Kan ik dit gewoon geven?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Jollie, 9 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jollie

Jollie Fanatiek lid

5 jun 2006
    1.434
    0
    0
    Hallo...

ik geef borstvoeding, maar mijn kleine meisje is niet voldaan na allebei het legen van de borsten... nu wil ik haar vanavond gaan bijvoeden.

maar ben een beetje onzeker of ik de melk die ik nog vanuit het ziekenhuis heb gekregen nog kan geven...

het is friso normaal 1 kant en klare voeding waarvan ik een in de koelkast en een flesje in de vriezer heb bewaard... ze zijn niet open geweest en hebben al die tijd in de koeling gestaan... kan ik deze gewoon geven? Niet dat ze me ziek wordt ofzo!

een onzeker mamsie!

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Staat er niet een uiterste houdbaarheidsdatum op? Wanneer die niet is verstreken zou je het volgens mij gewoon kunnen geven. Ik heb alleen geen idee of je het in de koelkast of vriezer moet bewaren. Staat dat er toevallig ook niet op? Of wat hebben ze in het ziekenhuis verteld over het bewaren van de melk?

En misschien nog een adviesje waar je niet op zit te wachten, maar misschien kun je je kindje wat extra aanleggen zodat er meer melk word aangemaakt en ze dus meer melk krijgt -> tevreden kindje.

3. Mamainspe

Mamainspe Bekend lid

1 mei 2006
    663
    0
    0
    Hoi,

Ik zou haar niet bijvoeden, dan gaan jou borsten ook weer minder produceren.
    Leg haar gewoon een keertje extra aan, proberen waard toch?

succes

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    :D mamainspe, ik was net mijn berichtje aan het bijwerken om dat er nog even aan toe te voegen. Ik zou zeggen dat is zeker het proberen waard, maar we weten natuurlijk niet wat jollie allemaal al geprobeerd heeft.

5. Jollie

Jollie Fanatiek lid

5 jun 2006
    1.434
    0
    0
    Ik leg haar nu ook vaker aan, maar de tevredenheid blijft uit... en als mijn borsten leeg zijn zijn ze helaas leeg en kan ik niet meer geven.. dus wilde de volgende voeding gewoon de borst geven maar als ze dan weer niet voldaan is bijvoeden... maar doordat ze niet voldaan is, komt ze ook niet tot slapen toe terwijl ik aan d'r kan zien dat ze op is!

er stond een uiterste houdbaarheiddatum op,die is nog niet verstreken... maar geen bewaaradvies... in het ziekenhuis stonden ze gewoon buiten de koeling... maar goed daar werden ze dan ook dagelijks op gemaakt.

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Super van je dat je haar al wat vaker aanlegt. Hierdoor word je productie meer omdat je lichaam in de gaten heeft dat er meer melk nodig is voor de kleine. Wat betreft dat flesje melk, die uit de koelkast lijkt me dat je die wel kunt gebruiken, maar die in de vriezer heb ik mn twijfels bij. Kv uit de vriezer? Ik weet het niet :( . Anders zou ik zeggen, doe nu die uit de koelkast, en haal morgen een klein pakje kant en klaar voeding en zet die weg. Misschien is het dan al wel helemaal niet nodig en is je productie weer op peil.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Jollie, na 2 borsten kun je gewoon de eerste borst weer aanleggen en daarna eventueel de 2e weer. Dat heet wisselvoeden. Je borsten maken de meeste melk tijdens de voeding en in de anderhalf uur daarna. Met wisselvoeden worden je borsten meer gestimuleerd.

Waar je zeker ook nog eens op moet letten is het aanleggen. Sommige kinderen gaan na een paar weken 'slordiger' drinken, waardoor ze minder uit de borst halen (en de borsten dus minder gaan maken). Met borstcompressie kun je er voor zorgen dat je kindje sneller vettere melk krijgt.

Op de site van Jack Newman, een Canadese kinderarts, staan filmpjes over waar je op moet letten bij het aanleggen en ook hoe je aan borstcompressie doet.

Ik zou liever niet met flesjes na gaan beginnen, omdat je dan feitelijk aan het afbouwen bent, terwijl je nu waarschijnlijk gewoon in een regelperiode zit.

8. Jollie

Jollie Fanatiek lid

5 jun 2006
    1.434
    0
    0
    Wel lief jullie adviezen... ik snap helemaal dat ik mijn borsten moet stimuleren door zoveel mogelijk aanleggen, maar met tepelkloven erbij die echt pijnlijk zijn door het harde zuigen wordt het er allemaal niet gemakkelijker op. Ergens in mijn achterhoofd wilde ik misschien ook wel stoppen en heeft dit ook de productie niet bepaald ten goede gedaan... maar al 3 dagen een huilerig kind aanhoren en dit aanzien voor regeldagen ging me iets te ver... net dus na het voeden met borstvoeding bijgevoed ( ten eerste voelde ik de melk al niet meer toeschieten tijdens het voeden en ten tweede was ze erg onrutig ) na het voeden heeft ze nog binnen 10 min dik 90 cc nog weggedronken... en zoals ik haar ken zoals ze voldaan is zo deed ze... ze ligt nu eindelijk heerlijk te slapen!

Dus kben nu wel blij met de keuze die ik gemaakt heb!

9. Lady C

Lady C Bekend lid

19 jan 2007
    516
    1
    18
    Goed dat je naar je gevoel luistert Jollie! Fijn dat ze nu lekker ligt te slapen.

10. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Gelukkig dat ze nu lekker tevreden is gaan slapen jollie, ik zou zeggen, nu weer gewoon proberen met aanleggen. Misschien heeft ze dan de volgende keer het flesje niet meer nodig. Zorg dat je gewoon wat in huis heb, dat geeft wat rust, waardoor je melk misschien ook wat beter toeschiet. Wat betreft de kloofjes, ze zeggen altijd wat bv over heen uitsmeren, en aan de lucht laten drogen. En bepanthem moet er ook goed voor zijn. (maar ik heb er geen ervaring mee). Succes hoor.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Heb je die kloven al lang?
    En verbetert het niet als je goed op het aanleggen let?
    Dan moet je serieus aan spruw denken, dat kan ook haar ontevredenheid verklaren.

Verder is de term 'regeldag' verwarrend, het kan rustig een week duren, dus 3 dagen is echt niet lang.

12. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    in hoeverre je bv wilt (blijven) geven weet ik natuurlijk niet, maar mocht je bv willen blijven geven, zou ik je borsten gewoon even "rust" geven en proberen je borsten te masseren e.d. onder de douche en misschien voorzichtig wat afkolven....het is idd ontzettend pijnlijk als je zo ontzettend last hebt van je tepels, maar wat bij mij in ieder geval hielp was even "een stop" op het geven van bv in combi met purelan zalf en al na 1,5 dag merkte ik verbetering dat mijn tepels niet meer zo zeer deden en kon ik steeds beter wat afkolven en later ook weer de kleine aanleggen zonder dat het zeer deed...

de kleine heeft waarschijnlijk (bij mij dan) ook verkeerd aan de borst gelegen waardoor ze met haar kaakjes over de tepels heen ging en dat veroorzaakt natuurlijk pijnlijke tepels...als de kleine goed aangelegd is, hoor je geen last te hebben van het voeden maar goed tis natuurlijk gewoon van alles uitproberen en maar net wat jezelf het liefste wilt...

ik geef nu ook fv omdat ik toch niet "genoeg" voeding voor haar had (al is dat voor sommige bv gevende moeders onmogelijk) en dat komt voornamelijk ook doordat ik zeker in het begin na de bevalling (en ook voor de bevalling) heel slecht gegeten heb, best wel gestrest was, onrustig etc. en dat zijn toch dingen die niet echt helpen bij het "goed" geven van bv.....

wbt die kant en klare pakjes, als ze dicht zijn, zijn ze goed en aardig lang houdbaar, maar zijn ze open geweest, of heb je ze in een flesje in de vriezer zou ik zeker het risico niet nemen en gewoon "nieuwe" halen of in ieder geval een nieuwe (poeder) pak...

die van friso is verdeeld in 2 helften van 450 gram dus als jij van plan bent om straks misschien gecombineerd fv en bv te gaan geven hoef je niet binnen 4 wkn de voeding op te maken (zoals met de meeste andere voedingen wel het geval is omdat het hele pakken van 900 gr zijn).....want ook dat is natuurlijk een optie, om en bv te geven en om flesvoeding erbij te geven als je dat een beter gevoel geeft....

heel veel succes in ieder geval met de kleine...

gr.smoekie

13. Jollie

Jollie Fanatiek lid

5 jun 2006
    1.434
    0
    0
    Bedankt voor alle tips... de kloven kwamen echter niet van verkeerd aanleggen maar puur doordat de kleine zo hard zoog omdat er gewoonweg geen melk uitkwam. Geen spruw want daar hebben ze vandaag bij het cb ook op gecontroleerd.

Ik heb gewoonweg niet genoeg melk, ik heb gewoonweg bijna 12 uur kunnen doen zonder aanleggen zonder dat ik er last van kreeg en ze bleek op het cb dat ze niet genoeg gegroeid was...

Ik heb dus besloten om te gaan afbouwen!

Maar allemaal bedankt voor jullie meedenken en adviezen!

Deel Deze Pagina