Opa en oma

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door palmie37, 21 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    #41 Zara75, 21 okt 2018
    Laatst bewerkt: 21 okt 2018
    Mijn schoonmoeder leeft helaas niet meer.schoonvader is aardig, maar beetje autistisch. Toont weinig interesse.
    Mijn ouders zijn van een hele andere orde. Wonen op steenworp afstand. Passen op als ik aan het werk ben.
    Doen regelmatig leuke dingen met haar. Regelmatig logeert ze bij ze, zodat wij avondje weg kunnen.
    Vooral met opa is ze 4 handen op een buik, hij verwent haar ontzettend. Als hij haar 2 dagen niet gezien heeft staat hij quasitoevallig bij het schoolhek te wachten tot ze uit school komt en ben ik mijn dochter gewoon de hele middag kwijt :roflmao:. Nu zit hij weer voor 1,5 maand in Spanje, maar er moet wel regelmatig geskyped worden met zijn niña. :) 4 handen op een buik dus!

Marchella en Theezeefje vinden dit leuk.
  2. Treez

Treez Niet meer actief

Drie opa’s en drie oma’s, maar ook dat geeft geen garantie.

Opa en oma 1; zitten de helft van het jaar in zuid-Frankrijk en wonen in Nederland 200km verder op. Ze zijn overigens wel het meest geïnteresseerd.

Opa en oma 2; 1x per jaar contact

Opa en oma 3; wonen op maar een half uur rijden, maar het contact komt altijd van ons. Gevolg is dat we het beu zijn en elkaar vooral op verjaardagen zien.

Ik vind het zelf wel prima. Het is zoals het is.

3. Neilia

Neilia Niet meer actief

Mijn moeder past 2 dagen p.w op.
    Vanaf december word dit 1dag p.w
    Regelmatig koopt ze wat voor ze.
    En we gaan sowieso 1x per jaar een paar dagen weg met haar.
    Ook logeren de kinderen zo nu en dan bij haar.

Mijn vader staat wat verder van ons af en komt eigenlijk alleen wanneer die zin heeft of met een verjaardag.
    Neemt altijd wel iets lekkers voor ze mee of als die op vakantie is geweest een klein cadeautje.

Schoonouders..
    Ze passen alleen op als het echt nodig is.
    Logeren idem dito.
    Wel gaat me schoonmoeder altijd met ze naar de stad om kleren te kopen oid.
    Ze komen nooit hier heen, alleen met een verjaardag. Voor de rest moeten wij altijd daar heen.

4. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn ouders wonen ca 5 km bij ons vandaan. Mijn vader doet heel veel met en voor de kinderen. Hij haalt ze vaak op na hun sport omdat dat voor ons een lastig tijdstip is. Hij gaat ook een of twee keer per jaar een weekendje met ze weg (zonder oma!). En dan nog soms een dagje of middagje.
    Mijn moeder is niet zo heel betrokken, maar zij doet weer meer voor mijn zusje. Ik denk dat ze niet zo goed raad weet met jongens terwijl mijn vader zich uitleeft nadat hij zelf alleen dochters heeft gehad haha.

Mijn schoonouders wonen 150 km verderop dus die zien ze wat minder. Mijn schoonvader heeft ook geen interesse in ze en vindt ze vooral heel druk. Mijn schoonmoeder gelukkig wel. Ze past niet vaak op maar ze gaan wel 1 of 2x per jaar een paar dagen logeren en dan doen ze allerlei leuke dingen. Ze neemt ook altijd cadeautjes en snoep voor ze mee.

Blijdorp vindt dit leuk.
  5. smax

smax Fanatiek lid

15 feb 2018
    1.955
    1.042
    113
    Vrouw
    De kinderen hebben een opa en oma op 1,5 uur rijden en die zien ze ongeveer een à twee keer per maand. Daar facetimen ze mee, mogen ze logeren, etc. We gaan daar een of twee keer per maand een hele dag naartoe en doen dan leuke dingen.

De andere opa en oma wonen 30 min bij ons vandaan. Die passen een dag per week op de jongste twee. Verder komen we er weinig, is er weinig contact. Mijn oudste zien ze eigenlijk vrijwel niet omdat ze daar niet op passen.

Denk dat ze het wel prima vinden zo.

6. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.634
    5.661
    113
    S heeft 2 oma's en 1 overgroot oma. Mijn vader is overleden, en man kent zijn vader niet.

Schoonmoeder woont 10 min verderop en mijn moeder 1.45 min. Dus je begrijpt wek wie haar het meeste ziet. Schoonmoeder past ook regelmatig op.

Met schoonmoeder doen we regelmatig uitstapjes. Mijn moeder zien we 1 a 2 keer in de maand en dan gelijk een hele dag. Schoonmoeder is ook echt een oma oma. Mijn moeder wat minder maar komt ook door de afstand.

7. 1986Lynn

1986Lynn Fanatiek lid

3 sep 2009
    2.636
    379
    83
    ..
    Pepijn heeft 3 opa’s en 2 oma’s..

Mijn vader werkt nog fulltime en proberen we wel minimaal 1 keer per week te zien. Hij gaat er af en toe ook gezellig logeren en dan doen ze leuke dingen.

Mijn moeder en haar man wonen op anderhalf uur rijden maar zien we heel regelmatig. Mijn moeder slaapt hier 2 keer per maand een paar dagen. Doen altijd leuke dingen met hem.

Mijn schoonouders wonen hier in het dorp en zien we ook minimaal 1 keer per week. Doen ook graag leuke dingen met hem.

Hij boft enorm met allemaal.

Blijdorp vindt dit leuk.
  8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.308
    10.276
    113
    Onze knul heeft 2 ona's en 1 opa. We zien elkaar niet mega veel omdat we ze niet gebruiken voor oppas. Mijn moeder woont aan de andere kant van het land dus komen we niet al te vaak maar we logeren daar een paar keer per jaar samen, we gaan er dan met de trein naar toe. Daarna komt papa en haalt ons met de auto weer op.

Tot nu toe heeft onze zoon 1 keer gelogeerd bij opa en oma. Ze nemen hem heel af en toe mee voor een dagje weg.

We zien iedereen niet te vaak maar het is altijd gezellig en iedereen helpt elkaar als iemand wat vraagt.

9. RoBiJe

RoBiJe Niet meer actief

Mijn kinderen hebben 1 oma en 2 opa’s. En een overgrootmoeder (mijn oma). Mn sm is 8 jaar geleden overleden.
    Mn sv verwent ze veel, ze krijgen best veel geld voor hun rapport of voor de vakantie. Krijgen daar veel snoep, maar ook bv met Pasen of kerst krijgen ze grote pakketten chocola. Ze mogen daar ook de hele dag tv kijken en op de tablet/laptop.
    Mn ouders verwennen meer met aandacht. Zijn echt geïnteresseerd in de kinderen, bellen ook altijd even bij belangrijke dingen, of als ze niet lekker zijn, dan willen ze altijd de dag erna weten hoe het gaat. Ze nemen de kinderen individueel ook mee naar het theater, en gaan in vakanties vaak een dagje weg.
    Beide passen een (mid)dag per week op en de band die ze daardoor hebben is super.

10. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Wat lees ik toch veel verschillen zeg!
    Ik vind het i.i.g wel heel jammer dat ze naar mijn idee ontzettend weinig interesse tonen en heel weinig met haar doen, maar ja het is wat het is inderdaad maar ik kan er maar moeilijk aan wennen!
    Ik denk als mijn ouders nog geleefd hadden het heel anders was gegaan, mijn vader is als laatste overleden maar die verwende haar best wel en ze kreeg elk jaar een bepaald bedrag van hem voor haar spaarrekening!

11. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Onze zoon heeft 4 opa's en 3 oma's en wordt door allen met regelmaat verwend of ergens mee naar toe genomen.

Oppassen is eigenlijk nooit nodig, want we werken om elkaar heen. Heel soms als ik eens een afspraak heb dan is hij even een uurtje bij mn schoonouders. Logeren wil onze zoon zelf eigenlijk nooit en het is ook niet nodig, dus dan hoeft het ook niet. Meestal in de zomervakantie slaapt hij een weekend bij mn moeder en een weekend op de camping bij mn schoonouders.

12. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Mijn ouders passen iedere week 1 dag op en soms gaat dochter bij hen logeren. Ik heb ze gevraagd iets minder cadeautjes te geven.

Mijn schoonvader lijkt grote delen van het jaar te vergeten dat hij een kleindochter heeft en mijn schoonmoeder weigert langs te komen. Die kant is dus heel anders...

13. Bloempje01

Bloempje01 Fanatiek lid

10 dec 2012
    1.034
    418
    83
    Vrouw
    Onze kinderen hebben 1 opa en 1 oma. En 1 overgroot oma (Mijn oma).
    Met de hele familie van partner gelukkig niks meer te doen, dus die kant zullen onze kinderen ook nooit kennen:thumup:. Helemaal goed.

De opa en oma wat ze hebben, zijn ze hélémaal gek mee. We wonen een paar huizen van ze af, en de kinderen zijn het liefste altijd bij hun. Opa en oma gaan vaak dagjes met ze weg, blijven logeren. We gaan met z’n alle samen op vakantie noem maar op. Daarbij hebben ze ook nog mijn oma, en daar zijn ze ook helemaal dol op.

Overgroot oma is niet het ‘typische’ overgroot omaatje. Nee, die onderneemt ook nog van alles met ze / ons samen. Past regelmatig op, haalt de oudste vaak van de psz. Noem maar op.

En iets toegestopt, opa en oma hebben sowieso voor ieder kleinkind een spaarrekening lopen. En ze krijgen ook echt bizar vaak cadeautjes. Opa vind de speelgoed winkel nou eenmaal ook leuk:D.

14. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Moeder en stiefvader deden alles met ze. Maar moeder is overleden en stiefvader uit beeld.

Mijn vader, schoonouders, zijn dol op ze, passen heel soms op, maar zijn lichamelijk niet in staat om met ze op pad te gaan helaas.

15. Restera

Restera Lid

17 aug 2018
    7
    1
    3
    Vrouw
    Hier precies hetzelfde. Mijn ouders vinden een week wachten om kids te zien al lang & hebben bijna alle babyspullen voor ons gekocht en daarna voor zichzelf ook (voor als de kinderen daar zijn, van buggy tot billendoekjes, dezelfde knuffels noem maar op). Ze halen de kinderen op en gaan lekker de hele dag de hort op, naar het zwembad, kinderboerderij, speeltuin. En thuis kijken ze leuke kinder dvd’s, soms ook educatief. Heerlijk hoe ze met de kinderen zijn.

Wat een schril contrast met mijn schoonouders.

Schoonvader is in al die jaren geloof ik 1x buiten met ze wezen wandelen (na heel veel aandringen) en schoonmoeder heeft ooit eens een tweedehands knuffel gekocht en áls ze uberhaupt kleertjes koopt, zijn ze 8 maten te groot. En iets leuks doen ze al helemaal niet, stel je voor dat je iets leuks mist op tv.. en oud zijn ze al helemaal niet, nog niet eens 60!

Erg jammer, gelukkig zijn mijn ouders wel hele leuke opa en oma!

16. kim90

kim90 Actief lid

8 okt 2013
    466
    174
    43
    Vrouw
    GGZ Verpleegkundige
    Zoetermeer
    Hier een opa en oma ( schoonouders)
    En opa( vader )+ vriendin. Mijn moeder is overleden.

Schoonmoeder heeft vroeger veel op de oudste gepast. ( 2 dagen / middagen in de week) Wegens privé omstandigheden hadden wij nog al eens oppas nodig en was zij altijd bereid om op te passen. Ze deden altijd veel leuke dingen samen ( bos, kinderboerderij, patatje/ ijsje eten, winkelen etc.) Ze zijn dan ook dikke maatjes.
    Inmiddels gaat de oudste naar school. Schoonzus heeft een kindje gekregen, en doet vaak voor minimaal 2x in de week ( van 1400 tm 22 00 uur ) een beroep op mn schoonmoeder. Daarnaast werkt mijn schoonmoeder nog 3 ochtenden in de week. Dit vond ik te druk voor haar worden. Wij hebben het nu zo geregeld dat zij helemaal niet meer hoeft op te passen op onze kinderen ( ook al vond ze het wel heel leuk). Wanneer ze elkaar nu zien is het geen "verplichting". Ze haalt de oudste woensdagmiddag wel eens op van school om wat leuks te doen, of ik bel haar op en dan gaan we bijvoorbeeld lunchen( lees: naar de snackbar :roflmao:)
    Mijn schoonvader zien ze wat
    minder,maar hij is wel altijd leuk met de kleinkinderen en wilt ze altijd verwennen met wat lekkers / leuks oid.

Ze zijn overigens nooit te beroerd om bijvoorbeeld op te passen of om wat leuks met ze te doen.. ik hoef maar te bellen en ze staan voor de deur.

Mijn vader is een ander verhaal. Die is veel met zichzelf bezig en met zn vriendin . Heeft wel regelmatig contact met mijn zus en hun zoontje. Gaat daar bijna elke week op zn vrije dag langs, en neemt mn neefje mee op uitstapjes. Als ik mijn vader bel en vraag om af te spreken, om wat leuks te gaan doen ( bijvoorbeeld komende week omdat de oudste herfstvakantie heeft), zegt hij dat hij niet kan omdat hij het te druk heeft.
    Als we hem zien toont hij ook niet veel interesse in de kinderen. Gaat meestal op de bank zitten, speelt bijna nooit samen. Als de oudste wat wilt vertellen luistert hij half of niet. Zijn vriendin gaat wel vaker even met hem zitten en spelen.
    Soms breekt mn hart als ik zie hoe hard mijn zoon probeert zijn best te doen om de aandacht van opa te trekken. Daarnaast denk ik dat het heel anders was geweest als mijn moeder nog had geleefd. Maar goed ,het is zoals het is :)

17. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Hier beide opa's en oma's nog, maar er zit wel een verschil in. Beide zijn gek op hun kleinkinderen en zien ze regelmatig, maar mijn ouders doen toch net iets meer 'moeite'. Op dochter hebben ze beide 1 dag per week opgepast, dus die zag beide regelmatig. Sinds de geboorte van mijn zoon is mijn schoonmoeder gestopt met oppassen, mijn ouders passen nog wel op, en nu is de frequentie van elkaar zien wel minder geworden aan de kant van mijn schoonouders. Bij mijn ouders heeft mijn dichter regelmatig gelogeert, bij mijn schoonouders nog nooit, met mijn ouders gaan we samen op vakantie, met mijn schoonouders nog nooit geweest, mijn ouders storten 2 x per jaar wat op de rekening van mijn kinderen en komen ook geregeld met kleinigheidjes aan, gebeurt door mijn schoonouders niet, dagjes uit doen we geregeld samen met mijn ouders, met mijn schoonouders niet etc.
    Het is ook wel een beetje verschil qua opvoeding, mijn ouders zijn gewoon veel meer bij ons leven betrokken, staan dag en nacht voor ons klaar etc, terwijl mijn schoonouders wat meer met hun eigen leven bezig zijn. Ieders eigen keus natuurlijk, maar dat zie je wel terug in de contacten met de kleinkinderen. Mijn dochter is echt gek op beide opa's en oma's, maar die heeft ze dan ook beide wekelijks gezien vanaf haar geboorte. Mijn zoon ziet mijn ouders wekelijks (en vaker) en mijn schoonouders gem. 1x per maand, dus die zal denk wel een andere band met de verschillende opa's en oma's krijgen.

18. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Hier precies hetzelfde, ook gewoon nog een jonge opa en oma.
    Ze hebben toen de oudste baby was wel opgepast, maar als ze geen baby meer zijn zijn ze niet leuk meer hè..

19. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Onze dochter boft met haar opa's en oma's. Beide geïnteresseerd en passen ook wel op. Ze ziet mijn moeder het meest en die gaat ook het vaakst iets met haar doen (vader werkt fulltime dus minder tijd) maar schoonouders geven en haar ook veel aandacht als we elkaar zien.

20. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.796
    9.314
    113
    Gelderland
    Mijn ouders wonen sinds een jaartje bij ons in de buurt. Die zien we meerdere keren per week maar vaak wel op mijn initiatief. Ze komen wel kijken bij de voetbal als het uit komt en ze passen 1 keer per week eventjes op.

Mijn schoonouders zijn gescheiden maar doen aan een soort van latten. Precies weten we het niet. Maar die zien elkaar geregeld en mijn sm woont bij ons in het dorp.
    Die heeft vroeger opgepast maar sinds de kids naar school gaan niet meer. Dagjes uit heel soms en meestal als wij het vragen.
    Ze is al 2 keer vergeten dat ze moest oppassen toen wij naar een ouderavond moesten dus die vraag ik niet meer. Ze steekt al haar tijd in haar andere kleinkind. Daar past ze elke week bij op. Waar wij vroeger altijd de kinderen naar haar moesten brengen want dat vond ze makkelijker past ze nu altijd in het huis van haar dochter op. Ze beloofd ook altijd van alles maar komt het zelden na. Terwijl ze voor ons neefje veel meer tijd stak in de jongens. Zo sneu voor onze jongens.

Deel Deze Pagina