Wel/niet bij ons op de slaapkamer...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door surf, 12 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    Hee meiden,

Ons meisje is vandaag twee weken oud en doet t heel erg goed. Ze lag al binnen vijf minuten na de bevalling aan m'n tiet, de melk is goed op gang gekomen, en met dag 5 zat ze al boven geboortegewicht. Helemaal trots natuurlijk.
    Ze slaapt in n wiegje bij ons op de kamer. (zo ook bij onze oudste twee gedaan)
    Maar nu het volgende... Ze drinkt 's avonds tussen 21-22 een voeding, niet superveel omdat ze al begint met clusteren vanaf n uur of 18. Dan slaapt ze tot 2 uur half 3, helemaal mooi natuurlijk. Ze drinkt dan goed beide borsten en slaapt tevreden weer verder.
    Daarna wordt ze rond 5 uur, half 6 wakker. Ze begint te knorren en te smakken. Ik heb altijd geleerd dat dat de eerste hongersignalen zijn en dat het goed is om dan te voeden, maar als ik haar dan meteen uit bedje haal en aanleg drinkt ze amper 1 borst om weer snel in slaap te vallen. Ik probeer nog even borst 2, maar ze houdt haar lipjes stijf op elkaar. Dan leg ik haar terug in bed, ga zelf weer in bed, maar na 10 tot 30 minuten begint ze weer te murmelen en wil ze alsnog een paar slokjes uit de tweede borst. Ik slaap dus eigenlijk niet meer na 5 uur, want om 6.15-6.30 komt onze oudste uit bed...
    Nu zat ik te denken om haar in haar eigen kamertje te leggen, dat ik niet meteen van de eerste smakjes wakker wordt, maar pas later in haar proces waardoor ze misschien beter drinkt als ik haar er wel uit haal...

Ik zit in dubio, want vind het ook zo fijn dat ze dicht bij me ligt... Maar nu is ze vaak onrustig tot n uur of 9 en daarna is het weer genormaliseerd en laat ze weer 3-3,5 uur tussen de voedingen...

Wat vinden jullie?

(ik hoop dat m'n verhaal n beetje duidelijk is...)

2. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.202
    10.808
    113
    Mijn meisje is ook bij het eerste smakken nog eigenlijk veel te slaperig, en komt dan niet verder dan wat lui gesabbel. Ik laat haar liever iets wakkerder worden (zelf oogjes open), dan kan ze in een keer goed aanhappen. Probeer dat eens, zonde als je het fijne samen slapen hiervoor op moet geven!

3. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Bovendien is samen slapen tot 6 maanden de richtlijn, ivm wiegedood onder andere. Maar voor de borstvoeding is het natuurlijk ook het beste, want je hoort haar veel later als ze niet naast je ligt, niet zo'n goed idee lijkt me, ze is nog ieniemienie dus je wilt neem ik aan gewoon direct voeden als ze erom vraagt (om 2u half 3).

Misschien kun je haar naast je laten liggen, en gewoon zelf even wachten met oppakken tot ze iets beter wakker is rond 5u, of haar met kriebelen of een beetje borstcompressie een beetje wakker proberen te houden tijdens het drinken?

Het is natuurlijk net wel een onhandig schema voor jou :( Maar ja, die gebroken nachten horen er natuurlijk wel bij in deze fase.

Kun je zelf met haar naar bed gaan na die voeding van 21u? Kun je je oudste met een klokje leren om wat langer in zijn bed te blijven wachten/boekje lezen, zoiets?

4. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    @babel: het gaat me er inderdaad niet om om de voeding uit te stellen of zoiets, want ik vind dat ze het al heel goed doet!
    Het was meer dat ze niet goed drinkt om 5 uur en daardoor blijft komen zeg maar...
    We willen de oudste inderdaad ook leren tot 7 uur in z'n kamertje te spelen, maar moeten we nog mee beginnen.

Bedankt voor de tips dames!

5. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    En als je nou even verschoont tussendoor? Of even laten boeren? Nadeel daarvan is dat je zelf ook echt wakker moet worden ;)

Ik denk dat het alleen maar meer moeite en gedoe is om zo'n jong kindje niet bij je te hebben. Ik zou er zelf iig totaal niet rustiger van slapen en alsnog steeds willen gaan kijken. Maar goed, ik ben een samenslaapster in hart en nieren :)

6. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

14 dec 2010
    1.795
    0
    0
    Mijn zoontje deed dit ook...
    Toen hij eenmaal thuis was, moest ik héél erg wennen aan alle geluidjes etc, hij was immers al 6 weken oud en toen moest ik nog alles leren (Hij is prematuur geboren en heeft in het ziekenhuis gelegen die weken) Wel kreeg hij vanaf het begin af aan borstvoeding en we hadden dus flink gebroken nachten...
    Dit hebben we héél simpel opgelost; Samen slapen... Letterlijk samen slapen, in 1 bed! Hoeven vriendlief en ik er niet steeds uit om hem te pakken (lees: soms 4x per nacht) en kunnen we zelf ook goed slapen.
    Tegenwoordig gaat zoonlief 's avonds naar z'n eigen bedje en zodra hij wakker wordt voor een voeding komt hij lekker tussen ons in!

Succes ermee!

7. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    Verschonen en boeren tussendoor heeft helaas geen effect, zodra ze weer ligt heeft ze dr ogen en mondje weer dicht...

Vannacht ben ik 100x eruit geweest omdat ik bij elk smakje naast r wiegje stond, maar dan lag zij heerlijk te slapen nog, dus ik steeds weer ongedane zaken weer terug m'n bed in. Ze heeft alleen om 00.45 een goede voeding gedronken, want om half 4 toen ik haar eruit haalde omdat ik dacht dat ze nu echt wel wilde dronk ze 3 slokken tot de toeschietreflex kwam, toen liet ze alles uit haar mondje lopen en hield dr lipjes stijf op elkaar... Daarna kwam ze pas echt weer om half 8, tussendoor wel weer n aantal x naast haar gestaan, maar ze sliep steeds nog...
    Kortom, ik reageer op elk geluidje terwijl zij nog lekker slaapt...
    Kan je dat oplossen door samen in n bed te slapen?

Misschien dat vanavond maar proberen...

8. babyproject

babyproject Niet meer actief

Als de ochtendvoeding hier ook "te" vroeg komt, dan laat ik haar ook verder slapen in ons bed. Anders blijft ze mopperen en doen. En zo kan ze eventueel nog wat drinken als het nodig is. Ik kon dan toch echt nog even uitrusten.

Ik heb onze meiden altijd heel dichtbij gehad in de wieg. Echt vlak naast me. Dan hoef ik alleen even een blik te werpen als ik ze hoorde en hoefde ik er niet uit. ik zou haar niet in een eigen kamertje leggen, het is juist goed om aan te kunnen leggen bij de eerste signalen.

Je zult wel weer even moeten wennen aan de geluidjes. Het kan prima dat je zo alleen nog maar wakker wordt van haar als het echt nodig is.

9. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Tja, wennen idd!

Ze slaapt dan wel heel lang tussen twee echte voedingen, voor haar leeftijd.

10. Babytjuh1

Babytjuh1 Actief lid

20 jan 2012
    341
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje sliep met 3 weken ook door.
    Laatste voeding om 23.00 uur, en dan pas weer om 06.00/06.30 uur.

Hij sliep vanaf 2 weken wel in zijn eigen kamertje, met de babyfoon naast mijn bed, dus word ook wakker van zijn eerste geluidjes.

Dus misschien is jou meisje ook wel een vroege doorslaper.

11. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Bij mij sliep ze vanaf het begin ook in der eigen kammertje, maar dat komt meer omdat die pal naast de onze is en met de baby Phone naast ons bed ik der prima hoor. Ze heeft ook nooit gehuild om eten, als ze wakker word maakt ze murmel geluidjes en dan word ik ook wakker. Maar ik heb precies het zelfde als jij, leg ik haar dan gelijk aan dan valt ze zo in slaap en over 30 minuten meld ze zich weer

Wij zijn der daarom van te voren gaan verschonen. Dan word zij even meer wakker en drinkt ze goed. Vaak meld XD zich ok half twee, dan zes en dan pas weer om acht

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Gewoon bij je op de kamer houden, advies is niet voor niets om kind tot 6 maanden bij je te houden.
    Het gaat daarbij trouwens niet zozeer om dat jij je kind hoort (want dan kun je met een open deur al een eind komen), het gaat er om dat je kind JOU hoort en ruikt. Want dan passen de slaappatronen van je kind zich op die van jou aan, zodat je niet midden in je diepste slaap wakker gemaakt wordt door je kind en waardoor je kind niet in een te diepe slaap belandt (dat is namelijk riskant voor jonge babies).

13. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    Dankjulliewel meiden!
    Vannacht ging al n stuk beter gelukkig. Ze is nu ook verkouden geworden, vol neusje, dus ik denk dat ze daardoor de laatste dagen ook onrustiger was...
    Hopelijk blijft het zo. Dan kan ze nog lekker lang bij me blijven liggen!

14. Inggrid

Inggrid Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.793
    0
    0
    verpleegkundige
    Twentheland
    Herkenbaar hoor. die van mij deed dat ook. Ze heeft bij mij 7 wkn op kamer geslapen ik vond het ideaal. 1 keer nacht kwam ze dan eerst drinken terug leggen en dan 10 minute later weer willen drinken. eerst denk je zit er een boertje dwars??? nee dus gewoon nog honger. Op gegeven moment heb ik haar gewoon tussendoor verschoond en dan de volgende borst geven en dat hielp goed. ze sliep overigens met 6 wkn door. heerlijk.

15. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    heb even je eerste post gelezen,

dit gedragd had mijn zoontje ook eerste 2 a 3 weken, dat hij gewoon ehct og te diep in slaap viel...maar ik deed dan wel echt verschonen en tijdens voeden voetje btj kietelen...

als dit niet hielp, tja dan ging hij gewoon verder slapen, overigens legde ik hem dan naast mij neer..als hij dan vervolgens weer na een half uur kwam en ineens wel wakker werd, legde ik hem aan...al wa shet dan weer 1 borst..maar dan zat ie wel vol genoeg om weer 3 uur verder te slapen...

Na 3 weken werd hij steeds wakkerder en slaapt hij eigenlijk al vanaf het begin goed, gelijk eerste ruk van 4 a 5 uur enz...inmiddel al 8 uurtjes achter elkaar...

ik dnekd at het te maken heeft met dat ze echt zooo newborn zijn en nog zo diep in slaap zijn...

16. miss geul

miss geul Fanatiek lid

26 feb 2012
    2.587
    0
    0
    mijn zoon sliep vanaf dag 1 in zijn eigen bed in zijn eigen kamer.
    ik had de babyfoon naast mijn bed maar ik ben een vaste slaper dus mijn zoon moet moeite doen maar is wel goed wakker als ik bij hem ben, en drinkt dan dus ook goed beide borsten leeg.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Rooming in (dus kind op je kamer) gaat niet om dat JIJ je kind hoort, maar dat je KIND jou hoort, en daardoor een regelmatigere (en veiligere) ademhaling krijgt.

Deel Deze Pagina