Onze dochter heeft onlangs de 6e ziekte gehad. Bij de opvang waar ze komt heerst nu ook gordelriem en hand-voet-mondziekte. Omdat er een leidster zwanger is vraagt de kinderopvang om een medische verklaring van onze huisarts, mag dit wel? Ik vindt het zelf een beetje raar...
Vragen mag, al kunnen ze je niet dwingen. Zeker niet als hierover niks in hun voorwaarden staat. Wat is je bezwaar?
Vraag me ook af wat je bezwaar is, ze vragen niet om haar dossier maar gewoon om een bevestiging. Waarschijnlijk voor de administratie omdat de zwangere begeleidster nu niet kan werken.
De zwangere leidster zal dit moeten overleggen als bewijs aan haar arbo arts. Maar waarom zou je het niet geven of vreemd vinden?
Ik vind het niet raar, een zwangere medewerkster op een opvang moet immers beschermd blijven tegen die ziektes. Als deze medewerkster niet immuun is voor bepaalde kinderziektes, en die gevaarlijk zijn voor een zwangere vrouw en haar ongeboren kind, dan moet ze namelijk thuis blijven. Maar de 6e ziekte is niet gevaarlijk. Als je echt een bezwaar hebt tegen het leveren van zo'n verklaring, kan je dat als argument voeren.
De 5e of 6e ziekte in volgens mij wel gevaarlijk voor ongeboren kinderen onder de 20 weken zwangerschap. Maar wat wil ze met een verklaring dan? Dat ze daardoor niet hoeft te werken? Dan snap ik het wel. Ik snap alleen niet dat de leidster niet gewoon beschermd wordt door haar werkgever zonder een verklaring (als het hierom gaat).