Opa en oma

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door palmie37, 21 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Mijn ouders zijn actief met ze: ze passen elke week een dag op en vaak gaan we nog even bij ze langs (of wij bij hen) en logeren doen ze er ook vaak. Ze doen heel veel: fietsen, knutselen, dierentuin, dagje uit...Maar mijn ouders zijn ook gepensioneerd en wonen vlakbij. We gaan ook elk jaar wel een keer met ze een weekendje weg of op vakantie.

Mijn schoonmoeder werkt nog en die zien we sowieso niet zo veel. Ze neemt soms de oudste een dagje mee weg (2 keer per jaar denk ik)

Mijn schoonvader zien we elke maand-2 maanden maar dat is echt uurtje op bezoek. Dan doet hij ook niet echt veel met ze ofzo.

Beetje wisselend dus. Ik vind het prima.

2. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Mijn kinderen geven 2 opa’s en 2 oma’s

Mijn schoonouders zijn gescheiden, beiden heel lief voor de kinderen mijn schoonmoeder mengt zichzelf overal graag In, heeft ook lang moeite gehad met feit dat ik het gezag had over de kinderen i.p.v. zijzelf, dit is gelukkig prima opgelost, Ze gaat graag mee naar pretparken en bij zulke dingen vind ze het leuk om de kinderen op een suikerspin of ijsje te trakteren.ze komt 2 keer per week bij ons eten

Mijn schoonvader doet minder vaak dingen met ze maar als hij weet heeft van bijv wedstrijden of uitvoeringen belt hij altijd om ze succes te wensen of hoe is het gegaan
    Hij stopt de kinderen liever hier en daar een paar euro toe voor in de spaarpot

Mijn ouders zijn nog samen en hebben 5 kinderen, mijn vader nog 2 uit een eerder huwelijk, ze zijn met 17 ouders geworden en zijn er heel eerlijk in dat ze geen zin meer hebben in gedoe, stukjes fietsen met de kinderen eendjes voeren gek doen van de glijbaan af of mee naar een pretpark is gewoon niet meer aan hun besteed
    Uitvoeringen wedstrijden avondvierdaagse dat zijn dingen waarbij ze wel komen kijken,

In nood passen ze uiteraard ook met alle liefde op, als het regent en ik heb geen auto bij de deur mag ik ze gewoon bellen om de kinderen ergens op te halen ( doe ik nooit maar ik weet dat het kan)

Als de kinderen er zijn knuffelen ze graag en Vertellen ze hoe gek ze met hun klein kinderen zijn,

Maar met 13 klein kinderen bij alles en iedereen mee en het gelijk houden qua dingen doen qua dingen kopen en qua logeren etc .... word ze lichamelijk te veel,

Ze hebben nu een caravan en gaan in de maand april lekker ergens staan tot begin september en dan kunnen de kinderen met kleinkinderen gewoon lekker even aan komen maar ze willen vooral ook lekker van de rust genieten en daar geef ik ze groot gelijk in.

jessy77 vindt dit leuk.
  3. Rylie

Rylie VIP lid

14 jun 2010
    5.757
    490
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    Hier hebben we best wel wat opa's en oma's.

Mijn schoonouders zijn helemaal stapel gek op onze meiden. Ze logeren daar bijna werkelijke ivm werk van ons. Ze doen dan super leuke dingen met ze. Die dag staat helemaal in het teken van de meiden. Ze zien de kinderen meestal 2keer per week.

Mijn vader is een rustige man die zich niet zo laat gaan. Hij laat zijn liefde voor ze meer zien doormiddel van spullen door ze te kopen of te maken. Hij heeft al een poppenhuis gemaakt en huisje voor in de tuin. Of koopt lekkere dingen voor ze of maakt hun favo eten als we er zijn Hij zal ze wel knuffelen enzo maar samen spelen zit er niet in. Hopelijk als ze wat ouder zijn.

Mijn moeder zie ik niet meer en speelt dus ook geen rol in het leven van de meiden.

Ik heb vrienden van 20 jaar ouder. Ik was vroeger hun oppas en begon daar op te passen toen hun jongste 6 maanden was. Ze zijn echt een vader en moeder figuur voor mij geworden en zo zien hun het op. Ze zijn ook echt opa en oma voor de meiden en hebben die titel ook gekregen. Ze doen alles voor de meiden. Niks is te gek. Oppassen logeren, nieuwe kleding en speelgoed en lekkere dingen. Het is daar voor ze altijd 1 groot feest .

Mijn meiden hebben echt veel geluk.

4. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Onze kinderen hebben er 5, in 3 "setjes"
    Opa en oma mijn vader en zijn vrouw
    Oma mijn moeder
    Opa en oma schoonouders

Mijn vader en zijn vrouw wonen op een half uurtje rijden en zijn echt onze steun en toeverlaat. Kinderen gaan er 1 vaste dag heen en er wordt regelmatig extra gelogeerd, en in mijn tweede zwangerschap ging de peuter zelfs standaard een dag en nacht extra.

Mijn moeder woont in dezelfde provincie maar wel 2u rijden. Komt regelmatig, peuter gaat daar soms logeren. Neemt peuter ook mee dagje naar het strand ofzo. Maar nooit kan ik op haar rekenen als ik iets nodig heb van oppas (onberekenbaar of ze ook echt komt dan). De nueuwe baby heeft ze niets mee (pijnlijk).

En dan nog mijn schoonouders. Wonen 1,5u rijden verderop en komen doorgaans 1x per 3weken op koffievisite. Geen logeren of oppassen. Ze zijn wel heel hartelijk hoor. Maar staan duidelijk wat verder weg.

5. reckless

reckless Bekend lid

17 apr 2014
    798
    286
    63
    Onze jongens hebben 2 opa's en oma's. Mijn ouders pasten altijd 1 dag per week op en dan deden ze vaak ook wel iets leuks. Meestal ging m'n vader met de oudste fietsen of naar het bos of zo. In de vakantie gingen we ook wel eens een dagje weg naar de dierentuin.
    Helaas kan dit niet meer, omdat mijn moeder in februari 2017 een hersenbloeding heeft gehad en sindsdien halfzijdig verlamd is. Ze zit nu in een verzorgingstehuis. Daar probeer ik iedere week met de jongens even naar toe te gaan, maar het is enorm veranderd allemaal. En dat is heel verdrietig.

Schoonouders passen wel eens op als we een feestje hebben en daar wordt ook regelmatig gelogeerd. Dan gaan ze bijvoorbeeld naar de bios of naar de mac. Wat dat betreft wel goed geregeld dus!

6. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.157
    23.238
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dafne heeft 1 oma (sm, sv is overleden bijna 10 jaar geleden en 1 opa (mijn vader, mijn moeder is bijna 6 jaar geleden overleden)
    Oma past elke vrijdag op, samen met mn schoonzus. Dan zijn ze niet altijd op uitjes, maar wel altijd even naar de winkel en een paar uur speeltuin of wandelen. Soms wel een uitje. Kinderboerderij, of gewoon een stukje fietsen. Komende vrijdag nemen ze dr mee naar voorstelling van Woezel en Pip, superleuk. Ze woont aan de overkant, superhandig en echt een tweede thuis.
    Mijn vader woont 120 km verderop en zien we maar 1x per 2 weken. Die band is daarom wel echt een stuk minder sterk. En hij ziet mn neefje en nichtje soms wat vaker, past weleens op of mee naar Efteling. Ik heb ook altijd het gevoel dat hij hun liever heeft. Hij is vooral gek op neefje. Eerste kleinzoon en hij heeft zelf alleen dochters. Dus dat is wel zn oogappel. En ik heb het gevoel dat ie Dafne wat moeilijker vindt. Ze is er 1 met gebruiksaanwijzing, die hij niet altijd snapt. En een beetje van de oude stempel nog. Hij doet weinig moeite om dr beter te snappen. De aandacht gaat al snel uit naar neefje, die gewoon heel makkelijk is.
    Dat vind ik jammer en doet me pijn. Maar ik denk niet dat ie het zelf doorheeft.

7. En als je het is luchtig ter sprake brengt?
    Hoe reageren ze er dan op?

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Mijn schoonouders zijn helaas al overleden en mijn eigen ouders wonen anderhalf uur hier vandaan. Ze gaan twee maal per jaar logeren en dan doen mijn ouders echt leuke dingen met ze. De andere keren zien we hen meestal als gezien en doen we of met zn allen leuke dingen of wij kletsen bij en de kids vermaken zich.

9. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    3 oma's en 2 opa's (mijn vader is hertrouwd).

Mijn schoonouders zijn hulpbehoevend, af en toe gaan we bij ze langs en dan zijn ze blij de kinderen te zien.

Mijn moeder is een trut. Sinds dat duidelijk is dat mijn oudste zwaar gehandicapt is, hij is nu 7, beweert ze nog steeds van alle kleinkinderen evenveel te houden, maar ondertussen... Ze past wekelijks op bij mijn zus, maar heeft nooit tijd om hier langs te komen. Oppassen heeft ze nog nooit gedaan. Als ik dan een afspraak bij haar wil maken, geeft ze expliciet aan geen rekening met mijn oudste te houden. Ook worden we wel eens expliciet zonder hem uitgenodigt. We komen er dus nooit. Ik zie haar meestal bij mijn zus, met verjaardagen komt ze langs.

Mijn stiefmoeder is meer met haar eigen kinderen bezig, niet meer dan logisch, ik ben niet met haar opgegroeid.

10. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Helaas zijn mijn ouders en schoonouders er niet meer, allemaal veel te jong overleden (41, 56, 58, 60) en idd ben ook weleens jaloers op mensen die het wel allemaal hebben. Waar de kindjes kunnen logeren, zomaar even ergens langs kunnen gaan, een opa of oma die de kinderen iets toe stopt al is het maar een extra dropje ofzo. Ik vind dat een heel gemis in het leven van een kind!

11. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn vader is overleden, mijn moeder is wel echt een oma maar we wonen in het buitenland dus zien haar maar 1x pj (dit jr slaan we waarschijnlijk ook nog eens over vanwege omstandigheden dus zal het 2 jr worden:$).

Schoonouders zien we niet veel, die zijn meer met hun andere kleinkinderen bezig die letterlijk om de hoek wonen. De kinderen zien hun denk ik alleen met feestdagen en een keer tussendoor ofzo, schat zo'n 4xpj. Ze hebben ook nooit iets gekocht voor ze, mijn kinderen zien hun niet echt als opa en oma.

12. K00

K00 Niet meer actief

Mijn vader is helaas een half jaar geleden overleden, dus 1 opa en 2 oma's..

Mijn moeder past op donderdag op. Vanaf maart ook nog een halve dag om de week op de oudste. Super lief! Daarnaast mogen ze wel eens op vrijdag komen logeren of mag de oudste op zaterdag komen spelen of even mee de stad in.
    Mijn moeder is erg gul met verjaardagen en sinterklaas. En af en toe krijgt de oudste in de stad een nieuw jurkje.

Mijn schoonouders hebben geen vaste dag. Mijn schoonmoeder gaat me komende weken wat vaker helpen op de woensdag. Daarnaast kon ik ze altijd brengen op woensdag als ik extra moest werken.
    Een avond in de week eten we standaard daar..
    En savonds oppassen vinden ze echt geen probleem

Wij mogen dus niet klagen..

13. K00

K00 Niet meer actief

Wat fijn, zo'n papa en opa!

14. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Mijn “vader” weet niet eens wanneer ze jarig zijn, heeft ze 1,5 tot 2 jaar geleden voor het laatst gezien en toont 0,0 interesse. Hij zal ze ook niet meekrijgen of 1 op 1 tijd met ze krijgen.

De vader van mijn vriend woont aan de andere kant van de wereld, maar als we daar zijn krijgen ze wel wat toegestopt. Dat ligt toch iets anders vind ik.

De oma’s zijn een heel ander verhaal. Mijn moeder verwent de kinderen enorm en zou ook willen oppassen. Dat kan alleen niet vanwege haar werk. Moeder van mijn vriend past af en toe op en neemt ze dan ook mee naar de kinderboerderij, bios, ijsje eten, etc. Ook logeren ze daar wel eens.

Ik vind het prima zo, mijn kinderen komen niets tekort en het “gebrek” aan opa’s wordt ruimschoots opgevuld met neefjes, nichtjes, ooms en tantes :D

15. Yvke86

Yvke86 Fanatiek lid

11 apr 2013
    1.696
    295
    83
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Limburg
    Hier ook maar 1 opa en oma (mijn ouders) en de kinderen zijn gek op ze en andersom.
    Onze oudste is toevallig vorige week een dagje met opa en oma naar de Efteling geweest.
    Oma past op dinsdagmiddag op en dat is altijd feest voor ze
    Verder gaan ze er af en toe logeren. Vooral de oudste natuurlijk, want die vraagt erom :)

Jammer is dat als opa en oma weinig interesse tonen zeg

16. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Onze dochter heeft:
    Opa 67 jr en oma 65 jr(mijn ouders) wonen in hetzelfde dorp,
    Opa 66 jr en oma 65 jr(schoonouders)wonen 10km verderop,
    Mijn opa 89 jr
    En daarnaast ook nog de buurvrouw 55jr en buurman 53 jrdie ze haar 3e opa en oma noemt.

Zowel mijn ouders als schoonouders hebben aangegeven niet vast op te willen passen, dit omdat ze zelf ook nog werken. En hiervoor hebben we ook begrip en was het ook niet ons idee om dit te willen.

Daarnaast merken we dat er toch wel veel verschil zit in de opa’s en oma’s.

Mijn ouders staan dag en nacht voor ons klaar, ze logeert er regelmatig, wanneer het nodig is halen ze haar op van school en eten ze tussen de middag samen. Mijn ouders hebben van april t/m oktober een caravan in Zeeland staan. Onze dochter mag hier wanneer ze wil mee naar toe. Ze mag er dan paardrijden en bosritten maken zoveel ze wil. (Ze is dol op paardrijden en de camping heeft een manege). Daarnaast wordt er van alles toegestopt: nieuwe fiets, kleren, schoenen, speelgoed, snoepje, ijsje. Maar wel op een “normale” manier en niet overladen.
    In de tussentijd werkt mijn moeder nog en is mijn vader zonder werk komen te zitten. Hierdoor heeft mijn vader wat meer ruimte gekregen om met onze dochter wat te kunnen ondernemen, dus die twee gingen regelmatig naar een speeltuin opzoek, nu is ze bijna 10 en vindt ze dat niet meer zo stoer.
    Nu gaan ze regelmatig mijn moeder van haar werk ophalen en gaan ze samen een ijsje eten.
    Dagje Efteling of zo iets zijn het geen mensen voor.
    Daarnaast knuffelen ze veel met haar, zeggen ze dat ze trots zijn op haar en is de band sterk tussen hen.
    Ze voelt zich er thuis.

Mijn schoonouders, wonen ook niet zo ver weg.
    We doen regelmatig een poging om bijvoorbeeld oma te vragen of ze mee naar school wil voor de opa en oma ochtend bijvoorbeeld. Maar dat vindt oma niets, want dan moet ze veel te vroeg uit bed.
    Voor logeren of oppas in geval van nood, kunnen ze vaak niet.
    Ze komen 1xper maand op bezoek en wij 1x per maand bij hen op bezoek.
    Opa probeert altijd wel op een leuke manier toenadering te zoeken, maar op de een of andere manier mislukt dat altijd een beetje.
    Bij deze opa en oma is het heel erg duidelijk dat hun dochter en haar kleinkinderen meer zijn dan hun zoon met zijn kleindochter.
    Ik kan heel veel voorbeelden noemen.
    Opa en oma deden altijd aan Sinterklaas. De kinderen van mijn schoonzus geloofden er niet meer in en toen werd Sinterklaas bij deze opa en oma afgeschaft. Dochter was erg verdrietig, dacht dat ze niet lief genoeg was geweest, want andere jaren kwam Sinterklaas altijd wel bij deze opa en oma. Tja hoe leg je dat uit....
    De kinderen van schoonzus deden hun communie en kregen ieder een nieuwe fiets van opa en oma, er werd gezegd tegen onze dochter dat ze ook een nieuwe fiets zou krijgen als ze in groep 4 zou zitten ook al deed ze haar communie niet. Ze zit inmiddels in groep 6 en de fiets moet ze nog krijgen.
    Dochter laat trots haar rapport zien, oma zegt je krijgt maar €2,- want jouw rapport is niet zo goed als die van x en hij heeft €5,- gekregen. Dus als je beter je best doet krijg je volgende keer ook €5,-
    Dochter bakt zelf cake of koekjes, dat vindt ze zo leuk. Oma neemt nooit geen cake of koekje. Dochter zegt dat oma dit niet doet, omdat zij haar cake of koekjes niet lekker vindt.
    Zo gaan we in november een weekendje naar Amsterdam, opa en oma willen “herrineringen maken”, zoals mijn schoonmoeder het zegt.
    De eerste herrinering die tot nu toe bij mijn dochter al blijft hangen is dat opa en oma zeiden dat ze mocht uitzoeken waar ze naar toe wilde in Amsterdam. Nou dochter wilde graag naar Nemo. Vorige week vertelden opa en oma dat we hier niet naar toe gaan, omdat de andere 3 kinderen dit niet leuk vinden.
    En zo kan ik nog wel even door gaan helaas.
    Man heeft het lef niet om hier iets van te zeggen tegen zijn moeder en ik doe het niet. Ik wil niet de schoondochter zijn die haar man en kind van hun vader/moeder opa/oma af houdt. Want ik weet van de andere kant hoe vervelend dit kan zijn (mijn broertje en zijn kinderen komen niet meer bij mijn ouders thuis, doordat zijn vrouw hem dingen inpraat).
    Maar ik bescherm tegenwoordig mijn dochter wel tegen alle loze beloftes die zij doen.
    En ze hoeft er van ons ook niet te gaan logeren.
    En in november tijdens ons bezoek aan Amsterdam, gaan we ook goed onze dochter in de gaten houden en doen wat zij ook leuk vindt.

De buren, zijn echt toppers. We kunnen bij hun ook altijd terecht.
    Ze nemen onze dochter regelmatig mee wandelen in het bos, of mee een dagje naar Scheveningen of naar de Efteling.
    In geval van nood halen ze haar op van school of mag ze er tussen de middag komen eten.
    Ze heeft er bijvoorbeeld afgelopen nacht geslapen. De buurman bakte pannenkoeken en ze hebben film gekeken en ze is nu nog niet thuis.
    Dat zijn pas herrineringen maken......

Mijn opa, hij is oud, woont nog wel zelfstandig, maar oooo wat is hij trots op zijn achterkleinkinderen. Dat laat hij ook blijken.
    Hij neemt zijn kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen elk jaar mee uit eten en dan zit hij heel het etentje met tranen in zijn ogen te genieten van iedereen.
    En als we op bezoek gaan, dan komen de snoepjes, koekjes en chipjes uit de kast en als ze vragen om verhalen, dan begint hij te vertellen.

Dus er zit best veel verschil in helaas.

17. Lill

Lill VIP lid

24 aug 2008
    10.219
    6.894
    113
    Vrouw
    #37 Lill, 21 okt 2018
    Laatst bewerkt: 21 okt 2018
    A heeft helaas alleen 1 oma. Mijn moeder. Van schoonouders zijn geen sprake omdat de ouders van A zijn vader zijn overleden. Mijn stiefvader is ook overleden en met mijn vader heb ik al jaren geen contact.
    A zn vader en ik hebben geen relatie dus beetje een vreemde familie :roflmao:
    Maar mijn moeder is heel dol op A. Hij logeert soms bij haar, we zien haar meerdere keren per week en als ik t echt ff niet trek kan ik altijd bellen :)

Mijn opa is helaas al een tijdje overleden. Maar vind het zo jammer dat hij zijn achterkleinzoon niet heeft kunnen meemaken. Al generaties wilde hij ((achter)klein) zoons. En het werden allemaal vrouwen. Hij zou supertrots zijn geweest.
    Mijn stiefvader was vast ook een geweldige opa geweest. Maar wat niet is, is niet.

18. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.867
    5.139
    113
    Home
    Mijn ouders nemen ze soms mee een dagje weg of een middagje kinderboerderij
    In de vakantie vaak een nachtje logeren en dan macdonalds
    Ze passen ook nog 2 a 3 x per week 2 uurtjes op
    Ze geven de kinderen af en toe wat geld voor in hun spaarpot of een klein cadeautje of nieuwe kleding

Mijn schoonouders passen af en toe eens op
    Doen niet heel veel met de kinderen kopen af en toe eens een kleinigheidje en verwennen ze vooral met snoepjes of chips

19. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Mijn moeder neemt mijn oudste regelmatig mee ergens naar toe, of logeren of eventjes naar de speeltuin, kinderboerderij, boodschap doen, wandelen. Ze past ook regelmatig op.
    ( mijn vader kent ze niet, daar heb ik geen contact meer mee )

Schoonouders beloven van alles maar doen nooit iets.

20. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Mijn moeder past 1 dag per week op en 2x per jaar gaan ze naar de dierentuin en logeren ze daar. Tussendoor gaat ze ook regelmatig naar de kinderboerderij en vind het leuk om cadeautjes te kopen.
    Bij mijn schoonouders is het anders, die passen niet op (incidenteel een paar uurtjes zo nu en dan) maar doen jammer genoeg nooit leuke dingen. Als ze daar zijn zitten ze vrijwel de hele tijd met de tablet in hun handen, ook beloofd schoonmoeder mijn zoon al 5 jaar dat hij een keer mag komen logeren.
    Heel jammer!

Deel Deze Pagina