@Damay77 Ik heb ook twijfels bij de duidelijkheid. Maar voor haar is het ook niet leuk om in de groep te belanden als er onbegrip voor is (als jouw gevoel klopt).
Jouw reactie en een aantal andere hier geven bevestigen juist dat het helemaal niet vreemd is dat wij hiermee worstelen. Jij zegt nl in het kort: nou, raar zeg dat je haar geen kans in het echt geeft. Terwijl een aantal reacties boven jou staat: nou, als je haar nog in het echt gaat ontmoeten is dat echt lullig van jullie en verdoe je haar tijd. Het is me inmiddels wel duidelijk dat we het sowieso niet goed kunnen doen.
Daarin is denk ik een reactie meegenomen dat ze sowieso niet opgenomen zou worden in de groep. Als je van te voren al besluit dat ze er niet bij mag maar haar wel de moeite laat nemen om langs te komen is het lullig. Als je haar langs laat komen terwijl je wel voor haar open staat is het een ander verhaal.
Bedankt allemaal voor de input. We moeten er in de groep maar over stemmen. Ik blijf bij mij eerste gevoel. Ik ga adviseren om haar direct te laten weten dat er voor ons gevoel geen match is. Maar ik ga uiteraard mee met waar de meerderheid voor stemt.
Dan is er niet goed gelezen, want ik heb in de 1e post al gemeld dat dat niet gaat gebeuren. Mensen mogen dat vreemd vinden hoor, maar het is ons goed recht. We hebben contact met 6 mensen gehad en over 5 zijn we hartstikke enthousiast, zo moeilijk als sommigen het hier doen over komen zijn we helemaal niet. Ik krijg er gewoon jeuk van. In feb en maart hebben we wat video's geplaatst van ons van het spelen en op alles reageerde ze met: "o wat een toffe club waar ik binnenkort ook bij hoop te horen". En dan een volgende video: "de band waar ik mij snel bij aan hoop te sluiten". Een ander vindt dat vast prima, maar wij dus niet.
@tuc Dan zou ik niet gaan voor de keuze van de meeste in basis. Maar de anderen overtuigen dat het lullig is om haar uit te nodigen als jullie haar er toch niet bij willen hebben. En zsm zorgen dat zij op de hoogte is dat het m niet gaat worden.
Als je haar gaat ontmoeten, maar op geen enkele manier van plan bent om haar toe te laten bij jullie band, dan verdoe je haar tijd inderdaad. En je geeft iemand valse hoop. Dus dat vind ik inderdaad niet het meest strakke plan. Met een kans geven, bedoelen de meeste hier (neem ik tenminste aan): ontmoet haar en beslis dan pas of ze toegelaten wordt. Dat is een wezenlijk verschil met ‘ontmoet haar ondanks dat je haar sowieso af gaat wijzen’. Kijk, leuk gaat het sowieso niet zijn. Niet voor haar en voor jullie geeft het misschien ook een nare bijsmaak. Maar het meest eerlijke is wel het op voorhand aangeven dat het niet klikt.
Ik zou gaan voor: Gewoon nette algemene mail dat jullie nu voorzien zijn. Mocht ze later reageren op een 2e oproep zou ik ze wellicht gewoon naar de borrel dan laten komen en dan beoordelen of ze real life ook zo pusherig is. Jullie voor nu er vanaf en zij gewoon een eerlijke kans bij de eventuele volgende oproep. Misschien is ze echt alleen maar over enthousiast, en ziet ze dit echt als een soort vacature waar ze van denkt dat ze zich moet verkopen en laten horen.
Ja precies. Of je nodigt iemand uit en gaat met een open blik het gesprek aan. Je gaat niet iemand uitnodigen voor een gesprek als je van te voren al weet dat ze niet wordt gekozen. Vind dat echt heel raar. Of je zegt dus duidelijk dat je niet denkt dat ze bij jullie op haar plek is. Wat ik persoonlijk wel wat kortzichtig vind puur gebaseerd op een mening die je over iemand hebt gevormd alleen via de mail. Verder dus helemaal eens met wat @damay zegt en natuurlijk kun je het wel goed doen. Door eerlijk te zijn. Iemand uitnodigen die je sowieso gaat afwijzen vind ik echt héél erg asociaal. Ik vind al je opties oneerlijk en not done. Zoals ik het lees hebben jullie haar de hele tijd aan het lijntje gehouden. Begrijp me niet verkeerd, lijkt me ook heel irritant zo'n opdringerig persoon, maar houd de eer aan jezelf en behandel iemand zoals je zelf behandeld wilt worden.
Ik heb eens bij een sollicitatieprocedure gezeten waarbij we een aantal mensen moesten selecteren die op gesprek mochten komen. Bij een van die mensen had ik zoiets van "vreselijk, dit wordt he-le-maal niks!". Alles in haar brief was té. Ik werd al bij voorbaat moe van haar en haar afwijzen had dan ook mijn voorkeur. Mijn andere 2 collega's waren wel nieuwsgierig en dus mocht ze op gesprek. Ze is nu inmiddels al 21 jaar mijn beste vriendin Mijn advies in deze is, geef haar een kans wie weet verbaasd ze jullie. Zo niet kan afwijzen altijd nog.
1 ding staat als een paal boven water. We hebben helemaal niemand aan het lijntje gehouden, we hebben iedereen hetzelfde behandeld. Het was sowieso de bedoeling dat ze op de borrel zou komen, maar ze kon dus niet. Daarom moeten we er nu iets anders mee. Maar we hebben niemand aan het lijntje gehouden. De tijdlijn die we aan hebben gehouden (niets tussen feb en de meivakantie) is heel logisch in ons geval. En dat gold niet alleen voor haar, maar voor iedereen.
Maar inmiddels is het half juli?! Ik vind het gewoon raar zoals ik dit verhaal lees en vind dat er onnodig moeilijk wordt gedaan. Je wijst haar af of je nodigt haar uit voor een open gesprek. Meer opties zijn er niet toch?
Je kent haar dus alleen via de app, en niet persoonlijk. Ik zou daar niemand meteen op afwijzen, misschien is ze gewoon heel enthousiast en is ze in het echt gewoon hartstikke leuk en helemaal niet zo opdringerig.
Half juli is het voor iedereen geworden, en ik heb al uitgelegd waarom. Is in dit geval helemaal niet gek en de andere leden (en zij ook overigens) snapten dat prima. Ja die 2 opties zijn er en als band zijn we dus verdeeld, net als de reacties hier in het topic. Daarom was ik benieuwd. Ik sta open voor elke mening, alleen voel dat ik ons moet verdedigen als er gezegd wordt dat we haar aan het lijntje houden. Als ze vorige week op de borrel was geweest dan was deze situatie niet geweest. Nu vind ik het lastig omdat onze meningen nogal verdeeld zijn.
Is dat zo? Je gaf toch al aan dat jullie haar er allemaal niet bij wilden? Nou wees dan ook volwassen genoeg en geef dat gewoon aan. De opties die je aangeeft vind ik allemaal waardeloos om eerlijk te zeggen. Je houdt iemand voor de gek door of iemand te willen uitnodigen die je niet wil hebben of door te zeggen dat er nu geen plek is, terwijl dat niet het geval is.
Dat is zo, iedereen wil haar afwijzen, maarxe manier waarop daar zijn we over verdeeld. Als het aan mij lag was het al gebeurd. Ik kan niet bepalen wat de rest moet vinden. En het is ook niet zo simpel zoals iemand anders zei: dan moet jij ze maar overtuigen.
Daar is maar 1 manier voor. Gewoon eerlijk zijn. Je belt haar op, zegt we hebben er geen goed gevoel bij en het wordt hem niet. Ik vind het persoonlijk heel raar, dat je iemand afwijst zonder gezien te hebben, maar lijkt me dat ze nu toch al geen eerlijke kans meer krijgt als jullie haar er niet bij willen hebben en er allemaal zo over denken.
Ik vind dit dus echt een goed voorbeeld van moeilijk doen om het moeilijk doen. Dit speelt nu zowat een half jaar. Dat vind ik al bijzonder lang om eventueel deel te mogen nemen aan een band. Voor ieder ander soort functie of wat dan ook een veels te lange tijdslijn. Jullie hebben nu al een vooroordeel over iemand die jullie nooit hebben ontmoet. Jullie baseren een mening over berichten die iemand stuurt. Die dame is mogelijk heel enthousiast en heeft er zin in. Nodig haar gewoon uit en misschien worden jullie hartstikke positief verrast. Ik vind het een beetje vergelijken met een sollicitatie. Je krijgt 2 kandidaten en over de eerste kandidaat ben je op papier ontzettend enthousiast, heeft ambities, ruime ervaring en kandidaat 2 komt wat minder goed op papier uit de verf, minder ervaring, wat summier in informatie en dan komen deze personen op gesprek en dan heb je bij nummer 1 al na 5 minuten van joh dit wordt hem sws niet en hoe ga ik de tijd volpraten en bij nummer 2 valt je mond open want het is zo'n leuke persoonlijkheid en een enorme aanvulling op je team en ben je alleen maar verrast over de goede match. Nodig die dame wanneer zij weer in de gelegenheid is uit voor een kennismaking en ga er open in en misschien pakt het juist hartstikke leuk uit en zo niet dan weet je dat ook weer
Eens maar dit gaan ze niet doen. Daar zijn ze samen al uit. Nu is alleen de vraag hoe haar af te wijzen. Met uitnodigen om zogenaamd kennis te maken, dan te zeggen dat het niet klikt en op basis daarvan afwijzen. Of gewoon nu meteen zeggen dat ze het niet wordt. Zoals ik begrepen heb met de reden dat er geen plek meer is. Wat niet waar is. @tuc, wanneer gaan jullie de knoop hierover doorhakken? En is nog bespreekbaar dat je meteen afwijst met de echte reden erbij? Dus dat jullie nu al de klik niet voelen en het hem zeker niet gaat worden daardoor? Of wordt het zeker een van de eerdere opties? En wanneer gaan jullie haar wat laten weten?
Ik zou in de band bespreken om al haar eerdere berichten naast jullie neer te leggen. Mensen kunnen uit enthousiasme weleens stappen nemen die voor een ander raar overkomen. En op papier komen dingen vaak überhaupt vaak niet zo over als ze bedoeld zijn. Zou haar met open blik uitnodigen. Afwijzen kan altijd nog. Kijk nu eens werkelijk naar wat voor persoon jullie voor je hebben. Misschien blijkt ze inderdaad opdringerig te zijn, dan wijs je af. Maar misschien zullen jullie positief verrast zijn. Geef het gewoon een eerlijke kans zou ik zeggen.