Opeens bang in bad

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Corrievan, 27 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Corrievan

Corrievan Actief lid

26 sep 2007
    139
    0
    0
    Sinds eergisteren is ze opeens verschrikkelijk bang om in bad te gaan.
    Ik doe haar al in het grote bad met een badstoeltje. Doe ik trouwens al een aantal weken. Ze lag altijd heel erg stil te genieten.
    De laatste keer was mijn moeder erbij en zei dat ze wel erg rustig in bad was. Ze maakt totaal geen bewegingen. Toen ging mijn moeder helpen om te spetteren. Dus de beentjes en de armpjes op en neer halen.

Dat ging ik dus naderhand ook doen met het bad moment om te laten zien dat ze ook kan spetteren. Dan maakte ik leuke en vrolijke geluidjes erbij.

Ik denk dat ik dit niet had moeten doen, want 2 dagen later schrok ze heel erg van haar eigen beweging. Armpjes en beentjes omhoog, kromme rug. Leek net of dat ze helemaal verstijfd. Dus haalde ik haar snel uit bad en heb haar maar afgedroogd.

Vanochtend maar weer in bad.... maar nog geen seconde later verstijfde ze weer. Ik dacht ik laat haar maar even liggen, misschien gaat het wel over.
    Maar nee ! ... ik schrok mij kapot. Ze begon te snakken naar adem. Heb haar weer snel uit bad gehaald.

Maar Eefje en ook ik moeten over dit punt heen. Vondt het verschrikkelijk om te zien. Ik moet haar natuurlijk wel in bad kunnen doen. Ik heb mij toen uitgekleed en geprobeerd om samen met Eefje in bad te gaan. Ik heb haar vlak tegen mij aangedrukt... en dat ging gelukkig goed !

Maar hoe kan het opeens dat ze zo bang is om alleen in bad te gaan. Ik durf haar gewoon niet meer in het badzitje te zetten. Als je je kind zo ziet breekt echt het zweet je uit !

2. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    ik weet het niet maar denk dat dit ook een fase zal zijn...
    zou ze zich niet bewust maken van het water om haar heen?

Kyana vond eerst de sproeier heel eng, van te voren nooit en nu soms wel en soms niet!

vervelend is het wel! maar zou gewoon afwchten of lekker samen met jou gaan zodat ze weet dat het niet eng is!

3. Lucienne

Lucienne Lid

25 okt 2007
    58
    0
    0
    Vepleegkundige
    Regio Rotterdam
    Hallo,

Ik had vaonchtend precies hetzelfde! Mijn dochtertje is bijna even oud. Normaal was ze lekker ontspannen. Vonochtend begon het ook goed, maar opeens strekte ze haar hele lijfje. Tot 2 keer toe en daarna begon ze te huilen. Toen heb ik haar er maar uit gehaald.
    Onder de douche vindt ze het overigens heerlijk.
    Vreemd....

4. Corrievan

Corrievan Actief lid

26 sep 2007
    139
    0
    0
    Ja, Lucienne... ik vindt dat het lijkt op een schrikreactie.
    Als Eefje schrikt van iets maakt ze precies dezelfde beweging.

5. Corrievan

Corrievan Actief lid

26 sep 2007
    139
    0
    0
    Niemand meer meegemaakt ? Ik zat net te denken ... misschien is het wel een sprongetje ?

Elke dag met haar in bad gaan vindt ik wel heel erg omslachtig en kost best veel tijd. Je kan jezelf niet wassen, zodat ik nog een tweede keer in bad moet.

6. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

23 mrt 2007
    1.783
    0
    0
    julian heeft het ook een paar keer gehad dat hij moest huilen in de tummytub terwijl hij het eerst heerlijk vond. ik heb vanalles geprobeerd, water warmer, kouder enzovoort.
    ineens vond hij het wel weer leuk! ik weet niet hoe het kwam dat hij het ineens niet meer leuk vond!
    ik hoop dat het bij jou ook weer goed komt want het is niet leuk zo!

7. vonneg

vonneg Actief lid

4 feb 2008
    245
    0
    0
    woonbegeleider
    Harlingen
    Het schijnt dat ze dan ineens beseffen dat de ruimte om hun heen groot is en ze geen "houvast" hebben.De kleine moet de wanden en kunnen voelen dat hij/zij de voetjes tegen de kant kan aandoen. Wat je eerst kunt doen is een kleiner badje in het grote bad zetten en haar weer vertrouwt laten raken met het water en dat er geen reden is om angstig te zijn...Ik heb dit ook gehad en gedaan met ons zoontje en vanaf dat hij kon zitten zijn we weer naar het grote bad overgegaan :) En total geen angst meer... Probeer het maar, je zal zien dat het steeds beter gaat en wanneer ze in paniek raakt uiteraard er gelijk weer uithalen ;)

Succes ermee,

Groetjes, vonneg

8. Corrievan

Corrievan Actief lid

26 sep 2007
    139
    0
    0
    O, daar had ik nog niet aan gedacht om het kleine badje on het grote bad te zetten. Ik ben benieuwd of ze er nog in past. :)
    Ik ben al heel vroeg begonnen met een stoeltje in het grote bad, omdat ze overal tegen aan stootte in het kleine badje.
    Met een flinke kopstoot tegen de rand is het kleine badje natuurlijk ook niet meer zo prettig :cry:

Maar ga het even proberen, omdat ze nu wel wat andere houdingen kan aannemen en haar iets minder hoef te ondersteunen.

Dank je !

9. vonneg

vonneg Actief lid

4 feb 2008
    245
    0
    0
    woonbegeleider
    Harlingen
    Graag gedaan, hoor, ik hoop dat het haar helpt...je kan haar helpen door haar de randen te laten voelen en dat ze haar voetjes tegen de wand van het badje kan zetten ;)
    Dylan liep zelfs paars aan van angst en toen we het zo gingen proberen zag je hem ontspannen :)

Groetjes, vonneg

10. Corrievan

Corrievan Actief lid

26 sep 2007
    139
    0
    0
    Morgen ga ik eerst het kleine badje in het grote bad zetten en kom ik naast het badje nog even zitten.

Als dat goed gaat dan ga ik de volgende dag haar alleen in het kleine badje zetten en blijf ik naast het grote bad staan.

Ik hoop dat ze het dan weer ontspannend vindt.

In ieder geval ga ik het spetteren niet meer aanmoedigen... dat zal vanzelf wel komen.

11. vonneg

vonneg Actief lid

4 feb 2008
    245
    0
    0
    woonbegeleider
    Harlingen
    Wat ik dus nooit gedaan heb, helemaal niet met angst is hem loslaten. Ze moet wel voelen dat je er bent, anders raakt ze evenzo goed in paniek.

Groetjes, vonneg

12. Corrievan

Corrievan Actief lid

26 sep 2007
    139
    0
    0
    Nee, maar dat is ook niet mijn bedoeling om haar los te laten.

Ik zou het niet meer durven na die aanval die ze laast heeft gehad ! :oops:

13. fioontje

fioontje Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    wat voor klein badje heb je ? lars is 14 maanden en die zit er nog in.....

14. vonneg

vonneg Actief lid

4 feb 2008
    245
    0
    0
    woonbegeleider
    Harlingen
    Oh, gelukkig, omdat ik las" erbij staan" :) ;)

Succes ermee!

Groetjes, vonneg

15. MSU

MSU Actief lid

21 jun 2006
    258
    0
    0
    toen fabio eenmaal zijn temperatuur onder controle had, vond hij in bad gaan ook niet meer leuk Totdat ik het water iets kouder heb gedaan en nu staat hij voor het bad te gillen en geeft aan dat hij erin wil (als de deur open gaat loopt hij naar het bad toe)(eruit wil hij dat ook niet meer ) Als ieniemienie baby zorgde ik voor 38 graden badwater en nu 35-36. Nog steeds lekker warm, maar niet te gek.

16. Corrievan

Corrievan Actief lid

26 sep 2007
    139
    0
    0
    Fiootje; het is een badje wat ik compleet heb gekocht met een standaard en aankleedkussen. Zo'n compleet pakket met een soort uitklapbare verschoonmat.

De kraamverzorgster had gelijk gezegd toen ze het badje zag dat Eefje er maar 3 maanden in kon.

Ik heb trouwens niet meer het kleine badje gebruikt in het grote bad. Gewoon om de reden dat ze het weer krijgt. Nu had ze het zelfs toen ik haar vast had, terwijl ik samen met haar in bad zat.
    Ik haar haar snel tegen mij aangehouden en toen werdt ze weer rustig.

Het valt mij nu wel op dat ze die schrikbeweging overal wel heb. In de box en het bedje.
    Op een of andere manier lijkt het dat ze omhoog wilt komen en trekt dan helemaal krom.
    Moet donderdag toch naar de huisarts voor haar heupjes. Dan vraag ik het daar even wat dit nu kan zijn.

Ze is zeer actief bezig. Ik hoop wel dat het krom trekken overgaat. Vindt het best akelig.... ook als ze niet in bad zit.

17. Everin

Everin Lid

3 aug 2006
    22
    0
    0
    Hoi,

Je hebt al heel wat reacties gehad maar wilde even zeggen dat er in het werkboek van Oei, ik groei iets staat wat hier op lijkt.
    Met de sprong van 8-12 weken zit je baby in de patronensprong en daar staat een stuk over Het watergevoel.

Het watergevoel:
    De meeste baby's worden rustig in water. Toch kan het zijn dat je baby opeens bang lijkt te zijn wanneer hij/zij in bad zit. Dat is heel normaal. Als je baby de sprong van 8 weken maakt, snapt hij/zij opeens wat patronen zijn. En deze patronen spelen zich buiten het lichaam af, maar ook in het lichaam. Dat is voor ons bijna niet voor te stellen. Je baby snapt opeens dat zijn/haar lijfje zich in 'iets anders' bevindt dan normaal. Hij/zij beleeft het watergevoel.

En het geld dus ook voor andere situaties dat je baby;tje ze eerst leuk/normaal vond en nu ineens bang lijkt. Dat komt dus omdat ze deze dingen op een nieuwe manier beleven en hier gewend aan moeten raken.

Groetjes, Roxy

18. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    Toen Thomas nog echt heel klein was, badderden wij ook 'heter' dan 37 graden. Nu zal het ong die temp zijn (ik meet eigenlijk nooit...)

Over bang zijn: hier was Thomas altijd heel rustig en lag ook stil te genieten, totdat hij wat grote werd en meer bewust van zijn omgeving. Toen ging hij ook stijf met armpjes en beentjes en heel diep en snel ademen (alsof het water juist heel koud was...)
    De oplossing die wij hebben bedacht: eerst voetje in het water en een beetje water op hem sprenkelen, zodat hij weet wat er gaat komen en niet hoeft te schrikken.

Trouwens als je kleintje wel zo reageert en je tilt haar er niet direct uit, gaat het dan wel beter of blijft ze zo doen?

19. mamita feliz

mamita feliz Actief lid

20 okt 2007
    260
    0
    0
    docente
    Lima
    Sem had dat ook met een maandje of drie. Gaat vanzelf weer over. Hier hielp het ook om het water iets kouder te maken en iets minder water in het badje te doen. Verder vond Sem het erg prettig om met zn voetjes tegen het achtereinde van het badje te liggen (als een soort houdvast)

20. Corrievan

Corrievan Actief lid

26 sep 2007
    139
    0
    0
    Marywoods; ze blijft paniekerig als ik haar laat liggen. Dus dat doe ik geen tweede keer.

Ik ga nu om de 2 dagen samen met haar in bad. Vandaag vondt ze het trouwens ook niet prettig. Niet bang, maar dat pruil lipje zat ze te trekken :( en allemaal te piepen.

Ik hoop wel dat het weer leuk wordt.

Morgen ga ik naar babyzwemmen. Misschien komt ze over haar angst heen.

Deel Deze Pagina