Hallo, sinds 5 dagen poept mijn kleine mannetje van 2 maanden opeens nog maar heel weinig per dag, 1 of 2 luiers ipv 8 tot vorige week. Ik geef borstvoeding, en het is altijd (en nu nog steeds) dun en gelig (sorry voor misschien onsmakelijke toestand!), het is dus niet dat het vast zit, maar hij perst en het lukt niet en slapen gaat ook lastiger omdat ie gewoon niet lekker in zn velletje zit lijkt wel. Iemand hier ervaring mee en een idee hoe/wat, kan ik zelf iets doen met mijn voeding bijv? Of iets voor hem doen? Alvast dank!
Borstvoeding kan volledig verteerd worden, de ontlasting mag bij bv zelfs tien tot veertien dagen wegblijven! Zeker bij een kindje van twee maanden is dat 'normaal', al klinkt het niet zo. Je schrijft dat je zoontje ligt te persen, maar het kan ook zijn dat hij darmkrampjes heeft. Dan spant hij zijn buikje aan. Als de ontlasting nog gewoon dun is en niet heel donker is er echt niets an de hand. Natuurlijk kun je zelf een beetje laxerend gaan eten (olie, pruimen, sinaasappels, thee etc.) maar als ik het zo lees is het echt niet nodig.
Ohja, en mijn dochter had op een gegeven moment nog maar eens in de twee weken ontlasting (ik gaf ook bv) en het was bij haar hard en donker. Zelfs toen werd er pas na herhaaldelijke bezoekjes door de huisarts ingegrepen met medicatie.
Dank voor je reactie Danabelle, goed om te lezen! Inderdaad misschien wel krampjes dan ipv persen, ik blijf Infacol maar gebruiken dan, dat zal hopelijk helpen. En echt goed om te lezen/weten dat er dus zoveel dagen tussen kunnen zitten zelfs, daar zou ik anders echt van geschrokken zijn!
Het is zelfs redelijk normaal dat de frequentie op een gegeven moment terugloopt. Het is belangrijker of jij het gevoel hebt dat het goed met hem gaat. Als je daaraan twijfelt kun je misschien even bij de huisarts of cb langs. Als ik het zo lees vind ik het echter heel normaal klinken. De darmpjes gaan steeds beter werken wat zowel voor krampjes als voor minder ontlasting zorgt.
Mijn dochtertje heeft maar 1 of 2 keer per week een poepluier. Ik geef ook borstvoeding. Wel laat ze de hele dag door windjes en ligt ook vaak te persen. Volgens de ka kan dit geen kwaad en is dat heel normaal bij borstvoeding. Maar ik zou bij twijfel gewoon ff het cb of arts bellen.
als ze maar genoeg plasluiers heeft. zelf veel drinken en fruit eten (gedroogde/gewelde pruimen). Daarnaast kan venkelthee helpen bij krampjes. Suc6!
Dat persen kan idd goed door krampjes komen. Maar blijf wel opletten met Infacol. Mijn dochter heeft 1 x 21 dagen geen ontlasting gehad en de huisarts luisterde en haar darmen lagen compleet stil, door de Infacol. Meteen gestopt, lactulose gegeven en toen kreeg ze nog veel meer krampjes. Maar he tkwam wel weer op gang. Als de Infacol helpt is het natuurlijk prima, ook als hij eens in de paar dagen gewoon poept, maar als je je zorgen maakt het toch een beetje in de gaten houden.
Bij moeizame ontlasting géén venkelthee geven en ook geen Infacol idd! Dat 'kalmeert' de darmen, en die moeten juist aan het werk gezet worden als het moeilijk gaat. Maar bij het kindje van TS is er geen sprake van moeizame ontlasting in de zin van hard, pijnlijk, donker, dus dan kunnen venkelthee en Infacol wel. Venkelthee kun je zelf drinken maar je mag ook een paar ml. aan je kindje geven.
Mijn dochter had ook gene moeilijke ontlasting hoor. Toch had ik Infacol niet moeten geven. Het kan werken, maar ik persoonlijk zal t nooit emer geven. Daarna had ze nog vele ergere krampjes omdat die darmpjes weer harder moesten gaan werken... dus dat was helemaal sneu. Maar je hoort er ook goede verhalen over, dus als het werkt tja dan werkt het goed.