Ik heb ook een vraag aan je. Mijn dochtertje is nu 3 weken en krijgt van het begin af aan borstvoeding. Op advies van de kraamverzorgster ben ik na de voeding ook gaan kolven om de productie goed op gang te krijgen, omdat we het vermoeden hadden dat ik niet veel aanmaakte, omdat mijn dochtertje niet zo snel groeit. Ze is nu nog steeds niet terug op haar geboortegewicht. Nu is het de laatste week zo dat ze na de borstvoeding, beide borsten 15-20min, begint ze te huilen en krijgen we haar niet meer stil. heb al geprobeerd om langer te voeden, maar dan sabbelt ze meer dan dat ze drinkt. Dit is natuurlijk ook niet goed en dan stop ik ermee. Gisteren met de huisartsenpost gebeld omdat ik het niet meer trok, zat er helemaal doorheen. Op advies ben ik nu elke keer aan het afkolven, om te kijken hoeveel ze zelf dan drinkt bij me. Dit is echter niet veel vind ik, 30-45cc van 2 borsten. Is dit niet wat weinig? Heb gister ook maar flesvoeding gekocht, om haar bij te voeden, geef haar na de borstvoeding nog 30-50cc fles. Dit is goed gegaan en ze is dan verzadigd en ligt ze heerlijk tevreden te slapen. Kan dit verder kwaad en hoe kan ik er voor zorgen dat ik misschien toch meer voeding aanmaak of zal dit zo blijven? Ik hoop dat ik een antwoord kan krijgen hierover.
Hoi Rietje, Ik denk dat het het beste is als je morgen een laktatiekundige uit je regio belt om een voeding mee te kijken en samen een plan mee te maken. Bijvoeden betekent ook kolven: hoe meer je vraagt hoe meer je gaat produceren. Wat je tot morgen kan doen is nakolven, het nagekolfde bijgeven en zn nog aanvullen met kunstvoeding. Zie Home | NVL Borstvoeding – zeker over borstvoeding voor een lk uit de regio.
Hallo Annemarie, Dank je voor je antwoord. Ik was nog vergeten te melden dat ik het afgekolfde dus ook aan haar geef nadat ze aan de borst heeft gedronken. Na het drinken aan de borst krijg ik nog 10-20cc gekolfd, dit gaat zonder problemen naar binnen en zelfs dan heeft ze nog trek, je merkt dit doordat ze nog erg aan het zoeken is en aan het sabbelen is op haar handjes. Vorige week donderdag is de lactatiekundige langs geweest om een voeding mee te kijken, heb van haar ook tips gehad en volg die nog steeds op. Toevallig had ik haar vrijdag nog aan de lijn, omdat het goed ging, dacht ik, maar ja nu... Vanavond had ik een fles met 75cc (was 1x vergeten te kolven) en die ging er zo in en nadien merkte ik dat ze nog niet genoeg had, best wel frustrerend zo. Dus toen nog 30cc flesvoeding gegeven. Morgen moet ik ook weer naar het consultatiebureau om te wegen dus ga daar ook wel om advies vragen. Maar kan het misschien zo zijn dat mijn borstvoeding niet zoveel voedingswaarde heeft?
Beste Rietje, De voedingswaarde is bij iedere gezonde vrouw hetzelfde en prima voor haar kindje. Ik zou je laktatiekundige nog eens terugbellen met de helaas nu minder goed lijkende voedingen. Zij heeft de voeding gezien en zal dus het makkelijkst je kunnen helpen. Hoe ik werk is dit ook kosteloos na het consult aan huis. groeten, Annemarie