Opbouw ww?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Peugeot, 18 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Peugeot

Peugeot Lid

2 apr 2013
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV-ers,

ten eerste hartelijk dank voor de mogelijkheid om hier vragen te stellen.

De mijne is:

- van 2005 tot en met 2012 was ik directeur in loondienst van een BV waarvan ik 40% van de aandelen bezat.
    - sinds 2012 ben ik in dienst bij een ander bedrijf, de eerste BV bestaat niet meer.

Heb ik in de tijd dat in loondienst was bij de BV waarvan ik aandelen bezat ww opgebouwd?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Peugeot,

Je vraagt of je WW-rechten hebt opgebouwd toen je werkzaam was als directeur in loondienst.

Het recht op WW-uitkering ontstaat als is voldaan aan een aantal voorwaarden. Eén hiervan is dat je aangemerkt wordt als werknemer en er sprake is van een gezagsverhouding.

In de situatie die jij beschrijft ben je dus directeur groot aandeelhouder en ontbreekt de gezagsverhouding die jou aanmerkt als werknemer. Meestal wordt op basis hiervan een recht op WW-uitkering (opbouw) afgewezen. Je kunt in MijnUWV onder arbeids- en loongegevens zien welke jaren meetellen voor je WW-rechten.

Natuurlijk wordt elke aanvraag voor WW individueel beoordeeld. Je krijgt dus pas bij de beoordeling van een WW-aanvraag een definitieve beslissing.

Actuele informatie over de voorwaarden voor een WW-uitkering vind je op deze pagina.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina