Opblijven tot ze thuis zijn

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Luppy, 26 sep 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

#21 tuc, 26 sep 2023
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 sep 2023
    Echt, zag het in een ander topic ook al weer.

Catou vindt dit leuk.
  2. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Maar kan je niet met je man afspreken dat die checkt of de oudste veilig is thuisgekomen? Ik neem aan dat je man wel voor middernacht weer terug is als hij de volgende dag moet werken? Het kan wel zijn dat hij behoefte heeft om de deur uit te gaan, maar dat mag hij dan toch wel combineren met nog een beetje opletten op zijn gezin, dat hoef jij toch niet allemaal alleen te doen.

Mijn man kan nogal een workaholic zijn en als ik hem zn gang laat gaan gaat hij naar allemaal vergaderingen en cursussen in het hele land. Maar hij is dan toch meestal om een uur of 23 wel een keer thuis.

Athina vindt dit leuk.
  3. Enigma

Enigma Fanatiek lid

11 jul 2019
    1.195
    1.612
    113
    Vrouw
    Mijn moeder is ook zeer slechthorend en wij hingen vroeger als we thuiskwamen een post it briefje aan de binnenkant van de slaapkamerdeur. Werkte prima. Wij vergaten het niet, want als we naar bed gingen zagen we briefje nog aan de buitenkant hangen. En mijn moeder hoefde alleen maar naar de deur te kijken en kon rustig verder gaan slapen als het briefje er hing (en zat beneden in het donker op de bank te wachten tot we thuiskwamen als het er veel te laat nog niet hing :roflmao:)

spruitje80, Athina, Anouk2005 en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    :p:D Dank je wel

Toevallig ben ik van mezelf al een ochtendmens én heb ik een paar maanden geleden een herseninfarct gehad waardoor ik nu 's avonds extra moe ben. En manlief gaat zeker sporten, maar zit daarnaast bij de brandweer en heeft een bestuursfunctie waarvoor hij af en toe 's avonds vergaderingen heeft. Niet dat het je verder wat aangaat, maar misschien kun je even uitkijken met alle hele snelle conclusies die je trekt over mijn aantrekkelijkheid als echtgenote @Amberxx

juf1987, spruitje80, wendy339 en 14 anderen vinden dit leuk.
  5. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.723
    113
    Nou dacht ik dat ik altijd vroeg naar bed ging (rond 22 uur), maar jij spant de kroon :p

Mijn eerste reactie zou nl zijn: Leer je kinderen dat als zij laat thuis zijn, jij daar ‘last’ van hebt. Nu zijn hun thuiskomtijden nog best vroeg, maar dat wordt natuurlijk steeds later. En ze mogen zich best realiseren dat dat zijn weerslag heeft op jou. Nl. dat jij dan later naar bed gaat dan je zou willen of dat je minder goed slaapt, zolang ze niet thuis zijn, e.d.
    Vooral mijn oudste (20 jr inmiddels) is graag op pad. Dus tegen haar heb ik op een gegeven moment gezegd dat ze dat 1x doordeweeks en 1x in het weekend kon doen. Maar dat meer te belastend werd. En dat begreep ze prima.

Verder hebben pubers natuurlijk wat aan vertrouwen te winnen bij hun ouders op net moment dat ze steeds later thuiskomen. In jet begin bleef ik dus op, of mijn man bleef op. Maar op een gegeven moment is dat niet meer te doen. Als ze dan hebben laten zien dat ze zich aan de afspraken houden kan je ook dingen gaan loslaten. Dat is iets waar je in mee moet groeien. Je kan tenslotte niet opblijven tot 3 uur om maar wat te noemen.
    En zo ga ik dus nu gewoon naar bed wanneer ik wil, en hebben ze opdracht om me wakker te maken als ze thuis komen. Dan weet ik dat ze weer veilig thuis zijn en dat ze zich nog steeds aan de afspraken houden. Als ze thuiskomen en hun vader is nog wakker hoeft dat overigens niet. Maar als hij de deur uit is of ook al in bed ligt, wil ik dat ze me even wakker maken.
    Hoewel ik nu met midddelste dochter heb afgesproken dat ze me ook mag appen als ze thuis is. Dan zie ik dat ook als ik bv wakker word omdat ik naar het toilet moet oid.

Tot slot:
    Hartstikke fijn voor je man dat hij graag de hort op is. Maar hij is ook hun ouder, en moet imo dus ook zijn verantwoordelijkheid pakken en ze dus af en toe opvangen als ze de deur uit zijn geweest. Dus ik zou met hem om de tafel gaan en vertellen wat je dwars zit.

Jessi79, Shay25, poema en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Bij de gemiddelde 17-jarige zou ik eindtijd (zeker in het weekend) loslaten. En in principe ook niet opblijven tot hij thuis is. Je zou je man kunnen laten checken of hij thuis is. Als ik het zo lees, dan kun jij nu je rust wel gebruiken.
    9.15u voor een 14 jarige is netjes. Daar zou ik ook wel voor opblijven.

7. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.723
    113
    #27 Adje, 26 sep 2023
    Laatst bewerkt: 26 sep 2023
    Het wordt overigens eerst dus ‘moeilijker’ voor dat het makkelijker wordt, en mijn mantra is nog steeds ‘het is een fase’ :roflmao:
    Zo ging mijn oudste regelmatig uit en dus sliep ik dan toch slechter/minder. Maar inmiddels woont ze al 8 maanden in het buitenland, en hoewel we haar heel erg missen: het is wel rustiger. Gevalletje ‘wat niet weet, wat niet deert’. Geen idee wat ze daar allemaal uitspookt en wanneer ze dat uitspookt, dus ik kan weer slapen :D

spruitje80, Athina, Omaaatje en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Vekl

Vekl Actief lid

26 nov 2022
    246
    158
    43
    Vrouw
    Dit kwam ik ook zeggen. Half 12 thuis voor een 17jarige? En als ze 18 zijn dan ineens alle remmen los? Zou er geen eindtijd aan plakken. Zelfs door de week is het eigen verantwoordelijkheid maar dan zou half 12 wel redelijk zijn. Een bed tijd voor een 17 jarige is toch niet meer aan de orde?

9. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.723
    113
    Bedtijd is in mijn ogen wel wat anders dan een eindtijd als ze de deur uit zijn. Mijn 17-jarigen hadden inderdaad allang geen bedtijd meer op die leeftijd. Maar een eindtijd toch wel, want je bent als ouder nog steeds verantwoordelijk voor hun veiligheid en zij moeten nog steeds leren rekening met een ander te houden.
    Dus zeker dat mijn 17-jarigen een eindtijd hadden. Lijkt mij niet de bedoeling dat ik steeds slechter/later slaap omdat mijn kind dagelijks de hort op wil. Dat heet geen ‘eigen verantwoordelijkheid, maar ‘rekening houden met elkaar’. En dat houdt niet op als ze 18 jr zijn. Ik zou niet weten waarom ze dan opeens maar alles zouden mogen simpelweg omdat ze wettelijk volwassen zijn. Ze hebben zich hier dan gewoon aan huisregels te houden, en een belangrijke regel is dan dus rekening houden met elkaar. Die eigen verantwoordelijkheid kunnen ze dan prima pakken als ze het huis uit zijn.

En daar kan je ook prima in variëren. Dus doordeweeks lag/ligt die eindtijd anders, dan in het weekend. En de ene keer wist ik dat mijn dochter de laatste metro zou pakken en de andere keer, pakte ze zo’n e-scooter of een taxi. Daar had ze meestal eigen keuze in, maar ze moest me wel op de hoogte houden en het moest binnen een bepaalde redelijkheid blijven. Kon ook prima besproken en beredeneert worden, met af en toe een uitzondering. Dus compleet loslaten, simpelweg omdat ze 17 jr zijn, die snap ik niet zo goed…

Vulpen, toch3, suus1983 en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. tuc

tuc Niet meer actief

Helemaal mee eens.

Adje vindt dit leuk.
  11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Nou aangezien een 17 jarige in de meeste gevallen nog niet op zichzelf woont vind ik het niet meer dan normaal dat ze zich aan bepaalde tijden houden. In het weekend ok, maar doordeweeks als de rest de volgende dag wel naar school/werk moet lijkt me dat zeker niet teveel gevraagd.

Hier 14 en 16 en ik blijf ook wakker, maar moet wel zeggen dat het niet zo vaak voorkomt.
    Persoonlijk vind ik 21 uur gaan slapen wel erg vroeg, maar in jouw situatie ligt het wel anders natuurlijk. Ik zou dan toch afspraken met je man. 2 avonden voor jou en 2 avonden de verantwoordelijkheid bij hem bijvoorbeeld..

spruitje80, Soof1992 en tuc vinden dit leuk.
  12. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.461
    8.611
    113
    Vrouw
    Haha, daar staat amber wel een beetje om bekend toch? ;)

Sado vindt dit leuk.
  13. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    #33 Jessi79, 26 sep 2023
    Laatst bewerkt: 26 sep 2023
    Precies mijn gedachte. Anderen vinden het misschien raar of bot, maar ik kan me er ook niks bij voorstellen dat je alle avonden alleen zit of om 21.00 uur al wil slapen. Dan begint de avond net!

Edit: excuus, ik had nog niet gelezen dat je door ziekte/herstel 's avonds zo moe bent. Niet lullig bedoeld, maar dat stond er niet bij en mijn conclusie is dan ook al snel dat het raar is om zo vroeg te slapen. Maar ik ga zelf nooit voor middernacht maar bed. Iedereen valt over Amberxxx heen omdat ze blijkbaar geen beste repuratie heeft hier, maar ik had ongeveer hetzelfde ook kunnen typen

Hopelijk heb je fijne tips gehad hier!

14. tuc

tuc Niet meer actief

Dus omdat jij niet voor middernacht naar bed gaat (dat vind ik weer vreselijk laat) is het gek dat iemand anders vroeger gaat?

TotalBella, Soof1992 en suus1983 vinden dit leuk.
  15. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Die Ambernogwat schreef 'opmerkelijk'. Ja ik vind 21u slapen persoonlijk wel opmerkelijk. Tenzij je ziek/zwanger etc bent natuurlijk. Ik ken het niet en kan me er niks bij voorstellen. Dan mag ik het best opmerkelijk vinden toch? Ik zei niet dat iemand gek of raar is.

Athina vindt dit leuk.
  16. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    De vraag an sich is niet raar, maar de gehele toon van haar bericht is ontzettend bot.

17. tuc

tuc Niet meer actief

Je zegt hier toch dat het raar is om vroeg te gaan slapen. Raar is volgens mij synoniem voor gek.
    Zoals ik schreef: is het dus gek dat iemand vroeger gaat?

spruitje80 en Soof1992 vinden dit leuk.
  18. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Maar dan pas je een eindtijd aan op de situatie?
    Mijn oudste is 14, dus ik ben nog niet zo ver. Maar ik kan me voorstellen dat een gemiddelde bijbaan, sportraining of filmavond bij vrienden langer duurt dan 22.15 uur. Dat er afspraken gemaakt worden dat een 17 jarige niet tot 3.00 uur snachts buiten rondhangt snap ik. Maar ik hoop ook wel dat een (mijn..) 17 jarige die verantwoordelijkheid zelf ook heeft.

19. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Niet iedereen is even tactisch. Ik had het ook zo kunnen schrijven zonder het bewust bot of kwetsend te bedoelen. Ben te direct soms en dat komt op anderen niet altijd leuk over. Pats boem lekker direct mijn mening erin knallen, ik kon het goed. Maar met de jaren (ben 40+) leer ik het en botst het minder in geschreven tekst enzo.

Heb geen aandelen in die Amber, maar het is jammer voor topicstarters dat onderwerpen vaak zo offtopic gaan door aanvallen op haar. Zo zonde!

Merlino en Amberxx vinden dit leuk.
  20. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ze hebben hier op zich geen problemen met die tijden hoor, iedereen vindt het prima zo. En omdat ze de volgende dag ook gewoon weer naar school moeten, vind ik 22.15 helemaal geen rare tijd om thuis te zijn. Nog even relaxen, wat drinken, douchen en naar bed rond 23 uur. Dat is toch heel normaal doordeweeks? Of leef ik echt in een stenen tijdperk? Ik had vroeger ongeveer dezelfde regels, volgens mij.

De tijd voor de oudste in het weekend is wel de afspraak maar als hij het even laat weten of vooraf overlegt, is wat later ook geen probleem. Hij gaat niet stappen of zo en ik neem aan dat de ouders van de vrienden waar hij dan vaak is, die jongens toch ook wel de deur uit schoppen tegen bedtijd. Wij wonen in een dorp, er is hier niet zoveel te beleven, maar hij hoeft gelukkig ook niet zo nodig de stad in.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina