Mijn zoontje at 's avonds altijd prima, tot een paar weken geleden. Opeens uit het niets werd het een groot drama... Huilen tot en met, hoofd wegdraaien, boos worden, enzovoorts. Hij wil geen enkele groente meer eten. Uit het vuistje, van een bordje, van ons bord, gepureerd, geprakt, koud/warm aanbieden, voor mijn gevoel hebben we alles geprobeerd. Het enige wat hij nog wel wil eten is geprakte aardappel met appel en pasta met gepureerde tomaat. We forceren het niet, zodra hij begint te brullen stoppen we direct. Meestal is dit al na de eerste hap. Iemand tips?
Ons zoontje heeft dat ook een paar keer gehad. Vaak had hij dan óf een sprongetje, óf pijn van tandjes die doorkwamen. Zou een van deze twee dingen het kunnen zijn??
Er is twee weken geleden een tandje doorgekomen, dit is daarvoor al begonnen en is dus nog steeds zo. Ik denk nu al een week of 4.
Herkenbaar, mijn kleine man heeft de eerste maanden echt heel veel groentehappen gegeten. Heerlijk vond hij het. Nu is het al 2 maanden drama. Het zal ook wel weer eens beter gaan, hoop ik dan maar
Hier sinds een week of 2/3 dat onze zoon in de niet willen eten fase zit, terwijl hij voorheen at als een bouwvakker! Als hij niet wil eten dan laten we het. Dan maar niet eten. Hij krijgt ook niets anders. Soms zetten we zijn bord op de salontafel zodat hij zelf eventueel nog kan pakken terwijl hij speelt. Soms doet hij dat, vaker niet. Gaat vanzelf wel over denk ik maar. En dat blijkt ook, want soms heeft hij echt honger en dan gaat het bordje weer ineens schoon op! Waar ik wel voor zorg en extra op let, juist nu hij minder eet, is dat wat hij wel eet gezond is.
Echt precies op deze leeftijd had mijn zoontje dit ook opeens. We dachten doordat we een keer een te hete hap hadden gegeven of dat hij de stoel niet leuk vond, maar fruit en brood gingen nog prima. Op een gegeven moment was het ook zomaar weer over (na bijna 3 weken) en at hij wel weer pasta. We hebben bij e groenten en aardappel toen stukjes kipfilet gegeven (vond hij op brood super lekker) en toen is hij dat ook weer gaan eten. Nu eet hij zonder problemen weer helemaal zijn bord leeg.
Wie bieden iedere dag opnieuw de groentehap aan. Als we thuis zijn, soms tussen de middag in plaats van brood. We merken namelijk dat hij op het eind van de dag flink moe is, en daardoor ook moeilijker eet. Bij de lunch gaat dit vaak beter. We proberen er geen negatieve aandacht aan te besteden, om het zo niet aan te moedigen. Als hij echt niks anders eet, geven we hem inmiddels een alternatief. Hij lust bijvoorbeeld wel pasta-vlinders. Brood met vleeswaren krijgt hij ook, en een beetje fruit toe als toetje. Ik lees hier soms het advies een kind niks anders te geven, daar ga ik niet in mee. Mijn zoontje is aan de lichte kant na een flinke ziekteperiode, en ik heb liever dat hij na een paar happen groenten nog iets anders eet, dan niks. Hij is nog zo klein, deze fase gaat vanzelf wel weer een keer over. Als hij 18 is, eet hij vast zijn bord wel weer leeg