Zelf leren eten

Discussie in 'Voeding' gestart door shampoo, 15 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. shampoo

shampoo Bekend lid

6 sep 2008
    948
    0
    0
    Rotterdam
    Wij geven onze dochter altijd het eten. Ik geef haar soms het lepeltje (met avondeten of fruit) of vorkje (met brood) aan in haar hand, maar het eten verdwijnt dan niet in haar mond. Ze gaat met haar andere hand in het eten op dat lepeltje of vorkje lopen wroeten. Er gaat daardoor helemaal niets naar binnen. (alles gaat op de grond of op haar slab, gezicht) Ook een liga die we van de week voor het eerst hebben gegeven wordt net als een speelgoedblokje gebruikt. We hebben 15 min. met die liga zitten oefenen, maar ze deed niet wat ze er mee moest doen.;)

Kunnen jullie kinderen al een beetje zelf eten en hoe heb je dit gedaan?
    Ik denk dat wij veel te veel zelf doen en dat het een beetje mijn eigen schuld is....:)

Iemand tips?

Alvast bedankt!

Groetjes shampoo

2. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik denk niet dat je met 10 maanden moet verwachten dat ze zelf met een lepeltje of een vorkje eten.
    Ik heb mijn zoontje nooit bewust geleerd om met een lepeltje te eten en toch doet hij dat sinds een paar maanden zelf zonder te knoeien. Komt allemaal vanzelf als hun motoriek zover is. Met 10 maanden zijn de meeste kindjes nog lang niet zo ver.

Liga etc at mij zoontje wel vanaf een maand of 5 zelf. Dat ging direct in de mond. Ook niet geoefend. Ik denk dat je dochtertje interessanter vindt om te zien wat je er allemaal mee kunt doen behalve in de mond stoppen ;)

Eigenlijk hebben wij tot nu toe geen enkele motorische ontwikkeling gestimuleerd en toch doet en deed mijn zoontje alles wat hij hoort te doen op zijn leeftijd. Kortom, het is niet je schuld, ze doen het wanneer ze eraan toe zijn (de magische woorden zijn dit ondertussen op dit forum :))

3. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    10 maanden is wel erg vroeg hoor. Hier is ze nu net toe aan zelf een vork of lepeltje in haar mond stoppen. Maar negen van de tien keer haalt ze het er ook nog eerst vanaf en stopt het dan met haar handje in haar mond. Ik heb het idee dat dat allemaal vanzelf wel komt!

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat verschilt zo per kind. Wanneer ze dat doorkrijgen..

Mijn neefje van 12 maanden begint nu net dingetjes zelf te pakken en in zijn mond te stoppen. Terwijl ons jochie op die leeftijd al met een lepel/vork at, en weigerde te eten als we hem voerden.

Ik geloof wel dat wij ons jochie ietsjes meer hebben laten spelen met eten, dan mijn zus. Dus ik gaf hem soms een banaan, of gekookte wortel in zijn hand. Gewoon tussendoor, om te proberen. Niet eens zo vaak, maar hij pakte dat al snel op bij 6-7 maanden, mijn neefje helemaal niet bij die leeftijd'.

Ik denk dat je gewoon moet blijven aanbieden, proberen. En ze krijgt het wel door als ZIJ er klaar voor is ;)

5. shampoo

shampoo Bekend lid

6 sep 2008
    948
    0
    0
    Rotterdam
    Bedankt meiden ;) Ik heb nog maar weinig kinderen in de vriendengroep die ong dezelfde leeftijd hebben als onze dochter. Dus had eigenlijk het idee dat ze al zo'n beetje zelf moest kunnen eten (dus aanpakken vorkje en brood in mond stoppen)
    Dus inderdaad de "magische" woorden; ik wacht af totdat ze er zelf mee komt :D

6. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.282
    1.437
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Mijn zoontje kan/wil ook nog niet met vork of lepel eten. We geven hem het wel in de hand maar hij gaat er mee zwaaien en stopt het juist andersom in de mond. Als ik dan iets op zijn lepel/vork leg heb ik grote kans dat het aan het plafond zit bij ons :D. Hij zwaait dan zo hard met de vork dat het eten zelfs daarvan af vliegt. Ach ja, komt vanzelf wel, we blijven proberen!

Eten met zijn handen gaat wel heel erg goed en dat doet hij dus het liefste, zijn brood/aardappels/vlees en groente gaat heel precies en zonder morsen naar binnen. Ik vind dat ook wel goed. Ik laat hem lekker zelf knoeien met zijn handen.

Veel liefs
    Nataly

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hier eentje van 18 maanden die alles zelf wil doen (wil hij al heel lang) en met zijn handjes eten kan hij heel goed maar met bestek? Ach, soms lukt het :D hij mag het van mij proberen, lekker oefenen. Maar het ene kind is hier gewoon eerder aan toe dan het andere (en sommige kinderen vinden met de handen eten gewoon vies.. ja, echt!)

Het lijkt soms wel alsof alle kinderen van 1,5 - 2 jaar in staat zijn om keurig netjes met bestek te eten... inmiddels weet ik dat het meer uitzonderingen zijn dan regel

Lekker je meidje d'r gang laten gaan... komt allemaal vanzelf. En in het hele scala aan ontwikkelingspunten lijkt me dit niet iets om je druk over te maken ;)

8. shampoo

shampoo Bekend lid

6 sep 2008
    948
    0
    0
    Rotterdam
    Daar heb je helemaal gelijk in hoor! ;)

9. 894hi

894hi Niet meer actief

hier krijgt ze eten op de replay manier en ik moet zeggen ze stopt en bijna alles in dr mond zordra ze in de kinderstoel zit

10. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    mijn zoontje at rond die tijd al wel zelf met een lepeltje. Soms iets beter dan de andere keer. Maar ik gaf hem altijd zelf een lepel en dan gaf ik hem ook nog hapjes tussendoor, zodat hij wel genoeg binnen kreeg. Soms at hij keurig en soms was het een kliederboel. Maar naarmate hij meer zelf at at hij ook keuriger.
    Ik ben van mening als ze willen proberen en het zelf aan geven dat je dan maar het beste ermee in kan gaan en het stimuleren, ookal heb je zelf later veel werk van de bende die je uk heeft gemaakt... hihi

11. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Als ik het op zn vork prik, dan gaat t wel richting zn mond. Maar ook pakt hij t vaak ervan af met zn andere hand en doet t dan in zn mond. Broodstukjes laten we hem vaak zelf pakken en opeten. Vind ik wel een goeie oefening en bovendien eet hij dan meer en sneller dan dat ik m eten geef ;)!
    Met een lepel zie ik niet gebeuren hoor! Dan loopt alles er halverwege af!
    Ik heb het bij de 11 maandne afspraak van het CB nog gevraagd maar tis nu nog erg vroeg hoor! Spelenderwijs laten leren is prima, maar het echt "kunnen" daar staat geloof ik 1,5 jaar voor! Tijd zat dus...

Deel Deze Pagina