Mijn hond en baby gaan niet goed samen

Discussie in 'De lounge' gestart door Julia82, 11 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Julia82

Julia82 Bekend lid

17 nov 2009
    552
    0
    0
    Hoi meiden,

Ik ben een klein beetje ten einde raad, en ik hoop dat jullie nog wat bruikbare tips/ervaring hebben..

Ik heb al sinds mijn studententijd een hond, een jack russel. Hij is nu al bijna 11 en ik ben behoorlijk aan hem gehecht. Nu is hij vrij fel van karakter, dominant, maar ook angstig. Dit resulteerd in vechten met voornamelijk reuen, want hij pikt geen dominant gedrag ;) Maar ook voelt hij zich vaak bedreigd doordat hij angstig is. Na jarenlang de hondenpsychologie doorgelezen te hebben, heb ik wel ontdekt dat angst en dominantie een slechte combi is. In de loop van zijn leven heeft hij 2 keer een persoon gebeten. Allebei de keren "begrijpelijk" uit hondenperspectief. De ene keer lag hij op de grond met zijn rug naar iemand toe, die hem aan zijn kont beet pakte om hem opzij te schuiven. Toen beet ie haar in de hand, lekker gat erin :( Ook heeft ie een man gebeten die ondanks mijn waarschuwingen en na grommen en lip optrekken van de hond zelf, hem toch over zijn kop ging aaien. Die kreeg een knauw in zijn vinger. Tja.. Sinds hij dat 2x gedaan heeft, hou ik hem weg bij onbekende mensen, ik waarschuw ze altijd dat hij bijt. De mensen die hij kent, gaat het super mee, en is hij heel lief.

Nu heb ik sinds een jaar een super leuk dreumesje :D Ik was al bang dat er problemen zouden komen, want hij is altijd bang van kinderen geweest. Toen dochter kleiner was, ging het goed. Hij vind haar leuk, want hij is altijd blij haar te zien. Maar vanaf de geboorte tot nu altijd gemerkt, dat ie niet goed wist wat ermee te moeten. Hij komt kijken, maar kijkt ook weer weg/negeren etc. Maar ze kruipt nu ;) En ik wist dat het hierbij een probleem zou gaan worden, omdat ze dan bedreigend voor hem wordt. En inderdaad, hij gromt al naar haar als ze nog meters weg is. Ik let er op, ze mag van mij absoluut niet naar hem toe, en dat is ook nooit gebeurd. Maar omdat ze wel lekker snel rond kruipt nu, heb ik wel een muilkorfje gekocht. Ik let er wel continue op, maar ik wil me ook een beetje kunnen ontspannen. Soms is ze zo snel. Maar het grommen blijft. Dus nu zit ik de hele dag dochter te corrigeren dat zij niet in een straal van ong 2 meter bij hem in de buurt mag. En de hond te corrigeren dat ie niet zo moet grommen. Echt een gezelligere en relaxte sfeer krijg je hier niet van :)

Ik snap trouwens heel goed dat het voor de hond erg lastig is, zeker op deze leeftijd, ineens een kind in je huis te moeten tolereren.

Pas weer van iemand gehoord die zei: grommen niet tolereren. Jij bent de roedelleider, en die onder jou in rang zijn mogen onderling niet vechten. En anderen zeggen weer: als je het grommen gaat afleren, dan gaan ze bijten zonder vooraf signalen te geven.

Jaren geleden heb ik al eens een hondengedragstherapeut erbij gehad. Ik ben toen die regels gaan toepassen om duidelijk te hebben dat jij de roedelleider bent. Eerst de deur uit gaan, dan pas de hond, laten zitten of poot voordat ie eet. Consequent zijn etc. Ik vond het nadeel van de gedragsdeskundige dat zij naar mijn idee meer met dieren dan met mensen had. Laat ik duidelijk zijn, mijn dochter gaat me boven mijn hond! Al ben ik echt gek op de hond, ik doe hem echt zo maar niet weg. (alhoewel ik nu wel een beetje gek van hem wordt..)

O ja, ik heb ook geprobeerd hem in de gang of tuin te doen. Maar dan gaat ie liggen piepen, en met opgetrokken lip achter de deur naar haar staan grommen :(

Lang verhaal! Heeft iemand anders hier ervaring mee, of goeie tips voor?

Liefs, Julia

2. Aloe

Aloe Niet meer actief

Heel erg moeilijk.
    Nog een keer een goede gedragsdeskundige erbij halen misschien en anders den ik toch een ander huisje zoeken waar je hem wel kn blijven zien.
    Tja, hij is nu gewoon echt een gevaar voor je meisje.

3. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Het hele dominantieverhaal is al tijden achterhaald...de gedragstherapeut die je dit verhaal heeft verkocht, moet nog maar weer even terug naar school. Je hond heeft big issues, dat is duidelijk en kan idd gevaarlijk worden voor je dochter. Als ik de situaties die je beschrijft bekijk, is het logisch dat je hond uithaalde (al had het wel iets minder hard gekund, maar het blijft een terriër) en ik haal er ook geen dominantie uit, maar schrik en onzekerheid.

Ook dat je hond andere reuen niet moet, is ook niet persé dominantie. Gaat je hond ook naar je dochter toe, dan ga je meer uit van dominantie, maar als hij haar eigenlijk liever ontloopt, dan lijkt mij meer sprake van onzekerheid en dat kan heel gevaarlijke situaties opleveren.

Ik wil je aanraden om morgen gelijk contact op te nemen met een andere gedragstherapeut, een van Tinley of Martin Gaus. Bij Gaus zou je hond ook intern kunnen waar hij op langere termijn beoordeeld en getraind wordt. Mochten zij vinden dat zijn gedrag niet aanpasbaar is, dan weet je eigenlijk wel genoeg en doe je je hond ook geen plezier door hem te houden.

Succes!

4. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik snap dat het lastig is je dier zomaar weg te doen...

Maar je dochter komt boven je hond zeg je..
    Wat doet zoon gevaarlijke hond dan nog in je huis..

5. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.659
    1.419
    113
    oei lastig is dat altijd als je het idee hebt dat het niet gaat tussen je kind en hondje, ik zou ook zeggenn haal er een goede gedragstherapeut bij en laat er eens naar kijken. het idee van iedereen die lager in rang is als jij hoort niet samen te vechten is natuurlijk grote onzin, ze vechten dingen wel samen uit, mijn honden tenminsten maar als ik zeg afgelopen dan is het ook klaar ;).
    Op zich is het niet zo erg in mijn ogen als een hond gromt om zijn grenzen an te geven, als mijn zoontje aan staarten trekt dan gromt de hond toch echt even om darana weg te rennen, heb ik niet zoveel moeite mee, hem al duizend keer verteld dat staarten niet zijn om aan te trekken en zodra zij gromde was het direct ooh nou is ze boos dus werd het niet mee gedaan ;). maar een hond die constant gromt zoals jij het omschrijft is niet helemaal de bedoeling en dat in combinatie met haar bijtverleden zou ik gewoon snel hulp zoeken of een anderhuisje hoe moeilijk ook wanmt dit klinkt niet als een gezonde situatie

6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik heb hier ook zo'n geval zitten alleen in formaatje duitse herder. Heeft ook een paar x iemand gebeten maar ook in situaties die vanuit hond gezien, normaal waren. Voor dat kleine kwam, heb ik mijn hond laten testen door een gedragsdeskundige. Ik ben met hem naar de martin gaus academie gegaan. Hier kunnen ze precies zien en testen of je hond een groot gevaar is voor je kleine en wat je hieraan kan doen. Elke hond is trouwens een gevaar. Geen enkele hond kan je met kind vertrouwen en andersom. Dat de jouwe gromt is in princiepe een goed teken en is normaal honden gedrag. Hij geeft hiermee aan dat hij niet wijst dat ze dichterbij komt. Een waarschuwing. Meteen bijten is een sslechter teken. Alleen wij volwassenen begrijpen die boodschap, (sommige uitzonderingen daar gelaten;)),maar die kleine snapt daar geen hol van. Je met dus, heel makkelijk gezegd, voorkomen dat dit soort situaties voor komen. Hond moet een plek hebben waar hij zich terug kan trekken en waar kleine niet bij kan en MAG komen. Hier zit er bijv een hekje voor de keuken. Hier mag ze niet komen. Van de gedragstherapeut kreeg ik tips om dit te oefenen. Je mag bijv niet steeds je hond erin doen als kleine erbij is want dan kan hij dit aan de kleine gaan koppelen. Zo van: he,als kleine beneden is wordt ik weg gestopt,of krijg ik een muilkorf om,minder aandacht enz.
    Ik moest de hond bijv ver voordat kleine naar beneden komt, al in zn hoekje zetten met een lekkere kluif of zo. Zn verblijf moet daar leuk zijn. Als kleine nu beneden is gaat hij er zelf al vaak zitten. Kleine beneden betekend kluif
    Grommen als ze dicht in de buurt komt mocht ik om deze reden ook niet afstraffen . Hij doet immers niets, hij waarschuwd netjes. Ook al zullen veel mensen dit als aggressief gedrag zien. JIJ moet dit voorkomen en voor je hond oplossen anders is hij genoodzaakt dit zelf op te gaan lossen door te snappen of te bijten. Iets wat vanuit hond gezien heel normaal gedrag is. Hij hoeft het namelijk niet leuk t e vinden dat iedereen hem aanraakt. Vindt je zelf ook niet leuk. Maar een hond moet dat allemaal maar toelaten want anders is hij agressief;)
    Maak je kind leuk door hond lekkerst te geven als kleine op schoot zit. Als hij natuurlijk niet gromt want dan8 beloon je hem.
    Bel de martin gaus academie. Ik heb er veel geleerd van mn hond. Oa hoe ik de signalen van hond kon herkennen. Er gaat namelijk nog heel wat vooraf aan het grommen. Dingen die de meeste mensen niet zien. Iedereen zei dat ik mn hond weg moest doen. Want:hij had mensen gebeten, gevaar voor kind, agressief enz. Mijn hond blijkt hehelemaal niet agressief te zijn maar heel duidelijk in aangeven dat hij iets niet prettig vindt. Alleen de mensen snappen dit niet i
    Of zien dit als agressie. Denk erom, je zal ook hier veel reacties krijgen dat je stom bent dat je he h8uden,gevaarlijk,instappen, wegdoen en nog meer onzin. Zoek iemand op die weet wat hij hiermee moet doen

7. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    En hier heb je het ultieme voorbeeld waarom asiels tot de nok vol zitten!!
    Eerst eens kijken naar andere mogelijkheden en als dat geen effect heeft dán kan je altijd nog besluiten een ander huisje voor de hond te zoeken.
    Sorry hoor maar wat een belachelijke opmerking!

@ts, neem een goede tinley of martin gaus gedragstherapeut in de armen en kijken wat er aan gedaan kan worden. Ik hoop dat je dan een goede manier kan vinden om dit in goede banen te leiden!

8. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Waar zit t respect knopje??
    Super dat je, je zo hebt ingezet voor je hond. Ik hoop dat meer mensen hier een.voorbeeld aan nemen!

9. sydneys

sydneys Niet meer actief

ik zou de raad van mikelti en droebeltje opvolgen, meer kan ik je ook niet helpen ;)
    de hond wegdoen is te gemakkelijk en ik begrijp ook dat je dat niet wilt, je houdt van dat beestje en de hond ook van u

10. sydneys

sydneys Niet meer actief

100% mee eens

11. Julia82

Julia82 Bekend lid

17 nov 2009
    552
    0
    0
    Hoi meiden!

Hartstikke bedankt voor jullie reacties!!

Voor de duidelijkheid: hond heeft altijd een muilkorf om als de baby rond kruipt of hij is in de tuin. Ik let er echt absoluut op dat er niks kan gebeuren!

@ Mykelti: het klopt inderdaad dat hij altijd weg loopt, en nooit zelf haar op zou zoeken. En hij is inderdaad erg onzeker en bang. Weet eerlijk gezegd echt niet precies waar dat vandaan komt. Zou dat ook karakter kunnen zijn?
    En wat bedoel je precies dat het dominantieverhaal is achterhaald?

@ Sam20 Ik kan wel begrijpen dat mensen die zelf geen hond hebben, en er niet zoveel mee hebben, zo naar mijn verhaal kijken. En dan alleen maar zien dat ik mijn kind blootstel aan gevaar. Maar vergeet niet, ik heb de hond al 10 jaar, en hij is als een gezinslid voor me. Als ik hem echt weg zou moeten doen, zou ik daar ook kapot van zijn. Ik ga er alles aan doen om te kijken of ik hond en kind samen kan laten gaan. Weg doen is de allerlaatste optie, die ik liever niet overweeg.

@ Blaine: duidelijk verhaal, en zo klinkt het hebben van hond en kind een stuk idealer :D

@ Droebeltje: wow wat een top verhaal! Bedankt dat je het hier hebt verteld, heb ik veel aan!! Ik heb teveel gehoopt dat het allemaal los zou lopen met de tijd dat de baby kwam. Misschien een beetje teveel kop in het zand. Vind het heel wijs dat jij toen al deskundige hebt ingeschakeld!! Ik heb alleen wel gemerkt als de hond ergens is, waar ik niet ben, hij gaat liggen piepen. Hij wil altijd in de buurt zijn. Zelfs in de tuin zijn vind ie alleen leuk als ik er ook ben.

Ik ga inderdaad maandag contact zoeken met een gedragsdeskundige. Tinley of Martin Gaus dus..

Hartstikke bedankt voor het meedenken! :D

12. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Als je hem een muilkorf gaat om doen zodra je docher er is, of hem apart gaat zetten, krijg je zeker straks gedonder. Zo gaat hij je dochter associeren met iets negatiefs en dat wil je juist niet. Hij zoekt je dochter niet op en gaat apart liggen. Dat doet hij goed. Hij komt onzeker over. Zou inderdaad een gedragstherapeut inschakelen. Je hond waarschuwt netjes. Het is ook zeker belangrijk je dochter aan te leren om hem met rust te laten als hij rustig ligt. Sterkte.

13. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Met het piepen en zo kunnen ze je helpen. Ze zijn daar echt kundig. Ze trainen daar ook blindengeleidehonden en krijgen de grootste agressievelingen die ze vaak weer goed krijgen. De mijne had nog wat meer problemen (oa hond aggressief waardoor je amper met hem kon lopen) en is daarom een paar weken daar intern gegaan. Heeft me een lieve duit gekost (a 1400 euri ;)) :)maar het was het waard. Had er daarvoor nog andere "deskundigen" bij gehad maar die konden er niet veel mee. Bij de 1 moest ik alleen met frikandel trainen en bij de ander moest ik met hem op paktraining. Prikband erom en aanpakken. Totdat hij losschoot en op een andere hond dook en de "deskundige" zo snugger was om mijn hond tijdens het gevecht van achteren een trap te geven en hem te pakken;)
    Gevolg:hond greep uit reactie naar achteren en had meneer zn beet net naast zn spier. Schadeclaim aan mn broek en mocht niet meer komen me t hond. Moest hem maar in laten slapen. Want,een vechtende hond moest je ten aller tijde bij zn riem moeten kunnen pakken;)
    Stomste wat je kunt doen is tussen 2 vechtende honden in komen. Mijne bleek ook nog zwaar hd te hebben dus het deed ws ook nog gruwelijk zeer maar dat deed er niet om. Bij martin gaus deden ze de muilkorf meteen af. Hun waren echt niet bang voor zn gedrag. Na een paar dagen zat hij al met een andere hond in de kennel en speelde hij met andere honden. Hij bleek bang te zijn voor andere honden. Wist niet wat
    Normaal hondengedrag was en reageerde daarom aggressief .
    Ze hebben overigens ook een soort spreekuur. Hier kunnen ze al veel zien en je vertellen welke mogelijkheden er zijn. En even de kosten.
    Hier heeft de mijne gezeten: Martin Gaus Trainings- & Adviescentrum

14. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.659
    1.419
    113
    @ Ts, het kan ook erg leuk zijn samen hoor ;), heb er gelukkig 2 en de oudste is altijd een lekkere sukkel geweest als het op kinderen aan komt en daar kunnen ze wle bovenop gaan zitten en als het te wild gaat begint hij te janken zodat ik kom helpen, maar die geeft geen kik tegen de kinderen. Naeen mindere periode omdat mijn zoontje iets te wild was soms :), gaat het momenteeel geweldig samen hij gooit de bal en zij halen hem op en dat soort spelletjes geweldig om te zien. Maar dan nog als ik de kamer uit ga gaan de hnden mee en blijven zeniet samen in de kamer, honden en kinderen is gewoon nooit een combi om alleen te laten op die leeftijd ;).
    Hopelijk kun je een goede therapeut vinden die je kan helpen, want je bent gewoon gek met je hond enje kindje ;)

15. Julia82

Julia82 Bekend lid

17 nov 2009
    552
    0
    0
    @ cathie: ja klopt van die muilkorf. En ook dat de baby moet leren hem met rust te laten. Hier zorg ik ook voor, ze mag nooit naar hem toe. Alleen begint hij al te grommen als ze meters weg is, en zo groot is mijn huiskamer ook niet dat er zoveel ruimte tussen kan zijn continue ;) Ik ga na jullie reacties zeker een deskundige zoeken. Maar de muilkorf laat ik echt om, om problemen te voorkomen. Dochterlief is namelijk peilsnel. En je weet hoe die kleintjes zijn, het is niet zo dat als je 1x zegt, je mag er niet heen, dat ze het dan niet meer doen. Daarom zei ik ook al, ik ben er de hele dag mee bezig haar te corrigeren dat ze er niet heen mag, en hem te zorgen dat ie niks doet. De muilkorf geeft wat meer rust, zodat er in die ene minuut dat ik nét ff afgeleid zou zijn, doordat bijvoorbeeld de telefoon gaat, er toch niet ineens wat gruwelijk mis kan gaan...

@droebeltje: zo wow, je hebt dus ook een hoop kneuzen in het "hondendeskundige-vak" Ik zou er ook echt geld voor over hebben! Wel balen dat het dan zoveel kost, maar de hond is het ook waard. Hij is jarenlang goed voor me geweest :) En fijn dat dat piepen ook veranderd kan worden. Ik weet nu echt heel zeker dat hulp zoeken ongeveer mijn enige optie is. Heb het nu al te lang zelf uit zitten modderen, en gehoopt dat dat wel zou lukken. ;)

16. Julia82

Julia82 Bekend lid

17 nov 2009
    552
    0
    0
    @blaine: haha! Het klinkt echt goed jouw verhaal! Beetje je ideaal zeg maar!

17. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    inderdaad ik geef je hellemaal gelijk!
    ik denk inderdaad met een goede gedragstherapeut je al een heel eind komt!

ts hopelijk lukt het om tot een oplossing te komen en kan je hondje heerlijk zijn oude dagen bij jullie slijten !

18. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.659
    1.419
    113
    Ja momenteel wel, maar dat heeft hier ook het nodige werk gekost hoor ;). Het gaat nu eenmaal niet vanzelf goed lopen daar is heel wat boven op zitten en bijsturen van beide partijen voor nodig. Echt wel periodes gehad dat de honden max 1 uur in de kamer waren en dan weer een uur in de gang samen omdat je constant zo op moest letten of alles goed ging, maar het resultaat is er ook naar, hier ook 2 oudjes (13 en 10) en ja ook die zijn nog goed te wennen aan nieuwe situaties, ik zou zeggen ga er voor en wie weet schrijf je over een tijdje hoe lief ze samen zijn.

19. Julia82

Julia82 Bekend lid

17 nov 2009
    552
    0
    0
    @ blaine: nou tnx voor het hart onder de riem!! Wel fijn om te horen (niet voor jou natuurlijk ) dat jij ook veel energie er in moest steken. Beetje herkenning is heel fijn! Vermoeiend is het wel he!! Ik hoor mijn moeder nog zeggen vroeger: ik ben hier net een politieagent. Nou zo voel ik me nu ook wel geloof ik. Nee, mag niet, nee niet doen, uh nee! haha! Ik zeg nu maar haha, maar soms zit ik er echt een potje over te janken, zo vermoeiend en intensief is het.

20. shadow85

shadow85 Niet meer actief

Ik snap ook niet waarom er direct gezegd wordt dat de hond gevaarlijk is.hij geeft idd alleen zijn grenzen aan,heel logisch vind ik.meteen de hond weg doen is de makkelijkste oplossing maar niet voor de hond.en idd de asiels zitten al veel te vol. Het advies om een honden deskundige in te schakelen lijkt me een prima advies.en dan zal t echt wel goedkomen tussen je hond en de kleine :)

Deel Deze Pagina