Vragen over pap en brood eten.

Discussie in 'Voeding' gestart door Jusi, 21 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Wanneer 'moet' een kindje nu brood gaan eten?
    Volgens het CB moest ik Kenji namelijk rond 7 maanden toch echt wel gaan wennen aan brood.
    Maar de eerste 2 keren stikte hij er letterlijk in.
    Hij sabbelde even, en toen slikte hij het korstje meteen door.
    Toen het loskwam, gaf ie ook over en kwam zijn melk/fruit/groente er ook nog uit.
    Op advies van het CB het brood in melk gedoopt, maar ook dat was geen succes. Hij sabbelt er heel even op, om het tenslotte weer door te slikken. Met gevolg dat hij weer moet kokhalzen en tenslotte overgeven.
    Het kauwen begint ie met groenten en fruit ook pas sinds een week door te krijgen. Terwijl hij daar wel hele potjes (6+ en vers helemaal glad gepureerd), van eet.

Ook moest ie van het CB nu gaan beginnen met lepeltjespap.
    Dat heb ik tot nu toe ook nog maar 1 keer geprobeerd, maar dat was ook al geen succes.
    Het ging hem te langzaam. Uiteindelijk heb ik toen maar een flesje gegeven.

Ik word hier nogal onzeker van, dus vraag me af hoe ik hem ga leren brood te eten. En hoe ik hem 's ochtends Bambix kan geven?

2. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Laat je niet zo gek maken door het CB. Je kindje eet het wel als hij er aan toe is. Ik zou gewoon zo nu en dan een broodkorstje aanbieden.
    Wat betreft de pap, ook gewoon rustig aan laten wennen. Daar zou ik ook niet te moeilijk om doen. Heb je dit trouwens 's ochtends of 's middags geprobeerd? Hier gaf ik pap met de lepel 's middags omdat meneer daar 's ochtends ook ongeduldig voor was. Pas sinds een paar weekjes heeft hij hier 's ochtends het geduld voor.
    Gewoon je gevoel volgen en naar je kindje kijken!

3. Meranou

Meranou Bekend lid

23 dec 2009
    543
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is bijna 10 maanden en eet nog steeds geen brood. Ze stopt ook niks zelf in de mond en zolang ze dat niet doet, hoeft ze geen brood te eten van ons. (bij zelf in de mond stoppen blijken ze zich minder snel te verslikken) Pap eet ze sinds een maand of 1,5, dat ging voor die tijd ook niet. Net als bij jou kwam alle eten van daarvoor er weer uit.

Ik probeer het nu elke week een keer en geef haar wel bij elke maaltijd iets te eten in de hand en zolang ze alles nog uit spuugt laat ik het zo. Ze eet nu groente, fruit en pap....dus ze zal niks te kort komen. En dan kan het cb zeggen wat ze willen, maar als het niet lukt, dan lukt het niet. Je kan moeilijk erin blijven proppen tot je kindje erin blijft....

Wel zou je kunnen proberen een stukje brood in de melk te dopen en het zo aanbieden, misschien dat de smaak van melk je kleine over de streep trekt? En zo niet...... al zou hij pas met 2 jaar brood eten...so what? Dan kan hij toch nog 80 jaar brood eten ;)

4. Misswoody

Misswoody Lid

22 dec 2009
    77
    0
    0
    Noord-Brabant
    Pap geven wij 's ochtend uit de fles (180/6 + 4 scheppen Bambix fijne granen) maar dat is ook wel omdat we dat praktischer vinden dan uit een bordje. Brood eet mijn zoontje ook nog niet echt. In eerste instantie spuugde hij het steeds uit en ook als het in de melk was gedoopt had hij er na een paar happen genoeg van. Ik ben het wel steeds blijven aanbieden en afgelopen zaterdag heeft hij voor het eerst bijna een hele boterham met appelstroop, die ik in piepkleine stukje had gesneden, opgegeten. We zijn er wel bijna een uur mee bezig geweest maar ja ... dan heb je ook wat :D.

Oftewel ... maak je er niet zo druk om en doe het lekker op jullie manier en in jullie tempo. Het komt allemaal vanzelf als je kindje er aan toe is.

5. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

het gaat ineens heel snel is mijn ervaring..
    mijn zoontje voor het eerst brood met 7 maanden gegeven. nou hij kokhalste alleen maar, vond het doodeng. daarom heb ik het 2 weken later pas weer geprobeerd. ging al stukken beter! nog eens 2 weken later (met 8 maanden dus) at hij al een hele boterham, en nu 2! in max. 20 min. tijd.

6. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Bedankt voor jullie reacties. :)
    Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik ook wel een beetje gek gemaakt wordt door het mama's topic (septembermama's).
    Daar eten veel kindjes al hele boterhammen! :$

Maar fijn te horen dat wij niet de enigen zijn bij wie het (nog) niet lukt.
    Vanmorgen heb ik trouwens weer pap geprobeerd, en nu ging het wel goed. :) Kenji werd zelfs boos toen ik de pap in een fles goot, en het hem toen aanbood. Ik vond het toch te langzaam gaan, maar hij dacht er dus duidelijk anders over. ;)
    Morgen weer een poging!

Maar met brood wacht ik dus mooi even. Diep in mijn hart wist ik al wel dat Kenji er nog niet aan toe is, maar het wordt zo opgedrongen door het CB. Bah, stomme mensen ook! ;)

7. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

27 mei 2008
    2.602
    6
    38
    Vrouw
    Dat is grappig! Onze kleintjes zijn allebei van 08/08/09! :)

wij zijn ook begonnen met een broodje (korstjes eraf en in kleine stukjes gesneden). Ze zuigt en "kauwt" erop (nog geen tanden) en uiteindelijk slikt ze het wel door. Maar dat ze er nu wild van is, nee, niet echt. En als ze 4 kleine stukjes eet is dat veel.

Dus maak je niet druk, het komt vanzelf! En verder doe ik ook nog niet aan pap enzo hoor! Melk voldoet nog prima! Ze eet al wel groente en fruit van een lepel trouwens, dat gaat heel goed.
    Verschilt ook per kindje of hij/zij aan een broodje toe is.
    Ik meot morgen naar CB, ben benieuwd wat ze gaan zeggen over Zoë's voeding! ;)

Lisszy

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik ben ook pas met 7 maanden begonnen met brood hoor. Ik heb geeneens een boekje over voeding meegekregen van het CB, dus ik doe gewoon wat mij goed lijkt en bij mijn zoontje past.
    Hier vindt hij het wel prima, meestal eet hij een halve tot een hele boterham tussen de middag met wat roomboter er op. 's Ochtends krijgt hij gewoon een papfles.

9. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Lisszy, wat grappig, dezelfde geboortedatum. :D
    Wat ook grappig is, dat wij morgen ook naar het CB moeten.
    Ik ben wel zeer benieuwd wat ze gaan zeggen, als ik vertel dat ik nog geen brood geef.

Jo79, ik heb ook geen boekje van het CB over voeding gekregen hoor!

10. MissX28

MissX28 Bekend lid

2 aug 2009
    735
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Ik zou het ook lekker in je eigen tempo doen! Misschien wel een goede tip (die wij van het cb kregen): als je wat brood geeft, stop het dan in z'n wangetje. Op die manier is de kans op verslikken minder groot.

Groetjes, MissX

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Er is niks mis met pap hoor! Je hoeft met 7,5 maand echt nog geen brood te geven, kijk, als je kind nou 2 zou zijn!
    Leg gewoon af en toe een stuk brood voor hem neer; als hij het zelf pakt en in zijn mond stopt, zal de kans op verslikken kleiner zijn dan wanneer jij het in zijn mond stopt!
    Mijn zoontje eet vanaf 6,5 maand hele boterhammen (dik zelfgesneden volkorenbrood) maar die moet geen pap hoor! Zo is ieder kind anders en doet iedere moeder het anders. Als je kind gewoon lekker graantjes krijgt in de vorm van pap dan is dat zeker voorlopig nog prima.

Deel Deze Pagina