zo. Maar goed als jij je er niet goed bij voelt dan moet je er natuurlijk wat van zeggen .Zover ik weet heb ik vroeger ook altijd mijn oma's een kus op de mond gegeven.
Ik zit er absoluut niet mee, ze zoent ook iedereen, dus... Goed voor de weerstand. Waarom wil jij het niet hebben dan?
Ik zou letten op je kindje, en niet zozeer op wat jij daarin wel of niet prettig vind... Kijk, bij wildvreemden zou ik het wel aanleren dat je die niet op de mond zoent, (je wilt je kind toch leren een gezonde afstand te houden t.o.v. vreemden), maar bij opa en oma... Ik heb hier bij mij schoonvader ook wel een dubbel gevoel bij op de mond zoenen, (tot nu toe nog niet echt een probleem, maar Thirza heeft hier het kusjes geven nu ook uitgevonden, dus benieuwd hoe dat gaat). Bij ons heeft dat te maken met het feit dat hij incest heeft gepleegd bij zijn dochter, vandaar dat ik het dus wel een beetje creepy zou vinden. Aan de andere kant: bij mijn eigen ouders vind ik het geen probleem en ik wil vooral niet Thirza opzadelen met mijn gevoelens daarin... (Let wel: mijn schoonvader heeft zelf initiatief genomen om hiervoor in therapie te gaan, dus is wel echt veranderd. Daarbij zullen we een aantal andere dingen toch echt niet toestaan bij mijn schoonouders: ik wil bijv niet dat Thirza daar ooit in haar eentje gaat logeren, dat soort dingen vind ik dan wel een risico waaraan ik haar niet bloot wil stellen). Dus hier gaan we wat betreft kusjes geven gewoon zien wat Thirza wel en niet wil... misschien vind ze opa en oma stinken (ze ruiken nogal naar sigaretten) en zal het probleem zich verder nooit voor doen, misschien blijft ze wat afstandelijker bij mannen, (ze begint nu altijd te huilen als ze bij een man op schoot wordt gezet, dus bij beide opa's is er dat probleem, maar bijvoorbeeld ook bij de man van onze gastouder, vrienden en kennissen... terwijl ze vanaf mijn schoot of bij een van de oma's wel lekker loopt te geinen dan). Lekker je kind volgen, is dus mijn devies
Ik zou er persoonlijk geen problemen mee hebben, opa en oma zijn net zo belangrijk als papa en mama. Maar als jij je er niet goed bij voelt moet je dat zeggen! Iedereenis tenslotte anders en het is jouw kind
Ik had er ook altijd een probleem mee dat anderen Esmee op d'r mond zoenden maar nu doet ze het zelf.. Opa en oma vragen op een kusje en die geeft Esmee gretig! Ach ik vind het bij opa en oma niet zo erg.. Bij vrienden ook niet.. Daarintegen bescherm ik Esmee bij "vreemden "wel altijd.. Ipv een kusjes, geef maar een handje! Rozemarijke.. wat heftig dat je schoonpa incest heeft gepleegd.. Kan me voorstellen dat je dan een dubbel gevoel krijgt bij de oparol!
Hier worden er geen kusjes op de mond gegeven. Ik vind het geen meerwaarden geven als een kusje op de wang. daarbuiten zie ik bij mijn jongere halfzusje (die is 13) dat ze iedereen op de mond kussen heel gewoon vind, ik vind dat dus niet..Maar die dingen zijn heel persoonlijk de een vind het geen probleem en de ander heeft het liever niet.
ik vind het ook niet prettig als mijn meidje op haar mond gekust gaat worden. Mijn schoonmoeder probeert elke keer als ze Anoeska een kus wil geven dat op de mond te doen, gelukkig draait Anoeska heel snel weg als er een kus aankomt. Maar ik heb me voorgenomen om er zeker wat van te gaan zeggen in de toekomst. Probleem is wel dat er vast en zeker een flink gesprek op zal komen want ze (oma) voelt zich heel snel zielig en niet welkom enzo... Ik vind kussen op de mond alleen voor papa's en mama's (tot bepaalde leefijd) en voor partners (vanaf bepaalde leeftijd hahahahaha).
Pluys en ikke dan? Hier word door de opa's, oma's wel op de mond gekust, ik voel me er niet onprettig bij hoor. Justin douched of baddert zelfs wel eens met opa of oma. Ik vertrouw er echt 1000% op dat er niks mis mee is, ondanks dat ik zelf wat meegemaakt heb met mijn opa. Mijn zintuigen staan daarom op extra alert, nee ik heb alle vertrouwen in mn ouders/schoonouders.
Hier is dat voorbehouden aan mama, zelfs niet eens echt aan papa. Maar verder dan dat gaat het niet, ik moet er ook niet aan denken.
Je moet doen wat jij wilt. Als jij je er niet prettig bij voelt, zou ik dat gewoon vertellen. Zelf heb ik er geen problemen mee. Ik vind het wel wat hebben bij familie/vrienden die je vaak ziet. @ Rozemarijke wat lijkt me dat verschrikkelijk moeilijk zeg. Ik vind het knap dat je niet wil dat T jouw emoties overneemt, maar het lijkt me een hele opgave om neutraal affectief te blijven! Je beschermingsdrang zal enorm zijn en je kindje zal dat toch voelen...
Hm ik zou er geen problemen mee hebben. Ik geef mijn jongste broertje en zusje ook op de mond een kus (5 en 7 jaar oud).
Bij mij in de familie geven we elkaar altijd een dikke smakkerd op de mond . Dus ja opa en oma mogen dat ook best bij mijn kids doen! Ze houden van hun en uiten dit door kusjes geven en kroelen.
Ook hier wordt er gewoon op de mond gekust, vind ze heerlijk. Ze kan al prima aangeven wat ze wel en niet fijn vind dus zolang ze het zelf wilt moet ze het vooral doen en houd ik haar niet tegen!
nu ik er zo over nadenk denk ik ook niet dat ik dat prettig zou vinden, maar het lijkt me best moeilijk om daar iets over te zeggen. @sidmick, ik vind opa en oma ook erg belangrijk.. maar toch lang niet zo belangrijk als papa en mama.