Hoi allemaal, Mijn man en ik zijn 4 jaar geleden ons fertiliteitstraject ingestapt waarbij het zaad van hem toen direct is gecontroleerd. Helemaal niks mis mee en zelfs hartstikke prima. Omdat ik geen cyclus had (PCOS) werd dat gecreëerd met (na vreselijke ervaringen met Clomid) Menopur. Na 6 goede cyclussen maar geen zwangerschap kreeg ik een HSG waarna ik direct zwanger was. Onze zoon is inmiddels 3 jaar oud. Inmiddels willen we gaan voor een tweede en na een wachtperiode mochten we vorige week op gesprek komen. Gelukkig mogen we verder waar we geëindigd waren de vorige keer, al zou het zaad nog wel eens voor de zekerheid gecheckt worden. Een formaliteit dachten zowel wij als de Gyn. Maar via het open dossier van het ziekenhuis zagen we gisteren al de uitslagen binnendruppelen en we schrokken ons rot. Alle waarden zijn opeens ontzettend laag, zéker t.o.v. 4 jaar geleden. Alsof het een ander persoon is. Helaas moeten we nog een week wachten op onze afspraak met de gyn (ze is op vakantie), dus we zitten hier enorm mee. Bijvoorbeeld de VCM was eerder 48 en nu 1,7. Hoe kán dat? Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Ik merk ook dat ik me gelijk zorgen om mijn man maak. Is er iets ernstigs met hem aan de hand? Of kan dit gewoon? Pff
Kan een momentopname zijn. Zijn er dingen in de afgelopen 3 maanden die anders zijn dan normaal? Ziek geweest, drank/drugs, stress, eetpatroon. snap dat jullie geschrokken zijn en fijn dat het ziekenhuis nog een controle heeft gedaan, dat hoor ik zelden. Hopelijk is het een verklaarbare dip en is de uitslag binnenkort beter!
Mijn man zijn zaad was de ene cyclus goed, en de ander was er te weinig voor iui en alleen icsi kwaliteit. In die 6 x kon het 3x doorgaan en uit eindelijk door verwezen voor icsi. Maar het wisselde dus zeer sterk. Zonder drugs of alcohol gebruik.
Vast weleens verhoging, we hebben een peuter dus die neemt weleens wat mee naar huis! Wat wel zo is, is dat wij beide last hebben gehad van een schimmelinfectie. Ik eerst en heb toen hem aangestoken. Flink roodheid en jeuk. Hij is toen gaan smeren met Canesten maar terwijl dat gaande was moest hij het onderzoek doen. Zou dat van invloed kunnen zijn?
Daar zijn wij nu inderdaad wel héél blij mee, stel dat ik gewoon was gaan spuiten en we er over een half jaar pas achter kwamen.. Geen roken/drugs/overmatig alcohol (zo nu en dan een biertje maar zelfs daar stopt hij nu even mee vanwege dit). Maar wel dus die schimmelinfectie..
Wat gek! Ik wist echt niet dat dit zo kon verschillen. Misschien hebben we dan destijds wel gewoon een heel goede momentopname gehad.. het is namelijk we zo dat ik 6 goede cyclussen destijds met Menopur heb gehad en daar is toen geen zwangerschap uit voort gekomen, terwijl toen ogenschijnlijk alle lichten op groen stonden. Pas na de HSG (wat het zaad toch behoorlijk helpt) was ik zwanger.
Zo’n schimmelinfectie heeft misschien wel invloed gehad, ik zou dat niet durven zeggen. Zou maandag meteen even bellen om navraag te doen. Balen dat het nu weekend is! maar idd wel fijn dat jullie weten dat er wat speelt. Ik wilde ook een nieuw onderzoek bij de tweede, maar dat deden ze niet. We moesten eerst een jaar proberen en dan pas opnieuw testen (heb pcos ook en voor de eerste zwangerschap alles gehad, zaadonderzoek, hsg etc).
Mijn man had altijd mega goeie zaadkwaliteit. Toen kwam in eens een gesprek, de ronde voor we met iui zouden starten. "Als de kwaliteit zo blijft zitten we niet aan iui te denken, maar meer aan icsi. Het is nu te slecht voor ivf". Schrokken ons helemaal lam. Inderdaad angst dat hij iets ernstigs mankeerde. Geen koorts gehad, of iets wat afweek van normaal. 3 maanden later niks meer aan de hand. Zagen de waarden er weer normaal uit. Toen zijn we van de 2e iui poging zwanger geworden.
Wat apart joh! Ik wist niet dat dat zo erg kon variëren. Ik dacht laat ik het ChatGPT () eens vragen en die zei wel dat genitale infecties wel tijdelijk de kwaliteit kunnen verminderen, dus misschien toch dat. Maarja, wanneer is het dan weer wel goed hè… hebben jullie toen echt de boel 3 maanden on hold moeten zetten?
Het was woensdag al dat we het konden lezen dus toen gelijk de poli gebeld en daar het bericht dat we moesten wachten op onze belafspraak met de gyn (woensdag as). Daarna nog de huisarts gebeld voor meer uitleg omdat we echt heel erg geschrokken waren maar die kon ook niets betekenen.
Ja, blijkbaar kan er een uitschieter naar beneden tussen zitten. Bij de 1e zwangerschap en bij de 2e is het regelmatig onderzocht (denk bij elkaar zo'n 12 keer), en 1x dus helemaal knudde. Inderdaad 3 maanden moeten wachten. En na 3 maanden niks meer aan de hand
He bah, wat schrikken zeg herken je gevoel. Wij zaten in traject en mijn man scoorde bij de 3e IUI ineens 0 levend zaad. Helaas was het 3 maanden later nog steeds erg slecht. Wel was mijn man ziek geweest, maar wij wisten niet dat dit zoveel invloed kon hebben. Helaas zijn wij nu overgeleverd aan ICSI.
Hebben ze bij jullie echt 3 maanden geteld of 74 dagen? Bij 74 dagen scoorde m'n man nog steeds extreem slecht, maar nu denk ik steeds "dat was ook nog geen 3 volle maanden"
Jeetje 0 levend zaad. Ik kan me voorstellen dat jullie enorm geschrokken zijn. Zijn er nav nog andere tests gedaan? Ik merk dat ik zelf heel onrustig word van het feit dat dat ‘opeens’ zo is dan. Ben zo bang dat er dan qua gezondheid iets met hem is.