Nieuwe baan, net zwanger, ah-oh wat nu?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door melloncollie, 6 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Ik geniet van het feit dat er weer een kleintje bij komt, maar ik kan toch niet volop genieten omdat ik me zorgen maak om het volgende.

Ik ben per 1 december gaan werken op een andere locatie binnen dezelfde stichting. Daar was een speciale procedure voor omdat mijn oude locatie ging sluiten. Ik wilde graag als persoonlijk begeleider gaan werken maar werkte tot voor kort alleen maar als woonbegeleider. Mijn huidige locatie heeft mij dus aangenomen met de weet dat ik er helemaal blanco inging. Maar qua ontwikkeling en opleidingsachtergrond zou deze functie heel geschikt voor me zijn.
    Ik heb gewoon mijn vaste contract behouden.

Maar....ik werk er dus net een maand en ben nu zwanger. Heel bewust voor gekozen, maar ik ben toch enigzins bang voor hun reactie op mijn nieuws. Ze hebben me toch echt een kans gegeven want de meeste locaties zijn huiverig met het aannemen van onervaren mensen. Aan de andere kant ben ik gewoon een harde werker die juist veel oog voor details heeft. Ik zie mezelf zeker als een goede toegewijd werknemer en mijn vorige leidinggevende vond mij absoluut een hele goede en belangrijke schakel in het team. Maar ik heb toch een beetje het gevoel van: nu heb ik zo'n kans gekregen en flik ik zoiets. Ookal ben ik straks in totaal maar 4 maanden weg. En zal ik niet minder gaan werken (zojuist 2 uurtjes erbij willen hebben).

Wie o wie kan dit conflict mijn kop doen stoppen? :D

Het enige wat ik zelf kon bedenken was hun reactie maar even afwachten en als die negatief zou zijn, dan zou ik maar zeggen dat de zwangerschap niet gepland was. Maar dat vind ik dan ook wel weer ver gaan.

2. sjan

sjan Fanatiek lid

1 okt 2008
    1.934
    1
    0
    Administratief/CRM medewerkster
    In Brabant
    Meid als jij je werk goed doet hoef je nergens druk om te maken.
    Je bent een vrouw en geloof mij maar ze houden zeker wel rekening dat er een zwangerschap dik in zit.

Mijn contract was verlopen en zou een nieuwe contract krijgen voor ik de nieuwe tekende heb ik verteld dat ik zwanger ben en dat ze nu nog konden beslissen nou ze zeiden je doet je werk hartstikke goed dus we willen je graag opnieuw een contract aanbieden.

3. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Meloncollie, niet te druk maken hoor. Ik snap het heel goed, maar je kunt het toch niet veranderen. En, zolang je je werk maar goed doet, ze weten toch dat je een jonge vrouw bent en dat je een kindje hebt, dus helemaal uit de lucht zal het niet komen vallen lijkt mij?

Hier zit ik overigens ook met zoiets. Ik begin 1 februari in mijn nieuwe baan. Eindelijk een leuke parttime baan op niveau, en nu ben ik zwanger. :D Wel gepland, had nl. nooit verwacht dat ik aangenomen zou worden, vond de functie erg leuk, vandaar mijn sollicitatie. Dus hoop maar dat ze niet erg vervelend reageren. :S

4. melloncollie

Ah ja dus eigenlijk zit ik weer te panieken om niks he?

5. Bri

Bri Niet meer actief

Heb hetzelfde.... Ben rond 1 mei voorgedragen voor een nieuwe functie (ging pas in op 1 oktober). En eind juni had ik ineens een positieve test in m'n handen. Dat was wel het resultaat van een bewuste keuze, maar ik had niet verwacht dat ik weer in ronde 2 al zwanger zou zijn. Half jaar later was het beter uitgekomen.

Maar ja: je kunt het niet zo plannen. Het komt nooit goed uit. En het is wel jouw leven! (die laatste afspraak komt van een van onze directeuren, zij begreep dondersgoed waarom ik in deze samenloop van omstandigheden terecht was gekomen). Ik wilde geen groot leeftijdsverschil tussen onze kindjes. En voor mij speelde ook nog mee dat ik niet meer zo heel jong ben (ben nu 38 jaar) en ik kán het gewoon niet langer uitstellen.

Het is mooi dat je je er druk over maakt - laat zien dat je je verantwoordelijk voelt voor de keuzes die je maakt, en dat je het allemaal goed wilt doen - maar voel je er vooral niet schuldig over. Het is jouw leven. en zoveel kansen voor het moederschap krijgen we niet... Gefeliciteerd dus, met je nieuwe baan én je zwangerschap!

6. melloncollie

Dat heb ik me ook al eerder bedacht, dat ik vroeg of laat toch wel weer een keer moeder zou worden en dat ze er daar ook rekening mee zullen houden. Ik geloof dat mijn ergste paniek weg is nu. En het is altijd fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die in een soortgelijk schuitje zit.

Thnx ladies!

7. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    je bent maar een paar maanden weg hoor. Mijn directrice vertelde zelfs een maand nadat ze die functie had dat ze zwanger was.
    Ik zou me er echt niet druk om maken!

8. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Ik had vorig jaar precies hetzelfde.
    Ik was in Juni 2008 weggegaan bij mijn werkgever.
    In dec. 2008 weer terug gegaan omdat ik het bij mijn nieuwe werkgever totaal niet naa rmijn zin had.
    Ik kreeg toen wel weer een tijdelijk contract maar zou daarna een vast contract krijgen na een half jaar.
    Maar echter een maand later kwam ik er achter dat ik zwanger was.
    Alles schoot door mijn hoofd, straks wordt mijn contract niet verlengt, straks wordt ik ontslagen en weet ik het wat.
    Maar toen ik het nieuws vertelde vonden ze het allemaal erg leuk, werk aangepast (ivm bekkeninstabiliteit) zodat ik gewoon tot 34 weken kon werken.
    Achteraf viel het harstikke mee, tijdens mijn zwangerschap ( en mijn contract liep af) kreeg ik gewoon een vast contract voor het aantal uur dat ik was aangenomen toen (32) nu is het aangepast naar 24.

Meid je hoeft je nergens druk om te maken, ze weten dat je een vrouw bent en dat kunnen ze dan verwachten!

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Uit je hele verhaal blijkt wel dat je een toegewijde en betrouwbare werkneemster bent! Je hebt niets om je over te schamen, druk te maken etc. Zij willen jou graag hebben voor deze positie en ja, een vrouw kan zwanger worden (ook gewoon gewenst). Gewoon vertellen als je er aan toe bent. Heel veel werkgevers reageren hier heel prima op. Natuurlijk hebben ze even een continuiteitsprobleempje maar dat is iets wat ze vaker aan de hand hebben! Vertrouw op jezelf maar ook op het inschattingsvermogen van je werkgever, die zal vast ook inzien hoe fijne en goeie werknemer jij bent en die is dan gewoon hartstikke blij voor je!

10. mammie in spe

mammie in spe Actief lid

4 jan 2010
    242
    0
    0
    Ik Ben afgelopen november begonnen bij een nieuwe werkgever. En het lijkt mij o zo moeilijk om te vertellen dat ik zwanger ben na zo'n korte indienst-tijd. Nu ben ik nog wel niet zwanger maar denk wel vaak over hoe moet ik dat gaan vertellen....
    Ben blij te lezen dat ik niet de enige ben, want idd zwanger worden plan je niet!!
    Ik laat jullie weten zodra ik zwanger ben en wat de reactie van mijn werkggever zal zijn....nu eerst maar flink aan de slag hihi

11. Xaph

Xaph Bekend lid

3 okt 2009
    876
    1
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Als je goed bent in je werk, komt het je werkgever nooit uit als je zwanger bent :p Tenzij je je kinderwens wilt opgeven voor je carriere, komt er dus een moment dat je er een paar maanden tussenuit gaat.

Als je mazzel hebt ziet je leidinggevende dat ook zo. Mocht die echter weinig enthousiast reageren dan zou ik dat maar als een compliment zien, beter dan dat ze staan te juichen als je vertelt dat je er een poos niet bent :D

12. Mariiyelle

Mariiyelle Actief lid

13 jan 2010
    450
    0
    0
    Wat een geluk hebben jullie zeg!

Na bijna 2 jaar gewerkt te hebben bij een bedrijf waar ik keihard voor heb gewerkt, krijg ik een stank voor dank terug met name geen contract verlenging vanwege de zwangerschap... En hoe ik er nu over denk ben ik ook erg blij dat ik daar weg ben maar hoe ze me daar al die maanden hebben behandeld.. Zwanger en toch keihard voor moeten werken om me contract te behouden.. En het eindigde in het ziekenhuis met een urineweg infectie!

Meid, maak je niet druk.. Als jij vast contract hebt, kunnen ze je niks maken.. En als jij je werk goed doet.. Prima toch?

13. droesje

droesje Lid

16 jan 2010
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben 1 juni bij een nieuwe werkgever begonnen. Inmiddels ben ik 4 maanden zwanger. Ik ging dus vertellen dat ik zwanger ben, na amper 6 maanden in dienst te zijn. Natuurlijk vond ik het ook spannend, maar de directeur en alle collega's reageerde heel positief! Dus : don't worry!

14. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.160
    1.394
    113
    Vrouw
    België
    Ik ben 21 aug begonnen bij een supermarkt, en in eind sept/begin okt zwanger geraakt. In december op 13wk verteld, en kreeg vandaag te horen dat ik morgen niet meer terug hoef te komen. Hoewel ze zeer tevreden zijn van mij !
    Dus het kan ook anders, hou dat zeker voor ogen !!! Mijn 2 bazen zijn ontzettend achterbaks, en hebben gewoon een omweg gezocht om me buiten te kunnen zetten! (echt waar, heb zelfs aan klanten gevraagd, en die vonden het schandalig dat de bazin zoiets durfde zeggen!)

Ik bedoel maar ... Hoop natuurlijk dat het voor jou niet zo zal uitdraaien, maar geloof me, niet elke baas/directie is even lief zoals hij/zij zich voordoet!

15. Regenboogje

Regenboogje Actief lid

11 jan 2010
    170
    0
    0
    Hey meid ik zou me echt geen zorgen maken
    ten 1e heb je vast contract en 2e je zal i.p nog zeker 6 maanden werken tot je verlof en dan heb je allang je waardering van goede werknemer en zullen ze juist blij voor je zijn en met smart wachten tot je weer terug bent.

Ik ben zelf ook pas 4 mnd werkzaam op huidige afdeling en zeg nou zelf als je vrouw aanneemt van 29 kan je toch enigszins verwachten dat ze zwanger kan worden, niet?

Succes!

Deel Deze Pagina