Mijn zoontje is inmiddels 3 jaar en 2 maanden. Vanaf een jaar of 2 zijn we begonnen met hem op een paar vaste momenten op het potje te zetten om te plassen (na het opstaan en voor het slapen gaan). Het boeide hem totaal niet, maar plaste wel altijd keurig. We hoopten eigenlijk dat hij er langzaamaan vanzelf meer interesse in zou krijgen, maar dat gebeurde helaas niet. Afgelopen zomer zijn we daarom begonnen met het 'echte' zindelijk maken. Luier uit, en lekker in zijn onderbroek laten lopen. Brilverkleiner op de wc, potje in de huiskamer, en we waren er klaar voor. De eerste weken hebben we gewerkt met een stickerkaart en dat ging goed. Maar na een tijdje ging het nieuwtje er van en zijn we gestopt met de stickers. Sindsdien is het drama. Hij plast nog steeds keurig als wij hem op het potje of de wc zetten, maar nooit uit zichzelf! Als ik hem niet zeg dat hij moet gaan plassen plast hij gewoon in zijn broek, en het erge is dat hij dat zelf helemaal geen probleem vindt. Hij blijft rustig een uur zitten spelen met een natte broek als ik niet door heb dat het fout is gegaan. Wat moeten we hier nu mee..? We hebben met hem gepraat, gevraagd waarom hij niet uit zichzelf wil gaan, een kleine beloning in het verschiet gesteld iedere keer dat hij uit zichzelf gaat plassen, een extra boekje voorlezen 's avonds als het een dagzonder ongelukjes is, en ga zo maar door. ik weet het njet meer. Uitstellen vind ik ookniet echt een optie, omdat hij al dik 3 jaar is. Wie heeft de gouden tip?
Meid ik zou het loslaten even geen druk erop oefenen. Er is nog geen kind niet zindelijk naar school gegaan. Het kan zijn dat je er juist te vroeg mee bent begonnen en hij nu dus alleen op 'commando' plast. Ik zou even terug gaan naar de basis een luier omgeven en er geen aandacht aangeven. Over een maandje luier af en opnieuw beginnen
Eh er zijn echt wel kinderen die nog niet zindelijk zin hoor. Ken er die met een luierbroekje in gr 1 starten. En met een poepluier word je gebeld.... In dit geval zou ik geen luier meer aan doen hoor, hij is al sinds de zomer luierloos lees ik. En als je nu elk half uur een wekkertje zet en hij zelf naar de wc moet gaan dan? Doet hij dat? Hij gaat echt nooit naar de wc uit zichzelf? En als hij in zijn Blote billen loopt ook niet? Scheelt bij sommige kinderen nml ook...
Ik zou ook zeggen: laat het los! Mijn dochtertje is precies even oud en doet ook braaf van alles op de wc, maar ook minstens zo vaak in de luier. De oudste had precies hetzelfde totdat ze ineens besloot dat ze te oud was voor de luier! In 1x zindelijk en nooit meer een ongelukje gehad! Een week daarna 's nachts ook geen luier en ook toen nooit een ongelukje gehad. Ik ga er maar vanuit dat dit bij de jongste ook zo werkt en dat zindelijkheid niet te dwingen is. Op het kinderdagverblijf is ze vaak gewoon de hele dag droog, maar dat komt omdat ze daar elke 2 uur een plasronde hebben. Dat is dus niet op zelf aangeven, maar op routine en dat is nog niet zindelijk in mijn ogen! Je hebt nog 10 hele maanden waarin ze razendsnel groot worden! En waarin ze ook lekker eigenwijs zijn, dus hoe meer druk van jouw kant hoe moeizamer het gaat. Laat 'm lekker zelf bepalen wanneer hij er aan toe is!
Ik zou het lekker laten, je kan een kind niet dwingen om te gaan plassen als hij daar nog niet aan toe is. Mijn zoontje is ook pas met drie kaar en een paar maanden zindelijk geworden, ook valles hier boven geprobeerd wat jij hebt gedaan! Heeft echt geen zin ben ik achter gekomen. Heb t gewoon lekker gelaten en hem af en toe op t potje gezet. Geen druk niks. En jahoor binnen een week kwam hij zelf dat hij wou plassen. Nu is het zo dat hij t ook vreselijk vind als hij in z'n broek plast (dit gebeurd een enkele keer als hij te laat is met naar de wc gaan) Het komt echt wel, al je kleine er aan toe is! Succes!
Wij hebben 6 weken (de hele zomervakantie) met stickers en snoepjes gewerkt en uiteindelijk alles afgesloten met ene plasfeestje omdat ze een grote meid was. Nu ging het hier ook makkelijk en gaf ze na 1 ongelukje aan dat ze moest plassen en is de luiers ook niet meer aan geweest en was ze ook bijna meteen nacht zindelijk. Ik zou idd even helemaal opnieuw beginnen en dat ook aan hem uitleggen. Luierbroekjes aan en voor elke keer dat hij naar de wc gaat (zelf) een sticker plakken en misschien een klein snoepje (ik had stevia snoepjes dus viel met suiker mee en was maar 6 kcal per stuk). Na 2 weken gingen we naar 1 snoepje per dag. Em dat zelf aanvoelen wanneer de luierbroekjes uit kunnen. Bij elke stickerkaart die vol was mocht ze een cadeau uit de cadeau tas uitzoeken (een tas met allemaal 1-3 euro cadeautjes) en de eerste keer hoefde ze maar 3 stickers te hebben en dat liep op naar 40 stickers. Na 6 weken heeft ze alle stickerkaarten "geruild"tegen ene groot cadeau, we hielden een plasfeestje met visite en slingers, ze was groot en kreeg geen stickers en stickerkaarten mee. Was helemaal goed. Nu ben ik wel wat van het theater haha
Niet alle scholen en dat gebeurd ook niet met het kind van TS die is er gewoon nog even niet aan toe. De knop moet even om en dan is heyt mannetje zo.zindelijk
Ik lees hierin alleen maar dat hij het eigenlijk doet wanneer jullie hem op het potje zetten. Dat jullie er klaar voor zijn. Ik vraag me af of hij er wel klaar voor is? Mijn dochter kon je met 2 ookal op een potje zetten en dan deed ze echt wel iets, maar het zelf voelen en reageren daar was geen sprake van. We hebben het losgelaten. Met 2 jr en 10 mnd kwam ze zelf. Ze heeft nog nooit een ongelukje gehad sindsdien, maar het poepen dat vind ze eng en doet ze in een luier. Ach dat komt ook vanzelf nog wel
Onze zoon deed het vd zomer ook allemaal als we hem op de wc zette, maar uit zichzelf totaal niet. Wij zijn gestopt met hem er standaart op te zetten en hebben het voor nu helemaal los gelaten. Hij zit sinds week of 4 op psz, erg spannend en nieuw, heeft een nieuw groot bed, straks vakantie,sint,kerst en zijn verjaardag. Kortom te veel voor een kind om ook nog een focus op zindelijkheid te hebben nu. Wij kijken in jan wel weer hoe het ervoor staat. We vragen wel elke dag of hij op de wc wilt,maar nee is nee en we hebben het er dan ook niet meer over. wel is onze zoon er mee bezig op zijn manier, hij vraagt bijv of opa ook poept,en de kikkers etc. Ik heb er vertrouwen in dat het vast wel goed komt!
Ik ben blij jullie reacties te lezen. Hier namelijk exact hetzelfde met Aiden. Hij gaat nogniet uit zichzelf op de WC of het potje, maar alleen op gezette tijden als wij het vragen. Alleen plassen en poepen doet hij alleen in zijn luiluierbroekje. Soms ben ik bang dat wij hem niet op tijd zindelijk krijgen voor school, terwijl dat nog een klein jaartje duurt. Vind zindelijkheidstraining een van de moeilijkste dingen van de opvoeding.
Oh wacht maar! Zindelijkheids trainen is een kwestie van wachten tot het moment juist is - je kindje er klaar voor is en jij een paar weken tijd hebt - en dan veel dweilen en wassen en dan ineens, slaat vaak de knop om!
Velen hebben het al gezegd maar ik roep het ook nog maar eens: gewoon even loslaten. Ga lekker terug in het luierbroekje. Zolang hij het nog niet zelf voelt aankomen schiet het niet op. Gewoon weer een paar maandjes luierbroekjes aan en zelf geen intiatief nemen. Het is absoluut wachten op het juiste moment er moet een knopje omgaan bij je kindje, die nu misschien gewoon even hele andere prioriteiten heeft. Onze dochter toonde vanaf 1 jaar al veel interesse in het potje dus met ruim 1,5 eens zonder luier geprobeert maar dat lukte echt nog niet. Toen ergrns rond 2 jr 3 mnd weer geprobeert, toen was het net ala bij jullie als ik haar op de wc of pot zette deed ze wat maar voelde het niet zelf aan komen. Toen met 2 jr 6 mnd nog een poging.. En nu voelt ze het zelf - op tijd! - aankomen, dus ook geen ongelukjes meer (alleen in de eerste 2 weken soms en daarna niet meer!)
Hij gaat het niet doen zo lang hij merkt dat het moet van jullie. Loslaten dus. Het is niet zo raar op deze leeftijd bij jongetjes dat het nog niet gebeurd. Ik herken het wel. Je vind dat het nu wel moet kunnen maar rond deze leeftijd kan je het niet dwingen. Ze doen het half wanneer jij het wilt, met als resultaat dat je er veel te veel mee bezig bent. Wij hebben het precies zo meegemaakt. Met 3 jaar kon hij het prima en ging het 5 dagen redelijk, maar wel met 100% inzet van mama. Doodvermoeiend en hij werd echt gek van mij. NEE mama, ik moet niet plassen....met als gevolg een half uur later een natte broek. Toen heb ik het losgelaten en een paar maanden later hem wel nog eens ingefluisterd dat mama het wel heel fijn zou vinden als hij een keer op de wc zou gaan plassen en een paar weken later, met precies 3 jaar en 4 maanden stond hij op bij het ontbijt en zei: mama ik moet plassen. Toen was het gedaan en ging hij vanzelf. Helaas is poepen nog een ander verhaal maar goed. We komen er wel. Niet te veel zorgen maken, het komt met mentale groeispurts elke paar maanden. Hij moet het echt zelf willen en niet eng vinden. Ons zoontje was absoluut niet gevoelig voor beloningen en als ik hem op de wc zette maakte hij een plank van zichzelf, was echt niet te doen. Komt vanzelf wel. Succes er mee. Laat het maar gewoon even.
Hier zoon, bijna 3,5. Toont geen enkele interesse in de wc of het potje. Heb alles, echt alles al geprobeerd. Het boeit hem niet. Maakt ook niet duidelijk dat hij poept of plast. Ik snap dus je angst En echt, het is zó kindgebonden! Want met mijn meiden was er geen vuiltje aan de lucht. Het was amper nodig ze te stimuleren, reuze interessant toch, die wc, dat mooie onderbroekje, geen luier meer. Des te lastiger dus dat ik het nu echt niet meer weet. Ik laat het voor nu maar los..
Zal even mijn ervaring neerzetten hier, misschien heb je er wat aan (gaat alleen wel om een meisje). Rond de 2 jaar was nichtje (van ook 2 jaar) zindelijk aan het worden. Het potje bij opa&oma was reuze interessant en dus thuis ook geïntroduceerd. Alleen kwam er 9 van de 10 keer geen plasje. Wij zijn er een tijdje mee bezig geweest en dan een tijd weer niet. Rond de zomervakantie hoopten we dat ze wel zindelijk zou worden. En ja, er kwamen meerdere plasjes in het potje als ze zonder onderbroek liep. Deden we een onderbroek of luier aan dan ging het mis. Ik was echt bang dat het nooit goed zou komen. Totdat ik het los liet. Gewoon weer lekker de luier aan. Tot zo'n drie weken terug. Ze was steeds vaker droog in de ochtend en ging zelf aangeven wanneer ze moest plassen. We hebben gewoon nog steeds luierbroekjes laten dragen (ook omdat het poepen niet lukte op de wc/potje) en deze waren altijd droog. Afgelopen zondag wilde ze geen luier meer aan en sindsdien is ze zindelijk. Dus het loslaten is denk ik wat je nu gewoon even moet doen. Het komt echt vanzelf wel. Ik wilde en hoopte ook dat ze al veel eerder zindelijk zou zijn, maar dat hebben we net voor het zeggen denk ik nu. Ze moeten echt goed aanvoelen wanneer ze moeten plassen en het dan ook nog leren ophouden. Heel veel succes!
mijn zoontje is bijna 3 en ik heb ook alles maar dan ook alles geprobeerd, met stickers werkt het niet. hij vind het gewoon niet boeiend en als ik hem vraag of die moet plassen dan zegt die 'nee ik wil spelen' ik ga het nu ook maar even een tijd los laten en nu komt de drukke tijd er weer aan en dan is het ook geen succes. ik word er ook wel een beetje onzeker van, ook ben ik bang dat hij als hij naar school gaat nog niet zindelijk is. maar ik hoor ook om me heen dat ik het moet los laten en dat het vanzelf gaat komen.
Vooral niet te druk om maken, bij de oudsten heb ik gewacht tot ze ruim 3 waren en toen waren ze in 1 dag zindelijk. Het had vast eerder gekund, maar zo ging het voor iedereen relaxed. Mijn idee is dat met veel ongelukjes ze er gewoon nog niet klaar voor zijn,
ik heb bij mijn zoontje een paar keer een "fanatieke week" ingelast wanneer het mij uitkwam, waarin we zonder luier en met de dweil in de hand door het leven gingen. Als er aan het eind van die week geen enkele progressie was ging de luierbroek weer gewoon aan. Na 3 van die weken (verspreid over een maand of 3) viel na een paar weken ineens het kwartje en is hij zelf gaan plassen. Je moet uitvinden wanneer het goeie moment is, maar dat is heel lastig. wij beloonden wel vaak met kleine kadootjes. Dat helpt ook om de interesse te verhogen
Onze zoon is 3,5 jaar en is net zindelijk. Snachts gaat het af en toe nog fout maar dit is miss 1x in de twee wkn. Hebben het potje in de kamer gezet en verder niks ermee gedaan tot meneertje dit potje intressant begon te vinden. Eerst zo erop zitten, toen een keer zonder luier. En toen heb ik iedere 2 uur gevraagt of hij moest plassen en zo is hij zindelijk geworde . Na ieder plasje of poepje mocht hij een mooie stoere sticker plakken en bij een volle kaart ( met 10 stickers) mag hij een cadeautje uitkiezen. Heeft wel 3 maand geduurd. geduld en niet te snel willen. Misschien een tip: doe het onderbroekje onder de luier, zodat ze het natgevoel krijgen. Tegenwoordig zijn de luoers zo goed dat ze niet eens vernemen dat ze nat zijn. Succes
Hoi mijn zoontje is sinds 2 jaar en 5 maanden ongeveer droog, de eerste dag proberen was een ramp 8 natte broeken en ik dacht ok laten gaan hij is er nog niet klaar voor maar aangezien hier in België kinderen op 2.5 jaar naar school gaan vond ik het toch stil aan tijd Na veel zoeken op het internet vond ik een verhaal over een moeder en hoe zij het had aangepakt. Ze vertelde namelijk dat je niet moet vragen of je kindje pipi of kaka moest doen maar of zijn broekje nog droog was...als dit droog bleef moest je super enthousiast zijn als dit niet droog was beetje "teleurgesteld" dit in combinatie met kindje regelmatig op het toilet of potje zetten, gepaste beloning (waren bij ons snoepjes niet echt ideaal mss ) maar op 4 dagen was mijn kleine man droog...gaf het zelf aan zelfs met een pamper aan, op onbekend terrein... Af en toe nog een ongelukje maar daar malen we niet om. Misschien dat je aan dit verhaal wat hebt...