hoe het beste stoppen met borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door brenda1976, 8 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

Mijn zoon is 6 mnd, ik wil rustigaan afbouwen. Hij komt nog zo vaak voor een voeding (10 keer ongeveer) ook nog snachts en ik ben gewoon heeeel ergg moe.
    Mijn ouderste zoon heb ik pas met 9 mnd afgebouwd, dus die had al veel andere voeding er naast.
    Wie kan advies geven hoe je het beste met 6 mnd kan doen?
    gr brenda

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Eet hij al bijvoeding? Hier geen zoonlief toen tijdelijk ook juist meer drinken, ik denk dat ze instinctief weten dat ze die melk nodig hebben zodat het vaste voedsel beter verteert?

Maar dan gaat er een voeding af en nog een, je zal het zien meid!

3. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Als je geen bezwaar hebt tegen kunstvoeding, dan kan je dat ook gebruiken om af te bouwen.

Om te beginnen, kan je een borstvoeding overdag vervangen met een flesje kunstvoeding. De hoeveelheden op de verpakking zijn denk ik wel te veel voor je kindje, en zijn gebaseerd op 5x per dag voeden. Aangezien hij 10x per dag wil drinken, zal hij per keer weinig tot zich nemen, en kan je experimenteren met een kleinere hoeveelheid kunstvoeding, de helft bijvoorbeeld. Als hij meer wil en je zeker weet dat het niet alleen zuigbehoefte is, dan kan je wat extra maken.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je zou een paar nachten aan papa kunnen vragen of hij nachtdienst wil doen, als hij wakker wordt kijken of hij door papa getroost wil worden en pas als dat niet werkt aanleggen. Als je nog gekolfde melk hebt kan papa dat misschien ook in een fles geven.

Mijn ervaring is verder zoals die van Zogelukkig: eerst een poosje een borst voor het andere eten, waardoor het eten beter viel, en toen dat goed ging vroegen ze vanzelf om minder borst.

5. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    mijn ervaring is minder rooskleurig.. ik herken het, dat héél vaak komen. en ook in de nachten!
    Ik dacht ook dat het minder zou worden en ging met liefde door met borstvoeding, maar nu ze 22 maanden oud is, komt ze s'nachts nog steeds!!!
    Ze pikt het ook niet wanneer ik weiger de borst te geven.

Vind het ook erg lastig worden zo..

6. brenda1976

hoihoi
    we hebben nu kunstvoeding.

papa gaat er ook uit hoor snachts, die draait zich erna weer om en slaap, iklig wakker. We hebben 2 slechtslapende kids, dus een nacht doorslapen is voor mij zoiets als een grote prijs winnenhahaha
    kans is bijna nihil, ze wisselen elkaar af.

We hebben besloten borstvoeding af te bouwen en met de fles te beginnen.
    vind heel moeilijk, ook emotioneel, ik wil kijken of ik nog 1 of 2x borstvoeding kan blijven geven en daarnaast fles.
    merk dat ze op fles veel langer doet. Denk dat ze de borst drink totdat hij net buikje vol heb of zo.
    Hij komt veel minder vaak voor een voeding.

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.817
    19.122
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik loop hier ook tegenaan. Ik geef met veel liefde borstvoeding. Het is hier vrijwel vanaf het begin makkelijk gegaan. Maar het begint nu af en toe op te breken. Er komen steeds meer nachtvoedingen bij in plaats van eraf. Dit zal vast ook wel te maken hebben met het starten met bijvoeding. Maar dit is nu ruim een maand geleden. 3 of 4 voedingen per nacht (soms nog meer) breken gewoon op als je ook nog drie dagen in de week werkt.

Ik schuif een beslissing nog even voor me uit. Tot 9 maanden heb ik kolfrecht op mijn werk. Daarna zal ik toch deels moeten afbouwen. Aan de ene kant lijkt het me wel fijn om minder borstvoeding te geven. Geen gedoe meer met kolven en er altijd voor moeten zorgen dat ik genoeg melk klaar heb staan. Aan de andere kant zie ik er tegenop om met kunstvoeding aan de slag te gaan. Gedoe met poeder, mengen, hoeveel mag hij nou...

Wat betreft afbouwen: de manier die je het meeste hoort is 1 voeding laten vallen. Zodra je daar geen stuwing meer van hebt, kun je je er eventueel weer één laten vallen etc. (En dan niet twee voedingen achter elkaar, maar om-en-om borst en fles.) De ochtendvoeding bouw je als laatste af.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #8 dirksmama, 20 apr 2011
    Laatst bewerkt: 20 apr 2011
    Als je echt wilt combineren, zorg dan dat je zeker 3 voedingen zelf blijft geven. En bouw rustig af, bouw 1 voeding per keer af, en doe minsten 10 dagen over het afbouwen van één voeding.

Maak verder vooral de flessen niet te groot, je kind is gewend aan kleinere porties melk per keer. Een fles van 150/5 kan nu, maar echt niet groter hoor! En als hij aan een fles aangeeft te willen stoppen, niet proberen het laatste restje er nog in te proppen. Overvoeden is een groot risico bij kunstvoeding, vooral bij kinderen die borst gewend zijn en die gewend zijn vaak te drinken!
    Als de flessen te groot zijn belemmert het ook het wennen aan vast voedsel.

Kunstvoeding valt veel zwaarder, daarom komt een kind minder vaak, het verteren kost meer moeite en energie.
    Maar dat je kind precies drinkt tot het buikje vol is, dat is natuurlijk ook precies wat gebeuren moet! Dat zorgt er nou net voor dat kinderen die borstvoeding krijgen veel minder kans hebben op overeten en overgewicht!!!

9. brenda1976

thanks voor de goede tips!
    ben nu rustig aan het afbouwen.
    Ik zal minder fles geven, inderdaad ik geef nu 200ml.
    De mix geef me wel meer rust, want hij doet veel langer met een fles als met de borst, soms zat hij hele avond te drinken.
    Ik sta achter mijn beslissing. Bedoeling dat ik zo lang mogelik voedde, maar het breek me zo op en de slapenloze nachten erbij.... en ik ben niet gezond.....
    Ik moet voor mezelf gaan kiezen....anders hebben de jongens ook niks aan me als moeder.
    Als ik de combi kan maken, zou super zijn.
    gr brenda

10. zogelukkig

Ik hoop dat het je brengt wat je hoopt: doorslapen.

Ik slaap ook nog steeds niet door, maar ben gewoon gewend aan dat ritme, dat doet het echt op gegeven moment. Als mijn zoontje incidenteel doorslaapt, lig ik wakker. Maar goed: ik sliep al nooit een nacht door (rugpijn, dorst, plassen), dus ik heb niks met de term doorslapen. Uren wakker liggen dat vind ik erg, maar als mijn zoontje daar last van heeft, neemt mijn man het over.
    Nu met het mooie voorjaar kan ik heel goed vroeg opstaan: heb al om 5.45 uur met de honden gewandeld en vond bij thuiskomst iedereen nog diep in slaap. Ik ga wel veel eerder naar bed dan vroeger.

11. brenda1976

fijn dat je goed tegen weinig slaap kan.

Ik heb een autoimmuumziekte, ik heb hierdoor best veel slaap en rust nodig. Dus het vreet aan me, ga soms gewoon om 7 of 8 uur naar bed.
    het is gewoon pittige tijd!
    Maar komt wel weer goed. Het is niet alleen het doorslapen, maar Jasper komt per dag een keer of 10 voor een voeding.
    Vind dat ook best belastend.
    En als hij nu doorsliep kan ik het wel hendelen, maar het is nu en en....daarnaast werk en peuter en mijn ouders hebben 2 jaar geleden motorongeluk gehad, waar wel afgelopen jaar veel zorg en ondersteuning moesten bieden. Ze wonen groot, dus veel werk en tja konden beide niks. En zo zijn er nog meer dingen wat veel energie kost.
    Zodoende dat ik nu wat meer voor mezelf ga kiezen.
    We hebben maanden gehad dat we maar 2 uur slaap hadden per nacht. Dat we 2 heel slecht slapende kids hadden, gelukkig heeft de osteopaat voor Sander uitkomst geboden en gaat het al stukken beter. Maar ben eigelijk daar nog niet van bij gekomen.

Ik heb geluk dat mijn man minder slaap nodig heb en zich weer makkelijk omdraaid, dus die vangt veel snachts op, maar ik wordt er elke keer wakker van. En bij ons is het al zo dat we jaar niet doorslapen. Dit eist bij mij nu echt mijn tol. (ben bijvoorbeeld gauw geïrriteerd)

gr brenda

12. zogelukkig

Je hoeft je niet te verdedigen hoor!;) Ik zou alleen zo bang zijn dat de kv het doorslapen niet bevordert en dat je dan niet meer terug kan.

Ik heb een aantal chronische (auto-immuun)ziektes. Ik ben soms ook moe hoor, zeker, ik slaap al 2,5 jaar weinig. Maar ik denk dat de manier hoe je daar mee omgaat, hoe je in het leven staat, bepalend is wat je vervolgens doet met die moeheid. Is je lijf moe of je hoofd? Dit heeft mij ook jaren en diverse bewustwordingsprocessen gekost om zover te komen hoor! Ik laat ook niks vanwege de pijn, dat helpt me niet verder.
    Moeheid zit vooral tussen de oren. Mensen die als hun kind al een half jaar doorslaapt nog klagen dat het allemaal zo zwaar was die eerste 2 jaar, daar is vaak meer aan de hand. Met iedere nacht goed slapen (ondoorbroken REM-slaap, voldoende uur diepe slaap) is al het slaaptekort van weet ik hoelang opgelost.
    Ik word echt moe als mijn zoontje om welke reden dan ook een jengeldag heeft; dat constante gewuuwuu, niks willen en zich ter aarde storten, oh, dan bel ik echt mijn man dat ik het niet meer trek en dan komt hij hopelijk om 6 uur thuis. Het gaat al een tijdje goed gelukkig, maar we hebben de afgelopen 2 jaar best veel van die dagen gehad. En ik ben wel 5 dagen thuis met zoonlief.
    Maar... je vergeet het ook heel snel, echt! Wij hebben best wat voor onze kiezen gehad, maar NU gaat het goed en richten we ons op de toekomst! Blijven hangen in het verleden daar schiet je niks mee op.

Ik neem op tijd mijn rust en ga soms om 21.30 uur naar bed. Als ik minimaal 6 uur aan 1 stuk slaap, dan kan ik er weer goed tegen. Vaak als ik langer dan 8 uur slaap, blijf ik heel de dag duf. Ik sta liever heel vroeg op en ga de natuur in met de honden, dan dat ik blijf liggen draaien in mijn bed, daar word ik pas moe van!

Maar wat ik al zei: duurt even hoor voordat je die omslag hebt gemaakt. Ik ben voor de zwangerschap na jaren gestopt met zware pijnstilling en ontstekingsremmers en ben gaan ontgiften, anders gaan eten en mediteren. Klinkt allemaal geitenwollensokkerig denk ik, maar dat valt best mee hoor.

Ik denk overigens wel dat het hebben van 2 kleine kinderen die nog niet goed slapen dubbel zo zwaar is! Ik bedenk weleens hoe dat zou zijn. Heb je net gevoed en slaap je net weer, wordt de ander en dus jij ook weer wakker, pff! Kan je man daar wel heengaan, maar wakker ben je toch!

Je moet echt wat meer voor jezelf gaan kiezen, dat is moeilijk maar moet echt, wil je mentaal en lichamelijk gezond blijven! 10x overdag voeden, kan je best minderen. Dat heb jij zelf in de hand! Als je daarbij een keer kv moet geven dan is dat zo. Een gelukkige moeder is heel belangrijk, vergeet dat niet.

Ik troost me altijd maar met de gedachte dat dit gewoon tropenjaren zijn.:)

13. brenda1976

hoihoi
    Mijn lijf is echt moe.....
    Ik ben iemand die wel mijn grenzen bewaakt, ik ging er eerst altijd overheen. Nu probeer ik wat rust te nemen tussendoor.
    De WAO wilde me volledig afkeuren, ik wilde dit niet, met veel gedoe werk ik nu 20 uur pw. hiervan heb ik nu ouderschapsverlof van 3 upw. Maar ik heb een pittige job. (gelukkig). Ben aangenomen ondanks mijn wao en aandoening en had binnen half jaar vast contract.
    Ook sport ik veel, om mijn conditie op pijl te krijgen en nu te houden, ik ga elke keer mijn grens opzoeken. Ook wandel en fiets ik, zwem ik met de jongens.
    Maar ik heb ook wel eens hele slechte maanden, maar daarom bewaak ik mijn grenzen en moet ik in beweging blijven.

En ja ik bedenk me over 13 jaar moeten we de jongens vast uit bed rammelen hahahaha

Het komt goed! Maar het is gewoon zwaar.
    We bikkelen gewoon door! Gelukkig heb ik een man die ook meehelp in huis ondanks zijn werk en vele uren die hij maakt. En mam die doet de was! We komen er wel.
    Maar er was nu een grens dat ik zoiets had, ik wil nog wel graag de leuke gezellige mama blijven en ik merk aan mijn lijf dat ie smorgens moe het bed uit komt!
    Smiddags slapen doe ik niet meer. Ga wel even liggen.
    Ik ben dan heel ver weg en dan wordt een van de jongens wakker en dan duurt het zo lang voordat ik echt wakker wordt en ben ik zo duf. Kost me teveel energie!

Maar geniet van het leven en van de zon en kijk wat je hebt ! En niet wat je niet heb.

gr brenda

14. zogelukkig

Ik ga niet meer liggen 's middags, al ben ik nog zo moe! Ik zuip me onmens aan water en ga de hort op; wandelen, fietsen. Zuurstof happen noem ik het altijd, haha!

Ik heb ook reuma (neem aan dat jij dat hebt) en moet ook in beweging blijven. Heb vandaag een luie dag, maar ga zo lekker naar de kinderboerderij fietsen, daar is lenteknutselmiddag, paaseieren beschilderen enzo.

15. brenda1976

ik heb besnierboeck.
    hierdoor meer vermoeid, longen en oog is beschadigd. littekenweefsel. Ik heb veel pijn gehad, maar dit is bijna nihil.
    Ben wel sneller ziek enz.

maar ik krijg het nu redelijk onder "controle".... ik heb een fiets met ondersteuning, hierdoor kan ik heerlijk fietsen met de mannen.

gr brenda

16. zogelukkig

Bizar.... Had er nog nooit van gehoord!

Begrijp dan ook wel dat je eerder moe bent vanwege je longen. Goed dat je het redelijk onder controle hebt en heel goed dat je zo positief bent, dat moet je echt blijven! Ik deed ook altijd veel voor een ander, kon geen nee zeggen, maar heb toch echt geleerd eerst aan mezelf te denken (moeilijk soms..).

Over de voeding: je kan toch best eens beginnen met wat minder te voeden overdag, 10x is bij deze leeftijd echt niet meer nodig! Gewoon minderen, da's echt geen afbouwen hoor!;)

17. brenda1976

hoe doe je dat?
    ik duw de speen erin, maar meneer is alleen tevreden aan de borst, drink hij even en heeft hij weer voor even genoeg.

En komt hij weer......en zelfde ritueel.

ja herkenbaar! ik zeg ook tegauw ja.... ik zeg nu ik denk er even over. zodat ik makkelijker nee kan zeggen.

Tja waar ik tegenaan loop, mensen zien het niet aan je....
    en je hebt goede dagen/periodes en weer minder goede dagen/periodes.
    Maar ook hier eet goed groente en fruit, vlees van een slager, dus niet teveel hormonen..... enz.
    mediteren vind ik erg moeilijk, heb ik geprobeerd maar dat lukt me niet, dus ga dan even liggen met boekje of tv.
    gr brenda

18. zogelukkig

Toch ander eten aanbieden! Normaal zeg ik dat niet gauw, maar in jouw geval is het beter. Je moet het voeden wel leuk blijven vinden natuurlijk!

Hoeveel eet hij nou? En hoe doe je het op dagen dat je werkt? Dan krijgt hij ook geen 10x de fles denk ik?

Ik ben het niet gewend hoor, mijn zoontje dronk op die leeftijd 4 a 5 lange voedingen.

Ik zou hem 3 momenten van vast voedsel aanbieden en daaromheen borst. Bied je als hij kort drinkt weleens de 3e of zelfs 4e borst aan?

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Sluit me aan bij Zogelukkig, probeer op minder voedingen te komen door ander eten aan te bieden en niet door flessen te geven.
    Borstvoeding is namelijk juist als je veel vermoeid ook weer makkelijk, je hebt het altijd bij de hand, je hoeft niet te plannen, je hoeft niet na te denken, gewoon liggen en aankoppelen.
    Als hij in de avond zo graag wil clusteren, kun je dat niet gewoon gezellig met hem in bed kruipen, pakt hij je borst en jij je rust.
    Toen mijn kinderen deze leeftijd hadden stapte ik trouwens meestal met het 8-uurjournaal mijn bed in hoor. Vaak wel met een boek of zo onder handbereik, maar ik moest gewoon op tijd in bed liggen, ik werkte 4,5 dag per week en moest om 6 uur mijn bed uit.

20. brenda1976

herkenbaar, ik lig vaak ook al om 8 uur op bed.
    Soms zelfs eerder.
    Ik ga toch de combi doen. Gedeeltelijk borstvoeding en fles.
    Geef hier meer rust.
    Ook overdag.
    knap hoor 4,5 dag werken en dan nog borstvoeding!
    gr brenda

Deel Deze Pagina