hoi allemaal, ik heb al 6 jaar een 0-uren contract maar heb de laatste 3 jaar volgens een vast rooster. Nu ineens wordt het rooster veranderd en is er in dat rooster voor mij nog maar zéér beperkt plek. Ik ben dus een aantal uren kwijt. Nu vroeg ik me af, kunnen en mogen ze dat zomaar doen? Ik kan hierover eigenlijk niets in de cao vinden. Er staat me zelf iets bij, dat als je een bepaalde tijd bepaalde uren werkt, dat ze dan 'vast' worden. Maar ik weet even niet goed of dat ook écht zo is en waar ik dat terug kan vinden? De CAO levert me niets op nog... Iemand die hier iets meer van weet? groetjes Athina ps: momenteel zit ik ziek thuis dus is het helemaal zuur natuurlijk... Maar de verklaring van de werkgever is: Je hebt een 0-uren contract, dus de uren zijn in principe nooit écht van jou. Dus we mogen ze ook aan een ander geven (wat nu dus is gebeurd, omdat die persoon -met contract- ergens anders in het bedrijf overbodig is geworden.
Ik meende... als jij onafgebroken 3 maanden lang het gemiddelde aantal uren werkt, dat ze dat ook op contract zouden moeten geven. Als ik jou verhaal goed begrijp, dan werk je al 3 jaar volgens een "vast" rooster? Ik zou eens met je leidinggevende gaan praten. Maar even los van die situatie. Aangezien jij een 0 uren contract hebt, zijn ze ook niet verplicht om jou 10 uur of meer in te roosteren. Je hebt een 0 uren contract, dus ze zouden jou inprincipe inzetten wanneer het hun uit komt.
wat ik heb begrepen is inderdaad: als je 12 weken achtereen een vast aantal uren werkt mag je een contract "eisen" met dat aantal uren maar weet verder niet hoe dat in elkaar zit bij elk coa in de detailhandel heb ik het wel meegemaakt met een collega die nam iedereen zijn uren maar graag over na 12 weken 40 uur gewerkt te hebben inplaats van 32 heeft ze hun er mee geconfronteerd en 40uren contract gekregen
Ook nu je inde ZW zit behoor je uitbetaald te krijgen volgens de uren die je gemiddeld in de laatste drie maanden hebt gewerkt. Mogelijk zelfs een gemiddelde over het gehele laatste jaar, wanneer je uren echt heel wisselend zijn geweest. Je hebt dus wel enige rechten opgebouwd omdat je de laatste drie jaren volgens een vast rooster hebt gewerkt. Dus ik zou even langsgaan bij een vakbond wanneer je daar lid van bent en anders bij een juridisch loket oid.
Ik zou idd ook eens navraag doen bij het juridisch loket of de bond. volgens mij heb je inmiddels bepaalde verworven rechten gekregen die ze je niet zomaar meer kunnen afpakken.
Je mag sowieso maar een half jaar een 0-uren contract hebben (uitzondering uitzendkrachten). Bovendien is er na 3 maanden een bepaald aantal uren te hebben gewerkt sprake van een rechtsvermoeden. Dat wil zeggen dat je recht hebt op een contract voor tenminste dat uren na dat dat half jaar van je 0-urencontract is afgelopen. Wat je werkgever zegt klopt dus voor geen meter, je hebt al lang recht op een contract met vaste uren!
Je hebt zelfs recht op jouw uren in de ziektewet! Vrienden van ons hebben een bedrijf en een oproepkracht en moeten deze medewerker nu zij ziek is gewoon doorbetalen...
Ten eerste: je moet nu gewoon doorbetaald krijgen voor het aantal uren dat je de laatste drie maanden (en als dat niet representatief is: het laatste jaar) voor ziek worden gemiddeld gewerkt hebt. Ten tweede: je hebt gewoon recht op doorbetaling van het gemiddeld aantal uren dat je altijd gewerkt hebt. Als ze je niet inroosteren is dat hun pech: ze moeten je gewoon voor die uren doorbetalen. Echt even op je rechten gaan staan, want zo te horen is dat hard nodig!
ze moeten je doorbetalen op basis van jou gemiddelde uren per dag over de laatste 3 maanden. ik heb een 8 uren contract maar werk gemiddeld 70 uur per maand. ik zit nu in de ziektewet vanwegen een hernia en krijg gewoon 100% betaald. verplicht is 70% van jou gemiddelde uren van de afgelopen maanden en dan zou je via ene omweg die andere 30% betaald kunnen krijgen. niks betalen is strafbaar van hun en zou dan advies inwinnen via rechtshulp. watbetreft je uren die ze je moeten geven geld ook weer dat jij ipv minder te moeten werken juist een meer uren contract mag eisen. als je al zolang zoveel meer uur werkt dan jou contract aanbiedt dan hebben ze blijken dat die 0 uur nergens op gebaseerd is. zo is het lekke rmet hun. wel de lusten maar niet de lasten. zolang je een 0 uren contract hebt hoeven ze je wettelijk niet in te roosteren en mogen ze je minder uren geven als ze kunnen aantonen dat er echt niet meer werk is. verder mag je meen ik maar 1x 6 maanden een 0 uren zontract hebben en moeten ze je daarna een uren contract geven
hoi meiden, ik ben waarschijnlijk altijd te goed van vertrouwen geweest. Ik zit een deel in de WAO en voor anderen zijn het maar weinig uren. Maar ik werk écht voor m'n plezier (want het salaris wat je over houd is gewoon niet heel veel op zich omdat het als het ware je 2e 'baan' is) . En ik wil zó graag weer aan het werk straks, de uren die ik werk vind ik gewoon ontzettend leuk. Ik ben benieuwd of er terugwerkend nog wat te eisen valt. Ik dacht zelf altijd dus dat ik de uren wel 'vast' had, maar dat dus stilzwijgend geregeld was. M'n werkgever beweert nu wat anders. Maar oke - degene die over de salarissen gaat (dat is gesplitst) is er maandag of de week er op weer dus dan zal ik het ook eens bij hem neerleggen en sowieso bij hem het ziektegeld regelen. M'n man moet maar meegaan, ik vind het altijd al moeilijk dit soort gesprekken maar nu met de ppd voel ik me helemaal niet sterk genoeg er voor (vind het wat dat betreft ook écht een rotstreek) . Maar oke, eerst dan maandag ook het juridisch loket maar eens even bellen en precies vragen hoe de laatste regels dan zijn. En wat ik precies wel en niet moet doen. Bedankt voor jullie reacties - het juridisch loket had ik al eerder moeten bellen maar zoals gezegd: Ik heb op het moment eigenlijk al genoeg aan m'n hoofd, gelukkig gaat het nu wat beter dus vandaar nu m'n vraag weer hier. athina
Interessand onderwerp trouwens, kom nuttige informatie tegen. Maar ik zag staan met uitzondering van uitzendkrachten. Ik ben dr zo1 en werk op oproepbasis geen contract. Na 1,5jaar thuis te hebben gezeten ben ik sinds een maand weer aan de slag. Het bedrijf waar ik nu weer voor rij (vrachtwagen) is zeer tevreden en willen me nu meer als 30u inplannen. Het uitzendbureau zegt dat ze me geen zekerheid kennen bieden qua vast aantal uren op contract. Maar zou ik als alles goed blijft gaan ook na 12 weken wat van hun kunnen "eisen" Sorry dat ik het bij jou topic zet, maar moest het gelijk ook ff vragen. Wat ik trouwens voorheen wel had aantal jaren terug met een 0-contract, was de uren die aan mij waren gegevenen en ik was ziek dat ik die uren gewoon uitbetaald kreeg, omdat ze al vaststonden voor mij. Dat zal voor jou toch gewoon hetzelde zijn, aangezien je een rooster heb met jou werkuren erop?
Volgens mij klopt dat niet, van dat rechtsvermoeden op die uren. Vaak staat er in een 0 uren contract een clausule die uitsluit dat je daar recht op hebt. En wettelijk gezien mag dat volgens mij ook gewoon. Het kan ook zijn dat die uitsluiting in je CAO staat, dat zou je even na moeten kijken. Ik heb een 4-16 uren contract gehad en daar stond duidelijk in dat ik geen recht had op een contractswijziging aan de hand van gewerkte uren. Ik had een jaar contract en toen dat afliep hadden ze wel 16 vaste uren voor me en kreeg ik een nieuw contract.
Ja maar een min-max contract werkt heel anders! Ik had eerst 0 uren en heb na een jaar p&o gebeld dat ik de uren op contract wilde hebben. Dat kreeg ik, heb nu ook een min-max contract. Dan hen je idd alleen recht op het minimum aantal uren dat erop staat. Bij 0 uren heb je idd na een tijdje recht op die uren, als je ze cobsequent een bepaalde periode hebt gewerkt.
@Bluesky, dat kan alleen voor de eerste 6 maanden (en in sommige CAO's zoals de metaalCAO) voor de eerste 12 maanden. TS werkt al 6 jaar voor deze werkgever. Dit gaat in haar geval dus niet meer op. Een min-maxcontract is inderdaad weer iets anders......
Ok, bedankt voor de uitleg! Raar dan wel dat ze bij ons op het werk aan het strooien zijn met 0 uren contacten. Die geven ze omdat er geen uren meer over zijn, maar als ik het zo lees kan iedereen straks gewoon uren op eisen... Maar ja, ik werk voor een landelijke organisatie... We zijn allemaal in dienst van de organisatie, niet van het huis waar ik werk, zeg maar... Uren zijn altijd wel ergens te vinden, al moet je ervoor naar Groningen...
hoi meiden, ik haal het topic weer even omhoog... Bedankt voor de tip van het juridisch loket. Ik had van de week de hoogste van de leidinggevende gesproken - helemaal met het idee, dat hij wel zou weten hoe het zou zitten met de wetten/regeltjes en dat het dan goed zou komen. Maar niet dus. Behoorlijk over de zeik gisteren. Maar ik wist wel wat me te doen stond. Ik heb hélemaal geen zin in een conflict met m'n werkgever, ik kan er slecht tegen, qua stress, zeker met de ppd nu. Maar vandaag ben ik dus naar het juridisch loket geweest. Degene die me hielp was zó vriendelijk... Dat voelde al even érg prettig (vooral omdat het er naartoe rijden al een mega-grote stap was, qua angst/paniek etc) en ze bevestigde dat ik inderdaad recht had op die uren. En dat ik ze nog op contract kan eisen. Ik heb over 1,5 week een afspraak nu daar en dan gaat ze me helpen om een aangetekende brief te schrijven voor m'n werkgever om dat dus te doen. Die brief kan ik dan overigens een dag later aan m'n werkgever overhandigen (eng!) - want dan heb ik met hem een afspraak (waar m'n man ook bij is) zodat hij me uit gaat leggen hoe het volgens hem dan zit (hij heeft het schijnbaar ook uit laten zoeken allemaal..?) . Ik ben benieuwd hoe hij gaat reageren op die brief. M'n baas vond ik altijd een superaardige vent, maar nu het om zoiets gaat, was hij aan de telefoon ineens een echte stugge zakenman van wie ik niets hoefde te verwachten.. tja, als het om geld gaat he. Maar oke, het juridisch loket was dus echt een goede tip! Ik had geen idee wat er van te verwachten..
btw: hebben jullie ook iets in het nieuws gehoord over het feit, dat als je voor minder dan 3 uur moet komen werken, dat je dan toch 3 uur uitbetaald moet krijgen? M'n vader had zoiets gehoord, maar ik kan het op internet nergens vinden. Ik ben nogal eens op komen draven voor minder uurtjes. Dat vond ik geen ramp, 4 uurtjes op een dag is eigenlijk genoeg voor me, max 5. Maar ik moet nog even gaan bekijken of ik daar ook nog iets mee moet/wil gaan doen...
je hebt als je voor minder dan 3 uur wordt opgeroepen idd recht op 3 uur uitbetaling. art 7:628a Burgerlijk Wetboek Artikel 628a 1Indien een arbeidsomvang van minder dan 15 uur per week is overeengekomen en de tijdstippen waarop de arbeid moet worden verricht niet zijn vastgelegd, dan wel indien de omvang van de arbeid niet of niet eenduidig is vastgelegd, heeft de werknemer voor iedere periode van minder dan drie uur waarin hij arbeid heeft verricht, recht op het loon waarop hij aanspraak zou hebben indien hij drie uur arbeid zou hebben verricht. 2Van dit artikel kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken.