WGA uitkering en zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door nadin, 2 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nadin

nadin Bekend lid

27 apr 2012
    560
    105
    43
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik zit in de ziektewet iets meer dan 2 jaar in verband met psychische klachten. Hiervoor ben ik onder behandeling bij GGZ. De eerste 2 jaar had mijn werkgever mij betaald en sinds 4 maanden door uwv.Ik krijg een WGA uitkering en die loopt af in Augustus en ik zou voor de beeindiging van mijn uitkering een oproep krijgen voor herbeoordeling. Nu ben ik 22 weken zwanger en uitgerekend op 31 augustus, omdat ik eigenlijk niet zoveel weet van alle regelingen, vraag ik me af moet ik doorgeven aan uwv dat ik zwanger ben? zoja wanneer en waarom? Nu sinds 2 weken heb ik erg last van bekken ( bekkeninstabiliteit) ik kan heel moeilijk lopen, staan en zitten, ik ervaar hevig pijn bij deze handelingen, slapen lukt wel maar nachtrust heb ik niet. Moet ik deze klachten doorgeven aan uwv? of verandert mijn uitkering in verband met deze klachten? Of moet ik netjes de oproep wachten?

Alvast bedankt.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 5 mei 2014
    Laatst bewerkt: 5 mei 2014
    Beste Nadin,

Je ontvangt een WIA-uitkering en wilt weten of je moet doorgeven dat je zwanger bent en je gezondheidsklachten hebt als gevolg van je zwangerschap.

Je moet je zwangerschap in ieder geval melden als:

- Je een loongerelateerde WGA-uitkering ontvangt. Vanuit deze uitkering kun je namelijk tijdelijk een zwangerschaps- en bevallingsuitkering krijgen. Deze uitkering komt in plaats van de WGA-uitkering en bedraagt 100% van het dagloon.
    - Je naast je arbeidsongeschiktheidsuitkering werkt of een WW-uitkering hebt.

In jouw geval adviseer ik je je zwangerschap en je gezondheidsklachten sowieso door te geven.
    Dit vanwege de aankomende herbeoordeling van je uitkering.

In de meeste gevallen verandert de WIA-uitkering niet direct vanwege gezondheidsklachten ten gevolge van zwangerschap.
    Uiteraard is dit wel ter beoordeling aan de verzekeringsarts en arbeidsdeskundige van de WIA.

Actuele informatie vind je op deze pagina.

Ik wens je sterkte met je gezondheid en een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. nadin

nadin Bekend lid

27 apr 2012
    560
    105
    43
    NULL
    NULL