Welke regels 4/5 jarige?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door HabibiAna, 17 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Ik heb steeds vaker het gevoel dat ik te streng ben voor mijn oudste dochter. Ze wordt 5 in aug. Wil graag weten hoe anderen dat doen.
    Als ik om mij heen kijk, zie ik dat ouders veel makkelijker zijn. Ik probeer nu een goede balans te vinden.

Ze moest van jongs af aan al in de hoek als ze iets fout deed en twee keer was gewaarschuwd.
    Nu ze 4 is werkt de hoek niet meer. Ze krijgt nu na het waarschuwen een time out op haar kamer. Als ze dan afgekoeld is gaan we haar halen en bespreken we wat er mis ging. Dit werkt soms wel en soms wordt ze zo verdrietig dat ze straf heeft waardoor ze blijft huilen.

Andere regels zijn:
    Niet zonder reden huilen
    Om 19u naar bed, in het weekend mag ze langer opblijven.
    Geen snoep doordeweeks
    Geen ipad/ tv doordeweeks. Dit mocht eerst wel, maar ze werd zo hangerig daarna dat ze erg moeilijk ging doen bij het eten en naar bed gaan. Ze mag nu alleen in het weekend op de ipad en een film of iets anders kijken op tv.
    Mama kiest haar kleding uit, ze mag in het weekend zelf kiezen. Ook dit is aangepast, omdat het kiezen te lang duurde als ze naar school moet en ze opstandig werd als ik het niet eens was met haar keuze.
    Ze moest eerst haar bord leegeten, maar daar doe ik nu niet meer moeilijk over. Als ze vol zit zit ze vol.
    Dit is wat me nu even te binnen schiet.
    Ben benieuwd naar jullie regels.

2. Vagans

Vagans Niet meer actief

Mijn meisje moet nog 3 worden maar goed.

Ik vind geen snoep en tv doordeweeks wel erg streng! Vind dat ook eigenlijk een beetje raar.... Een beetje verwennerij hoort ook in t leven denk ik dan (en mijn dochtertje snoept en kijkt heel weinig.

Verder vind ik het vrij normaal. Al vind ik zelf een beetje mee uitkiezen van kleding juist iets om te stimuleren. Zo krijgt je kindje een eigen ik.

3. Deliana

Deliana Niet meer actief

Ik vind je met sommige dingen wel een beetje streng ja....

Als mijn dochter (wordt in juli 5) iets doet wat echt niet kan (ze weet dondersgoed wat ze wel/niet mag) gaat ze ook in de hoek, maar een beetje ontdeugend zijn hoort er natuurlijk ook gewoon bij. Soms is ze gewoon in een boze bui, dan negeer ik haar gewoon een beetje, we zijn allemaal wel eens moe of chagerijnig.... Logisch dat je dan geen zin hebt om te praten over wat er mis ging.

Bedtijd: bekijk ik per dag, als ze heel moe is gaat ze al voor 19:00 uur en als ze nog energie heeft voor 10 mag ze nog even opblijven tot 19:30.

Geen tv en ipad: vind persoonllijk dat het niet zoveel kwaad kan om 30 min naar de tv te kijken. Als dochter doodmoe uit schoolkomt op vrijdagmiddag, dan zet ik wel eens een filmpje op. Even rustig op de bank hangen en ze is er weer. Dochter vindt bijv. Koekeloere leuk op te kijken, nog leerzaam ook :)

Ben ook niet zo van de snoep, maar ik heb hier geen regels voor. Ze snoept gewoon niet iedere dag, maar als ze op school een traktatie met snoep krijgt mag ze die thuis wel van mij opeten af en toe iets lekkers moet best kunnen.

Verder mag ze veel dingen zelf uitkiezen, ook met kleding. Laat haar vaak ook tussen 2 dingen kiezen, of ik pak een rokje en dan mag ze er zelf een shirt op uitkiezen. Juist goed voor ze om zelf keuzes te maken en hun eigen ik te ontwikkelen.

4. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Hier;
    Ipad / tv etc door de week vanaf half 5 in het weekeinde zijn we wat soepeler.
    1 x per dat snoepen ze mag zelf kiezen
    eten hoeft niet op ze moet wel proeven

Verder mag ze niet;
    Onaardige/ brutale dingen zeggen
    eissen stellen en niet vragen
    achter Chester onze hond aanlopen mag niet

Kleren mag ze zelf uitkiezen, maar ze mag kiezen uit 2 setjes die ik bepaal.
    We hebben er nog wel meer hoor, maar dit is wel het belangrijkste.

Als ze niet luisterd leg ik eerst uit waarom iets niet mag als ze dan nog niet luisterd of het nog eens doet waarschuw ik en een enkele keer moet ze op de mat nadenken... dat gebeurd eigenlijk zelden

5. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Huilen zonder reden vind ik wat streng.

Tv door de week.s eigenlijk ook. Uurtje per dag zou van mij echt wel mogen. De tv staat hier de hele dag aan( zie het als de radio) en ze kijkt eigenlijk bijna geen tv.

Internet mag ze ook doet veel spelletjes leert ze echt super veel van.

Ik ben wat losser en zou wat strengen moeten zijn maar dat zit niet in mijn karakter en opvoeding.

Hier en daar wat aanpassen kan geen kwaad. Wel als een kind een straf niet begrijpt of niet begrijpt waarom ze straf heeft gehad na gaan waarom je straf hebt gegeven. Misschien is het soms wat te streng.?

Voor de rest jou opvoeding jullie leven en mening.

6. Eylem

Eylem Niet meer actief

Komt wel redelijk overeen met wat ik hier aanhoud. Alleen hier is het wel gewoon 1 keer per dag iets lekker ('s middags na school) en na het eten mogen ze uurtje tv kijken. Verder 19 uur naar bed, ik kies de kleren uit (altijd al gedaan dus dat is geen strijd), iPad of andere tablet hebben we niet, bord gaat in principe leeg (ik schep niet veel op). Huilen zonder reden is mijn oudste goed in maar dat echt afleren lukt nog niet echt.

7. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.796
    9.313
    113
    Gelderland
    Ik vind je best 'streng' maar als dit voor jullie en je dochter werkt is het toch prima?

Ik heb niet zoveel regels maar ik kan me zelf vaak ook niet aan de regels houden die ik opstel ;) Soms trek ik tijdelijk de teugels even strakker en als de kinderen weer lekker meedraaien laat ik die langzaam losser.
    Mijn regels zijn meer
    Handje bij drukke punten
    Niet rennen in winkels
    Dank je wel zeggen

Tv/iPad kijk ik zelf ook niet op vaste tijden en mijn kinderen mogen dus ook gewoon kijken wanneer het uitkomt. Kan zijn een hele dag niet en andere dag weer iets meer. Kleding zoek ik uit maar soms ook samen. Eten en lekkers bekijk ik ook per dag. Ene dag wat meer lekkers als een andere dag maar al die punten zijn hier gelukkig ook nooit een strijd. Zodra ik zou merken dat ze im dingen gaan zeuren gaan de teugels gewoon even strakker.
    Wat ik nu aan het 'aanleren' ben is jas ophangen en schoenen opruimen en de oudste moet na het plassen de lamp uitdoen want die laat hij aan staan. Oh en wat ik prettig vind is dat ze zeggen wat ze willen en niet gaan piepen om iets.. Dat piepen gaat vaak over in huilen en tegen die combi kan ik erg slecht. Dan geef ik ook even een time out op de gang of kamer maar komt allemaal erg weinig voor.

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wie bepaald of ze zonder reden huilt? Bepaal jij dat, en weet je dan wat er aan de hand is, want voor haar is het vast wel reden om te huilen?

Verder; streng, maar ieder zijn ding toch? In de hoek of op kamer heb ik zelden hoeven doen, 2x geloof ik, bij poes of broertje veel pijn doen.

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Huilen omdat je je zin niet krijgt... Is hier absoluut "huilen zonder reden".
    Bijvoorbeeld :)
    Huilen is voor als je je pijn hebt gedaan.

Overigens komt hier niet alleen doordeweeks de tv weinig aan...
    Ook in het weekend nauwelijks.
    Vaak 1 film op zaterdag of zondag ochtend... En dat is het dan wel.
    Ik hou niet zo van dat gehang voor die tv maar even rustig wakker worden moet kunnen.
    Kijken ook al weken op rij dezelfde film dus vaak surf ik ondertussen even op zp :)

10. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Ze vraagt hier eigenlijk nooit om snoep. We hebben het bijna nooit in huis. En dan heb ik het echt over snoep en chips.
    Ze vindt het lekkerder om vers fruit te krijgen, dit wilt ze ook mee naar school. Aardbeien, frambozen etc geniet ze echt van.
    Als ze thuis komt na school wilt ze meestal een pretzel hebben. Dit mag wel, soms vraagt ze om fruit en dat mag dan ook. Na het avondeten mag ze haar toetje kiezen. Dit is ook altijd iets gezonds.

Het kiezen van haar kleding was een strijd toen ze op het kdv zat. Sinds ze naar school gaat niet meer. Ik kan haar wel uit twee setjes laten kiezen, kijken hoe dat gaat.
    Ze mag vrijdagmiddag na school ook altijd tv kijken, was ik vergeten.
    De ipad zou van mij wel weer mogen, alleen wilt ze dan niet stoppen na een halfuur of gaan eten en dan krijgen we daarw eer gezeur over. Het gaat nu wel goed. Ze speelt met haar zusje als ze thuiskomt lf leest een boekje. Ze mag zelf kiezen wat ze doet.

Tjah het huilen zonder reden of piepen is meestal als ze haar zin niet krijgt. En dat is hier geen reden om te huilen. Dat moet ze leren. Nee is nee.

11. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Zo gaat dat hier dus ook. Ik kijk zelf ook zelden tv, dus die staat altijd uit als ze thuiskomt. In het weekend zijn we meestal buiten, maar als we thuis zijn kiest ze zelf een film uit. Hier geniet ze dan ook van.
    Eerst keek ze echt elke dag een film als ze thuis kwam. Was niet meer bijzonder voor haar om te doen. En ze werd er erg hangerig van.

12. biseco

biseco Actief lid

5 apr 2006
    315
    39
    28
    omgeving rotterdam
    Hier dochter van 6.
    Ze kijkt ,s morgens meestal even tv. En ,s avonds meestal ook een uurtje. Maar dat is dan wel jeugdjournaal en klokhuis. Vind ze allebei erg leuk
    Door de weeks IPad. Van de winter wat meer. Nu gaat ze vaak na school buiten spelen dus nu kijkt ze er weinig naar. 1-2 x per dag een snoepje.
    Zowel door de weeks als in het weekend. Door de weeks om 7 uur naar boven. Ze weet dit en hebben hier geen discussie over. Kleding leg ik klaar maar vraag wel wat ze zelf wil. Dus ja , ik vind je regels wel redelijk streng. Maar wij hebben ook een redelijk makkelijk kind. En onze doet het hier prima mee. Wij hebben altijd geprobeerd ook met haar te overleggen waar wij dan wel het laatste woord hebbe,

13. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ik voel me ook altijd erg streng... Maar eigenlijk mag ze best veel.
    Alleen wel met een aantal basisregels waar ze binnen moet blijven.

Wat ik altijd opvallend vind is dat mensen dan eerst klagen dat we zo streng zijn...
    (Bijv op een verjaardag mopperen dat ze zich niet vol msg proppen met snoep)
    Terwijl diezelfde mensen later tegen een kind dat dat wel mag... Mopperen dat het nu klaar is met eten omdat hij/zij echt genoeg heeft gehad en dat het eigenlijk voor de grote mensen is.
    (Jij hebt je eigen chips....)
    Blijkbaar is streng een heel rekbaar begrip :)

14. Amethist

Amethist Niet meer actief

Tja, ik vind je ook wel wat streng...

Huilen zonder reden...wat is "zonder reden"? Iets wat voor jou geen reden kan zijn, kan voor haar een hele goede reden zijn. Ik weet niet hoe het in de praktijk werkt voor jou, maar krijgt ze straf als ze volgens jou huilt zonder reden? Ik wil natuurlijk ook niet dat ze hier dramatisch gaan huilen als iets niet mag van mij. Maar ik straf daar niet voor (sowieso moeten ze het hier wel heel erg bont maken voordat ze straf krijgen), ik zeg gewoon dat ik snap dat het jammer is dat dittemedat niet mag, maar dat er niet gehuild hoeft te worden.

Bedtijd; Mwah, meestal gaan ze wel rond dezelfde tijd, maar als het eens wat later wordt maak ik daar geen probleem van.

Snoepen: Nee, dat gebeurt hier ook niet doordeweeks, hoogstens een keer rozijntjes.

Tv kijken; Is helemaal afhankelijk van allerlei factoren, zoals hun humeur, mijn humeur, het weer etc. Sowieso mogen ze tv kijken als ik ga koken en na het eten kijken we altijd nog even Sesamstraat.

Kleren uitkiezen: Mijn zoontje kiest altijd zelf. Als ik kies kan het 9 van de 10 keer niet zijn goedkeuring wegdragen ;), en ik vind het belangrijk dat hij blij is met zijn outfit, hij moet er tenslotte de hele dag in lopen. Mijn dochter is een stuk minder kieskeurig, alhoewel ze wel wat kritischer wordt. Soms kies ik voor haar en soms kiezen we samen.

15. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    geen tv doordeweeks vind ik ook wat ver gaan, hier gewoon een half uurtje per dag en ik zet de kookwekker.

Geen snoep tja hier krijgt ze weleens een klein snoepje doordeweeks maar meestal toch gewoon fruit of een cracker.

Kleding kiezen doen wij avond vantevoren en de ene dag kies ik en de andere dag mag ze zelf kiezen, hebben we s morgens niet dat gezeur, dat was ik ook zo zat. Het was altijd gedoe, zelfs zo erg dat ze weigerde kleren aan te trekken dus in pyama naar kdv en het was afgelopen..

Bord leegeten hebben we nooit gedaan, ze eet wat ze wil maar ze moet van mij wel alles proeven.

Bedtijd is hier 19 uur maar dan valt ze ook zowat om :D

16. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik kijk er zo van op dat sommige kinderen helemaal niet mogen snoepen doordeweeks!

Ik ben absoluut geen fan van kinderen teveel snoep geven! Ik let hier ook goed op... Maar helemaal niks... Nemen jullie zelf dan ook niks?

Ieder zn eigen manier maar ik vind het erg vreemd dus vandaar dat ik wel zou willen weten, waarom niet?

17. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Wij nemen zelf ook niks idd. Als papa een keer een zakje snoep meeneemt na zijn werk en wij nemen een snoepje, mag zij ook altijd.
    Ga niet voor haar neus eten en haar niks geven. En snoep van traktaties eet ze ook gewoon op.

Bij bet huilen zonder reden krijgt ze ook waarschuwingen net als wanneer ze iets doet wat niet mag. Als ze niet stopt mag ze op haar kamer huilen, i hoef niet in gehuil te zitten. Haar zusje raakt ook gefrustreerd als ze zit te gillen.
    Heeft ze pijn of is ze verdrietig dan hou ik haar natuurlijk niet tegen.
    Heb zelf echt een hekel aan het zeuren, mopperen, piepen enz.
    Soms negeer ik het ook en dan stopt ze vanzelf. Ligt echt aan haar mood, soms heeft ze lastige dagen en dan blijft ze bezig.

18. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    -Hier wel een redelijk vaste bedtijd (1930u). Weekend iets later en vakantie ook vaker wat later. Maar nog probeer ik wel zoveel mogelijk dagen 20u. Ik wil zelf ook een avond en zeker tegen het einde van de vakantie de structuur er weer beter in.
    -Laatste jaar krijgt ze wel wat vaker een snoepje, ook doordeweeks. Eerder alleen 1x per dag een koekje, in het weekend of bij feest wel eens snoep (van papa). Verder krijgt ze in het weekend een 'lekker' toetje. Doordeweeks mag ze yoghurt (wil ze meestal niet) met/of fruit.
    -Tablet en laptop heb ik eigenlijk geen regels voor. 's Middags na school doet ze t weinig. In de namiddag of avond wat meer. Vind ik meestal geen probleem. Als ik t teveel vind worden, dan moet ie weg/dicht.
    - Kleding doen we min of meer samen. Je zou het ook de avond van te voren al kunnen (laten) kiezen.
    - Bord hoeft van mij nooit leeg. Wel moet ze soms eerst (een deel van) de groenten opeten voor ze nog wat meer vlees krijgt.

Huilen mag, ook als je je zin niet krijgt. Waarom zou je dan niet verdrietig mogen zijn? Alleen als ze erin blijft hangen en echt te lang doorgaat, word ik wel geirriteerd. Maar komt dan vaak ook wel uit vermoeidheid.

19. Deliana

Deliana Niet meer actief

Niet mogen is een groot woord, maar ik heb ook eigenlijk geen snoep in huis :) Er word al genoeg gesnoept zonder dat ik snoep in huis haal.... Traktatie op school, een spekkie in de winkel.... Dat ga ik haar niet ontzeggen dan, maar ik heb geen snoeptrommel in huis of zo.

Snoepen is hier ook meer "iets lekkers" en geen stuk chocolade of een lolly. Meer een keer een croissantje halen of bij mooi weer een waterijsje. Kinderen zijn hier niet anders gewend :)

Ik vind het juist altijd apart dat als dochter ergens is wezen spelen ze dan bijna volgepropt wordt met snoep en chips. Van de week had ze na 3 happen avondeten genoeg, ze had nog een volle buik van het zakje chips dat ze blijkbaar een uur ervoor bij haar vriendinnetje had gehad ;)

20. Hoek

Hoek Actief lid

11 dec 2013
    442
    0
    0
    Mijn eerste moet nog geboren worden, maar ik werk al geel wat jaren met mensen met een verstandelijke beperking. Niveau van ong 4 jarige.
    Duidelijkheid is belangrijk voor hen, wat vaak op streng lijkt. Daarbij is t wel belangrijk ze een keuze te geven. Zo kan je twee kledingsetjes klaar leggen en haar hieruit laten kiezen. Zo heb jij t nog wel in handen, maar je geeft haar wel een keuze.

Deel Deze Pagina