Ik vraag me dat ook af, want geen enkele ouder zit er toch op te wachten dat ze daar thuis zitten doordeweek tot 2.00 uur? Ik vraag me dat eerlijk gezegd met 23.00 uur al af?
Ik blijf niet meer op voor de kinderen. De oudste kinderen zijn 17 en 19 jaar. Die van 17 moet doordeweeks ( zo tm donderdag) wel om 23 uur thuis zijn omdat ze anders helemaal niet meer haar bed kan uitkomen. De oudste is vaak later ivm zijn werk. In de weekenden zijn er geen eindtijden. Ik slaap vaak wel wat lichter als ze allebei de hort op zijn. We hebben wel de afspraak dat ze even een appje sturen wanneer ze thuis zijn of ergens anders blijven slapen. Als je dan ineens wakker schrikt om 4 uur staat er 9 van de 10x een melding op mijn scherm van ik ben thuis of ik slaap bij ... Ze hoeven zich niet in de slaapkamer te komen melden want via die app werkt het prima en doorgaans houden ze zich er goed aan.
Mijn oudste dochter gaat ook weleens in de avond weg. Naar haar vriend maar ze zit ook regelmatig thuis bij een vriendin. Dan hebben ze het echt even gezellig met elkaar. Beetje bijpraten, een leuke serie kijken en dan om uiterlijk 23 uur weer thuis. Ze hangen zeker niet rond in speeltuinen Hier komt er ook best regelmatig een vriendin in de avond. Pas hebben ze alle Harry Potter films gekeken, uitgesmeerd over een aantal weken. Ik heb er geen last van. Vindt het altijd wel gezellig. Mijn zoon is in de avond meestal nog aan het werk en die gaat na werk vaak nog wel even bij wat vrienden langs maar die hebben dan een serre aan het huis waar ze kunnen zitten.
Mijn dochter is ook net thuis. Op visite bij een vriendin die een plaats verderop woont, die neemt dan de trein. Absoluut geen hangtype, ze zitten gewoon bij iemand thuis of trekken er op uit, maar ze gaan niet op straat hangen. Ik voel me ook wat onrustig hoor als ze nog niet thuis zijn. Maar doordeweeks vind ik het uiterlijk half 11 wel tijd om thuis te zijn.
Heb niet alles gelezen. Maar mijn ouders hadden een wekker op de gang staan. Als je thuis was moest je 'm uitzetten. Zo wisten ze zeker dat wij thuis waren, zonder dat ze op hoefden te blijven. Dus als ik om 21.30 thuis moest zijn, stond de wekker om 21.35. Was ik netjes op tijd konden mijn ouders gewoon in bed blijven liggen. Anders werden ze wakker en kreeg ik op mijn kop
Niet lullig bedoeld maar ik vind het raar om pas na middernacht naar bed te gaan. Ik ga "nooit" na 22:30, 22:00 komt vaker voor. Zo. Lekker nuttige bijdrage. Iets genuanceerder denken is geen zonde. Ook zonder uitleg over waarom zijn er genoeg waaroms te bedenken. Ziekte, kleine kinderen die wakker worden, vroege wekker. En vast nog wel meer. Hier gaat de wekker doordeweeks 4x om 6u. Als ik pas na middernacht ga slapen ben ik gewoon niks waard. In vakanties kan het ritme gerust 3u opgeschoven worden maar die 8/9u slaap is voor mij echt wel wenselijk op langere termijn
Mbt eigen bedtijden: ik vind 21.00u op tijd, maar waarom zou ik er over moeten oordelen? Iedereen doet toch wat voor hem/haar nodig is? Daar een oordeel over geven, is geen antwoord op de vraag, het veroordelen nog minder. Ik ga het liefst rond 22.00u in ieder geval richting bed. Dan slaap ik natuurlijk nog niet, maar dus wel boven. In de praktijk lukt dat zelden of nooit. Maar als ik pas tegen middernacht naar boven ga, dan slaap ik niet voor 1.00u. Als de wekker dan voor 6.30u/7.00u gaat (iedere dag ), dan slaap ik te kort. Toen de kinderen nog jonger waren, ‘s nachts nog kwamen en de dag meestal rond 5.30u begon was dat nog meer het geval. Heel gezond om dan je bedtijd aan te passen wat mij betreft.
Het lijkt me juist heerlijk om lekker op tijd te kunnen slapen. Ik neem me iedere dag weer voor om op tijd naar bed te gaan maar meestal is het toch weer rond half 12 of later dat ik naar boven ga
Hier gaat ze doordeweeks nog wel eens bij een vriendinnetje langs. Of er komt iemand hier langs. Of ze gaan nog even op de fatbike een stuk toeren toen het mooi weer was en ergens een ijsje halen ofzo. En dat ze wel eens hangen in parken, helaas voorkom ik dat niet...
Ik kan toch niet slapen als ze niet thuis is dus blijf vanzelf wel wakker. 1x per maand komt ze om 22.45 met de trein uit Amsterdam, dan haal ik haar op van het station en maak nog wat eten voor haar. Soms is ze bij vrienden dan haal ik haar ook vaak wel op ivm haar gezondheid en veiligheid. Heb liever dat ze savonds in het drukke Amsterdam rond loopt dan hier in het dorp rond fietst in dat opzicht. Zo voelt ze het zelf ook overigens. Maar meestal loopt ze savonds een rondje met de hond en gaat daarna lezen. Verder is ze erg zelfstandig, gaat regelmatig zelf met de trein op stap en is afgelopen zomer met een vriendin naar Parijs geweest. Ik krijg altijd meer dan genoeg appjes als ze weg is dus weet prima waar ze uit hangt. Rondhangen op straat heeft ze van mij overigens nooit gemogen maar dat vindt ze zelf geleden ook niets.
Ben ik het volledig mee eens. Je hebt beiden een gezin. Helaas blijkt uit veel onderzoeken dat de rolverdeling bij heel veel stellen nog behoorlijk scheef en oneerlijk verdeeld is. Juist na het krijgen van de kinderen.
Even los van To. Ik merk dat heel veel stellen op dit punt behoorlijk zijn ingezakt. De drukte van een (jong) gezin, zwangerschap en bevalling en een tijd daarna (pre) overgangsklachten zorgen vaak voor een behoorlijke dip op dat punt. Soms zelfs permanent. Ik weet van single vriendinnen en collega's dat vreemdgaan bij deze categorie mannen behoorlijk vaak voorkomt helaas.
Jôh, ik zou haar gewoon lekker negeren. Ze bewijst iedere keer enkel zwart-wit te kunnen denken. Nuances komen in naar eigen leven waarschijnlijk niet voor, dus projecteert ze dit op anderen. Voeg daarbij nog een groot gebrek aan inleveingsvermogen toe. Dat maakt haar duidelijk geen serieuze gesprekspartner voor mensen die wel in grijstinten kunnen denken, en wel over inlevingsvermogen beschikken.
Ik zou voor de oudste niet wakker blijven maar vragen of hij/zij jou even wil wakker maken als hij/zij thuis is. voor de jongste zou ik zeker wel wakker blijven en tegelijk naar bed gaan. Wij hadden het er toevallig laatst over. Bij vrienden van ons doet de oudste zoon regelmatig het licht uit thuis. Beetje dezelfde situatie als bij jullie. dat is niks voor ons maar in jouw geval kan ik het dus wel weer goed begrijpen dat je naar bed wilt. Wij zullen als regel hanteren (in ieder geval tot 16/17 jaar en doordeweeks) dat onze kinderen voor ons naar bed gaan en wij de boel afsluiten. Maar wij gaan altijd rond 22.30/23.00 naar bed en dat is ook voor pubers een prima doordeweekse tijd.
Lastig. Dochter is ook heel uithuizig, eigenlijk nooit thuis in de avond ( voor werk, sport , vrienden etc) en moet doordeweeks 22.00 thuis zijn. Maar wij gaan nooit zo vroeg naar bed dus het is geen issue. In het weekend moet ze 3.00 uur thuis zijn ( van feestjes, als ze gewoon bij iemand “ hangen” is dat 0.00 uur) Veelal haalt mijn man haar op maar als ze met de fiets/scooter komt dan gaan wij gewoon naar bed. Ik word altijd wel even wakker als ze om 3.00 uur thuis komt (0.00 uur zijn we nog wakker veelal) en anders meld ze even dat ze er is. Misschien kunnen ze je man appen als ze thuis zijn? Dan kun jij gewoon naar bed. Overigens zou ik dat alleen voor de jongste doen, de oudste van 17 niet meer
Wij blijven niet op voor de oudste kinderen. Die zijn 18+ en hebben vrienden, bijbaantje etc. Zij komen regelmatig later thuis dan wat voor ons een goede bedtijd is. De wekker gaat hier elke werkdag om 6 uur en wij willen het liefst toch wel om ongeveer 22 uur naar boven. Dat mislukt nogal eens hoor, maar toch dat is ons streven. Zoon van 15 is nog niet zo uithuizig, dus daar hebben we in dat opzicht geen last van. In het geval van @Luppy zou ik met de oudste afspreken dat er geappt wordt naar pa of ma, net wat het prettigst is. Wij hebben overigens een gezinsappgroep en daar gaan zulk soort meldingen in. Als ik naar bed ga en er zijn nog een paar niet thuis zet ik dus in die app: "M, P en J zijn nog niet thuis, de laatste moet het licht uit doen." (Ik laat dus 1 lampje beneden branden) Een voor een melden ze dan 'ben thuis' en de laatste weet dat hij/zij het licht uit moet doen. En ze moeten zich even melden bij de slaapkamerdeur. Even kloppen en 'ben thuis' melden. Wij merken er doorgaans niet veel van En weten vaak niet eens hoe laat ze dan thuis gekomen zijn. Maar tot nog toe maken ze er echt geen misbruik van. Zoon van 20 is de ene keer al netjes rond 23 thuis, een andere keer is 1/2 uur. Omdat @Luppy niet alles hoort is een klop op de deur misschien niet echt handig. Dan is even binnenkomen en je wakker maken denk ik handiger? Of een appje in de gezinsapp, zodat jij en je man het allebei kunnen zien. Ik vond trouwens de post-it op de deur ook wel een hele goeie tip
Voor dochter zou ik opblijven en de oudste kan het regelen met de vader. Een sms of telefoontje naar hem als hij thuis is en klaar.