Het is inderdaad zonde om al geld te moeten betalen als je nog geen opvang nodig hebt. Misschien kun je ze vragen om 'in het midden uit te komen', dus dat jullie vanaf half december betalen ipv vanaf 1 december. Het voordeel is dan wel dat je heel rustig kunt wennen terwijl je zelf nog niet naar je werk hoeft. Je kindje eerst een uurtje brengen, een week later een ochtend, en dan een paar weken korte dagen tot halverwege de middag ofzo. Dan heb je even je handen vrij voor jezelf (lekker naar de kapper, kleren kopen, etc.) en kun je toch ook meteen je kindje halen als je daar zin in hebt. Als je voor die een maand teveel betaalde opvang daarna wel een goede situatie hebt met opvang op de gewenste dagen en op één locatie naar jouw keus, dan is dat het geld misschien wel waard. Maar ja, die afweging kan ik niet voor je maken
Heb je wel gelijk in, mijn partner zei dit ook al...we gaan dan wel voor een eerdere plaatsing maar. Geeft ook wel weer rust als je weet waar je aan toe bent. Maar goed, eerst maar kijken of dit uberhaupt lukt! Mag ik je misschien nog iets vragen wat betreft de Kinderopvangtoeslag die je moet aanvragen; zou ik dit dan meteen morgen moeten aanvragen bij de Belastingdienst als het een en ander duidelijk wordt? Is het lastig dit aanvragen, heb je daar bijvoorbeeld veel papperassen van het kdv zelf voor nodig of je weet? Groetjes en bedankt, Meryl
Heb niet alles gelezen, maar wij zitten in hetzelfde schuitje. Vroeg genoeg aangevraagd maar toch geen opvang beschikbaar.. Nu lopen we al een paar weken te puzzelen en te zoeken en rond te bellen.. Raar ook dat zo'n kinderdagverblijf dan er vanuit gaat "maar er zijn toch wel opa's en oma's die kunnen oppassen?" Alsof dat altijd maar het geval is. In ons geval wonen die niet in de buurt en dan nog, opa's en oma's hebben toch ook zelf een baan vaak?! Ik vind het nogal raar dat ze er maar vanuit gaan dat je het dan zelf wel kunt oplossen (dan had ik me toch ook niet hoeven inschrijven?). Anyway, hoop dat het je/jullie alsnog lukt het voor elkaar te krijgen, en dat het ons ook lukt! Ik wil me hier helemaal niet druk om hoeven maken nu, zo in mijn verlof in de dagen voor mijn bevalling, maarja...
Meiden, dit is iets waar ik me al druk over maak vanaf dat we ons inschreven bij die 12 kdv's hier in de stad. Ik kan er niet bij dat we in een "modern" land als Nederland zulke problemen hebben met zoiets elementairs als kinderopvang. Ik word daar zo verdrietig van... Wat iemand anders ook zei: we willen toch met z'n allen arbeidsparticipatie van vrouwen? We willen toch allemaal emanciperen? (nou ja, veel van ons dan... ) Waarom zijn de randvoorwaarden daarvoor dan niet aanwezig? Ik begrijp dat gewoon niet. Het allerergste vind ik dat je nergens kan klagen, zeg maar. De kdv's zijn zelf slachtoffer van dit vreemde systeem en die kunnen er niet altijd evenveel aan doen. De gemeente dan? Die zien je al aankomen. De GGD? We willen toch ook allemaal dat onze kdv's veilig zijn en aan de regels voldoen, daarom kiezen we er toch voor? De politiek? Die zegt al veel eraan te doen doordat die toeslag is ingevoerd. Maar door die toeslag is de vraag toegenomen (terecht!) maar het aanbod wordt aan steeds meer regeltes gebonden en het wordt steeds moeilijker om nieuwe kdv's te beginnen. Die ene kdv die bij ons niet doorging had te maken met een paar m2 te weinig buitenruimte. Echt maar een paar. Dat heeft niet eens met veiligheid te maken maar met een luxe, waarom wordt er niet gedoogd in deze tijden van schaarste? Sorry dames voor dit betoog, ik weet dat jullie er ook niet echt iets aan kunnen doen maar ik denk dat jullie wel begrijpen wat ik bedoel. Ik ben idd bereid om een maand te betalen zonder de opvang nodig te hebben, maar dat dat uberhaupt nodig is, pffff.... Wij hebben nu dus 1 dag in de week kdv aan de andere kant van de stad (dat hopen we want ze zijn nog niet geopend en in deze situatie hebben we al 2 keer gezeten) maar wat als blijkt dat ik er een slecht gevoel bij heb? En wat moet ik met die andere dag in de tussentijd? Wij kunnen het wel oplossen hoor, maar het gaat om het principe van de emancipatie van de samenleving en de arbeidsparticipatie van de vrouw. Nou, laat ik er maar over ophouden, you all get the picture...
Helemaal mee eens hoor, maar wat mij betreft gaat het niet alleen om de emancipatie van de vrouw. Het is heel simpel: Als ik geen opvang heb, kan ik niet werken. Als ik niet kan werken, kunnen we onze hypotheek en andere vaste lasten niet meer betalen en komen we dus in diepe problemen... Die nieuwe regels voor gastouders helpen ook niet echt, doordat ze dat gaan invoeren zijn er bij gastouders ook wachtlijsten ontstaan (was ons 'backup' plan, maar gaat dus niet door omdat ook daar geen plek is). Gelukkig hoeft meneer Balkenende zich daar niet druk om te maken, voor hem is het allemaal goed geregeld..:x
Over de kinderopvangtoeslag: volgens mij is dat niet heel lastig om aan te vragen (is al weer een tijdje geleden dat ik dat heb gedaan ). Je kunt via de site www.toeslagen.nl een programmaatje downloaden en dan daarmee je aangifte regelen, net zoals je belastingaangifte werkt. Je hebt wel wat gegevens nodig van het kdv (adres, aantal uur, uurtarief, etc), maar die brief krijg je denk ik ook snel van ze. Het is volgens mij niet erg als je de toeslag ietsje later aanvraagt, de belastingdienst berekent gewoon waar je recht op hebt. Het kan alleen zo zijn dat je het ietsje later uitbetaald krijgt, maar als je niet heel krap zit, is dat niet zo'n groot probleem. Ik moet ook nog wat wijzigingen doorgeven, maar ben er steeds te lui voor... Weet je wat: ik ga het NU doen!
wat goed Chantico, spijkers met koppen! Lucht dan op toch als je het gedaan hebt?! Ik heb hier ook een stapeltje adminstratie liggen...normaal ben ik redelijk georganiseerd, maar nu schuif ik het maar voor me uit... Heel vreemd, maar ondanks dat ik verlof heb, heb ik het voor mijn gevoel super druk! De baby vergt natuurlijk een hoop tijd...maar moet mezelf wel een schop onder mijn kont gaan geven nu wat het regelen van sommige zaken betreft!
Ise werd wakker precies toen ik alle papperassen bij elkaar gezocht had en wilde gaan beginnen met de wijzigingen invoeren... Nog steeds niet gedaan dus 't Zou zeker opluchten als ik het gedaan had!
hihi zo herkenbaar ik had ook grote plannen voor vanavond, maar mijn kleintje is best aan het 'spoken' de laatste uurtjes...niets uit mijn handen gekomen nog. Heb haar net een uur in mijn armen gehad (haar luikjes vielen uiteindelijk dicht) en zojuist in de box gelegd onder een heerlijk zacht dekentje...even mijn handen vrij, over een uurtje weer voeden. Ik ga maar snel een schoon wasje vouwen Hoop dat Ise lekker ligt te tukken nu fijne avond. Morgen weer een nieuwe dag vol nieuwe kansen!!
heb je al eens aan gastouderopvang gedacht geen wachtlijsten en veel flexibeler. veel rustiger voor je kindjes, geen grote groepen, veel aandacht en lekker in huiselijke sfeer.
Gastouderopvang heeft juist nu grotere wachtlijsten door de nieuwe regels die volgend jaar ingaan. Daardoor moeten sommige gastouders stoppen en sommige mogen bijv. nog maar 4 ipv 6 kindjes. En rara, waar gaan die andere 2 kindjes dan heen? Ja naar andere gastouders, of toch maar naar het kdv. En aangezien het doorstromers zijn, hebben ze voorrang op nieuwe aanmeldingen. Dus daardoor worden ook de wachtlijsten voor KDV weer langer.. Aan wie hebben we dat ook alweer te danken? O ja aan dat geweldige kabinet van ons...
Nee hoor, dat hebben we te danken aan mensen die misbruik van de kinderopvangtoeslag hebben gemaakt door wel toeslag aan te vragen terwijl ze de gastouder (vaak opa/oma) niets hoeven te betalen...daardoor is het systeem onbetaalbaar geworden en moet er bezuinigd worden..
Hmm, okay, daar zit ook wat in.. Maar dan nog denk ik niet dat Balkenende zich hier erg druk om maakt.. Hij hoeft niet naarstig op zoek naar een oplossing voor zijn dochtertje. Ik moet straks stoppen met werken omdat ik geen opvang kan krijgen doordat de wachtlijsten zijn opgelopen door die nieuwe regels. Dan moeten we dus ons huis uit met alle gevolgen van dien..
Denk jij dat balkenende er op zit te wachten als moeders werkloos zouden raken door de nieuwe maatregelen en hij al deze moeders een uitkering moet betalen? Wat hij overigens natuurlijk niet doet, maar van onze belastingcenten, maar oke dat geldt voor alles. Ik vind het erg kort door de bocht dat Balkende dit zich niet aantrekt. Denk jij dat die man gewoon maar wat doet en vervolgens niet te maken krijgt met hordes politica, instanties, etc. die zich ermee willen bemoeien? En denk jij nou echt dat hij dit allemaal in zijn eentje besluit? Zonder er eerst over na te denken?
wow.. chill... nee natuurlijk denk ik dat allemaal niet.. maar als puntje bij paaltje komt, heeft hij het maar goed voor elkaar en hebben wij straks een probleem.. En aangezien ik daar dus de afgelopen weken over heb moeten piekeren, waar ik niet bepaald op zit te wachten zo in de laatste weken van m'n zwangerschap.. (zou ik nu niet aan allerlei leuke dingen moeten denken?) Maarre.. ik probeer heus niemand voor het hoofd te stoten hoor.. Sorry als dat zo overkomt..
Het zijn zeker rotsituaties waar mensen (moeders vooral) zo in terecht komen. Aangezien ik Balkendende niet zo vaak spreek, draag ik mijn steentje aan een betere politiek maar bij door de mensen in mijn naaste omgeving 'aan te spreken' als ze misbruik maken van regelingen zoals de kinderopvangtoeslag door inderdaad geld te vangen voor de gratis oppas door opa's en oma's. Helaas moeten de goeden meestal onder de kwaden lijden en vinden de kwaden zichzelf nog zielig ook...
Zo hee, het welbekende grote vertrouwen in de overheid... Natuurlijk is de politiek, waarvoor Balkendende model staat in het voorbeeld van LindaenSven, verantwoordelijk voor de situatie waar wij nu in zitten! Door een regeling te bedenken aan de ene kant, maar door niet te faciliteren aan de andere kant. En achteraf zeggen: O, we hadden niet verwacht dat zoveel mensen gebruik zouden maken van de toeslagregeling en weet je wat, we zullen de regels nog even aanscherpen zodat het bijna onmogelijk wordt om een nieuw kdv te starten. En natuurlijk moet niet iedereen zomaar een kdv kunnen beginnen, maar ik geloof dat er nu dingen gebeuren waar niemand baat bij heeft. En idd, het maakt mij wel boos en verdrietig hoor, dat ik me hier druk om moet maken. Ja: moeten, want wat is de oplossing? Die is er niet waar ik woon. En wie zijn vaak nog de dupe omdat ze gemiddeld minder verdienen, meer deeltijd werken en nog altijd worden beschouwd als de belangrijkste zorger binnen een gezin? Ah! That would be me...
@Chantico: ook daarmee ben ik het trouwens helemaal eens hoor en knap dat je mensen erop aanspreekt. Dat zoveel mensen misbruik maken van een goede regeling en niet eens weten wat er fout aan is of wat je anderen ermee aandoet, ongelooflijk. Je krijgt het vaak ook niet uitgelegd want er is altijd een soort van gemeenschappelijk onrechtvaardigheidsgevoel naar de belasting en die mag je daardoor voor elke cent uitknijpen of het nou moreel verantwoord is of niet. Alsof we niet allemaal profijt hebben van het betalen van belastingen. Alsof mensen liever Amerikaanse toestanden zouden hebben...