Derde kindje alleen voor rijke mensen?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Queen1986, 5 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Queen1986

Queen1986 Actief lid

23 jul 2012
    308
    0
    0
    Hallo lieve dames,

Even een vraagje. Wij hebben een zoontje van 2,5 en een dochtertje van net 1 en denken stiekem na over een derde kindje. Manlief wil heel graag, ik twijfel - ondanks de kriebels - nog. Vooral omdat ik waarschijnlijk wat meer over de toekomst nadenk...

We hebben allebei een baan van 32 uur en verdienen gewoon modaal. We kunnen kunnen nu goed leven en leuke dingen kopen maar zijn niet zulke goede spaarders. Ik denk dat een derde kindje vrij grote (financiële) gevolgen gaat hebben. Wat als ze alledrie willen studeren? En hoe doe je het met logeren? Het is toch lastiger om 3 kids ergens onder te brengen dan 2. Ook heb ik het idee dat voornamelijk "rijke" mensen voor een derde gaan.

Mijn vraag is dus hoe moeders van 3 kids hier tegenover staan. Hoe redden jullie het allemaal? Qua tijd en financieel? Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen!

2. Elise1990

Elise1990 Actief lid

8 mei 2015
    185
    1
    16
    Vrouw
    Verzorgende ig
    Nieuwegein
    Hallo ,

Wij zijn in verwachting van ons 3e kind , en verre van rijk haha !
    Ik denk juist dat een 3e kindje minder geld kost dan de 1e en 2e ,
    Met opvang krijg je vaak kortingen als je meerdere kinderen hebt..
    Kleertjes heb je vaak nog liggen ,

Voor ze echt op sport gaan etc dan ben je weer een paar jaar verder , als je iedere maand iets opzij probeert te leggen komt dat vast goed .

En wat studeren betreft , tjaa dat duurt nog zo lang!! Je kunt toch niet voorspellen hoe je er dan financieel voorstaat. En anders zijn er natuurlijk studiefinancieringen etc.

Mijn ouders hadden ook niet het geld mij en mn zus te laten studeren, maar we zijn er niet slechter op geworden!

Suc6 met jullie beslissing!

3. Vita Rose

Vita Rose Fanatiek lid

6 aug 2015
    1.047
    34
    48
    Vrouw
    Scheelt mij weer typen, haha...maar DIT dus...

4. Babystew

Babystew Niet meer actief

Wij willen ook heel graag een derde kindje en zijn ook niet rijk (nouja, niet op onze bankrekening ;)). Maar ik werk momenteel niet, alleen in vakantieperiodes, en mijn man kan in zijn vakgebied nog enorm groeien in salaris. En het gaat nu ook prima met 2 kids op 1 salaris. Dus ik denk dat we het wel gaan redden. Moet het wel ooit nog zover komen natuurlijk.. ;)

manontuin66 vindt dit leuk.
  5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wij hebben drie kindjes en redden het voor nu prima met 1 inkomen (32uur begeleider in de zorg). Ik ben thuis en daarnaast student. Maar wij zijn gewend om het met weinig te doen (leefden eerst echt net boven bijstandsniveau) en wij voorzien dan ook eigenlijk alleen maar dat wij het beter gaan krijgen financieel gezien.

En eerlijk is eerlijk: hier zie ik juist veel relatief grote gezinnen (met 3, 4, maar ook 5 kids) onder de mensen die het iets minder hebben financieel.

6. aboe

aboe Actief lid

2 okt 2012
    246
    10
    18
    Haha dit dus alleen dan met een vierde. Onze derde kindje is helaas wel een stuk duurder dan nummer 1 of 2 vanwege een allergie. Tijd komen wij elke dag opnieuw te kort, maar de kinderen zijn gelukkig en hebben bijna alles wat hun hartje begeert.

7. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Eh..studiefinanciering bestaat inmiddels niet meer!
    Studenten kunnen een lening aangaan of de ouders moeten de studie voor hun kinderen bekostigen.

Kleding nadragen. Als je na 2 jongetjes een meisje krijgt, is dat nogal lastig :p.

Wij hebben de keus gemaakt niet voor een derde te gaan. Kunnen het financieel niet behappen. Kids hebben nu al tweedehands kleding aan. Niet dat dat erg is trouwens! Verder willen we ook wel graag 1x per jaar er een paar dagen tussenuit kunnen. (Vakanties naar het buitenland zitten er sowieso niet in). Hoe groter de kids, hoe duurder ze worden. Ze eten veelal steeds meer, hoe groter de kleding, hoe duurder, sport is ook niet goedkoop, kindgebonden budget wordt steeds minder (welkicht kinderbijslag ook) en verder willen wij graag ook maandelijks wat geld opzij kunnen leggen voor hun studie later/hun toekomst.
    Qua onze kids denk ik persoonlijk liever niet alleen aan het hier en nu, maar zeker ook aan hun toekomst.

8. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Helemaal mee eens. Dus in dat opzicht ben ik het eens met je topic titel TS, ALS je ervoor kiest bepaalde keuzes te maken voor je kinderen en hun toekomst is het wel noodzakelijk om goed in de centen te zitten en/of uitzicht te hebben hierop. Vaak zeggen toekomstige ouders als er maar genoeg liefde is komt het goed, of als je twee te eten kan geven kan je er ook drie te eten geven bla bla bla. Zelf noem ik dat altijd struisvogel politiek, maar ik houd er persoonlijk ook niet van om jarenlang ieder dubbeltje om te moeten draaien of geen financiële vrijheid en dus ook leven te hebben. En persoonlijk vind ik dat ik het aan mijn kinderen verplicht ben om ze een zo goed mogelijke start te geven en dat kost nou eenmaal (veel) geld. :):)

9. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Wij hebben vier kinderen en zijn ook verre van rijk,

Wij redden het prima, wij sparen dan weer wel, niet perse voor hun studie dat is tegen die tijd kijken of we het kunnen betalen of niet,
    Maar inprincipe is het sparen voor bijv inboedel of auto oid

Hoe het leven is met 4 qua kosten weet ik nog niet, onze vierde is net 1 weekje oud en brengt nog weinig kosten met zich mee momenteel

Wij gaan niet meer of in ieder all inclusive op vakantie en vaker naar de camping, wij gaan nog niet naar de Efteling als ze een grote speeltuin zoals irrland ook nog leuk vinden

Entree binnenspeeltuin bij ons is 5 euro pp en een jaar kaart 30 pp dus wij hebben een jaar kaart, 6 keer gaan per jaar en je zit al aan dat bedrag, nu gaan wij zeker in de vakanties vaker dus dat halen we er al dik uit

Verder koop ik alles in de, ook van te voren met het risico dat het niet gaat passen

Zo heb ik in maart in de sale 3 winterjassen gekocht voor aankomende winter voor de oudste drie voor 30 euro samen. En voor de oudste drie afgelopen augustus een aantal schoenen, voor de oudste van rondonelli schoenen die normaal 150 euro kosten voor 25 euro, voor de tweede schoenen van 95 euro voor 20 euro en voor de derde develab van 119 voor 25 euro, tja als het niet past komend jaar verkoop ik Ze weer als nieuw in doos voor die 25 euro. Maar tot nu toen heeft het altijd gepast,

Mijn derde krijgt wel eens kleding van mijn tweede, maar veel past er toch niet omdat ze een compleet andere bouw hebben maar soms past er nog weleens wat.

10. Saffira29

Saffira29 Fanatiek lid

23 jan 2013
    1.765
    0
    0
    Parttime werk en fulltime mama
    Vuren
    Ik ben nu zwanger van de 3e, al is de oudste 12 en de jongste 2, wat het iets verspreider maakt allemaal qua school/studie kosten.

Wij zijn niet rijk, we zijn gewoon een gemiddeld gezin.
    Ook wij vinden een beginnetje voor onze kids belangrijk en heben daarom van te voren flink gerekend.
    Elk kind heeft rond zijn 16/18e 10 duizend euro om van te studeren, komen ze tekort moeten ze zelf bij lenen, gaan ze niet studeren dan hebben ze een zakcentje.
    Daarnaast willen wij elk jaar 1x op vakantie kunnen.
    Nu hebben wij het geluk dat we een chalet van mijn moeder op de camping elk jaar mogen gebruiken maar daarnaast willen we om het jaar naar het buitenland. Dit is allemaal haalbaar.

Ik hou er ook niet van als mensen zeggen: waar er 2 eten kunnen er ook 3 eten. Dat ligt helemaal aan de situatie en ik vind het wel erg makkelijk gezegd. Het is geen pakje suiker.

Ik denk dat je je voor jezelf moet afvragen wat jullie graag mee willen geven aan jullie kids en hoe jullie de toekomst zien en of dit haalbaar is met nog een kindje erbij.

Ik denk zeker niet dat 3 kinderen alleen voor rijke mensen bedoeld zijn of haalbaar zijn.
    Het is maar net wat je prioriteiten zijn.

Succes met je beslissing. ;)

11. Elise1990

Elise1990 Actief lid

8 mei 2015
    185
    1
    16
    Vrouw
    Verzorgende ig
    Nieuwegein

Be Happy en nikki88 begrijp me niet verkeerd! Ik vind zeker dat je wel geld moet hebben om kinderen te kunnen onderhouden , maar RIJK moeten zijn vind ik wat overdreven.

En je kunt nu een mooi inkomen hebben, maar als je ontslagen word , of je partner of allebei , dan kan dat alsnog vies gaan tegenvallen.
    Vandaar dat ik ook aangaf , je weet toch niet hoe je er over een paar jaar financieel bij zit.
    Ik heb het in de familie zien gebeuren dat het gezin er nogal warmpjes bij zat, en beide hun baan verloren en uiteindelijk in de bijstand terecht kwamen met hun gezin omdat ze beide geen werk meer konden vinden.

Dit kan bij iedereen gebeuren , rijke, modaal of lagere inkomens.

Wij hebben geen grote inkomens , maar door op de juiste manier met geld om te gaan kunnen wij toch maandelijks geld sparen voor de kids en voor onszelf. Het is natuurlijk maar net waar je prioriteiten liggen.

Als gezinnen met 2 kindjes nu al amper rondkomen/tekort komen dan zal ik ook niet zo snel voor een 3e gaan.
    Maar als dit niet het geval is , en je hebt nog wat financiele ruimte , waarom zou je dan per definitie RIJK moeten zijn?

Ps. Dit is geen aanval hoor!

12. Mevrouw Pinguin

Mevrouw Pinguin Fanatiek lid

22 mrt 2015
    1.042
    8
    38
    Vrouw
    Over geld maak ik mij ook totaal niet druk. Wij zijn ook modaal verdieners, ik hoop na deze ook nog wel een derde en misschien zelfs vierde te krijgen.

Daarbij is de keuze of weer het kunnen betalen zeker niet doorslaggevend. Natuurlijk weet ik dat wij minder op vakantie kunnen, maar je kunt ook zoveel andere leuke dingen doen. En studies. .. We sparen er nu al wel voor, maar tegen die tijd is alles weer anders. Mijn ouders hadden met 3 kids ook weinig te besteden. We hebben allemaal HBO gestudeerd en hebben een fantastische jeugd gehad. En aan stufi kregen wij amper wat hoor, gewoon basis.

13. opnaarnr1

opnaarnr1 Actief lid

14 feb 2015
    127
    0
    16
    NULL
    NULL
    Eens met Hippo89. Ben zelf opgegroeid in een gezin van vier. Mijn vader verdiende vrij aardig, maar mijn moeder lang helemaal niet. We hebben allemaal kunnen studeren en zijn nooit tekort gekomen. Vakanties waren met de oude bus en de tent en uit eten gebeurde 1x per jaar, kleding was op de basisschool vaak tweedehands en daarna zelf gekozen van kleedgeld. Niks mis mee. Ik denk dus dat het prima kan, zolang je maar niet verwacht dat hè met 3 of 4 kinderen elk jaar een all-inclusive rondreis door Verwegistan kan doen (en meer val dat soort dingen)

14. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Wij hebben er 3. De jongste is net een jaar en ik had me er eigenlijk op verkeken hoeveel duurder die derde nu al is. De grote uitgaven hebben wij inderdaad minder: bedje, badje, wagen, etc. hebben we vrijwel allemaal tweedehands gekregen van vrienden aan wie wij in de jaren daarvoor ook onze spulletjes gegeven hebben. Maar luiers, doekjes, nutrilon pepti i.v.m. koemelkallergie, ed kost ook behoorlijk wat geld. En sinds hij met de pot mee eet, eet hij gewoon twee a drie stuks fruit per dag en iedere dag verse groenten. Dat merk ik behoorlijk in mijn weekboodschappen!
    Dat neemt niet weg dat ik vind dat het op 1 salaris en een klein beetje (mijn man werkt dikke vier dagen en en ik 1 dag) best prima te doen is.

15. opnaarnr1

opnaarnr1 Actief lid

14 feb 2015
    127
    0
    16
    NULL
    NULL
    Haha, saffira heeft het wat mooier verwoord 😉

16. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.666
    5.701
    113
    Ik heb 2 jongere zusjes. Jongste zusje was niet gepland en 8 jaar jonger en is nu 16 jaar Zij heeft momenteel een beter financieel leven dan ik en mijn andere zusje. Wat zij nu allemaal krijgt poeh dat had ik nooit :p Kortom je kan nooit in de toekomst kijken en als jullie er voor kunnen en willen gaan zeg ik doen :)

17. kusjes1986

kusjes1986 Bekend lid

24 jan 2015
    830
    0
    16
    NULL
    NULL
    hier zwanger van de derde.
    Wij verdienen allebei modaal. En ik heb mijn huis 4 jaar geleden voor een groot deel afbetaald. Hierdoor houden wij best veel over in de maand. Maar moet ook zeggen dat je gaat leven naar wat je hebt. Denk wel dat het enorm scheelt dat wij geen gebruik maken van kinderopvang. Als deze komt gaat de middelste over een paar maanden naar de basisschool en niet meer naar de peuterspeelzaal. Dit bedrag komt dan weer vrij in de maand. Nu kan ik ook prima heel zuinig leven al moet het niet. Ik koop bijv rustig de kleren voor de kinderen bij de wibra. En aan de andere kant doen wij ook alles wat we leuk vinden en kopen dan ook gewoon wat we denken nodig te hebben. Ik vind dat ik ook geen 20.000 op een spaarrekening hoef te hebben. Een buffer is fijn maar vind bijv 5000 ook prima. Ik leef nu en niemand garandeert mij dat er een morgen komt. En over de studie van mij kinderen maak ik mij ook niet druk. Mijn moeder was alleenstaand met 3 kinderen. weinig inkomen en toch hebben wij allemaal een studie gedaan. Ook omdat wij alle 3 van jongs af aan wel gewoon moesten werken voor onze centen. Dat neem ik wel mee in de opvoeding naar mijn kinderen. Vind ook dat ze zelf ook wat mogen doen voor hun toekomst en alles maar in hun handjes geschoven hoeven te krijgen.

18. tuc

tuc Niet meer actief

Nee ik vind het niet alleen voor rijke mensen. Maar afhangen van de keuzes die je zelf maakt. Wij kunnen nu bepaalde dingen die met 3 kindjes moeilijker zouden worden. Maar het is niet de hoofdreden waarom er hier geen derde komt. Het speelt wel mee.

19. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.154
    3.034
    113
    Nederland
    Ik denk niet dat 3 kindjes of meer perse voor gezinnen zijn die rijk zijn. Wel ben ik van mening dat je niet aan een 3e moet beginnen als je met 2 kinderen al nauwelijks rond kunt komen.

Bij ons is de 2e nog onderweg maar ik zou wel graag 3 kinderen willen. Mijn vriend niet, die kijkt erg naar het financiële plaatje wat een 3e met zich mee brengt maar vooral ook naar al het praktische. Met 3 kinderen moet je op vakantie grotere kamers reserveren, of misschien wel 2 omdat je niet met zijn 5en op een 4 persoons kamer kunt. Als je wil fietsen, fietst er altijd iemand alleen. In een normale auto word het krapjes, moet je alweer een grotere aanschaffen. Kinderopvang voor 3 kinderen is bijna niet te betalen. Evenals dagjes pretpark e.d.
    Om die redenen wil hij geen 3e. Helaas.

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.279
    36.141
    113
    Nee, niet alleen voor rijke mensen. Wij zijn verre van rijk (ligt eraan hoe je rijk ziet natuurlijk, maar dan heb ik het echt over heel veel geld).
    Financieel hebben wij het gewoon goed. We kunnen een leuk bedrag sparen per maand en dus ook voor de kids (al gaat het bij ons wel op 1 hoop).

Ik zal echter niet ontkennen dat 3 kinderen duur zijn, ik heb mij er best op verkeken. Wij zitten nu al 8 jaar aan de kinderopvang vast, betalen nu 650 euro per maand ongeveer en dat tikt behoorlijk aan! Gelukkig nog een klein jaar en dan zijn we daar voor een groot deel vanaf.

Een baby erbij is niet zo duur, maar als de opvang wat minder wordt komen de hobby's erbij, zwemles (niet goedkoop) en kleren. Vooral bij de jongens gaan de kleren hard, de broeken en schoenen gaan kapot terwijl je erbij staat bij wijze van spreke.

Deel Deze Pagina