Opa en zoontje hebben ruzie en nu?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door suus1983, 15 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Ik ben het helemaal met je eens!

2. mamabri

mamabri Niet meer actief

Beiden zijn ze fout, maar de reactie van je zoon is een reactie op wat jouw vader zegt (opflikkeren uit mijn huis). Logische reactie eigenlijk hoor. Nee, hij mag zulke woorden niet gebruiken, maar ik kan het wél begrijpen. Als iemand zoiets tegen mij zou zeggen, zou ik ook woest zijn, en ik vind dat een 8 jarige zoiets ook niet hoeft te accepteren, ook al is het een kind.

Daarbij reageert jouw vader, terwijl het iets was tussen jou en je zoon. Hij heeft zich daar gewoon niet mee te bemoeien.

Ik zou met mijn ouders gaan praten en verwachten van mijn vader dat hij als eerste zijn excuses aanbiedt, simpelweg omdat hij is begonnen en hij de volwassene is. Daarna vind ik dat je van je kind mag verlangen dat hij zijn excuses aanbied aan opa.

Wil opa dit niet zou ik pal achter mijn kind gaan staan. Het is voor een kind ook goed om te voelen dat moeder onvoorwaardelijk achter hem/haar staat.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.812
    19.094
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben heel benieuwd naar de uitleg van je vader. Heb jij je moeder sindsdien nog alleen gesproken? Als het voor je vader niet normaal is om zo te reageren, vind ik dit eigenlijk ergens wel zorgwekkend. Ik zou dit dus zeker 1 op 1 met je moeder bespreken. Er wordt nu heel erg de nadruk gelegd op dat opa 'begon' en dus het meest fout is. En daar ben ik het normaalgesproken ook wel eens. Maar als dit voor jouw vader geen normale reactie is, zou dat pas 'punt twee' op mijn lijstje zijn. Mijn eerste zorg zou echt zijn waar zo'n reactie ineens vandaan komt en of dit iets is wat de laatste weken vaker is voorgekomen of dat er misschien andere dingen zijn voorgevallen. (Vandaar ook dat ik moeder 1 op 1 zou willen spreken.)

4. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Mijn vader is ook zo iemand die niet sorry kan zeggen, hij koopt altijd liever zijn schuldgevoel af... Echter denk ik in dit geval dat je vader hopelijk eieren voor zijn geld kiest en wel met een excuses komt naar je zoontje (en wellicht wel naar jou?). Hij heeft nu ook even tijd om af te koelen en zal waarschijnlijk niet zijn goede band met zijn kleinzoon hiervoor op het spel willen zetten door geen sorry te zeggen.
    Denk dat het inderdaad verstandig is om zaterdag eerst zelf met je vader/ouders te praten, geef aan dat je eerst zelf op je zoontje had willen reageren (over zijn gedrag op het eten) en dat je het niet op prijs stelde dat je vader dat op deze manier deed. Dat zowel jij als je zoontje hier erg van geschrokken zijn, maar dat jullie het graag uit willen praten. Geef ook aan dat je zoontje idd sorry wil zeggen voor het schelden (en dat jullie thuis al duidelijk aan hem hebben gemaakt dat je dat echt niet oke is), maar dat hij (en jij) dan ook een sorry van zijn kant verwachten. Ik zou het zelf erg raar vinden als je vader hier niet in mee zou gaan.... Succes zaterdag!

5. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Als je zoontje luide opmerkingen maakt of boos is omdat hij het eten niet lust vind ik het niet aan opa om hem op zijn plaats te zetten maar eigenlijk aan jou... Voor mij kan het ook niet als mijn zoon zijn eten niet wil en daar heisa over maakt. Hij mag zeggen dat hij het niet lust maar moet er toch van eten. Hij moet er niet boos voor zijn (wat hier wel natuurlijk gebeurd maar dan wordt ik ook boos op hem). Ik weet natuurlijk niet hoe opa gereageerd heeft maar ik vind dat je zoontje wel zijn excuses moet aanbieden. Zelfs al vind je het niet erg dat je zoontje een opmerking maakte over het eten, dan nog vind ik dat hij zijn excuses aan je vader dient aan te bieden. Het gaat tenslotte om zijn opa, een volwassene en het kan niet worden goedgepraat dat hij een scheldwoord zegt.

6. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ik vind de reactie van je vader zodanig buiten-proportioneel extreem dat ik mij afvraag of je zoontje niet gewoon de zondebok was voor iets heel anders wat je vader al dwars zat/zit. :(

Je zo afreageren op een kind is onpedagogisch en ik zou mijn vader heel duidelijk maken dat dit eens en nooit weer was. Hij moet dan ook zijn excuses aanbieden aan je zoontje en op een zodanige manier dat het jochie zich weer veilig voelt bij z'n opa. Het kind is nog maar 8, geen wonder dat hij daar nu niet meer heen wil. En ik zou als moeder overigens ook niet willen dat er überhaupt zo gescholden wordt in het bijzijn van mijn kinderen dus dat zou ik ook meteen even aankaarten.

Get a grip and grow up Grandpa, het wordt wel tijd! En totdat het zover is zouden mijn kinderen daar dus ook niet meer over de vloer komen.....:(

7. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Inderdaad. Ik ben echt wel een beetje speechless dat een opa zo tegen een kind praat. Ik kan me daar echt niks bij voorstellen! Ik zou dat eens maar nooit weer pikken.

8. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

19 aug 2015
    1.533
    382
    83
    Vrouw

dus mag opa wel tegen kind scheeuwen endoen? terwijl het niet eens aan hem was om er wat van te zeggen. aangezien het niet om zijn eten ging. ts heeft het beschreven wat opa zij. als je kind ze reactie gelooft mag je opas reactie ook geloven. en ja respect komt ook in mijn ogen van 2 kanten

9. Luja

Luja Niet meer actief

Ik ben misschien heel hard maar mijn kind zou de eerst komende tijd niet meer naar die opa toe mogen omdat hij zich niet verantwoordelijk en respectvol gedraagt 'opflikkeren uit zijn huis' ???? Pardon?? Wees blij dat je je kleinkinderen kent en mag zien! wees blij dat je uberhaupt kleinkinderen hebt.

Ja tuurlijk is die grote bek terug ook niet goed maar ik zou het ook niet pikken als iemand mij zou zeggen dat ik moest opflikkeren dus ik snap je zoontje volkomen. Je bent gek op opa en vindt het leuk bij hem en dan opeens dít? Uit reactie ga je dan zelf een muur optrekken om maar geen zwakte te tonen, terwijl je je vanbinnen klein voelt worden.

Nee bij iemand die zulke buien heeft wil ik mijn kind niet in de buurt hebben.

10. WinterBird

WinterBird Fanatiek lid

28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Nou.... Respect moet idd van twee kanten komen, maar vind het tegenwoordig wel doorslaan met meningen van jonge kinderen. Het is niet netjes van deze opa, maar opa is ook maar een mens en maakt ook fouten. Dat betekent niet dat er gelijk geen respect meer mag zijn.

Ik zou het zelf afhandelen met mijn vader en mijn zoontje ook flink straffen! Wie er begon doet er niet alleen toe, vind dat een kind van acht niet zo tekeer mag gaan, zeker niet tegen een volwassen persoon en ook niet als deze kinderachtig reageert.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.279
    36.138
    113
    Als kind moet je dus alles maar pikken?

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.279
    36.138
    113
    Ik heb nu ook de neiging om mijn kinderen er voorlopig niet meer heen te laten gaan, maar ik vind het heel dubbel en moeilijk. Ze zijn de enige familie die we nog hebben eigenlijk, de enige familie die mijn kinderen hebben. Ja, ik vind dat opa fout zit en het laatste woord is er zeker nog niet over gezegd, maar om nu mijn moeder en andere 2 kinderen ook meteen te straffen, dat vind ik wel een heel lastig punt.
    Juist omdat ik weet dat mijn vader superveel van mijn kinderen houdt, hij zou zijn leven voor ze geven.
    Ik ga eerst maar eens contact met mijn moeder opnemen denk ik.

13. sydneys

sydneys Niet meer actief

Als een kind van 8 te horen krijgt dat hij moet oprotten van zijn opa is het kind tot in het diepste van zijn ziel geraakt. En waarom? Om iets waar de opa niks over te zeggen had.
    Vloeken mag niet maar dat kind zal letterlijk hartpijn gehad hebben en daarom dat vloekwoord gebruikt zonder na te denken.

De opa is de volwassene. Gedraag je dan ook zo

Kind moet zich verontschuldigingen maar de opa moet in dit geval toch de eerste stap zetten

14. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Daarom is het een goed idee om verder te kijken, wat zit opa nu echt dwars? Misschien heeft hij wel zorgen waar hij met niemand over kan praten? Ik zou zeker niet de familie uit elkaar houden. Blijf bij elkaar om alles wat goed is. Ik hoop dat opa zich kan realiseren dat je zoon nog een kind is. Sterkte!

15. MamavC

MamavC Niet meer actief

Dit is dus de slechtste manier om de situatie op te lossen.. Hier leert een kind totaal niks van.

16. Bootsje

Bootsje Fanatiek lid

12 jul 2013
    1.228
    0
    36
    ik schrik best van de reacties waarin de kinderen niets te zeggen hebben.. zich niet mogen verdedigen.. en alles maar gewoon moeten laten zeggen door een volwassenen !!

als er daar straks nou iets HEEL verkeerds gebeurd met een verkeerde ouder persoon.. durven deze kindjes niks te zeggen

..

volgens mij ben ik de enige die het helemaal NIET erg vind dat het kindje zo gereageerd heeft.

ieder kind zeurt wel eens om het eten.. wat maakt het uit?
    je man zal vast ook wel eens zeuren als je iets maakt dat hij niet zo lekker vind.

opa is hier de enige die fout is.. hij reageerde 1. al op een moment waar hij niets te zeggen had.. en 2. HOE komt hij erbij om zoiets tegen een kind van 8 te zeggen... alleen maar omdat hij zegt dat hij het eten niet lekker vind !!

als 1 van mijn ouders zo zou reageren tegen mijn kind. dan had ik ze flink de wind van voren gegeven.. mijn kind gepakt en weggegaan..
    en thuis uitgelegd dat het niet zijn schuld is.. schelden is idd niet netjes.. maar zeker WEL begrijpelijk ! mijn kind zou hier echt geen straf voor gekregen hebben en hij zou er ook niet zijn excuses voor hoeven aan te bieden.. (hij leert namelijk van opa zelf de scheldwoorden )

17. tikigo

tikigo Bekend lid

16 okt 2012
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ben benieuwd of je nog een gesprek heb gehad met je vader? En of eea nu een beetje is uit gepraat?

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.279
    36.138
    113
    Het is wat uitgepraat. Ik was van plan zaterdag langs te gaan, maar mijn vader belde vrijdagavond zelf al op (en dat is heel wat voor hem). Hij wilde graag even met zoontje praten en samen hebben ze het er over gehad. Zoontje was sowieso allang niet boos meer, alleen nog maar verdrietig. Zoontje heeft geen excuses aangeboden, dat vond opa niet nodig omdat hij fout zat als eerste. Gelukkig is het zo gegaan, ze zijn nu met zijn tweetjes naar voetbal, hun wekelijkse uitje samen.

19. tikigo

tikigo Bekend lid

16 okt 2012
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Gelukkig zijn ze er samen aan uitgekomen en heeft opa de eerste stap gezet in deze! Ze zullen het vanavond vast en zeker gezellig hebben 😉

20. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Wat goed van je vader zeg! Zeker als het voor hem al een stap is, zal het naar een kind toe zeker moeilijk zijn. Fijn dat het goed is gekomen!

Deel Deze Pagina