Wegens omstandigheden heb ik voor onbepaalde tijd mijn nichtje van 13 in huis. Ze kan momenteel niet thuis zijn, omdat haar moeder in een psychiatrische instelling zit. Zelf heeft ze ook ernstige gedragsproblemen en ze wordt waarschijnlijk in een jeugdinstelling geplaatst. Het is nog niet duidelijk hoe snel dit gebeurt. Ik ben op zoek naar regels omtrent bedtijd (ze heeft deze week nog vakantie), naar buiten gaan (chillen) en telefoongebruik. Wie kan me wat richtlijnen geven? Bij haar thuis mocht namelijk alles. Alvast bedankt voor jullie hulp.
Pff, lijkt me heftig. Maar wel fijn dat je haar op wilt vangen! Denk dat dat voor haar heel belangrijk is, al ervaart ze het nu misschien niet zo en zal ze dat zeker niet laten merken. Ik denk dat ik met haar in gesprek zou gaan. Haar uitleggen dat in jouw huis regels gelden, ook ivm je eigen kinderen, en dan kijken of je samen met haar voor haar regels af kunt spreken. Dat maakt het voor haar misschien ook makkelijker zich er aan te houden dan wanneer ze ze opgelegd krijgt, zeker omdat ze het niet gewend is. Mijn dertienjarige nichtje gaat rond 21.30u naar bed als ze naar school moet. Naar buiten mag ze volgens mij best veel, zolang ze maar niet gaat rondhangen ed en met avondeten moet ze thuis zijn ed. Maar goed, dat is geen kind met gedragsproblemen...dus dan kun je dat ook gewoon toestaan, denk ik. Telefoongebruik zou ik niet te moeilijk over doen, geloof ik... Ik weet niet of jij ver van haar eigen huis en omgeving vandaan woont, maar haar telefoon is misschien wel haar contact met de buitenwereld? Dat zou ik haar dan niet afnemen. Maar wel afspraken maken dat de telefoon bv. met eten weg gelegd wordt en ook na de afgesproken bedtijd niet meer gebruikt wordt. Mocht ze langer blijven, dan kun je altijd weer verder kijken naar de afgesproken regels en ze eventueel bijstellen. Dan weet je misschien ook beter wat je zelf prettig vindt?
Wat heftig, om zo opeens een puber in huis te krijgen. Dat zet toch even alles op zijn kop. Heel fijn voor haar dat ze door jullie opgevangen wordt. Eens met wat NiekeKris zegt. Ik zou ook met haar om de tafel zitten en het bespreken en haar mee laten denken over de regels. Dan voelt ze zich waarschijnlijk meer gehoord dan wanneer je de regels oplegt en maakt de kans groter dat ze zich er aan houdt. Hier een dochter van 13. Een paar regels die wij hebben: 21.30 is bedtijd, ze gaat om 21.15 naar boven en mag dan nog lezen. (In het weekend 22.30) Telefoon gaat niet mee naar de kamer (overdag wel, maar niet bij bedtijd). Ze mag redelijk veel, maar ik wil altijd weten waar ze uithangt en ze moet op tijd thuis zijn, zoals we hebben afgesproken. Huiswerk moet af en doordeweeks als ze na school met een vriendin wat wil doen, kijken we naar de hoeveelheid huiswerk en of een afspraakje dan verstandig is. Verder heeft ze een paar taakjes in het huishouden, sommige vast en sommige krijgt ze a la minute als ik hulp nodig heb. En mijn puber is op het moment heel erg van het zuchten/steunen/ogen rollen ed als iets niet naar wens gaat, ze iets moet waar ze geen zin in heeft etc. Hier werkt het beste om dat maar gewoon te negeren.
Hoi, Hier vorig jaar uit gelijke omstandigheden een 17 jarige in huis gehad. Die is wel wat ouder uiteraard. Wat ik belangrijk vond is dat ze zich welkom voelde en dat er ook dingen wel mochten ipv alleen regels opleggen. Nu was mijn logeetje wel een heel zelfstandig kind. Dus regels redelijk soepel en als ze er niet overheen vloog met gierende banden dan was ik allang blij. Probeer haar iig een eigen plekje te geven waar ze zich ook een beetje thuis voelt. Zoek idd wat grenzen op (zoals je die hier vraagt), en bespreek dit met haar; "het lijkt mij redelijk als je om 22u naar bed gaat". Dan laat je nog wat ruimte voor de afwijkende dingen die zij heel graag anders zou willen. Sterkte!
Ik zou het samen met haar bespreken. Wat verwacht ze van jullie, wat is ze gewend etc. En wat verwacht je van haar. En dan samen er uit komen qua regels.