Ik wil in het najaar weer iets gaan studeren. Ik heb mbo doktersass en daarna hbo-v propedeuse (gestopt in stage) en daarna hbo maatschappelijk werk (social work) afgemaakt. Helaas nooit een baan als maatschappelijk werker kunnen vinden en omdat er toch geld verdiend moet worden werk ik inmiddels ruim 5 jaar in een vaste baan als doktersassistent. Ik ben heel tevreden, maar het geeft me vrij weinig uitdaging. Ik wil graag leren, en dan mn theoretisch. In het doktersass vak zijn nascholingen veelal heel praktisch, bv leren tapen, zwachtelen, wonden verzorgen. Daarin vind ik niet de uitdaging die ik zoek. Ik ben nu op zoek naar verdiepende cursussen in de maatschappelijk werk bv criminologie. Puur omdat ik het leuk vind om te doen, niet om echt ander werk te zoeken. Ik hoef ook niet perse een diploma van zo'n cursus. Nu zit ik wat rond te zoeken en ik lees over alle thuisstudie-instanties zo'n uiteenlopende verhalen, over elke instantie wordt wel geklaagd. Loi, ncoi, scheidegger en wat al niet meer. Ik heb wat meer info aangevraagd, maar de instanties zijn natuurlijk allemaal overtuigd dat ik bij hen het beste kan aanmelden... Dit is zo'n beetje mijn motivatie om een thuisstudie te doen straks als mijn zoon naar school gaat. Wie kan mij aan de hand van ervaringen adviseren? Het gaat me niet om de snelheid van de studie of de meeste baankansen, maar puur of ze zich aan afspraken houden, of de stof en regels duidelijk zijn etc.
En een WO masterstudie aan de open universiteit? Kun je veel videocolleges thuis volgen, op je eigen tempo studeren. Je hebt een HBO bachelor op zak dus als je eerst een premaster doet kun je daarna een WO master halen... Zelf vind ik het WO onderwijs een stuk overzichtelijker en minder nonsens als het HBO....
Wat ik adviseer, bekijk vacatures voor bande die je aanspreken. Kijk wat ze vragen qua opleiding en als dat een opleiding is die je aanspreekt, ga die dan via de open universiteit doen. Deeltijd op een gewone universiteit is nog beter.