Beste UWV webcare team, Ik ben zelfstandig en zwanger en mogelijk voornemens mijn onderneming te staken om het 'oude' WW-recht van 7 maanden te herleven. In sept 2012 ben ik gestart, met behoud van mijn ww-uitkering als zzp-er. In maart 2013 een brief gekregen dat mijn uiterlijke herlevingstermijn begin september 2014 is. Inmiddels ben ik 7 maanden zwanger, half juli uitgerekend. In het voorjaar heb ik voor mezelf besloten om na het 2e kwartaal, eind juni te bezien (in mijn verlof) of ik doorga of toch gebruik wil maken van het herlevingsrecht. Hoe wordt omgegaan met herlevingstermijn (van 18 maanden) wanneer deze in het zwangerschapsverlof valt? Ik lijk tussen wal en schip te vallen. Hoe kan het dat de herlevingstermijn tijdens zwangerschapsverlof 4 maanden naar voren schuift, en ineens begin mei wordt ipv 3 weken wordt opgeschort (in mijn geval) Mijn oude recht op WW en de regelingen erom heen lijken niet van toepassing als je zwanger en bijna uitgerekend bent. Persoonlijk vind ik dit behoorlijk discriminerend voor zwangeren of net-bevallen vrouwen. Is hier rekening mee gehouden in de wet of naderhand met een regeling of besluit? Graag uw advies.
Beste Petronel, Helaas is het niet gelukt binnen 24 uur antwoord op je vraag te geven. Wij zijn nog aan het uitzoeken wat de invloed van zwangerschapsverlof op de herlevingstermijn van je WW is. Je krijgt zo spoedig mogelijk een inhoudelijke reactie op je vraag. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Petronel, Je wilt weten of het zwangerschapsverlof van invloed is op de herlevingstermijn van je WW-uitkering. De termijn van herleving is een vaste termijn. Deze kan niet verlengd worden met de periode van je zwangerschapsverlof. Omdat ik niet al je gegevens heb, wil ik je vragen via een persoonlijk bericht je telefoonnummer door te geven. Ik of een collega neem dan contact met je op om jouw situatie verder met je te bespreken. Nogmaals excuses dat het langer heeft geduurd voordat je antwoord kreeg. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare