Huiselijk geweld, melden? Hoe?

Discussie in 'De lounge' gestart door Gentle, 9 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik heb zelf nog wel onderzoek er naar gedaan, en nu sta ik met mijn mond vol tanden.

Vannacht hadden onze buren ruzie. En niet een klein beetje ruzie, maar heel erg. Schreeuwen, gillen, krijsen, en alles in het Turks dus ik verstond het niet, maar het was erg. Daarna hoorden we dat de man de vrouw sloeg, en dit alles gebeurde in de tuin, dus min of meer onder ons raam. We zijn er erg van geschrokken en hebben de politie gebeld. Zij zouden gaan kijken, maar we hebben hier niets van gehoord. Het was toen ook met een kwartier ofzo over, dus misschien waren ze te laat en zijn ze niet echt gaan kijken... Weet ik niet.

Nu vraag ik me af, kan ik hier nog wat mee? Het zelf bespreekbaar maken met de buurvrouw vind ik erg moeilijk. De buurman was echt heel agressief en klonk heel beangstigend. Ik voel me er dus niet heel prettig bij om me hier zelf in te gaan mengen. Maar ja, niks doen zit niet in mijn aard!

Iemand tips?

2. Yukl

Yukl Niet meer actief

Lastig. Andere cultuur he? Ik vind dat moeilijk oordelen omdat we gewoon andere opvattingen hebben.

3. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Misschien steunpunt huiselijk geweld eens contacteren
    Je kunt niet meer dan vragen wat er aan gedaan zou kunnen woden, en onder het mom van "andere cultuur" vind ik geen excuus, men hoort zich niet elkaar in elkaar te laten slaan, en stel je voor dat er kinderen bij betrokken zouden zijn.

4. Yukl

Yukl Niet meer actief

Maar stel dat jij in een land zou wonen waar zoenen als mishandeling wordt gezien. Vervolgens wordt er een melding gemaakt met alle gevolgen van dien. Terwijl jij hier absoluut niet op zit te wachten en graag bij je partner blijft. Ik snap dat dit moeilijk voor te stellen is, maar een andere cultuur is echt een andere cultuur. Jij kunt niet oordelen hoe die vrouw hier in staat, hoe lastig het ook te begrijpen is dat iemand dit oke zou vinden.

En misschien vindt ze het wel erg hoor. Maar wat nou als ze vervolgens verstoten wordt uit haar familie, haar man hun kinderen meeneemt naar het buitenland, etc.? Ik weet niet hoe het echt zit en werkt, maar voor hetzelfde geld wordt haar leven 10 keer erger als er wel een melding wordt gemaakt.

5. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Er zijn inderdaad kinderen (boven de 10). Ik geloof dat ze niet heel erg moslim zijn ofzo (ze draagt geen hoofddoek).

Ergens denk ik dat ik toch dat steunpunt even bel, gewoon ook om het zelf even kwijt te zijn. Ik piste serieus bijna in mijn broek, zo ging hij tekeer! Wie weet hebben zij tips. Het kan ook anoniem staat er...

Als het prima is in hun cultuur, dan zou ik in ieder geval graag willen dat ze dat gezellig binnen hun eigen huis doen. Dit was echt voor de hele buurt te horen. Ik zou het heel erg gevonden hebben als mijn dochter er door wakker geworden zou zijn en zij dit gehoord had...

6. Yukl

Yukl Niet meer actief

Dat kan ik me voorstellen inderdaad. Ik zou om die reden de volgende keer wel gewoon de politie weer bellen. Als die een keer echt op de stoep staat, zullen ze het wel binnenshuis houden.

En het steunpunt bellen voor tips/advies kan vast geen kwaad. :)

7. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel

Ik zeg ook niet dat er meteen naar grote middelen gegrepen moet worden, maar een gesprek kan toch geen kwaad?
    En mishandeling blijft mishandeling, waar je dan ook zit, ik snap wat jij bedoelt maar nogmaals, zou een gesprek met iemand dan zoveel kwaad kunnen?
    TS kan gewoon eens om raad vragen bij de instantie en heel misschien kan iemand die haar buren goed kent met ze gaan praten??

8. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ik zou idd het steunpunt bellen, ze kunnen je adviseren.
    En het is idd wel een andere cultuur maar slaan mag in NL niet, of je nou turks bent of niet;) Maar goed, het zal toch de vrouw moeten zijn die dan aangifte doet en dat zal niet zo gauw gebeuren ben ik bang..

9. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    als de politie langs geweest zou zijn maken zij ook een melding bij het steunpunt huiselijk geweld dus had jij niets hoeven doen .
    Maar ws zijn ze dus niet geweest en is er dus ook geen melding te maken en kan jj het zelf doen .
    Je kan mij niet wijsmaken dat turkse gezinnen geweld zien als normaal.

10. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Ik heb het ook gehad. We woonden in een oud flatje en boven ons kwam een jong stel (net getrouwd) wonen. Ook een andere cultuur. De eerste ruzie kwam binnen 3 weken, een hoop geschreeuw en gegooi met deuren. Ik weet dat ik nog tegen mijn partner zei jeetje dat gaat goed tekeer.

3 weken later kwam de tweede ruzie en we hoorden een klap en daarna een angstschreeuw. We keken elkaar aan en dachten huh hebben we dat nu goed gehoord.

2 weken later mega-ruzie. Ik was alleen thuis en hij sloeg letterlijk op haar in. Ik was enorm bang en heb de politie gebeld. Die kwamen pas na een half uur en mevrouw was inmiddels al weggevlucht en meneer deed gewoon niet open. De politie is nog bij mij aan de deur geweest en zei dat wanneer meneer niet open deed dat ze niets konden doen. Ik gaf aan dat ik erg geschrokken was en dat ik om mevrouw haar welzijn in zat, maar ze konden niets doen. Mevrouw moest zelf aangifte doen.

Na dit voorval begon de burenoverlast. Het even aanstoten als ik alleen op de trap liep, het bonken op de vloer, het mij aanstaren etc. Mijn partner zat toen in dienst (opleiding) en ik was voornamelijk alleen thuis.

Na ongeveer 3 weken was het weer raak. Het was weer erger dan de keer ervoor. Ik weer de politie gebeld en de vrouw was letterlijk het huis uitgevlucht. Ze had blauwe plekken/rode afdrukken rondom dr keel. Kon het nog net zien voordat ze het doekje eromheen sloeg. De politie kwam weer pas na een half uur (vrouw was inmiddels al weg). Man deed niet open en ik gaf nogmaals aan dat ik het niet vond kunnen. Dat ik me angstig voelde en dat ik wilde dat hierop actie werd ondernomen.

De politie ging weg en nog geen uur later moest ik naar de winkel. Ik kwam die man tegen op de trap en hij bedreigde me. Ik was doodsbang, maar heb van me af gebeten. Daarna weer de politie gebeld, mevrouw het is uw woord tegen de zijne. We zullen met hem gaan praten.

Wat was ik blij dat ze 2 weken daarna verhuisden :(

11. BeingMommy

BeingMommy Fanatiek lid

19 dec 2009
    2.089
    0
    0
    In de Islam is dit een zeer kwalijke zaak.
    Misschien kun je haar eens op de thee uitnodigen, en het ter sprake brengen. Kijken hoe zij er tegenover staat.

En je hoeft er geen heisa van te maken, gewoon aangeven hoe erg je ervan geschrokken ben. Maar het niet fijn vind dat je hiermee geconfronteerd word en zeker niet voor je kleine.

Ligt ook een beetje aan wat voor soort man het is. Of hij zich gaat schamen doordat buren het doorhebben, of dat het hem meer agressief maakt. Daarom zou ik bij die buurvrouw beginnen mits ze goed Nederlands spreekt.

12. Amfy

Amfy Niet meer actief

ja in nederland zullen ze geen zak doen om te helpen.

steunpunt huiselijk geweld zal dan contact op willen nemen met de vrouw en als deze dat niet wil is de zaak klaar.
    de politie zal zeer zeker niets doen die kan alleen afwachten of de vrouw zelf aangife gaat doen.pas dan komen ze in actie.

en dan nog mag je iemand 4 jaar lang mishandelen en tot 4x toe het ziekenhuis in slaan en er niet eens straf voor krijgen.

13. supermummy

supermummy Niet meer actief

Ik zou het zeker melden!

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Zou geen melding maken maar het gewoon even bespreken met de buurvrouw zelf.

15. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    Ik zou kijken of ik met de buurvrouw in gesprek zou kunnen

Zou dat niet gaan dan toch een melding maken zodat het proses qua raporteren is begonen hoe meer ze hebben hoe meer ze er mee kunnen

16. zogezegend

zogezegend Niet meer actief

:$ echt te gek voor woorden....ik heb het vaker gehoord, en vind dat de politie gewoon meer moet kunnen doen in dit soort situaties.
    respect voor je dat je je niet van de wijs hebt laten brengen!!!

17. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Cultuur of geen cultuur. Volgens mij vind geen enkele vrouw het leuk om in elkaar geslagen te worden door haar man! Het hoort gewoon niet.

18. Miems

Miems Actief lid

18 apr 2010
    325
    0
    0

Nou andere cultuur? Ik denk dat dit helemaal niks met cultuur te maken heeft. Het zit in je of het zit niet in je. ken genoeg Nederlandse vrouwen die eens in de week flink pak slaag krijgen van hun vriend/man. Dus nogmaals het ligt aan de man zelf of hij agresief is of niet, heeft niks met cultuur te maken.

19. Alita

Alita Niet meer actief

@Yukl Hoezo nu andere cultuur??? Die opmerking snap ik niet hoor, welke cultuur vindt het dan normaal om zijn vrouw te slaan?

Tja wat moet je doen...moeilijk altijd. Misschien eerst idd praten met die mevrouw...

20. Islah

Islah Niet meer actief

Inderdaad. Toen mijn vader mijn moeder bijna heeft vermoord werd dat ook niet gegooid op cultuur (hij is Nederlands en atheist). Maar dan was het weer een zielige man die door de war was (waar ik overigens niks van geloof, hij is gewoon snel agressief!). Net zoals met die 'familiedrama's', dat is de 'Nederlandse versie van eerwraak'.

Deel Deze Pagina