Ik ben nieuwsgierig hoe jullie dit zouden aanpakken. Ik zit in een band en wij zoeken nieuwe leden. Begin van het jaar een oproepje gedaan en meerdere reacties gehad. Aantal leuke reacties, afgesproken met iedereen toen (feb) dat we na de meivakantie laten weten hoe we de kennismaking vorm wilden geven. Iedereen vond dat prima. Maar 1 dame bleef berichten sturen, eerst in de trant van wat ze allemaal kon betekenen voor de band op muzikaal gebied, daarna meerdere berichten dat ze het allemaal zo leuk vond en zo graag bij een band wilde. Later wanneer ze iets zou horen. Ik heb weer duidelijk uitgelegd dat we na de meivakantie laten weten hoe en wat. Inmiddels hebben we een borrel georganiseerd waar de geïnteresseerden konden komen om kennis te maken, zij kon niet, want ze lag in het ziekenhuis. De berichtenflow ging gewoon door. Nu twijfelen we wat we verder moeten. Ik sta erg open voor contact en ben helemaal niet kritisch, maar ik krijg het hier spaansbenauwd van. De andere bandleden zijn er ook al klaar mee en we weten eigenlijk al dat we haar er niet bij willen hebben. Maar hoe pakken we dat aan? - meteen een bericht dat we met de borrel genoeg nieuwe leden hebben gevonden en er helaas geen plaats meer is. (We kunnen er nog meer gebruiken, dus bij de eerstvolgende oproep reageert ze ws meteen weer) - een afspraak met een selectie van onze band ergens in een horeca gelegenheid ofzo voor een kennismakingsgesprek en daarna melden dat we geen klik voelen. - uitnodigen op een repetitie en daarna melden dat we geen klik voelen. (Laatste heeft als nadeel dat we eigenlijk geen zin hebben dat ze weet waar we repeteren enz)
De eerste optie: meteen een bericht sturen. Als jullie nu al weten dat het hem niet wordt met haar, zou ik er ook geen energie in gaan steken.
Als jullie er klaar mee zijn en verder contact willen afkappen zou ik haar per direct afwijzen. De kennismaking heeft plaats gevonden en jullie hebben op basis daarvan keuzes gemaakt. Helaas is er voor haar geen plek. En dan veel succes wensen met het vinden van een passende band.
Nog n kans geven. Op basis van enthousiaste berichten (iets teveel) is het moeilijk oordelen of iemand past in de band. Als je nog leden zoekt vind ik het niet fair daar over te liegen. Dan laten komen en daarna weloverwogen afwijzen of misschien toch aannemen.
Alle drie de opties vind ik niet echt denderend. Waar is de optie waarin jullie eerlijk zijn? Daar heeft zij ook het meeste aan.
Ja eens, ik mis ook optie 4; eerlijk zijn. Op basis van het contact dat jullie hebben gehad hebben jullie besloten dat het geen match is voor jullie band. Dat is misschien vervelend om te horen maar wel gewoon de waarheid toch?
We geven in optie 2 en 3 aan dat er geen klik is. Dat is de waarheid. Gaan niet specifiek melden dat ze een zeur is. Dat voegt niks toe.
Vooralsnog zou ik het zien als een dame die (over)enthousiast is en dat niet helemaal op de juiste sociale gangbare manier weet te brengen. Zolang je nog leden zoekt zou ik haar dus ook gewoon laten komen en zien hoe ze in echt sociaal contact over komt. Dus uitnodigen net als je met anderen zou doen, en niet op voorhand al afwijzen. Ik heb dus voor de optie ‘anders, nl.’ gekozen
Lastig! Ik zou teveel aan contact inderdaad ook wel irritant vinden. Maar… misschien is ze gewoon overenthousiast en past ze verder wel goed bij jullie? En aangezien ze door omstandigheden niet bij de borrel kon zijn, zou ik toch kijken of je haar kan uitnodigen. Desnoods met een tweede groepje voor een borrel? Dan kun je daarna echt de overweging maken om wel of niet door te gaan. Ik bedoel, als er beperkt plek was en er door die ene borrel alle plekken al zouden zijn vergeven, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Maar je geeft zelf ook aan dat er binnenkort weer een oproep volgt.
Ik zou het anders aanpakken. Haar aangeven dat jullie haar enthousiasme snappen, alleen haar berichtenstorm nogal overweldigend is. Niemand in de band heeft hier een prettig gevoel bij waardoor jullie hebben besloten niet verder te gaan met haar. De andere opties zou ik echt kwetsend vinden als ik zo behandeld zou worden. Je kan hier toch gewoon eerlijk over zijn?
Maar 1 dame bleef berichten sturen, eerst in de trant van wat ze allemaal kon betekenen voor de band op muzikaal gebied, Dit stukje valt me op....klinkt heel erg enthousiast maar ergens krijg ik er kippevel van.Alsof ze binnen de kortste keren de band wil reorganiseren ofzf ze een aanwinst zou zijn weet ik niet, misschien is ze echt muzikaal en goed.Is een proeftijd /optreden geen optie?
Ik zou ook gewoon zeggen dat er geen klik is. Eerlijkheid voor alles. Dat zij in het ziekenhuis lag tijdens de eerste borrel kunnen jullie niks aan doen. Zie niet in waarom jullie niet voor algehele sfeer mogen kiezen. Daarnaast, super tof in een band!!
Aangezien ze niet bij de borrel kon zijn, zou ik haar laagdrempelig uitnodigen voor een repetitie en daar dan kijken of ze (muzikaal) past. Ik vind op voorhand afwijzen vanwege haar enthousiasme juist een beetje pesterig klinken, nu houden jullie haar eigenlijk ook aan het lijntje, dus niet zo gek dat ze blijft informeren toch?
Ik ga hier uiteraard niet de complete berichtenwisseling online zetten, maar je slaat de spijker op zn kop. Dat gevoel kregen wij allemaal. Dat werd sterker door meerdere berichten daarna. Ik ben van de band 1 van de makkelijksten op dit gebied. Ik geef over het algemeen iedereen een kans, maar ik kreeg ongelooflijk de kriebels van haar. Het is echt uitgesloten dat ze er nog bijkomt. Ene bandlid zegt: joh, direct afkappen, de ander voelt zich er beter bij om haar af te wijzen als we haar tenminste 1 keer ontmoet hebben.
Ze bleef informeren tussen feb en mei, terwijl we direct duidelijk aangegeven hadden dat ze niets zou horen in die tijd, is met alle anderen ook goed gegaan.
als het hem 100% zeker niet word direct zeggen en geen valse hoop geven. En de echte reden want als jullie dan weer verder zoeken weet ze dat ze niet nogmaals hoeft te proberen. En met de echte reden kan ze misschien zelf in het vervolg ook wat doen.
Je bent haar geen uitleg/ verantwoording schuldig in mijn ogen. Haar zelfpresentatie middels berichten is ook een indruk die ze achterlaat. Als jullie haar unaniem er niet bij willen, dan snap ik niet goed waarom een van de bandleden haar nog wil ontmoeten? Dat geeft dan valse hoop. Ik blijf dus bij direct afwijzen. En dat je de kriebels van haar krijgt ben ik met je eens voegt niks toe.