Beste UWV Webcare Team, Ik werk als uitzendkracht, 36 uur per week. Vanaf mei ga ik met zwangerschapsverlof, dat loopt dat via het UWV. de bedoeling is dat ik na mijn zwangerschapsverlof weer terug ga naar mijn huidige baan (gelukkig). Nu is mijn vraag, hoe zit het met de opbouw van vakantiegeld en vakantiedagen tijdens het zwangerschapsverlof? Bij de eerste was ik gewoon in vaste dienst en liep de opbouw van het verlof en het vakantiegeld gewoon door. Hoe gaat dat straks? Ik werk dan niet meer via het uzb, zei zullen (helaas) dan al mijn vakantieuren in 1 keer uitbetalen (of kan dat anders?). Bouw ik dan nieuwe rechten op via het uwv? En hoe lang blijven die rechten staan? Of worden die rechten na de 16 weken ook uitgekeerd? Ik hoop dat jullie mijn vraag begrijpen en kunnen beantwoorden. Alvast bedankt!
Beste Uksie, Meestal betaalt UWV het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) aan je werkgever. Deze betaling is inclusief 8% vakantiegeld. Je werkgever reserveert dit vakantiegeld en betaalt het uit zoals dat is de CAO is geregeld. Of je vakantiedagen opbouwt kan per CAO verschillen. Informeer hiernaar bij je werkgever. Betaalt UWV de WAZO direct aan jou? Bijvoorbeeld omdat je een Fase A-contract bij je uitzendbureau hebt? Dan krijg je wekelijks een uitkering inclusief 8% vakantiegeld. Dit wordt dus niet gereserveerd of achteraf uitbetaald. Je bouwt ook geen vakantiedagen op. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Uksie, Misschien heb ik het niet goed uitgelegd. Maar je hebt wel degelijk recht op vakantiegeld. Alleen wordt dit door UWV niet gereserveerd en in de maand mei uitbetaald, maar het wordt bij iedere weekbetaling meteen uitbetaald. In dat opzicht wordt je dus niet benadeeld. Je bouwt inderdaad geen vakantiedagen op via UWV. Maar dat geldt niet alleen voor uitzendkrachten met een Fase A-contract, maar ook voor sommigen met een ander contract. Zoals gezegd is dit afhankelijk van de CAO. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
ik dacht dus altijd dat je opbouw vakantiedagen doorliep tijdens je verlof. dat had ik dus verkeerd begrepen! Bedankt voor de antwoorden.